https://gateway.trip.ir/api/

امکانات قطر برای جام جهانی

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

امکانات قطر برای جام جهانی

جام جهانی 2022 یکی از فشرده ترین جام های تاریخ است که در کشور قطر برگزار می شود. برخلاف تورنمنت‌ های گذشته، کسانی که برای این رویداد سفر می ‌کنند می ‌توانند بدون نیاز به پرواز بین شهرها ، در نزدیکی همه استادیوم‌ های میزبان اقامت داشته باشند. همه استادیوم ها در شعاع 55 کیلومتری از دوحه قرار دارند، که آن را برای هواداران بسیار راحت می کند. 

این یک رویا برای تماشاگران است، مکان های باورنکردنی همگی با سیستم های خنک کننده برای مقابله با گرمای بیابان که بیشتر آنها به طور خاص برای جام جهانی ساخته شده اند، اضافه می شود.
زمانی که قطر از پیشنهاد خود برای میزبانی جام جهانی 2022 پرده برداری کرد، این کشور قول داد راه حل های نوآورانه ای برای طیف وسیعی از چالش ها ارائه کند. یکی از وعده های شاخص توسعه فناوری خنک کننده برای استادیوم های فوتبال بود.

استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022

استادیوم های قطر برای جام جهانی 2022

امکانات استادیوم های جام جهانی قطر

در سال 2010، کمیته عالی تحویل با همکاری خود را با دانشگاه قطر (QU) برای طراحی و پیاده سازی سیستم های خنک کننده نوآورانه برای استادیوم های جام جهانی FIFA آغاز کرد. رؤیای این فناوری برای دکتر سعود عبد العزیز عبدالغنی، استاد مهندسی مکانیک در QU بود.
جام جهانی FIFA قطر در نوامبر و دسامبر 2022 برگزار خواهد شد، زمانی که میانگین دما بین 18 تا 24 درجه سانتیگراد خواهد بود، به این معنی که این فناوری به ایجاد یک محیط خنک دلپذیر در طول مسابقات کمک می کند. 
علاوه بر این، به استادیوم‌ های واقع در کشورهای گرم اجازه می ‌دهد تا در طول سال میزبان رویدادها باشند و راحتی را برای ورزشکاران و تماشاگران فراهم کند.
این فناوری همچنین ثبت اختراع نشده است، این به این معنی که هر کسی می تواند از طرح اولیه آن بهره مند شود و بدون پرداخت هزینه آن را مطابق با آن تطبیق دهد.
سیستم های خنک کننده اجرا شده در هفت استادیوم از هشت استادیوم قطر 2022 هر کدام منحصر به فرد هستند، که چالش هایی را برای دکتر سعود و تیمش به همراه داشت.

فناوری خنک کننده استادیوم های قطر
هوای بیرون از طریق فن های تهویه مطبوع که با انرژی خورشیدی تغذیه می شوند خنک می شود.
هوای خنک شده از طریق گریل های موجود در جایگاه ها و نازل های بزرگ داخل زمین وارد ورزشگاه می شود.
با استفاده از تکنیک گردش هوا، هوای خنک شده به عقب کشیده می شود.
سپس هوای برگشتی مجدداً خنک و فیلتر می شود.
پس از خنک شدن و فیلتر شدن مجدد، هوای بازیافتی مجدداً به داخل ورزشگاه رانده می شود.

آماده سازی قطر برای جام جهانی 2022

در اینجا ده روشی که قطر برای آماده سازی اولین جام جهانی فوتبال در خاورمیانه و جهان عرب نشان می دهد، آورده شده است. برای اطلاع از بلیط هواپیما تهران قطر به سایت تریپ مراجعه فرمائید.

1. مسابقات فشرده

قطر 2022 فشرده ترین جام جهانی FIFA در تاریخ مدرن خواهد بود. هر هشت استادیوم نزدیک به هم هستند و بیشترین فاصله بین سالن‌ ها فقط 75 کیلومتر است (ورزشگاه البیت در الخور تا ورزشگاه الجنوب در الوکره) می باشد. هواداران و بازیکنان در طول مسابقات در یک محل اقامت خواهند بود و در یک مکان تمرین خواهند کرد.

2. پرواز داخلی وجود ندارد

هواداران، بازیکنان و مسئولان پس از ورود به قطر نیازی به پروازهای داخلی نخواهند داشت. به لطف ماهیت فشرده این رویداد، آنها هرگز از یک استادیوم، محل تمرین یا جاذبه توریستی دور نخواهند بود. این در تضاد کامل با تورنمنت های قبلی است که در آن طرفداران و بازیکنان اغلب هزاران مایل بین مسابقات پرواز می کردند.

عکس ورزشگاه های قطر برای جام جهانی 2022

عکس ورزشگاه های قطر برای جام جهانی 2022

3. گواهینامه سیستم ارزیابی پایداری جهانی (GSAS)

هر محل برگزاری مسابقات قطر 2022 گواهینامه GSAS را دریافت خواهد کرد. سطح پایداری یک مکان بر اساس دسته بندی های مختلف، از جمله طراحی، ساخت، مصرف انرژی و آب تایید شده است. 
هر استادیوم در مسیر دریافت حداقل رتبه چهار ستاره GSAS برای طراحی و ساخت است. استادیوم شهر آموزش و استادیوم آل بیت هر دو رتبه های پنج ستاره را کسب کردند.

4. اولین استادیوم جام جهانی FIFA با قابلیت جدا شدن کامل

استادیوم خیره کننده راس ابو عبود که از کانتینرهای حمل و نقل و صندلی های قابل جابجایی ساخته شده است، طرحی نوآورانه برای میزبانان مسابقات بزرگ در آینده ارائه خواهد کرد. 
این ورزشگاه با ظرفیت 40 هزار نفر، اولین استادیوم جام جهانی FIFA است که به طور کامل از آن جدا می شود. پس از این رویداد به طور کامل برچیده شده و تغییر کاربری داده خواهد شد و از قطعات آن برای ایجاد امکانات ورزشی در قطر و خارج از کشور استفاده می شود. کانتینرهای حمل و نقل مورد استفاده برای ساخت استادیوم در اصل برای حمل مواد به قطر برای ساخت و ساز استفاده می شد.

5. بازیافت در استادیوم ها

برای محدود کردن ردپای کربن، تمام پروژه های قطر 2022 اقداماتی را برای سازماندهی تفکیک و مدیریت زباله در مرحله ساخت و ساز اجرا کردند. 
سایت های استادیوم زباله های جامد را از طریق بازیافت منحرف می کردند. به عنوان مثال، اکثر زباله های تولید شده در ورزشگاه الجنوب (90٪) و استادیوم احمد بن علی (84٪) در طول ساخت بازیافت شدند. سیستم های بازیافت نیز در روزهای بازی وجود خواهد داشت.

6. منبع یابی پایدار

سازمان دهنده قطر، کمیته عالی تحویل و میراث، با همکاری فیفا و جام جهانی FIFA قطر 2022 LLC یک کد منبع پایدار ایجاد کرده است که حداقل استانداردها و معیارها را برای تامین کنندگان و حامیان مالی مسابقات تعیین می کند. به زبان ساده، همه تامین کنندگان باید معیارهای زیست محیطی سختگیرانه را رعایت کنند.

7. حمل و نقل عمومی پیشرفته

متروی جدید دوحه وظیفه انتقال هزاران طرفدار را در سراسر کشور در طول قطر 2022 خواهد داشت. سیستم متروی برقی از سیستم های ترمز احیا کننده استفاده می کند که به کاهش ردپای کربن آن کمک می کند. علاوه بر این، ایستگاه های آن دارای اعتبار سبز مختلف هستند و تحت گواهی ساختمان سبز کار می کنند.
طرح‌ های حمل‌ ونقل سبز قطر به خودروها و اتوبوس  ‌های برقی نیز گسترش می ‌یابد. با همکاری KAHRAMAA، ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در مکان های مناسب مختلف در سراسر کشور در حال نصب است. 
اسکوترها و دوچرخه های برقی نیز در مکان های بیرونی از جمله پارک ها و دوحه کورنیش موجود هستند. در همین حال، ناوگان اتوبوس های برقی برای انتقال هواداران بین محل اقامت و محل برگزاری مسابقات در سال 2022 استفاده خواهد شد.

جام جهانی قطر

جام جهانی قطر

8. برنامه اصلی برای اقامت سبز در قطر

ارائه راه حل های مهمان نوازی پایدار هسته اصلی این مسابقات است. یکی از مؤلفه‌ های مهم تجربه هواداران این مسابقات محل اقامت است. 
از طریق همکاری با شورای ساختمان سبز قطر، این نسخه از جام جهانی FIFA™ شیوه های سبز در بخش هتلداری را با کاهش اثرات زیست محیطی این بخش و سرمایه گذاری در عملیات هتلداری کارآمد و مسئولانه ترویج می کند.

9. درختکاری و سبز کردن کشور

به عنوان بخشی از میراث سبز مسابقات، کاشت درخت یکی از جنبه های اصلی طراحی و برنامه ریزی استادیوم بود. با درختان و گیاهان بومی در پارک ها و محوطه های استادیوم، کمپینی برای "سبز" کردن کشور فرصتی برای کاهش قابل توجه انتشار کربن و به جای گذاشتن میراث سبز برای نسل های آینده است.

10. نیروگاه خورشیدی 800 مگاواتی الخرساعه

در نهایت، نیروگاه خورشیدی الخرساعه ردپای کربن کل کشور را کاهش خواهد داد. نیروگاه انرژی خورشیدی 800 مگاواتی که در 80 کیلومتری غرب دوحه قرار دارد، انتشار دی اکسید کربن را کاهش می دهد و در عین حال اتکای قطر به گاز برای تولید برق را محدود می کند.

نتیجه

قطر کشوری است در شبه جزیره ای در خلیج فارس است. قطر با میانگین ارتفاع تنها 28 متر از سطح دریا، یکی از کم ارتفاع ترین کشورهای جهان است. 
قطر که اکنون سرشار از نفت و گاز طبیعی است، یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان به شمار می رود. این کشور ثروتمند در سال 2022 میزبان جام جهانی فوتبال خواهد بود.
این کشور به عنوان میزبان این دوره از مسابقات تمام تلاش خود را کرده که تمام امکانات را برای گردشگرانی که قصد سفر به این کشور را دارند مهیا سازد.
برای مثال این کشور هشت استادیوم جدید را برای این دوره از مسابقات راه اندازی کرده است که هر کدام دارای امکانات منحصر به فرد و سیستم های خنک کننده هستند. برخی از آنها نیز قابلیت جابجایی دارند و می توان آن ها را به کشورهای دیگر صادر کرد. 
شما همچنین می توانید برای اطلاع از تور قطر قیمت سفر به قطر را از طریق سامانه رزرواسیون تریپ مراجعه کنید و ارزان ترین تورها را به صورت آنلاین و بدون واسطه تهیه فرمائید.

سوالات متداول درباره ی امکانات قطر برای جام جهانی

مهم ترین دستاورد قطر برای جام جهانی چیست ؟

پس از قبول میزبانی قطر برای جام جهانی این کشور قول داد یکی از وعده های شاخص توسعه فناوری خنک کننده برای استادیوم های فوتبال را راه اندازی کند.

آیا ورزشگاه های جام جهانی در قطر دارای تهویه هوا هستند ؟

سیستم استادیوم های قطر فقط هوا را خنک نمی کند، بلکه آن را تمیز نیز می کند. 

قطر بعد از جام جهانی با استادیوم ها چه خواهد کرد؟

پس از جام جهانی، این استادیوم ها برای میزبانی سایرکشورها برای رویدادهای ورزشی و فرهنگی تماشایی استفاده خواهد شد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc