https://gateway.trip.ir/api/

حمام وکیل کرمان

به روز رسانی: 20 دی ، 1400 جاذبه های گردشگری

حمام وکیل کرمان

در میان حمام‌ های قدیمی ایران، حمام وکیل یکی کرمان از معروف‌ ترین آثار تاریخی و از دیدنی‌ های کرمان است. کرمان یکی از هفت شهر بزرگ ایران است و با آب و هوای خشک و کویری، تاریخی غنی دارد و یکی از پر بازدید ترین مقاصد گردشگری ایران است. 
چیزی که این حمام  وکیل کرمان را نزد ایرانیان مشهور کرده کاشی کاری های شگفت انگیزی است که در تمام قسمت های آن به چشم می خورد، این حمام 40 سال پس از حمام مجموعه ابراهیم خان ساخته شده است. تفاوت این دو حمام در این است که حمام وکیل کرمان از نظر بصری جذاب ‌تر و استفاده از آن آسان ‌تر بوده است.
حمام ها در دوران باستان از اهمیت زیادی برخوردار بوده اند و به همین دلیل بسیاری از آنها در مرکز شهر و مکان های مرکزی ساخته شده اند. 
حمام وکیل در نزدیک خیابان طالقانی کرمان است، حمام وکیل کرمان در زیر سطح زمین طبق قوانین حمام های سنتی ایرانی ساخته شده است. علت ساخت آنها در زیر زمین برای حفظ گرمای حمام و تامین اصل آب حمام است.
آنها نه تنها محلی برای حفظ نظافت بلکه مرکزی برای برگزاری مجامع اجتماعی و سیاسی بودند، حمام وکیل کرمان واقع در وسط بازار وکیل این شهر، میراثی ارزشمند از دوران قاجار است. 
افرادی که برای دیدن اماکن دیدنی کرمان به این شهر سفر می کنند، حتما در برنامه خود از حمام وکیل دیدن خواهند کرد، این حمام امروزه به عنوان موزه، آتلیه عکس و چایخانه استفاده می شود. برای اطلاع از بلیط هواپیما کرمان تهران به سایت تریپ مراجعه کنید.

عکس بازار وکیل

عکس بازار وکیل

آنچه بازدیدکنندگان درحمام وکیل خواهند دید

حمام وکیل مدلی بسیار شبیه به حمام گنجعلی خان است، این بنا به سبک معماری زندیه قاجاری طراحی شده است.
در کنار کاشی ‌کاری ‌های سنتی، گچ ‌کاری ‌ها و طرح‌ ها، ستون ‌های سنگی ظریف، طاق ‌های تزئین شده زیبایی را در سراسر بنا خواهید دید.
این حمام دارای چایخانه و رستوران است که طیف وسیعی از غذاها و خوراکی های ایرانی فوق العاده را ارائه می دهد. رستوران حمام وکیل همه روزه از ساعت 13 تا 16 به تمام بازدیدکنندگان غذاهای سنتی ایرانی را ارئه می دهد.

تاریخچه حمام وکیل

حمام وکیل کرمان در واقع بخشی از مجموعه وکیل است، این بنا به دوران قاجار و به تقلید از حمام گنجعلی خان در سال 1270 هجری قمری ساخته شده است. سرامیک ها و کاشی های زیبای حمام از پایین به بالا هستند و فضای داخلی حمام را بسیار زیبا و چشم نواز کرده اند.
در سال های اخیر به عنوان چایخانه سنتی فعالیت می کند و به چایخانه و رستوران وکیل معروف است. در سال 1369 سر در حمام وکیل به سبک معماری آن دوران بازسازی شد. 
حمام وکیل کرمان در سال 1353 به عنوان یک مکان توریستی و تجاری به ثبت ملی رسیده است. واکنون مدیریت آن بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان است.
این بازسازی تغییراتی را اعمال کرده و باعث شده قسمت هایی از حمام کم و زیاد شود، این مکان امروزه به یکی از مکان های  گردشگری برای افرادی که از سراسر دنیا برای دیدن این حمام کم نظیرمی آیند تبدیل شده است. 

جاهای دیدنی کرمان

جاهای دیدنی کرمان

معماری حمام وکیل کرمان

معماران حمام وکیل کرمان از کاشی و سرامیک های خارق العاده ای برای تزیین این مکان استفاده کردند و نسل های بعدی را نیز شگفت زده کردند. 
در داخل حمام وکیل کرمان ستون های سنگی و حوض های زیبایی دیده می شود و بسیار چشم نواز است. این بنای تاریخی امروزه با چایخانه ای سنتی پذیرای میهمانان خود می باشد.
حمام وکیل با دو بخش اصلی برای حمام و رختکن طراحی شده است، و در یک منطقه وسیع و به موازات یکدیگر قرار دارند.

سربینه یا رختکن حمام

سربینه حمام به شکل منظم طراحی شده و با اشکال هندسی مختلف ترکیب شده است، و هشت ستون آن از سنگ ساخته شده است. سقف و دیوارهای سربینه آجری است، حوض بزرگی در وسط حمام قراردارد که آن را به منظره ای خارق العاده تبدیل کرده است. 
در دو سر سربینه دو حوض کوچک مستطیل شکل وجود و سکوهایی که به لبه ی حوض متصل است. سکوها با کاشی های فیروزه ای پوشیده شده اند، در سرتاسر حمام سوراخ هایی برای قرار دادن کفش ها و لباس ها و اشیا و... می باشد.

گرمابه حمام وکیل

گرمابه حمام وکیل

گرمابه حمام وکیل

ستون های سنگی حمام، گرمابه را به سه قسمت اصلی تقسیم کرده است. قسمت میانی به شکل مربع و دارای چهار ستون و یک قوس است. 
قسمت دیگر یک محوطه وسیع است که بر هشت ستون دیگر قوس دارد و دارای یک حوض هشت ضلعی است. قسمت سوم قسمتی کوچک تر است که حوضی مستطیل شکل در وسط آن دارد.

خزینه حمام

خزینه در حمام های ایرانی حوض بزرگی پر از آب است که روبروی درورودی حمام قرار دارد. خزینه ها قالبا مستطیل شکل هستند، افرادی که می خواستند به حمام بروند ابتدا از طریق پله ها وارد خزینه می شدند و نهایتا به سربینه بر می گشتند.

ورودی حمام وکیل کرمان

ورودی حمام وکیل از یک سردر هشتی ویک راهرو تشکیل شده است، درگاه ورودی با مقرنس طراحی شده است. سر درگاه در سال های اخیر بازسازی شده است. 
قوس های اطراف هشتی با کاشی کاری طراحی شده است، نورگیرهای مختلف در سقف حمام نه تنها نور مورد نیاز را تامین می کند بلکه زیبایی هندسی حمام را نیز به نمایش می گذارد.

کتیبه سردر حمام

بر اساس کتیبه سردر حمام وکیل کرمان که نام ناصر الدین شاه بر روی آن حک شده، بنای حمام به فرمان محمد اسماعیل خان نوری که بین سال های 1277 تا 1284 حکومت می کرده است ساخته شده است. 

چایخانه حمام وکیل کرمان

چایخانه حمام وکیل کرمان

چایخانه وکیل

حمام وکیل حمامی تاریخی در بازار قدیمی کرمان است که بعد از مجموعه گنجعلی خان و در ردیف اصلی بازار قرار دارد، امروزه این حمام به یک چایخانه سنتی تبدیل شده است. 
چایخانه ی سنتی وکیل با اتاق های فراوان و معماری بسیار قدیمی است که می توانید در حین گشت و گذار دربازار و حمام کرمان از آن دیدن کنید و در میانه روز خود را به صرف چای در این چایخانه دعوت کنید. 

رستوران 

یکی از دسرهای معروف رستوران حمام وکیل فالوده کرمانی است، این رستوران فضای بسیار دلنشینی دارد. دکوراسیون آن نیز بسیار زیبا و جذاب است و پیشخدمت ها با لباس های سنتی و لباس های رنگارنگ از مهمانان پذیرایی می کنند و با مهمانان عکس می گیرند. 
همچنین در این رستوران سنتی زیبا می توانید به موسیقی زنده و دلنشین سنتی گوش دهید، که فضایی بسیار دلنشین را برای مهمانان فراهم کرده است.
این رستوران سنتی با کاشی کاری های زیبا و سقف گنبدی شکل و تناقض غذا خوردن در حمام را نشان می دهد و باعث می شود که گردشگران زیادی را به خود جذب کند. 
از گروه های مختلف سنی گرفته تا دانشجویان علاقه مند به هنر و معماری و خانواده های پرجمعیت و گردشگران خارجی همگی مشتاق غذا خوردن در رستوران حمام وکیل کرمان هستند.

محل اقامت در نزدیکی حمام وکیل کرمان

بازدیدکنندگان می توانند بعد از بازدید از این حمام بی نظیر و قسمت های مختلف آن برای رفع خستگی به یکی از اقامتگاه های اطراف حمام بروند.
مهمانسرای یاس یک مکان مقرون به صرفه است که دقیقاً روبروی حمام قرار دارد یکی دیگر از مکان های مقرون به صرفه ای که می توانید به آن بروید، هاستل نارنج است. 
هتل اخوان نیز یک هتل 2 ستاره است که می توانید برای استراحت به آنجا بروید، اگر به دنبال هتلی مجلل هستید می توانید به هتل پارس کرمان مراجعه کنید، هتل دیگر نیز هتل پارس است که در فاصله ای 5 کیلومتری از حمام است و تا آنجا 20 دقیقه راه است.

جاذبه ای گردشگری کرمان

جاذبه ای گردشگری کرمان

جاذبه های گردشگری نزدیک حمام وکیل

شما غیر دیدن حمام وکیل می توانید به جاذبه های اطراف این حمام نیز سری بزنید زیرا این حمام در مرکز شهر کرمان قرار دارد و دسترسی خوبی به دیگر جاذبه های کرمان را دارد، جاذبه های نزدیک به حمام وکیل عبارتند از : بازار وکیل کرمان، مساجد و دیگر حمام های تاریخی کرمان، کاروانسرای وکیل، ارگ بم، مجموعه گنجعلی خان، موزه هنرهای معاصر صنعتی، کتابخانه ملی کرمان ، یخدان مویدی و ... است.
برای خرید سوغات کرمان حتما سری به بازار کرمان بزنید و معماری های برجسته ی آن دوره را ازنزدیک تماشا کنید، برخی از آنها توسط معماران برجسته ایرانی طراحی شده اند. برای خرید انواع بلیط های چارتر به سایت تریپ سر بزنید.

راه دسترسی به حمام وکیل کرمان

یافتن حمام وکیل کرمان به عنوان یکی از مقاصد برتر کرمان بسیار آسان است. زیرا این حمام در مرکز شهر قرار دارد، کافیست برای رسیدن به این حمام از مردم آنجا سوال کنید.
اگر با خودرو شخصی به آنجا می روید پارکینگی در نزدیکی حمام وجود دارد که می توانید ماشین خود را در آنجا پارک کنید.
آدرس دقیق حمام وکیل کرمان : کرمان - خیابان طالقانی شیراز- حمام وکیل

ساعت بازدید از حمام وکیل 

برای بازدید از حمام وکیل کرمان بازدیدکنندگان می توانند همه روزه  از ساعت هشت و نیم صبح تا هشت و نیم شب به آنجا بروند.
قیمیت ورودی به حمام وکیل برای ایرانی ها و خارجی ها رایگان است، از دیگر امکانات این حمام می توان به دسترسی آن به وسایل نقلیه عمومی، اقامتگاه های نزدیک، رستوران و چایخانه و غیره اشاره کرد.

سوالات متداول در باره ی حمام وکیل کرمان

آدرس حمام وکیل کرمان کجاست؟

آدرس دقیق حمام وکیل کرمان : کرمان - خیابان طالقانی شیراز- حمام وکیل است.

ساعت بازدید از حمام وکیل کرمان کی می باشد؟

ساعت بازدید از حمام وکیل کرمان همه روزه از ساعت ساعت هشت و نیم صبح تا هشت و نیم شب می باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc