https://gateway.trip.ir/api/

گنبد نمکی جاشک

به روز رسانی: 11 اسفند ، 1400 جاذبه های گردشگری

گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی جاشک در کدام استان ایران قرار دارد؟ گنبد های نمکی در کدام رشته کوه قرار دارد ؟ گنبد نمکی جاشک یا کوه نمک جاشک یکی از آثار طبیعی منحصربه فرد استان بوشهر ایران است که بین کنگان و خورموج قرار دارد. 
استان بوشهر یکی از دیدنی ترین استان های ایران است که با تنوع چشمگیر آثار طبیعی، علاقه مندان بسیاری را به خود جذب می کند. سواحل زیبای این استان، جزایر بکر و مناطق حفاظت شده با حیات وحش تنها گوشه ای از این طبیعت زیبا است.
این گنبد نمکی با مناظر زیبای خود به یکی از جاذبه های گردشگری استان بوشهر تبدیل شده و علاقه مندان زیادی را از دیگر کشورهای جهان به خود جذب می کند.
اما ویژگی قابل توجه گنبد نمکی جاشک بزرگی و عظمت آن است که نسبت به دیگر مشابهات خود قابل توجه است. قسمت های مختلفی از این گنبد نمکی وجود دارد و می توانید از مناظر مختلفی آن دیدن کنید.
 وجود رودخانه های نمک با کریستال های نمک در آن و همچنین وجود غارها و رگه های نمکی رنگارنگ در نقاط مختلف این گنبد نمکی بسیار جذاب است، گنبد نمکی جاشک در سال 1389 به فهرست میراث طبیعی ایران اضافه شد.

عکس کوه نمک جاشک

عکس کوه نمک جاشک

جغرافیای گنبد نمکی جاشک

این گنبد نمکی به ‌عنوان یکی از عظیم ‌ترین و چشمگیرترین گنبدها در نوع خود در جهان و بزرگ‌ ترین گنبد در خاورمیانه است، یکی از جاذبه‌ های برتر با تعداد زیادی مناظر کمیاب است. 
در این مجموعه نمکی، غارهای شگفت‌ انگیز، یخ‌ های زیبا، یخچال‌ های طبیعی زیبا، ستون ‌ها و آبشارهای مهیب وجود دارد تا شما را مجذوب خود کند. 
این گنجینه ملی فسیلی 600 میلیون ساله هم بهشت عکاسان و هم مقصدی عالی برای دوستداران زمین شناسی است. گنبد نمکی جاشک منطقه وسیعی در دامنه جنوبی رشته کوه گنبد نمکی زاگرس در استان بوشهر است. در جنوب ایران به ویژه در استان های هرمزگان و بوشهر نزدیک به 114 گنبد نمکی وجود دارد.
این گنبد در ارتفاع 1350 متری از دشت اطراف قرار دارد، طول این رشته کوه حدود 12 کیلومتر و عرض آن 4.5 کیلومتر است. مساحت گنبد حدود 3666 هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا 1350 متر است. 
گنبد نمکی جاشک به دلیل تبخیر زیاد بقایای نمک در سطح خاک و ناحیه نمک زیرین ظاهر شد. از ویژگی‌ های کوه نمک می توان به غارهای بی ‌نظیر، آبشارها، کریستال‌ ها و ... نام برد. 

موارد استفاده از گنبد های نمکی

گنبد نمکی چیست ؟ گنبدهای نمکی منابع اصلی نمک و پتاس هستند. هالیت و سیلویت با استخراج زیرزمینی و بازیافت آب نمک از گنبد ها استخراج می شوند. و نیزاز دیگر خواص نمک کوه جاشک برای ذخیره سازی گاز پروپان مایع استفاده می شود.
کانی های غیر سیلیکاته ای مانند پیریت و فلوئور و بسیاری از کریستال های نمک با تنوع رنگی براق فلزی و غیرفلزی را می توان در این منطقه یافت، رنگ های مختلف شامل قرمز، قهوه ای، سفید، زرد، سیاه و نارنجی می باشد.

پدیده های گنبد نمکی جاشک 

بازدید از گنبد نمکی در قسمت های زیرین آن برای بازدیدکنندگان امکان پذیر است. اما در ارتفاعات بالاتر، مسیرها دشوارتر شده و احتیاط بیشتری لازم است. وجود کریستال های نمک که بیشتر آنها تیز و برنده هستند نیز می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. ارزان ترین پرواز بوشهر تهران را از سایت تریپ تهیه فرمائید.

یخچال های طبیعی نمک

یخچال های نمکی که ظاهری شبیه یخچال های یخی دارند، از مناظر زیبایی هستند که در بخش شمال غربی گنبد نمکی جاشک دیده می شوند. حرکت گرانشی توده های نمک به سمت لبه های گنبد باعث ایجاد این یخچال ها شده است.
نمک های سفید گنبد آن را مانند کوه های برفی زیبا در دشت های شرقی از دور جلوه می دهد. برخی از قسمت های گنبد شبیه یخچال یخی است.

آبشارهای نمکی گنبد

آبشارهای نمکی گنبد

آبشارهای نمکی گنبد

آبشارهای نمکی از شگفتی های گنبد نمکی جاشک هستند. وقتی آبشاری را تصور می کنیم، معمولا آن را در وسط جنگل یا منطقه ای سرسبز به تصویر می کشیم. 
اما آبریزش های گنبد برای تغییر این تصویر وجود دارد، این آبشارها روی گذرگاه آب قرار دارند. در تابستان، آب به طور کامل تبخیر می شود و کریستال های ضخیم زیبایی را تشکیل می دهد که زیبایی خیره کننده ای به آبشارها می بخشد. 
آبشارهایی که به طور طبیعی در امتداد گنبد جریان دارند، زمانی پدیدار می شوند که آب در هوای گرم و خشک تبخیر شود این پدیده در اواسط بهار تا تابستان و اوایل پاییز قابل مشاهده است.

غارهای نمکی گنبد

جذابیت های این گنبد نمکی بی پایان است. در ماجراجویی خود در اطراف گنبد، غارهای نمکی را خواهید دید که از انحلال نمک توسط آب باران تشکیل شده اند. در این غارها می توانید زیبایی استالاکتیت ها و استالاگمیت های ایجاد شده توسط کریستال های نمک را تماشا کنید.

غار شاخ نبات

کریستال‌ های نمکی و یخ ‌هایی که به زیبایی از سقف این غارها آویزان شده ‌اند، شما را تحت تأثیر قرار می ‌دهند.که همانند شاخ نباتی آویزان هستند.

غار انگوری 

این غار یکی دیگر از شگفتی های این مجموعه عظیم گنبد نمکی جاشک است. بلورهای نمکی که از سقف و دیوارهای این غار آویزان شده اند به نظرشبیه به انگور می رسند.

نقش های غار

فرسایش آب باعث ایجاد نقش های خیره کننده بر روی گنبد نمکی شده است. می توان از آن به عنوان یکی از زیباترین آثار فرسایشی ژئومورفولوژیکی نام برد.
فرسایش به آرامی ارتفاع گنبد را تضعیف می کند. یکی از زیبا ترین پدیده ها، ستون "دیو افلاطون" در نتیجه ساییدگی ظاهر شد.

غار تونل

ماجراجویی در این غار یکی از هیجان انگیزترین قسمت های کاوش شما در اطراف گنبد نمکی جاشک خواهد بود. این غار شگفت انگیز یک تونل تقریبا 300 متری به شکل نعل اسب است. 
قرار گرفتن در مسیر نهرهای آبی که رسوبات نمکی را در خود حل می ‌کردند، طی سال‌ ها باعث ایجاد تدریجی این غار شد. از آنجایی که بیشتر بازدیدکنندگان از وجود این غار اطلاعی ندارند، بخش بزرگی از ماجراجویی خود را از دست می دهند. 
حتی اگر بتوانید به تنهایی غار تونل را پیدا کنید ورود به آن بدون راهنما خطرناک است. در اعماق غار، تاریکی مطلق وجود دارد و برای ادامه به یک مشعل نیاز دارید. عبور از قلمرو تاریک خفاش ها و بال زدن آنها لذت و هیجان پیاده روی را چند برابر می کند.
در برخی از نقاط غار، صخره های چند متری وجود دارد. برای پایین آمدن از این صخره های رنگارنگ، قطعاً به کمک راهنما نیاز دارید. در برخی نقاط، مسیر های تودر تو و منشعب می شود و این دلیل دیگری است که به یک راهنما نیاز خواهید داشت. 
بعد از مدتی پیاده روی در تاریکی مطلق به قسمت رمانتیک غار می رسید. پرتو باریک نور که بخش کوچکی از غار را روشن می کند، منظره ای باشکوه است. 
فرصت ثبت عکس های عالی در این قسمت از غار را از دست ندهید. همانطور که در غار جلوتر می روید، باید از طریق یک تونل نیم متری بخزید که به طرز شگفت انگیزی با نمک متخلخل تزئین شده است.

اسرار گنبد نمکی جاشک

ظاهر شگفت انگیز گنبد نمکی جاشک همواره موضوع فرهنگ و اسطوره های محلی بوده است. بر اساس یکی از این افسانه ها، گنبد حاصل یک نفرین افسانه ای است. از آنجایی که آنها معتقدند دیو در این گنبد زندگی می کرده و حکومت می کند، آن را تخت شیطان می نامند.

گیاهان و جانوران گنبد نمکی جاشک

گیاهان و جانوران گنبد نمکی جاشک

گیاهان و جانوران گنبد نمکی جاشک

همانطور که ممکن است حدس بزنید، یک زمین پوشیده از نمک نمی تواند پوشش گیاهی غنی داشته باشد. اما در برخی از قسمت های گنبد نمکی جاشک، گیاهانی مانند میلک و زیگوفیلوم را می توان دید. 
در دره هایی که از نمک مصون هستند، می توانید عناب، بریوفیلوم، بادام وحشی و گیاهان خال خالی زیبا را نیز پیدا کنید. شما همچنین می توانید حیواناتی مانند بز وحشی، روباه، شغال و کفتار را ببینید. 
پرندگانی مانند ساندگروس، کبک، زنبورخوار، پرستو، سوئیفت ، گنجشک، و فنچ را نیز ببینید همچنین انواع خزندگان مانند مارمولک ها و خفاش ها را در فصول گرم سال از اواسط بهار تا اوایل پاییز، می توانید در آنجا پیدا کنید.

بهترین زمان برای بازدید از گنبد نمکی

این گنبد شگفت انگیز در یکی از مناطق فوق العاده گرم قرار دارد. بنابراین، بهترین زمان برای سفر به بوشهر و خرید پرواز تهران بوشهر، اواسط آبان تا اوایل فروردین است. همچنین با توجه به اینکه مکان ‌های بالای گنبد در مسیر سیلاب قرار دارند و باران معمولاً شدید است، بررسی پیش ‌بینی وضعیت هوا قبل از سفر به جاشک ضروری است. 

مسیر رفتن به گنبد نمکی جاشک

برای رفتن به گنبد نمکی جاشک باید ابتدا وارد جاده بوشهر در جنوب ایران شوید، و سپس به سمت بزرگراه اهرم - چغادک تغییر مسیر دهید.
سپس به ورودی خورموج می رسید، و پس ازطی کردن 50 کیلومتر به روستایی به نام گنخک خواهید رسید. پس از سه کیلومتر رانندگی از گنخک، جاده‌ ای فرعی وجود دارد، که به معدن قدیمی نمکی که از قبل فعال بوده می رسید. با ادامه ی این مسیر به منطقه جاشک خواهید رسید.

چکیده

استان بوشهر یکی از دیدنی ترین استان های ایران است که با تنوع چشمگیر آثار طبیعی، علاقه مندان بسیاری را به خود جذب می کند. 
سواحل زیبای این استان، جزایر بکر و مناطق حفاظت شده با حیات وحش غنی تنها گوشه ای از این طبیعت زیباست، یکی از مکان های بی نظیر آن گنبد نمکی جاشک است.
گنبد نمکی جاشک به دلیل اهمیتی که دارد به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده و در اختیار سازمان محیط زیست قرار دارد. در مجاورت این گنبد هیچ گونه امکانات رفاهی ساخته نشده و محوطه کاملا بکر و دست نخورده است. جاده دسترسی نیز خاکی است و احتمال دارد در فصول بارندگی مسدود شود.
گنبد نمکی جاشک یا کوه نمک جاشک یکی از آثار طبیعی منحصربه فرد استان بوشهراست گنبد های نمکی در نقاط مختلف جنوب ایران دیده می شود. یکی از نمونه های دیگر گنبد نمکی در قشم است، در جزیره هرمز نیز چنین گنبد های نمکی دیده می شود.

سوالات متداول درباره ی گنبد نمکی جاشک

بزرگترین گنبد نمکی ایران در کجا قرار دارد ؟

گنبد نمکی جاشک بوشهر به ‌عنوان یکی از عظیم ‌ترین و چشمگیرترین گنبدها در نوع خود در جهان و بزرگ‌ ترین گنبد در خاورمیانه است. 

بهترین زمان برای بازدید از گنبد جاشک کی می باشد ؟ 

این گنبد شگفت انگیز در یکی از مناطق فوق العاده گرم قرار دارد. بنابراین، بهترین زمان برای سفر به آنجا، اواسط آبان تا اوایل فروردین است. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc