https://gateway.trip.ir/api/

بهترین زمان سفر به روسیه

به روز رسانی: 24 آبان ، 1402 دانستنی های سفر

بهترین زمان سفر به روسیه

روسیه، وسیع‌ترین کشور دنیاست که در سال‌های اخیر به مقصد محبوبی برای توریسم، بخصوص برای گردشگران ایرانی تبدیل شده است.

البته اقلیم سرد این کشور بحث بر سر بهترین زمان سفر به روسیه را به موضوع دشواری تبدیل کرده؛ اما با مطالعۀ این مطلب متوجه خواهید شد که آب و هوای روسیه در حال کلی چگونه است و چه زمانی از سال باید به آن سفر کرد. پس اگر قصد سفر به کشور شوراها را دارید، تا انتهای این مقاله همراهمان باشید.

آب و هوای کلی روسیه چگونه است؟

اغلب ما روسیه را کشوری با آب و هوای سرد و یخبندان می‌دانیم؛ درحالی‌که این کشور با مساحت بسیار زیاد خود، آب و هوای متنوعی را تجربه می‌کند. روسیه سرزمینی با اقلیم قاره‌ای است. این اقلیم، تابستان‌هایی گرم و خشک و زمستان‌هایی بسیار سرد را برای این کشور به وجود می‌آورد؛ به‌طوری‌که دمای روسیه در فصل زمستان تا 30- درجۀ سانتی‌گراد نیز کاهش می‌یابد و برف سنگینی می‌بارد.

البته وسعت پهناورترین کشور جهان در اینجا هم به کمک مردم روسیه آمده و آب و هوای متنوعی را در شهرهای مختلف آن به وجود آورده است. برای مثال، جلگه‌های جنوبی این کشور دمای بسیار معتدلی دارد و برای تفریح در اغلب فصول سال مناسب است؛ درحالی‌که در نواحی شمالی مانند سیبری، آب‌وهوایی سرد و قطبی مشاهده می‌شود و زمستان‌های سرد و طولانی و تابستان‌هایی کوتاه و معتدل دارد.

بهترین زمان سفر به روسیه

تصویری از روسیه

آب و هوای روسیه در فصل های مختلف سال

برای اطلاع از بهترین زمان سفر به روسیه باید آب و هوای این کشور را در فصول مختلف سال بررسی کنیم. ساکنان این کشور پهناور هم سرمای سخت را تجربه می‌کنند و هم شاهد گرما هستند. در نتیجه می‌خواهیم در بخش‌های بعدی، آب‌وهوای روسیه در هر فصل را به تفکیک بررسی کنیم.

آب و هوای روسیه در بهار

میانگین دمای هوای بهار در روسیه معمولا بین 5 تا 13 درجه سانتی‌گراد است. البته دمای سرد آن متعلق به فصل فروردین و اوایل بهار است و فورا جای خود را به دمایی مطلوب می‌دهد. بااین‌وصف، اگر قصد سفر به روسیه در عید نوروز را دارید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.

در اواخر بهار، درختان شکوفه می‌زنند و منظره زیبایی را ایجاد می‌کنند؛ همچنین جشن‌ها و فستیوال‌های متعددی در این فصل در روسیه برگزار می‌شود. البته گردشگران چندانی در بهار به روسیه سفر نمی‌کنند؛ در نتیجه قیمت تورها، هتل‌ها و حتی وسایل نقلیه عمومی در این فصل پایین‌تر است. پس اگر به دنبال سفری اقتصادی و درعین‌حال لذت‌بخش هستید، بهترین زمان سفر به روسیه بین ماه‌های آوریل تا اواسط ژوئن خواهد بود.

بهترین زمان سفر به روسیه

تصویری از روسیه در فصل بهار

آب و هوای روسیه در تابستان

از آنجا که کشور روسیه فاصلۀ قابل‌توجهی تا خط استوا دارد، اغلب شهرهای آن در تابستان گرمای شدیدی را تجربه نمی‌کنند. حداکثر دمای هوای تابستان در اغلب شهرهای روسیه کمتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد است؛ ازاین‌رو اغلب گردشگران از ایران و سراسر دنیا در این فصل به روسیه سفر می‌کنند. البه به یاد داشته باشید که فصل تابستان، های سیزن روسیه است و قیمت تور روسیه و هتل گران‌تر از سایر فصل‌ها خواهد بود.

آب و هوای روسیه در پاییز

با رسیدن ماه سپتامبر، روند کاهشی دمای هوا در شهرهای روسیه آغاز می‌شود. میانگین دمای هوای پاییز در روسیه بین ۳- تا ۱۶درجه سانتی‌گراد است. در این موقع از سال گردشگران کمی در سطح شهرها دیده می‌شوند و صنعت توریسم این کشور رونق خود را از دست می‌دهد؛ ازاین‌رو قیمت تورها و هتل‌ها تا حد چشمگیری کاهش می‌یابد.

فصل پاییز، زمان تغییر پوشش سبز درختان با برگ‌های زرد و نارنجی و بارش برف و باران است. اگر می‌خواهید به دور از ازدحام و شلوغی در مسکو و سن پترزبورگ قدم بزنید و سفری ارزان‌قیمت را تجربه کنید، فصل پاییز بهترین انتخاب است؛ فقط لباس گرم و چتر به همراه داشته باشید.

آب و هوای روسیه در زمستان

زمستان‌های روسیه بسیار سرد و استخوان‌سوز هستند و دمای هوا اغلب زیر صفر است. حتی در برخی روزها، کاهش دما تا ۵۰- درجه نیز ادامه پیدا می‌کند. تحمل این سرما در توان هرکسی نیست؛ به همین دلیل کمتر گردشگری در فصل زمستان به روسیه می‌رود و ارزانترین زمان سفر به روسیه محسوب می‌شود. قیمت تورها و اقامتگاه‌ها در این فصل کمتر از هر زمان دیگری هستند و صنعت گردشگری با رکود شدیدی مواجه می‌شود. مردم روس در روزهای یخبندان روی دریاچه‌ها قدم می‌زنند و در برخی مناطق روسیه به تماشای شفق قطبی، یکی از شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی می‌نشینند. اگر طاقت سرما را دارید، تماشای شفق قطبی روسیه در زمستان را از دست ندهید. همچنین با سفر در این فصل می‌توانید در جشن سال نوی میلادی حضور یابید و از تخفیف‌های برندهای معتبر بهره‌مند شوید.

آب و هوای روسیه در زمستان

عکسی از روسیه در زمستان

وضعیت آب و هوای روسیه در شهرهای مختلف

کشور روسیه به قدری پهناور است که هر یک از شهرهای آن، در طول سال آب‌هوای مختلفی را تجربه می‌کنند. اگر بخواهیم این وسعت را بهتر توصیف کنیم، باید بگوییم که شرقی‌ترین شهر روسیه با غربی‌ترین منطقۀ آن 9 ساعت اختلاف زمانی دارد. بنابراین طبیعی‌ست که این مناطق از نظر آب‌وهوایی نیز تفاوت داشته باشند. در این قسمت آب‌وهوای دو تا از توریستی‌ترین شهرهای این کشور، یعنی مسکو و سن‌پترزبورگ را بررسی خواهیم کرد.

آب و هوای روسیه مسکو

مسکو پایتخت روسیه و از شهرهای جنوبی این کشور است که فاصلۀ کمتری با ایران دارد؛ ازاین‌‌رو در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد جذاب گردشگری برای ایرانیان تبدیل شده است. علاوه‌براین، آب و هوای معتدل و مرطوب مسکو باعث شده تا تابستان‌های آن گرم و مرطوب (بین 10 تا 15 درجه سانتی‌گراد) و زمستان‌های آن سرد (بین 0 تا 5 درجه سانتی‌گراد) باشد. این منطقه به دلیل نزدیکی بیشتر به خط استوا، از بهترین مقاصد گردشگری در روسیه محسوب می‌شود که بهترین زمان سفر به آن فصل تابستان است.

آب و هوای روسیه سن پترزبورگ

سن پترزبورگ نیز دیگر شهر مهم روسیه است که برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. اقلیم قاره‌ای و مرطوب این شهر در اثر وزش هوای مرطوبی که از سمت دریای بالتیک می‌وزد، ایجاد می‌شود. البته به دلیل نزدیکی بیشتر به سیبری، طبیعتا آب و هوای سن پترزبورگ نسبت به مسکو سردتر است؛ به‌طوری‌که زمستان‌های آن بسیار سرد و طولانی بوه و دمای هوا به 8- درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. اما تابستان سن پترزبورگ بسیار خنک است و می‌توان هوایی 10 تا 15 درجه‌ای را تجربه کرد. بنابراین اگر به دنبال بهترین زمان سفر به روسیه هستید، پیشنهاد می‌کنیم در فصل تابستان به سن پترزبورگ سفر کنید. البته فصل زمستان نیز تجربه‌ای هیجان‌انگیز از ورزش‌های برفی مانند اسکی و پاتیناژ را به شما هدیه خواهد کرد.

سفر به روسیه در بهترین زمان

حال که با بهترین فصل سفر به روسیه و بهترین مقصد برای گردشگری در کشور شوراها آشنا شدید، پیشنهاد می‌کنیم تور ترکیبی روسیه را خریداری کنید تا بتوانید هر دو شهر را در کنار هم ببینید و از انواع تفریحات روسیه بهره‌مند شوید.

این کشور خاص‌ترین کشور دنیاست که وسعت بسیار پهناوری دارد و از تاریخ، فرهنگ، هنر و حتی طبیعت و آب‌وهوا، انتخاب‌های بسیار متنوعی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. شما می‌توانید در هر فصلی از سال، چه تابستان و چه زمستان، به روسیه سفر کنید. فصل تابستان دمای هوا بسیار مطبوع است؛ فصل زمستان نیز بهترین فرصت برای شرکت در جشنواره‌ها و ورزش‌های برفی خواهد بود. بنابراین انتخاب شماست که بهترین زمان سفر به روسیه را تعیین می‌کند.

سوالات متداول:

1. مسکو برای سفر به روسیه بهتر است یا سن پترزبورگ؟

مسکو نسبت به سن پترزبورگ در منطقۀ جنوبی‌تری قرار دارد؛ ازاین‌رو آب‌وهوای آن معتدل‌تر است و برای سفر در فصول سرد سال انتخاب بهتری است. اما سن پترزبورگ به قطب شمال نزدیک‌تر بوده و تابستان‌های خنک‌تری دارد.

2. بهترین فصل سفر به روسیه چه زمانی است؟

روسیه اقلیمی سرد دارد که اصطلاحا به اقلیم زیرشمالگانی معروف است. بنابراین بهتر است در فصول گرم سال به آن سفر کنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc