https://gateway.trip.ir/api/

کلیسای جامع تثلیث تفلیس

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

کلیسای جامع تثلیث تفلیس

کلیسای جامع تثلیث تفلیس که معمولاً به عنوان سامبا و کلیسای بزرگ تفلیس نیز شناخته می شود، در تپه الیا در بالای محله تاریخی آولاباری واقع شده است. 
این کلیسای جامع ارتدکس اصلی گرجستان و از با شکوه ترین کلیساهای تفلیس است و سومین کلیسای جامع ارتدوکس شرقی در جهان است، کلیسای جامع بین سال‌ های 1995 و 2004 ساخته شد و هزینه آن توسط کمک ‌های ناشناس شهروندان و چندین تاجر ثروتمند پرداخت شد. 
مجموعه تثلیت شامل کلیسای جامع اصلی، برج ناقوس مستقل، اقامتگاه پدرسالار، صومعه، حوزه علمیه روحانیت و دانشکده الهیات است.
کلیسای جامع تثلیت که در سال 2004 ساخته شد، نماد گرجستان جدید نیز نامیده می شود. زیبایی و اندازه کلیسای جامع واقعاً خیره کننده است و به طرز باشکوهی بر روی تپه سنت ایلیا در ساحل چپ رودخانه کورا قرار دارد. 
تثلیت مرتفع ترین کلیسای گرجستان است و ارتفاع آن به 101 متر می رسد، این کلیسا با وسعتی باشکوه ساخته شده است. گنبد طلایی آن عملا از هر نقطه تفلیس دیده می شود. 
کلیسای جامع بخشی از کل مجموعه شامل اقامتگاه پدرسالار و یک صومعه، مدرسه الهیات و آکادمی، هتل و مجموعه متشکل از 9 کلیسای کوچک است که پنج تای آن در زیر زمین قرار دارند.

پیشینه کلیسای تثلیت

پیشینه کلیسای تثلیت

پیشینه کلیسای تثلیت

زمان ساخت کلیسای تثلیث تفلیس به مناسبت 2 هزار ساله سالگرد مسیحیت و 1500 سالگرد استقلال کلیسای گرجستان انجام شد. ایده ساخت کلیسای جامع در سال 1989 تصمیم گرفته شد، و در 23 نوامبر 1995 آغاز شد. 
ساخت این کلیسا به عنوان "نماد احیای ملی و معنوی گرجستان" اعلام شد و عمدتا توسط کمک های مالی ناشناس از چندین تاجر و شهروندان عادی حمایت شد. 
در 23 نوامبر 2004، در روز سنت جورج، کلیسای جامع توسط پاتریارک کاتولیکوس گرجستان، ایلیا دوم، نمایندگان عالی رتبه کلیساهای ارتدکس جهان افتتاح شد.
در ماه مه 1989، پاتریارک ارتدوکس گرجستان و مقامات تفلیس یک مسابقه بین المللی برای پروژه "کلیسای جامع تثلیث مقدس" اعلام کردند. در دور اول مسابقه که بیش از صد پروژه ارسال شد، هیچ برنده ای انتخاب نشد. سرانجام طرح معمار آرچیل میندیاشویلی برنده شد.
سال‌ های متلاطم بعدی ناآرامی ‌های داخلی در گرجستان، این طرح بزرگ را به مدت شش سال به تعویق انداخت و تا 23 نوامبر 1995، پایه کلیسای گذاشته شد. 
ساخت این کلیسا به عنوان "نماد احیای ملی و معنوی گرجستان" اعلام شد و عمدتا توسط کمک های مالی ناشناس از چندین تاجر و شهروندان عادی حمایت شد. مساحت کلیسای جامع تثلیت 5 هزار متر مربع است و می تواند حداکثر 15000 نفر را در خود جای دهد.
این کلیسای جامع سومین کلیسای مرتفع ارتدکس شرقی در جهان و یکی از بزرگترین ساختمان ‌های مذهبی جهان از نظر مساحت است. 
کلیسای تثلیت ترکیبی از سبک ‌های سنتی حاکم بر معماری کلیسا های گرجستان در مراحل مختلف تاریخ است و دارای برخی از زیر و بم بیزانسی است.

داخل کلیسای جامع تفلیس

داخل کلیسای جامع تفلیس 

داخل کلیسای جامع تفلیس 

کلیسای جامع شامل نه کلیسای کوچک است، که عبارتند از کلیسای فرشتگان، جان باپتیست، سنت نینو، سنت جورج، سنت نیکلاس، دوازده حواری و همه مقدسین است و از جاهای ديدنی تفليس مانند دیگر مکان های مرکز شهر تفلیس بشمار می رود. برای اطلاع از تور ارمنستان می توانید به سامانه رزرواسیون تریپ مراجعه کنید.
بر روی دیوارهای کلیسای جامع تثلیت نقاشی های دیواری زیبایی با نظارت نقاش شمایل امیران گوگلیدزه ایجاد شده است. پاتریارک کاتولیکوس گرجستان ایلیا دوم نیز در نقاشی کلیسای جامع تثلیت شرکت کرده است. 
او چندین نماد و تصویر بزرگی از باکره مقدس را نقاشی کرد که در ورودی دیده می شود. دو طبقه زیر زمین وجود دارد. در طبقه دوم موزه و سالن کنفرانس وجود دارد.
پنج مورد از آنها در یک محفظه بزرگ و زیرزمینی قرار دارند. مساحت کلی کلیسا با احتساب طاق بزرگ آن 5 هزار متر مربع و حجم آن 137 متر مکعب است. 
کلیسای جمع تثلیت تفلیس عمدتاً از دو بخش تشکیل شده است، ارتفاع کل  آن از با احتساب صلیب، 86.10 متر است. در قسمت زیرزمینی کلیسا دو طبقه وجود دارد. 
ابعاد داخلی کلیسا 56 متر در 44 متر است و مساحت داخلی آن 2380 متر مربع است، ارتفاع کلیسای جامع از زمین تا بالای صلیب 105.5 متر است، کلیسای زیرزمینی 35550 متر مکعب را اشغال می کند و ارتفاع 13 متر است.

معماری کلیسای تثلیت

معماری کلیسای تثلیت

معماری کلیسای تثلیت

کلیسای جامع با روح مدرنیسم طراحی شده است و معماری آن شباهت کمی با سنت های قدیمی دارد. چهره‌ ی کلیسای جامع با طاق‌ ها و دیوارهای منحصر به فرد ساخته شده است. 
بنای کلیسای جامع طبق تمام سنت ها انجام شد. قطعاتی از نقاط مقدس در زیرزمین آن مانند سنگ هایی از کوه سیون و رود اردن، خاک اورشلیم و از مقبره سنت جورج قرار داده شد. 
کلیسای جامع تثلیت بر روی تپه الیا ساخته شده است که بر فراز ساحل رودخانه کورا در محله تاریخی آولاباری در تفلیس قدیم قرار دارد. 
کلیسای جامع تثلیت که به سبک سنتی گرجستانی طراحی شده است، بسیارچشم ‌نواز و مورد احترام بسیاری از افرادی است که تور گرجستان را تهیه کرده و برای بازدید این کلیسا به این کشور سفر می کنند. این کلیسا دارای پلانی صلیبی با گنبدی بر روی گذرگاهی است که بر روی هشت ستون قرار دارد.
برای ساخت و ساز از مواد طبیعی استفاده شده است. کف از کاشی مرمر ساخته شده و محراب نیز با معرق تزئین خواهد شد. نقاشی دیوارها توسط گروهی از هنرمندان به راهنمایی امیران گوگلیدزه اجرا می شود.

اطلاعات کلیسای جامع تفلیس

ساعت کار کلیسای جامع تثلیت تفلیس همه روزه از ساعت 09:00 صبح  الی 19:00 بعد از ظهر می باشد. ورودی این کلیسا رایگان است و نیازی به پوشیدن لباس خاصی نیست.
آدرس کلیسای جامع تثلیت تفلیس : گرجستان، تفلیس، خیابان سامرکلو

چکیده مطلب

کلیسای جامع تثلیث تفلیس که معمولاً با نام سامبا شناخته می شود، کلیسای جامع اصلی کلیسای ارتدوکس گرجستان است که در تفلیس، پایتخت گرجستان واقع شده است. 
این کلیسای جامع بین سال های 1995 تا 2004 ساخته شد و سومین کلیسای جامع ارتدکس شرقی در جهان است. سامبا ترکیبی از سبک‌های سنتی حاکم بر معماری کلیساهای گرجستان در مراحل مختلف تاریخ است و دارای برخی از زیر و بم بیزانسی است.
کلیسای جامع سامبا بر روی تپه الیا ساخته شده است که بر فراز ساحل چپ رودخانه کورا در محله تاریخی آولاباری در تفلیس قدیم قرار دارد.
مجموعه کلیسای جامع شامل کلیسای اصلی اختصاص داده شده به تثلیث مقدس، دو دروازه اصلی غربی و جنوبی، یک برج ناقوس مستقل، دو کلیسای مریم باکره ایوریا و ایلیا تتزبیتل، یک آکادمی الهیات، حوزه علمیه روحانی، محل اقامت پاتریارک، یک صومعه، چندین کارگاه است.
شما می توانید ارزان ترین تور دبی را بدون واسطه و به بصورت آنلاین از سایت تریپ تهیه فرمائید.

سوالات متداول درباره ی کلیسای جامع تثلیث تفلیس

ساعت بازدید کلیسای تثلیت تفلیس کی می باشد ؟

ساعت بازدید از کلیسای جامع تثلیت تفلیس همه روزه از ساعت 09:00 صبح  الی 19:00 بعد از ظهر می باشد. 

آدرس کلیسای تثلیت تفلیس کجاست ؟

آدرس کلیسای جامع تثلیت تفلیس گرجستان، شهر تفلیس، خیابان سامرکلو در محله تاریخی آولاباری است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc