https://gateway.trip.ir/api/

تنگ رغز کجاست؟

به روز رسانی: 14 فروردین ، 1401 جاذبه های گردشگری

تنگ رغز کجاست؟

اگر به دنبال یک تجربه هیجان انگیز و پرماجرا در طبیعت ایران هستید، بدون شک یکی از اولین انتخاب ها، گشت و گذار در اطراف تنگ رغزاست.
آثار طبیعی بی نظیری در استان فارس قرار دارد که تنگه رغز یکی از مهم ترین آنها بشمار می رود، در تنگ رغزآبشارها و برکه های متعددی وجود دارد که بر جذابیت این منطقه افزوده است. 
تنگه راغز درواقع عروس دره های ایران، جایی است که آب و سنگ در طی هزاران سال انواع جلوه های زیبای معماری طبیعت را به وجود آورده است. 
هر آبشار یا برکه نمایی متفاوت دارد و هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. دیوارهای بزرگ این تنگه گاهی در طول مسیر به هم می رسند و غاری را تداعی می کنند و گاه از یکدیگر فاصله می گیرند و محوطه زیبایی را پدید می آورند. صدای دلنشین آبشار، و دیدن ماهی های قزل آلا زیبا، هر گردشگری را جذب خود می کند.

تنگ رغز داراب تصاویر

تنگ رغز داراب تصاویر

درباره ی تنگه رغز

یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری طبیعی ایران تنگ رغز یا تنگه رغز است، رغز به معنای راه لغزنده است. این تنگه در شهرستان داراب استان فارس قرار دارد. و یکی از زیبا ترین و جذاب ترین مناطق طبیعی استان با چشمه های فراوان است.
تنگ رغز دارای آبشارهای مرتفع، حوضچه های سنگی زیبا و استخرهای طبیعی زیبا می باشد. 

آبشار رغز

آبشار رغز به عنوان جاذبه طبیعی داراب فارس بحساب می آید، آبشارهای بلندی را تصور کنید که در استخرهای سنگی فرو می روند. حوض هایی که طبیعت به عنوان یک مجسمه ساز حرفه ای منحصربفرد خلق کرده است. 
پوشش گیاهی سرسبز در آغوش دره سبز راغز، صدای گذر آب، شکوه دیواره‌ ها و صخره ‌ها و سنگریزه ‌ها را می ‌توان از ویژگی‌ های زیبای دره نامید. 
در طول هزاران سال، نهرهای آب و صخره‌ ها، معماری‌ های طبیعی زیبایی را به وجود آورده ‌اند که هر آبشار یا برکه‌ ای با یکدیگر متفاوت است و هر کدام زیبایی خاص خود را دارند.
آنچه راغز را در بین اکوتوریست ها محبوب کرده است، تعداد آبشارهایی است که باید از یکی از آنها عبور کرد تا به آبشار بعدی رسید.

حوضچه های آبشار رغز

آبی که در تنگه رغز جاری است از چشمه ای در دل کوه سرچشمه می گیرد و در امتداد دره ای به طول چهار کیلومتر به دره جنوبی می ریزد که به زمین بازمی گردد. 
در طول مسیر، شصت برکه طبیعی زیبا و تعداد زیادی آبشار کوچک و بزرگ وجود دارد. در زیر هر آبشار حوضی وجود دارد که مناظر بسیار دیدنی را ایجاد کرده است، برکه های رغز نیز عمق متفاوتی دارند. عمیق ترین برکه حدود 20 متر و کمترین آن حدود 6 متر است. 
مسیر رغز به آخرین آبشار جنوب غربی به ارتفاع 46 متر ختم می شود. و دیوارهای بلندی دارند که قسمت کوچکی از آسمان بین آنها دیده می شود.

سرچشمه تنگ رغز

سرچشمه تنگ رغز

انواع آبشارهای تنگ رغز

در تنگه رغز آبشارهای متعددی وجود دارد. و در کنار آخرین آبشار یادبودی از کاشفان این تنگه زیبا نیز به چشم می خورد. آبشارهای مهم مسیر تنگه رغز به شرح زیر است:

آبشار نگین 16 متر ارتفاع 
آبشار بومرنگ 16 متر ارتفاع 
آبشار مسعود 8 متر ارتفاع 
آبشار گلاب ۱۱ متر ارتفاع 
ارتفاع آبشار فتح 8 متر ارتفاع
آبشار حکمت 11 متر ارتفاع 
آبشار کبوتر 25 متر ارتفاع 
آبشار جام 9 متر ارتفاع 
آبشار غار ۱۲ متر ارتفاع 
آبشار آذرخش 65 متر ارتفاع 
آبشار یادگار 4 متر ارتفاع 
آبشار ودا 46 متر ارتفاع 

تور تنگ راغز

اگر قصد دارید به تنگه رغز بروید، شما می توانید از طریق تورهای مسافرتی که برگزار می شود به آنجا بروید. برخی از تورهای تنگه رغز معمولا به صورت سفر دو روزه برگزار می شود که در روز اول آموزش داده می شود.
برخی از تورها برای گروه های خصوصی (خانواده، دوستان و غیره) هر زمان که بخواهید هستند. از آنجایی که سفر به تنگه رغز نیاز به مهارت های خاصی دارد، در برخی از تورهای حرفه ای کلاس های آموزشی و عملی برگزار می شود و با انتخاب این تورها و یادگیری مهارت های لازم می توانید با خیال راحت تر سفر کنید.

تجهیزات لازم برای عبور از تنگ رغز

در سفر به تنگ رغز باید نکاتی را در نظر بگیرید، اولین نکته حفظ انرژی بدن با استفاده از مواد مغذی مانند آجیل و خرما است. دیگری این است که وسایل را در کیسه های ضد آب قرار دهید تا در طول مسیر آسیب نبینند. 
به دلیل اینکه در قسمت هایی از مسیر باید از روی آب رد شوید، همراه داشتن چند لباس گرم ضروری است. انتخاب کفش نیز مهم است و برای رودخانه نوردی بهتر است از کفش هایی استفاده شود که با آن می توان به خوبی روی صخره ها راه رفت. حتما پیش بینی آب و هوا را برای خطر سیل بررسی کنید.
آب سرد ممکن است در برخی مکان ها آزاردهنده باش از لوازمی که باید با خود همراه داشته باشید شامل یک چراغ قوه، یک کلاه، عینک آفتابی، آب، فلاسک چای، وعده های غذایی سبک، کرم ضد آفتاب، کیسه زباله، جعبه کمک های اولیه و... است. بدون کمک به آبشار نروید. اگر از ارتفاع یا آب می ترسید، بهتر است در پایین آبشار و دور بمانید. 

نکات ایمنی درباره ی تنگه رغز

ما به شما توصیه می کنیم برای بازدید از تنگه رغز حتما از یک تور حرفه ای و مجرب راهنمایی بگیرید، قبل از سفر به وضعیت آب و هوایی را چک کنید.
برای بازدید با افراد کمتری سفر کنید تا سرعت و ایمنی بیشتری داشته باشید، افراد بایستی به کوهنوردی آشنا باشند و از نظر نیروی جسمانی قوی باشند.
افراد بایستی مهارت شنا کردن داشته باشند، تا بتوانند از آبشارنوردی لذت ببرند، در هنگام شنا از ماهی های درون حوضچه نهراسید، و در آخر کبوتر هایی در طول مسیر خواهید دید که هر کدام لانه ای دارند. باید مراقب باشید تا لانه آن ها تخریب نشوند.

بهترین زمان برای سفر به رغز

بهترین زمان برای تهیه بلیط هواپیما شیراز و سفر به تنگ رغز اواخر بهار تا اوایل پاییز است. اما در این فصل ممکن است آب حوض ها در قسمت هایی که کمتر در معرض نور خورشید هستند سرد باشد.
به دلیل شرایط اقلیمی شنا در حوضچه ها دشوار است و خطر سیل در دره وجود دارد. در روزهای گرم تابستان، لذت پریدن در حوضچه های آب خنک وصف ناپذیر است.

مسیر رسیدن به تنگ رغز

مسیر رسیدن به تنگ رغز

مسیر رسیدن به تنگ رغز

استان فارس یکی از زیباترین دره ها و آبشارهای ایران را دارد. برای رسیدن به این مکان باید به شهر داراب بروید. پس از گذراندن مسیری 35 کیلومتری در جاده داراب - شیراز به اصطبلی به نام دارکویه می رسید. 
پس از آن باید در جاده ای خاکی بروید که حدود 2 ساعت طول می کشد و ممکن است کمی خسته کننده باشد، اما پس از پایان این جاده، زمان شروع است و این بار پیاده روی را ادامه دهید. پس از کمی پیاده روی به سمت چشمه بهیادک، پس از کمی صخره نوردی و گذر از میان سنگ های بزرگ، به چشمه راغز می رسید.
این تنگه در منطقه ای به نام حسن آباد در جنوب شرقی استان فارس قرار دارد. راغز از شمال به شهرستان های نی ریز و استهبان، از غرب به فسا، از جنوب به لار و زرین دشت و از شرق به استان هرمزگان می رسد.

سخن آخر

تنگ رغز یکی از زیبا ترین و بکر ترین مکان های ایران است، این تنگه در طول هزاران سال، نهرهای آب و صخره‌ ها، معماری‌ های طبیعی زیبایی را به وجود آورده ‌اند.
در طول مسیربازدید از این تنگه می توانید شصت برکه طبیعی زیبا و تعداد زیادی آبشار کوچک و بزرگ را تماشا کنید که هر کدام با دیگری متفاوت است.
برای بازدید از این تنگخ زیبا بایستی با تجهیزات کامل سفر کنید و در کوله پشتی خود لوازمی همچون چراغ قوه، کیسه خواب، یک کلاه ایمنی، عینک آفتابی، آب، فلاسک چای، وعده های غذایی سبک، کرم ضد آفتاب، کیسه زباله، جعبه کمک های اولیه به همراه داشته باشید.
بهترین زمان برای بازدید از تنگ رغز در فصول بهار و تابستان است، زیرا در فصول سرد سال امکان شنا کردن به دلیل سردی آب وجود ندارد. بایستی قبل از بازدید از این منطقه از وضعیت آب و هوای این مکان مطلع شوید، زیرا امکان بارندگی نیز وجود دارد. برای تهیه بلیط چارتر می توانید از سایت های معتبری همچون تریپ برای رزرو تورها و بلیط های مسافرتی خود به صورت آنلاین و با پرداخت از طریق کارت های عضو شتاب اقدام فرمائید.

سوالات متداول درباره ی تنگ رغز

تنگ رغز از جاذبه های طبیعی کدام شهر است ؟

این تنگه در منطقه ای به نام حسن آباد در جنوب شرقی استان فارس( شیراز) قرار دارد. 

بهترین زمان برای سفر به رغز کی می باشد ؟

بهترین زمان سفر برای بازدید از تنگ رغز اواخر بهار تا اوایل پاییز است. اما در این فصل ها هم ممکن است آب حوض ها نیز کمی سرد باشد.

معنی کلمه رغز چیست ؟

رغز به معنای راه لغزنده است، و مردم محلی آن را به نام رودخیزمی شناسند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc