https://gateway.trip.ir/api/

کلیسا ایا ایرنه

به روز رسانی: 29 فروردین ، 1401 جاذبه های گردشگری

کلیسا ایا ایرنه

کلیسای ایا ایرنه یا حاجیا ایرنه که گاهی با نام سنتی ایرنه نیز شناخته می شود، یک کلیسای ارتدکس شرقی است که در حیاط بیرونی کاخ توپکاپی در استانبول واقع شده است. 
این یکی از معدود کلیساهای استانبول است که به مسجد تبدیل نشده است، زیرا تا قرن نوزدهم از آن به عنوان زرادخانه ای برای نگهداری سلاح استفاده می شد. 
این کلیسا امروزه به عنوان یک موزه و سالن کنسرت فعالیت می کند، این اولین موزه است که در ترکیه آغاز شد. آثار ماندگاری که در این موزه قرار دارد از نقاط مختلف امپراتوری عثمانی در زمان احمد سوم در دو بخش مجزا با نام‌ های Mecma-i Esliha-i Atika (مجموعه سلاح‌ های قدیمی) و Mecma-i Asar-i Atika (مجموعه آثار باستانی) جمع‌آوری شده است.
این موزه در سال 1875 به کیوسک کاشی منتقل شد، مواد تاریخی مختلفی در سال 1908 در ایا ایرنه ذخیره شد تا یک موزه نظامی جدید ایجاد شود. این موزه تا سال 1949 به عنوان موزه نظامی فعالیت می کرد. ارزان ترین بلیط استانبول تهران را با سایت تریپ تجربه کنید.

تاریخچه کلیسای ایرنه

تاریخچه کلیسای ایرنه

تاریخچه کلیسای ایرنه

کلیسای ایرنه یک کلیسای بیزانسی است که در اولین حیاط کاخ توپکاپی در استانبول مدرن واقع شده است. نام کلیسا از قدیسی گرفته شده است که در آن زمان برای گسترش مسیحیت تلاش می کرد. گروهی از مشرکان سعی کردند قدیس به نام ایرن را به قتل برسانند و ابتدا او را در چاهی پر از مار انداختند و سپس در حین سنگسار او را روی زمین کشیدند.
اما به رغم تلاش مشرکان، ایرن به طور معجزه آسایی زنده ماند. با مشاهده این حوادث ماوراء طبیعی اکثریت مشرکان به مسیحیت گرویدند و ایرن در نظر مردم یک قدیس شد. 
امپراتور کنستانتین که مسیحیت را به عنوان دین واحد امپراتوری روم تبلیغ می کرد، کلیسای خود را به نام این قدیس نامگذاری کرد.
این کلیسا ابتدا از چوب ساخته شد، اما در جریان شورش نایک در سال 532 سوزانده شد. اگرچه امپراتور ژوستینیانوس سنت ایرنه را همراه با ایاصوفیه بازسازی کرد، اما بعداً در آتش سوزی و زمین لرزه آسیب قابل توجهی دید.
کلیسا در زلزله سال 740 به شدت آسیب دید و توسط امپراتور کنستانتین پنجم (740-775) بازسازی شد. در سال 859، شورایی که در ایا آیرن برگزار شد، فوتیوس را خلع کرد و ایگناتیوس را به عنوان پادشاه قسطنطنیه اعلام کرد. 
پس از قرن ‌ها به عنوان یک زرادخانه یا اسلحه‌خانه در دوران عثمانی استفاده شد، سرانجام در سال 1869 به موزه تبدیل شد. این موزه اولین موزه امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم بوده است.
از سال 1846 تا 1874، موزه آثار باستانی و پس از آن به عنوان موزه نظامی در آن قرار داشت. در سال 1916-1917، چندین تابوت از اینجا به موزه آثار باستانی استانبول منتقل شدند.

معماری کلیسای ایا ایرنه

مساحت کلیسای ایا ایرنه در حدود 57 در 32 متر و قطر گنبد اصلی کلیسا در حدود 16 متر است. سنگ تراشی آن عمدتاً از آجرهای نازک قرمز و ساروج تشکیل شده است. 
ویژگی های معماری کلیسا با این واقعیت که چندین بار بازسازی شده است پیچیده است. در حالی که بحث هایی در مورد جزئیات وجود دارد، عموماً معتقدند که بخش های پایینی کلیسا به دوران سلطنت ژوستینیانوس مربوط می شود، در حالی که روبنای کلیسا توسط کنستانتین پنجم پس از زلزله سال 740 بازسازی شده است.
بازسازی کنستانتین پنجم از طرح و مقیاس اصلی کلیسای ژوستینیان پیروی کرده است. اما چندین تغییر کلیدی در روبنا ایجاد شد، از جمله افزودن گنبدی بر فراز خلیج غربی است.
طاق ‌های بشکه ‌ای بر روی گالری‌ها به منظور پشتیبانی بهتر گنبد بر روی آویزها است. آثاری از پوشش گیاهی که در میان نقوش هندسی متراکم با محوریت صلیب های نگین دار قرار گرفته اند در راهروی جنوبی دیده می شود. 
تزیینات موزاییکی در کلیسا نمونه نادری از هنر شمایل شکنی است. صلیب موزاییکی در سپید شامل یک صلیب سیاه و سفید بر روی زمینه طلایی موزاییک است. 
علاوه بر این، بقایای چندین سازه از جمله یک سازه گرد در شمال و شرق کلیسا قرار دارد و به نظر می رسد مربوط به قرن ششم یا هشتم باشد. 
در دوران عثمانی، ستون‌ های نگهدارنده گالری ‌ها با ستون‌ های کوچک‌ تری که توسط بلوک‌ ها پشتیبانی می ‌شدند جایگزین شدند عثمانی ها همچنین یک گالری جدید و همچنین یک ورودی اصلی جدید ساختند.
این بنای زیبا فقط با مجوز ویژه قابل بازدید است که می توانید آن را در موزه ایاصوفیه تهیه کنید. به دلیل آکوستیک فوق ‌العاده ‌اش، اغلب میزبان کنسرت ‌ها و رویدادهای فرهنگی وهنری مختلف است. 

موزه ی کلیسای ایرنه

ایا ایرنه یا صلح مقدس، کلیسای ارتدکس شرقی یونانی بود که به دستور امپراتور کنستانتین اول بر روی خرابه ‌های یک معبد بت پرست به عنوان اولین کلیسای قسطنطنیه ساخته شد. 
پس از فتح دیوار قسطنطنیه توسط عثمانی ‌ها، این کلیسا در داخل دیوارهای کاخ توپکاپی جابه‌جا شد و اگرچه مانند بسیاری از کلیساها به مسجد تبدیل نشد، اما زمانی که سربازان عثمانی از ساختمان به عنوان زرادخانه استفاده کردند، آسیب دید. 
قبل از فروپاشی امپراتوری عثمانی، به مدت 70 سال به عنوان موزه نظامی خدمت می کرد و سپس برای مدت طولانی بسته شد. در سال 2014 بازسازی شد و به عنوان موزه بازگشایی شد. امروزه به دلیل آکوستیک عالی، مکانی محبوب برای کنسرت های موسیقی کلاسیک است.
در داخل موزه ی این کلیسا، بسیاری از آثار تاریخی مربوط به امپراتوری روم و بیزانس به نمایش گذاشته شده است. طبق افسانه ها، زمانی که کنستانتین کبیر شهر را بازسازی کرد، مانند بسیاری از رومی ها به قسطنطنیه آمد. 
پنه لوپه، یک مسیحی معتقد بود که، تلاش می کند تا مردم روم را با حضرت عیسی آشنا کند. با این حال، رومیان بت پرست که از انجام این کار خودداری می کنند، زنان را شکنجه می دهند تا مریم مقدس را انکار کنند و تابع بت پرستی شوند. 

دهلیز کلیسای ایرنه

دهلیز کلیسای ایرنه

دهلیز کلیسای ایرنه

کلیسای ایا ایرنه تنها کلیسایی که دهلیز آن هنوز دست نخورده باقی مانده است، بلکه متشکل از دهلیز، نارتکس، نائو سه شبستانی و آبسیسا است. 
این کلیسا که به عنوان یک کلیسای سه شبستانی در زمان سلطنت کنستانتین کبیر (306-337) ساخته شده بود، توسط لئو سوم (717-741) و پسرش کنستانتین کوپرونیموس (741-775) پس از خسارات فراوان ناشی از آن بازسازی شد.  زمین لرزه 740 بنای فوقانی آن با تغییرات اندکی به طور کامل مورد بازبینی و مرمت قرار گرفت و طرح و نمای کلیسایی گنبدی امروزی را به خود گرفت. تزئینات ساختمانی که تصور می شد در زمان سلطنت ژوستینیانوس (527-565) دارای تزیینات تصویری غنی بود، در زمان سلطنت لئو سوم و کنستانتین کوپرونیموس کاملاً تغییر کرد. موزاییک صلیبی نیم گنبد آپسید نیز از این دوره است. 

مسیر رفتن به کلیسای ایرنه

این کلیسا در منطقه فاتح استانبول و در داخل کاخ توپکاپی واقع شده است. ساکنان قسمت اروپایی می توانند از خط تراموا برای پیاده شدن در ایستگاه توپکاپی استفاده کنند. 
کلیسای حاجیا ایرنه که به ایستگاه سلطان احمد نیز نزدیک است، با اتوبوس و مینی ‌بوس نیز قابل دسترسی است. کسانی که در سمت آناتولی زندگی می کنند می توانند ازآکسارای و کادیکوی سوار کشتی Eminonu شوند. در Eminonu، فاصله بین تراموا و کلیسای Hagia Irene تقریباً 10 دقیقه است. برای اطلاع از قیمت های ارزان بلیط تهران استانبول می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید.

نتیجه کلی

ایا ایرنه، یک سازه معمولی بیزانسی با مصالح و معماری خود، در محل یک معبد قدیمی در سال 330 ساخته شد. در زمان سلطنت امپراتور ژوستینیانوس، شورش نیکا در سال 532 منجر به ویران شدن ایاصوفیه و ایا ایرنه شد. 
پس از سقوط قسطنطنیه از آنجایی که کلیسا به مسجد تبدیل نشد، برای مدت طولانی به عنوان انبار اسلحه) مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1846، اولین مجموعه از آثار موزه ‌شناسی ترکیه در این کلیسای زیبا به نمایش گذاشته شد و در سال 1869 به اولین موزه رسمی کشور با نام موزه امپراتوری تبدیل شد. 
مجموعه تسلیحات دوباره سازماندهی شد و به عنوان اولین موزه نظامی بین سال های 1908 و 1930 خدمت کرد. کلیسای ایا ایرنه واقع در حیاط بیرونی کاخ توپکاپی قدیمی ترین کلیسای امپراتوری روم شرقی است. همچنین این کلیسا بعد از ایاصوفیه دومین کلیسای بزرگ استانبول می باشد.

سوالات متداول درباره ی کلیسا ایا ایرنه

آدرس کلیسای ایا ایرنه کجاست ؟

کلیسای ایا ایرنه یا حاجیا ایرنه در حیاط بیرونی کاخ توپکاپی در استانبول واقع شده است. 

علت نامگذاری کلیسای ایرنه چیست ؟

نام کلیسا از قدیسی به نام ایرن گرفته شده است که در آن زمان برای گسترش مسیحیت تلاش می کرد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc