https://gateway.trip.ir/api/

جزیره شیدور یا مارو

به روز رسانی: 18 دی ، 1400 جاذبه های گردشگری

جزیره شیدور یا مارو

جزیره شیدور یا مارو بخشی از استان هرمزگان است، استان هرمزگان با بیش از 6 جزیره یکی از استان های متفاوت در زمینه گردشگری است. 
جزایر هرمزگان عبارتند از جزیره قشم، جزیره ابوموسی، جزیره کیش، جزیره لاوان، جزیره هندورابی، جزیره لارک، جزیره شیدور یا ماروو ... است
جزیره شیدور یکی از جزایر شگفت انگیز و منحصر به فرد ایران است، که هر ساله گردشگران زیادی را جذب خود می کند. از ویژگی این جزیره می توان به زیبایی، رنگ شفاف دریا، آرامش و سکوت آن نام برد.
جزیره مارو برای پرورش لاک پشت ها و برخی از گونه های پرندگان آبی مهم است، بخش مسطح در تپه های شنی گیاهی جزیره به طور متراکم با درختچه های هالوفیتی تا ارتفاع 60 سانتی‌متر پوشیده شده است.
جزیره شیدوریک منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش است. یک جزیره ساحلی کوچک شنی و صخره ‌ای احاطه شده توسط صخره‌ های مرجانی در شمال خلیج فارس است.
هر ساله این جزیره به دلیل آب‌ های آبی آرام، که فوق ‌العاده زلال هستند و سواحل ماسه ‌ای سفیدش، بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می ‌کند
در این جزیره ، به پرورش لاک‌ پشت‌های دریایی  و برخی گونه ‌های پرندگان آبی، از جمله کلنی پرورش ماهی درنا می پردازند.
هیچ چشمه و آب سطحی در جزیره وجود ندارد و میزان بارندگی بسیار کم است و این جزیره خالی از سکنه و متعلق به دولت است. 
جزیره شیدور حدود یک کیلومتر مربع مساحت دارد و پیاده روی در اطراف آن تنها چند دقیقه طول می کشد.

نامگذاری جزیره شیدور به مارو

نامگذاری جزیره شیدور به مارو

علت نامگذاری جزیره مارو

جزیره مارو که با نام شیدور شناخته می ‌شود مردم محلی آن را شِتوار می نامند،  دلیل اصلی نامگذاری این جزیره به کارو به دلیل مارهای جزیره مارو است که در این جزیره بسیار زیاد هستند، این مارهای زیرک خود را درزیر شن های جزیره  پنهان می کنند به همین دلیل قایل دیدن نیستند.
به دلیل این مارها این جزیره قابل سکونت نیست زیرا این مارهای زنگی خطرناک هستند اکر برای دیدن این جزیره می روید نمی توانید مدت زیادی در آنجا بمانید. برای اطلاع از پرواز عسلویه به تهران به سایت تریپ مراجعه کنید.

پناهگاه حیات وحش شیدور

جزیره شیدرو، جزو یکی از جزایر مهم خلیج فارس به شمار می آید، اکوسیستم این جزیره هم در ایران و هم در سراسر جهان تقریباً منحصر به فرد است. این منطقه زیستگاه گونه های جانوری شگفت انگیز هم در خشکی و هم در زیر آب است. 
این جزیره مرجانی محیط خوبی برای تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان، لاک پشت ها می باشد، دراین جزیره زیبا بیش از ده گونه پرنده متفاوت وجود دارد که بجز چکاوک کاکلی و سسک دم دراز، بقیه مهاجر هستند. 
دیگر پرندگان این جزیره می توان به باکلان گلو سیاه، اگرت ساحلی، کاکایی دودی، عقاب ماهی ‌گیر، حواصیل سبز، انواع پرستوهای دريايی اشاره کرد، از آبزیان این جزیره می توان به انواع ماهی های دریای شور، نهنگ ها، دلفین ها را نیز می توان نام برد.
همچنین از گونه های گیاهی نیز می توان به گل جاليزی، چوچ، پا گربه ‌ای، درخت مسواک، چمن شور، اویار سلام، گل ماهور شرقی،  سریم ، اسفرزه، اترپليكس، نوک لک لکی، آفتاب ‌پرست ساحلی و غیره اشاره کرد.
پرستوهای مهاجر هر ساله در ماه های فروردین و اردیبهشت وارد این جزیره می شوند و بعد تخم گذاری و جوجه آوری در فصل تابستان دوباره کوچ می کنند.
جزیره مرجانی شیدرو فرصت های فوق العاده ای برای گشت و گذار در خط ساحل مارو و برای شناگران و غواصان ارائه می دهد.
کافی است فقط سر خود را در آب نزدیکی خط ساحلی فرو کنید تا حیوانات مختلف آب شور دریا را در رنگ های مختلف ببینید. و جذابیت اصلی اینجا زمانی است که می توانید ماهی پرتوی بزرگی را ببینید که نزدیک به ساحل شنا می کنند.

تفریحات جذاب جزیره شیدور یا مارو

تفریحات جذاب جزیره شیدور یا مارو

تفریحات جذاب جزیره شیدور یا مارو

جزیره شیدور زیستگاه مارها، پرندگان، لاک پشت، گیاهان دریایی، ماهی ها است، در این جزیره شگفت انگیز خبری از شلوغی و سرو صدای شهر نیست. جزیره شیدور به آن دسته از افرادی که به دنبال آرامش و فرار از هیاهو هستند توصیه می شود.
راه رفتن روی شن های نرم ساحلی به شما آرامش می دهد، دیدن مرجان های دریایی و دریای زیبا می تواند روح شما را نوازش کند. ما به شما چند تفریحی که می توانید در این جزیره انجام دهید را نشان می دهیم:

ورزش در جزیره شیدور

در این جزیره بدلیل دور بودن از هیاهوی شهر آرامش زیادی حکم فرماست، شما نباید این فرصت را برای ورزش کردن از دست بدهید.
شما می توانید با ورزش در ساحل این جزیره تمام انرژی های خوب را جذب کنید و به سلامت خود بیشتر توجه کنید، شما می توانید انواع ورزهای تمرکز مانند یوگا، ورزش های هوازی و ... را انجام دهید و از آرامش و آب و هوای خوب این جزیره نهایت استفاده را ببرید.

شنا کردن در جزیره مارو

می توان گفت یکی از بهترین گزینه های تفریحی در این جزیره شنا کردن در آبهای نیلگون و زیبای این جزیره است، اما یادتان باشد قبل از شنا کردن حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید، زیرا بعد از اینکه از آب بیرون می آیید ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید.
اگر شنا کردن بلد نیستید کافی است کفش های خود را در بیاورید و پاهای خود را داخل آب بگذارید و از دیدن دریا و آرامش جزیره لذت ببرید، راه رفتن روی ساحل شنی نرم این جزیره پاهای شما گرم می کند و تجربه ای دلنشینی را خواهید داشت.

ماهی گیری در جزیره شیدور

ماهی گیری در جزیره شیدور

ماهی گیری در جزیره شیدور

باید بگوییم ماهی گیری در این جزیره یکی از جداب ترین تفریحات بحساب می آید، شما می توانید با آرامش و راحتی در این جزیره ماهی گیری کنید.
برای ماهی گیری فقط کافیست وسایل مورد نیاز ماهی گیری خود را به همراه داشته باشید، اگر توانستید ماهی صید کنید، آتشی برپا کنید و برای ناهار یا شام روی آتشی که درست کرده اید ماهی کبابی درست کنید و در کنار دوستان یا خانواده آن را میل کنید و لذت ببرید.
اگر ماهی گیری بلند نیستید نگران نباشید، ماهیگیرانی که در اطراف این جزیره هستند ماهی های تازه را صید می کنند و شما می توانید از آنها این ماهی ها را خریداری کنید.

تماشای ستارگان جزیره شیدور

از دیگر تفریحات این جزیره نگاه کردن به ستارگان در تاریکی شب است، بعد از تفریحاتی که در طول روز انجام دادی می توانید شب را زیر نور ماه و ستارگان روی ساحل دراز بکشید و روح خود را پر از آرامش کنید.
همچنین فانوس دریایی که در این جزیره یکی از جذاب ترین چیزهایی است که می توانید در شب تماشا کنید، می توانید به بالای آن بروید و جزیره مرجانی مارو را از بالای آن تماشا کنید.

نکاتی که باید رعایت کنید 

این جزیره به دلیل اینکه خانه حیات وحش بسیاری از پرندگان، آبزیان و گیاهان است نباید با رعایت نکردن افراد به آن آسیبی وارد شود.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که از جمع آوری صدف های دریایی خودداری کنید زیرا برای گونه های محلی ساکن در ساحل حیاتی هستند. 
مدت زمان تفریح و گشت و گذار خود در این جزیره را حدالمقدور به کم ترین زمان برسانید تا به محیط زیست آنجا آسیبی نرسد.
در این جزیره امکانات زیادی وجود ندارد بنابراین با خود آب و مواد خوراکی همراه داشته باشید.
برای حفظ و جلوگیری از آلودگی در این محیط مواد پلاستیکی و یکبار مصرف را در آنجا رها نکنید حتما با خود مشما زباله ببرید و آشغال های خود را درون آن بریزید و بعد از خروج از جزیره آن را به زباله دان بیاندازید.
حدالامکان از صید کردن ماهیان و شکار خودداری کنید در این جزیره شکار صدف هایی که حاوی مروارید هستند ممنوع است.
اگر در فصل کوچ پرندگان به این جزیره مسافرت کردید به لانه خزندگان و پرندگان نزدیک نشوید.
لازم به ذکر است جمع کردن تخم پرندگان و لاک ‌پشت‌های دریایی در این جزیره ممنوع و قاچاق می باشد.

بهترین زمان برای سفر به جزیره شیدور یا مارو

بهترین زمان برای سفر به جزیره شیدور یا مارو

بهترین زمان برای سفر به جزیره شیدور یا مارو

این جزیره در فصل ها پاییز و زمستان بسیار جذاب است، در فصل تابستان دمای این جزیره به 40 درجه سانتی گراد می رسد  در فصل بهار نیز زمان تخم گذاری پرندگان و همچنین لاک پشت ها می باشد و از اینرو ورود گردشگران به این جزیره ممنوع می شود.
لاک ‌پشت‌های دریایی پوزه عقابی تخم گذاری خود را از اواسط اسفند شروع و تا اواخر اردیبهشت به اتمام می رسانند و از اوایل خرداد ماه تا اواسط ماه تیر جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند.
برای ورود به این جزیره باید با اداره محیط زیست و دریابانی  هماهنگ کنید و مجوز ورود بگیرید، مدت زمان تخمین زده برای بازدید اط این جزیره دو ساعت می باشد و همچنین امکان و اقامت در این جزیره وجود ندارد.

چگونه به جزیره شیدور برویم؟

جزیره شیدور در نزدیکی شهر پارسیان قرار دارد، این جزیره در 170 کیلومتری از بندر لنگه و 1 کیلومتری جزیره لاوان و با ساحل خلیج فارس 9 کیلومتر فاصله دارد.
برای رفتن به جزیره شیدورابتدا باید به منطقه پارسیان استان هرمزگان بروید و سپس به سمت بندر مقام سفر کنید. این شهر بندری همچنین یکی از زیبا ترین جاده های ساحلی ایران را دارد که کوه های آن تا خط ساحلی کشیده شده اند. از بندر مقام سوار قایق می شوید از آنجا تا به شیدور یک ساعت راه است تا برسید.

هزینه سفر به جزیره شیدور

در این جزیره امکان اقامت وجود ندارد پس هزینه ای بابت اقامت پرداخت نمی کنید، هزینه ای که باید صرف کنید صرف خوراک و کرایه قایقی است که باید بدهید.
برای رفتن به این جزیره از طریق بندر مقام باید سوار قایق های موتوری شوید که هزینه این قایق های برای هر نفر 15 هزار تومان می باشد. راحت ترین راه برای رزرو بلیط هواپیما را از طریق سایت تریپ انجام دهید.

سوالات متداول در باره ی جزیره شیدور یا مارو

چگونه به جزیره مارو برویم ؟

برای رفتن به جزیره مارو ابتدا باید به شهر پارسیان، سپس به بندر مقام بروید و از آنجا با قایق های موتوری خود را به این جزیره برسانید.

جزیره شیدور پناهگاه چه حیواناتی است؟

این جزیره پناهگاه پرندگان مهاجر، لاک پشت ها، ماهی ها، گیاهان جزیره، مارهای زنگی و ... می باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc