https://gateway.trip.ir/api/

موزه صندوق الماس در روسیه

به روز رسانی: 05 بهمن ، 1400 جاذبه های گردشگری

موزه صندوق الماس در روسیه

موزه صندوق الماس در روسیه مجموعه ای منحصر به فرد است که شامل شاهکارهای جواهرات کمیاب، نشان ها، قطعات طلا و پلاتین است و یکی از معدود خزانه های جهان است که جواهرات تاج را در خود جای داده است. 
صندوق الماس با فرمان پیتر کبیر در سال 1719 تأسیس شد و در اصل در کاخ زمستانی در سنت پترزبورگ قرار داشت. اگرچه پیتر کبیر بنیانگذار آن است، لیکن کاترین کبیر بود که بیشترین کمک را به مجموعه موزه ها کرد.
در این مجموعه، الماس های طبیعی و قطعات فلزات گرانبها در صندوق الماس وجود دارد. هسته اصلی این مجموعه از جواهرات بسیار زیبا از دوره های مختلف تاریخی تشکیل شده است که تاج امپراتوری روسیه از آن جمله است.
تعدادی از جواهرسازان مشهور جهان در آن زمان در روسیه زندگی و کار می کردند، از جمله ژرمی پائوزیه، و گئورگ فردریش اکارت آنها شاهکارهای جواهراتی را خلق کردند که نه تنها به دلیل فراوانی سنگ ها و فلزات گرانبها در آنها، بلکه به دلیل ظرافت استثنایی کار ارزشمند بودند.
اقلام گرانبهای این مجموعه به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا تاریخ تکامل روسیه را تا 300 سال پیش دنبال کنند. صندوق الماس از نظر منحصر به فرد بودن و ارزش مادی مجموعه ‌اش، گران ‌ترین موزه روسیه است. برای اطلاع از تور روسیه به سایت تریپ مراجعه کنید.

تاریخچه صندوق الماس

تاریخچه صندوق الماس

تاریخچه صندوق الماس

صندوق الماس مجموعه ای بی نظیر از آثار تاریخی، جواهرات، نمونه های کمیاب سنگ های قیمتی، قطعات طلا و پلاتین است. این یکی از معدود گنجینه های جهان است که جواهرات تاج را نگه می دارد. 
تاریخچه آن با فرمان پیتر کبیر در سال 1719 آغاز می شود که طبق آن اتاق ویژه ای برای نگهداری محصولات متعلق به دولت در نظر گرفته شده بود.
بعداً به نام اتاق الماس نامگذاری شد و برای نشان های دولتی، و جواهرات تشریفاتی که توسط اعضای خانواده سلطنتی در مناسبت های خاص استفاده می شد در نظر گرفته شد. 
در زمان سلطنت سلسله رومانوف، خزانه  دولت با جواهرات غنی شد. در این دوره انواع اقلام و جواهرات تزئین شده با سنگ های قیمتی ساخته می شد. 
خزانه دولتی شروع به دریافت مهم ترین نمونه های الماس کرد. در همان زمان، مجموعه صندوق الماس با افزودن اقلام جدیدی که نماد صنعت معدن شوروی و تسلط صنعتگران بود، شروع به رشد کرد. 
یک نمایشگاه موقت از صندوق الماس در اتاق اسلحه خانه کرملین مسکو در سال 1967 به مناسبت پنجاهمین سالگرد اتحاد جماهیر شوروی افتتاح شد. 
رهبران کشور قرار بود یک سال بعد این نمایشگاه ها را به مخزن دولتی بازگردانند، اما این نمایشگاه به یک رویداد فرهنگی بزرگ در مقیاس جهانی تبدیل شد، بنابراین در نهایت تصمیم بر آن شد که این نمایشگاه دائمی شود.
دربار روسیه به ویژه در زمان سلطنت الیزابت و کاترین دوم از شکوه و عظمت برخوردار بود. این یکی از چشمگیرترین دربارهای سلطنتی در اروپا بود. 
بهترین جواهرسازان، مانند J. Posier، پدر و پسران Duval، L. Pfisterer، G. Eckart برای کار در دربار دعوت شدند. آنها آثاری از جواهرات زیبا خلق کردند که در حال حاضر در نمایشگاه ارائه شده است.
بحث‌ ها و گمانه‌ زنی‌ هایی در مورد اتفاقی که برای این مجموعه در طول انقلاب 1917 روسیه رخ داد وجود دارد، اما صندوق الماس سرانجام برای اولین بار در سال 1967  تقریباً 250 سال پس از تأسیس آن  به روی عموم باز شد. 

داخل موزه صندوق الماس روسیه

مجموعه ای بی نظیر از شاهکارهای هنر جواهر ساز قرن 18، 19 و 20، سنگ های قیمتی، نشان ها، قطعات طلا و پلاتین با تاریخ دولت روسیه ارتباط نزدیکی دارد.
سالن اول موزه صندوق الماس در دو اتاق نسبتا کوچک اتاق اسلحه‌ خانه که به هفت سالن تقسیم شده است، ارائه می ‌شود. اولین مورد شامل سنگ های قیمتی و قطعات فلزی، همراه با برخی جواهرات مدرن است. 
زمردها ارزش بالایی دارند چون بسیار کمیاب هستند، اکنون تقریباً به اندازه الماس ارزشمند شده اند. همچنین مجموعه ای از جواهرات از اورال وجود دارد، زیبایی این سنگ ها توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کنند.
سالن موزه حاوی قطعات طلا و پلاتین است. مجموعه قطعات صندوق الماس به عنوان بزرگ ترین مجموعه در جهان و یکی از قدیمی ترین ها در نظر گرفته می شود که بیش از 200 سال قدمت دارد. 
تکه ها نشان دهنده آثار هنری واقعی هستند که توسط خود طبیعت خلق شده اند. به عنوان مثال، صندوق الماس دو قطعه به نام‌ های شتر و مفیستو را ارائه می ‌کند که هر دو همانند شکل طبیعت، به نظر می ‌رسند. 
همچنین یک قطعه طلا به نام مثلث بزرگ وجود دارد که وزن آن 36 کیلوگرم و بزرگترین طلا در جهان است. سالن دوم بر آثار تاریخی تمرکز دارد.
بازدیدکنندگان قبل از هر چیز با هفت سنگ قیمتی آشنا خواهند شد. این سه الماس و چهار سنگ نیمه قیمتی به عنوان عجایب هفتگانه صندوق الماس شناخته می شوند. تور روسیه نوروز 1401 را با تریپ تجربه کنید.

جواهرات درون صندوق موزه

جواهرات درون صندوق موزه

جواهرات درون صندوق موزه

اولین الماس اورلوف است که عصای امپراتوران روسیه را زینت می دهد. گمان می رود اولین مالک آن شاه جهان، سازنده تاج محل معروف در هند باشد. 
سنگ در ابتدا تقریباً 400 قیراط وزن داشت اما پس از برش تقریباً دو برابر سبک شد و بعدها، الماس به چشم مجسمه یک بت محلی تبدیل شد. 
این مجسمه توسط یک سرباز فرانسوی دزدیده شد، که برای انجام این کار، دین خود را تغییر داده بود و در معبدی که مجسمه در آن قرار داشت عبادت می کرد.
سپس این الماس توسط یک تاجر در آمستردام خریداری شد و او آن را به دربار امپراتوری روسیه آورد و اینجاست که مورخان شروع به اختلاف نظر می کنند. 
این الماس را از تاجر خرید تا هدیه ای مجلل به امپراتور بدهد. با این حال، به احتمال زیاد این کاترین کبیر بود که از معشوقش کنت اورلوف خواست تا این سنگ را به او تقدیم کند، زیرا شایعاتی در مورد خواص جادویی آن وجود داشت که تنها در صورت دریافت جواهر به عنوان هدیه خود را نشان می داد. 
به هر حال، الماسی که به نام معشوق ملکه نامگذاری شده است، جای خود را بر روی عصای سلطنتی گرفته است این عصا در نشان سن پترزبورگ به تصویر کشیده شده است.
یک آزمایشگاه جواهرات کمی بعد افتتاح شد که تاج سلطنتی بزرگ و کوچک را بازسازی کرد، دیادم زیبایی گمشده روسیه و جواهرات دیگر را بازسازی کرد. 
در حال حاضر تمام سنگ های سنگین تر از 50 قیراط مستقیم به خزانه می رود. وزن بزرگترین الماسی که در صندوق الماس نگهداری می شود به 342 قیراط می رسد.
در طول بازدید از صندوق الماس می توانید جواهرات تاریخی مانند الماس اورلوف و الماس شاه را ببینید. دسته گل نرگس و جواهرات فواره آبی را مشاهده کنید و به تاج امپراتوری روسیه که برای کاترین کبیر ساخته شده است خیره شوید. 

الماس شاه 

الماس شاه یک کریستال با رنگ مایل به زرد است، تراش نخورده است اما نام صاحبان قبلی روی آن حک شده است. تاریخچه این الماس غم انگیز است، در قرن نوزدهم، در زمان امپراتور نیکلاس اول، شورش های ضد روسیه در تهران آغاز شد.
امپراتور روسیه از 1825 تا 1855جان همه اعضای سفارت روسیه از جمله نویسنده مشهور الکساندر گریبایدوف را گرفت.
الماس شاه، یکی از گنجینه های برتر شاه ایرانی، در کنار سایر هدایایی به نشانه عذرخواهی و آشتی به نیکلاس اول اهدا شد.
از دیگر جواهرات غول پیکر تاریخی می توان به الماس پرتره تخت، اسپینل قرمز غول پیکر (نزدیک به 400 قیراط)، زمرد، یاقوت کبود و کریزولیت اشاره کرد. 
اسپینل سرخ در تاج امپراتوری روسیه قرار دارد، زمرد کلمبیایی یک سنجاق سینه را تزئین می کند. یاقوت کبود سیلان در نوع خود بزرگترین یاقوت کبود جهان است.

الماس تاج کاترین کبیر

الماس تاج کاترین کبیر

الماس تاج کاترین کبیر

تاج سلطنتی باشکوه روسیه که برای تاج گذاری کاترین کبیر ایجاد شد. سنت قدیمی ساخت تاج های سفارشی بود هر تاج برای مراسم تاجگذاری خاصی ایجاد می شد و پس از آن دوباره جدا می شد. 
با این حال، تاج کاترین کبیر به یک شاهکار غیرقابل غلبه تبدیل شد و در تمام تاج گذاری های بعدی مورد استفاده قرار گرفت. این تاج در سال 1762 توسط گئورگ فردریش اکارت و ژرمی پاوزیه ساخته شد. 
تقریباً با 5 هزار الماس، دو رشته مروارید بزرگ هندی و یک اسپینل قرمز غول پیکر، یکی از هفت جواهر تاریخی صندوق الماس، مزین شده است. 
اسپینل به طور برجسته در مرکز تاج، درست زیر صلیب قرار دارد. وزن تاج بیش از 2 کیلوگرم است. تاج دیگری در مراسم تاجگذاری امپراتوری کوچک روسیه استفاده شده است که از نظر اندازه و تزئینات کمی ساده ‌تر است، عصای با الماس اورلوف، با یاقوت کبود سیلان، یک زنجیر بزرگ، یک سگک آگراف و یک ستاره بزرگ روی آن تزئیین شده است.

طلای شیطان

این طلا کوچکترین قطعه یافت شده در موزه می باشد که وزنی معادل ۲۰٫۲۵ گرم دارد. و به طلای شیطان معروف می باشد. این قطعه طلای کوچک در سال ۱۹۴۴ میلادی در رود کولیما پیدا شده است و به همین خاطر نام آن را  طلای شیطان گذاشته اند زیرا شکلی عجیب و شیطانی دارد.

الماس صورتی

در تاریخ روسیه نقل شده که همسر اول آلکساندر که یکی از تزارهای روسیه بود، بر روی نیم تاج خود که بر سر می گذاشت یک  یک قطعه الماس صورتی رنگ ۱۳ قیراطی قرار داشته است.

تاج خوشه ی انگور

این تاج به دلیل شباهتش به خوشه انگور به این نام معروف شده است، برگ های طلایی این تاج و خوشه های مارپیچی که روی آن قرار دارد چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. این تاج به ملکه کاترین دوم توسط شاه گوستاو سوم در سال ۱۷۷۷ میلادی اهدا شده بود.

هزینه و زمان بازدید از موزه صندوق الماس

ساعت بازدید برای عموم  همه روز به جز پنجشنبه ها از ساعت 10 تا 1 بعد از ظهر و از ساعت 2 تا 17:20 بعد از ظهر می باشد.هزینه ورودی برای بازدید از موزه صندوق الماس برای هر نفر 500 روبل روسیه می باشد.
بهتر است در ساعات صبح بلیط را از دفتر بلیط کرملین در باغ الکساندر خریداری کنید این نکته را باید در نظر داشت برای بازدید از موزه در فصل تابستان یا تعطیلات، بلیط های موزه در همان روز به سرعت فروخته می شوند. برای خرید بلیط هواپیما ارزان قیمت از طریق لینک به سایت تریپ مراجعه کنید.
سایت موزه صندوق الماس : www.gokhran.ru
آدرس موزه صندوق الماس : Kremlin, Moscow 103073, Russia

نکات مهم دربازدید از موزه صندوق الماس

نکات مهم دربازدید از موزه صندوق الماس 

نکات مهم دربازدید از موزه صندوق الماس 

برای تهیه بلیط موزه صندوق الماس روسیه باید از طریق دفترتهیه، بلیط شماره ی چهار در باغ الکساندر مراجعه شود.
برا گردشگرانی که از کشوهای دیگر به بازدید از موزه می آیند امکانات راهنمای صوتی وجود دارد که به زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، چینی و ژاپنی نیز ارائه می شود.
بلیط های تور این موزه در ساعات 9، 13،10، 14 فروخته می شود.
بازدید از موزه برای هر قسمت 20 دقیقه در نظر گرفته شده است که بین ساعات 10 تا 1 بعد از ظهر و 14 تا 17 بعد از ظهر می باشد.
موزه صندوق الماس در داخل موزه تسلیحات کرملین روسیه قرار گرفته است و شما می توانید از طریق ایستگاه مترو بلورسکی  و ایستگاه الکساندروفسکی ساد به این موزه بروید.
ورود کودکان زیر 6 سال ممنوع است.

سوالات متداول در باره موزه صندوق الماس روسیه

موزه صندوق الماس روسیه کجاست ؟

آدرس موزه صندوق الماس در واقع در اسلحه خانه کاخ کرملین روسیه قرار دارد.

ساعت بازدید از موزه الماس کی می باشد؟

ساعت بازدید برای عموم همه روز به جز پنجشنبه ها از ساعت 10 تا 1 بعد از ظهر و از ساعت 14 تا 17:20 بعد از ظهر است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc