https://gateway.trip.ir/api/

غار دربند رشی کجاست؟

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 راهنمای سفر

غار دربند رشی

غار دربند رشی یکی از زیباترین و دیدنی ترین جاذبه های استان گیلان و شهر رودبار است. گیلان از استان های قدیمی کشور محسوب می شود و فرهنگی بسیار غنی دارد. استان گیلان در شمال کشور جاذبه های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. رودبار نیز که در جنوب رشت واقع شده است، قدمتی بیش از ۲۰۰ هزار سال دارد. غار دربند رشی به ثبت ملی رسیده و سالانه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از آن به گیلان سفر می کنند. اگر اهل طبیعت گردی و کوهنوردی باشید، حتما باید غار دربند رشی را از نزدیک ببینید. بسیاری از گردشگران این غار را یکی از زیباترین نقاط ایران برای طبیعت گردی می دانند. اگر دوست دارید به این نقطه سرسبز در گیلان سفر کنید و در دهانه غار دربند رشی رودبار عکس های جذاب بگیرید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا جزئیات سفر به غار دربند رشی گیلان را با هم مرور کنیم.

غار دربند رشی کجاست؟

غار دربند رشی در جنوب روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار استان گیلان واقع شده‌ است. این غار دیدنی در جنگل های هیرکانی و در نزدیکی سی دشت قرار دارد. برای بازدید از غار باید از تهران به سمت رشت حرکت کنید و بعد از روستای رشی وارد مسیر پیاده روی به سمت غار شوید.

مسیر غار دربند رشی گیلان

برای رسیدن به غار دربند رشی رودبار از تهران، باید از جاده قزوین-رشت به سمت رودبار بروید. سپس از خروجی توتکابن خارج شوید و به سمت روستای رشی بروید. می توانید از نقشه گوگل (گوگل مپس) هم استفاده کنید تا مسیر را گم نکنید. بعد از اینکه به روستای رشی رسیدید، به سمت جنوب روستا بروید و از آن خارج شوید. تابلوهای غار دربند را دنبال کنید تا به ابتدای مسیر پاکوب برسید. در نظر داشته باشید فاصله رشت تا روستای رشی حدودا ۷۰ کیلومتر است. از تهران تا خروجی توتکابن حدود سه ساعت راه در پیش دارید و از خروجی تا روستای رشی نیز حدود یک ساعت راه است. در واقع برای طی کردن فاصله تهران تا روستای رشی، تقریبا ۴ ساعت زمان نیاز دارید. نحوه دسترسی به غار دربند شی با خودروی شخصی چندان دشوار نیست و با هر خودرویی می توانید تا ابتدای مسیر پیاده روی به آنجا بروید.

خلاصه وقتی به ابتدای مسیر پیاده روی رسیدید، کوله خود را با آب و خوراکی پر کنید و وارد مسیر شوید. حدود نیم ساعت راه تا دهانه غار در پیش دارید. پس از رسیدن به دهانه غار یکی از زیباترین مناظر طبیعی گیلان پیش چشمان شما قرار می گیرد. اینجا بهترین لوکیشن برای گرفتن عکس های بی بدیل است. 

قدمت-غار-دربند-رشی

قدمت غار دربند رشی

قدمت غار دربند رشی رودبار

غار دربند رشی رودبار یکی از نخستین سکونت گاه های انسان در ایران بوده است و قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گردد. نخستین بار  دکتر جهانی، باستان شناس ایرانی در سال ۱۳۸۴این غار تاریخی را کشف کرد. طبق بررسی ها غار دربند رشی بیش از ۲۰۰ هزار سال قدمت دارد و تاریخچه آن به دوران پارینه سنگی برمی گردد. علاوه بر این، بر اساس تحقیقات باستان شناسی در سال ۱۳۹۱، تعدادی سنگواره متعلق به تعدادی از حیوانات از جمله گونه ای از خرس در غار پیدا شده است. این گونه که در حال حاضر منقرض شده، اغلب در غرب اروپا تا شرق کوه های قفقاز مشاهده شده است؛ اما آثار آن برای اولین بار در ایران کشف شده است. برخی باور دارند غار دربند رشی اولین سکونتگاه بشر در استان گیلان بوده است. انسان ها در فصل زمستان برای فرار از سرما و برف درفک در این غار پناه می گرفتند و با سنگ چخماق آتش روشن می کردند.

مسیر-غار-دربند-رشی

عکسی از مسیر غار دربند رشی

دهانه های غار دربند رشی رودبار گیلان

غار دربند رشی در ارتفاع ۷۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و دارای دو دهانه با نام های کویل گر و جوکویله است که هر کدام به ترتیب ۶۰ و ۳۰ متر طول دارند. دهانه های غار دربند رشی در ضلع جنوبی کوهی عظیم و به فاصله ۵۰ متری از هم واقع شده اند. شاید به خاطر بزرگی دهانه غار دربند رشی و محوطه تاریک، ابتدا از ورود به آن هراس داشته باشید، ولی مطمئن باشید که داخل غار کاملا امن بوده و خبری از موجودات ترسناک نیست. بنابراین با خیال آسوده وارد غار دربند شوید و از منظره پیش رویتان لذت ببرید. البته عمق غار بسیار کم است و منظره داخلی آن دارای شگفتی خاصی نیست. به منظور مشاهده این منظره به هد لامپ یا چراغ قوه گوشی نیاز دارید. در نظر داشته باشید هر کدام از دهانه های غار دربند رشی، منظره بسیار فوق العاده ای را به خود اختصاص داده اند و تماشای آن ها بسیار لذت بخش است. اما درون هر یک از غارها با یک محوطه تاریک و کوچک روبرو می شوید که عمق چشمگیری ندارند. درست است که عمق غار دربند رشی کم است ولی داستان های تاریخی بسیاری را برای شما خواهد داشت. دقایقی را روی سنگ های داخل غار بنشینید و منظره بی نظیر بیرون را تماشا کنید و از آن لذت ببرید.

جاهای-دیدنی-رودبار

نمایی از داخل غار دربند رشی رودبار

بهترین زمان بازدید از غار دربند رشی

همانطور که می دانید فصل بهار بهترین زمان برای سفر به هر نقطه ای از ایران است؛ چراکه در این زمان هوا مطلوب است و خورشید دیرتر غروب می کند. علاوه بر این، طبیعت سرسبز شمال هم در بهار جلوه بسیار زیبایی دارد و معمولا گردشگران برای دیدن طبیعت بهاری به شمال کشور سفر می کنند. بنابراین بهتر است در فصل بهار به روستای رشی و غار دربند بروید و از شگفتی آن لذت ببرید. برای بازدید از غار دربند رشی نصف روز کافی است و در این زمان شما می توانید کاملا از غار دربند رشی رودبار دیدن کنید. پیشنهاد می کنیم صبح زود به طرف غار دربند رشی راه بیفتید و تا قبل از غروب آفتاب به محل اقامتتان برگردید. هنگام ظهر تابش آفتاب شدیدتر می شود و ممکن است شما را اذیت کند.

هزینه بازدید از غار دربند رشی رودبار

بازدید از غار دربند رشی هزینه ای ندارد و رایگان است. شما فقط باید هزینه رفت و برگشت و خورد و خوراک خود را پرداخت کنید.

برنامه بازدید از غار دربند رشی

برای بازدید از غار دربند رشی صبح زود ساعت 6 از تهران حرکت کنید و به سمت روستای رشی در رودبار بروید. از تهران با صرف 4 ساعت زمان به روستای رشی می رسید. پس از رسیدن به روستا به سمت غار دربند حرکت کنید. از جاده آسفالت تا دهانه غار حدود 30 دقیقه زمان در پیش دارید. پس از صرف زمان در غار دربند رشی و لذت بردن از طبیعت بکر و بی نظیر این غار تاریخی مسیر برگشت را در پیش بگیرید.

نکات مهم برای بازدید از غار رشی

  • بهتر است تجهیزات کوهنوردی مثل کفش مناسب، عصای کوهنوردی، کلاه، کرم ضد آفتاب، آب آشامیدنی و دیگر تجهیزات را همراه خود داشته باشید.
  • مسیر رسیدن به غار دربند رشی چندان سخت نیست و با کمی تجهیزات می توانید به راحتی به این مکان بی نظیر و شگفت انگیز برسید.
  • قبل از شروع مسیر، می توانید هر چیزی را که نیاز دارید در روستا تهیه کنید؛ یادتان باشد هیچ مغازه ای در اطراف غار وجود ندارد.
  • در میدان شهرداری روستای رشی یک سرویس بهداشتی عمومی وجود دارد که قبل از رفتن به سمت غار می توانید از آن استفاده کنید.
  • شما می توانید برای آمدن به غار دربند رشی، از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر قطار، اتوبوس، تاکسی و هواپیما با بلیط هواپیما رشت هم استفاده کنید.
  • زباله های خود را در طبیعت رها نکنید و اگر زباله ای دیدید با خود بیاورید.
  • طبیعت اطراف غار دربند رشی محل زندگی جانوران مختلفی است؛ شاید مار و مارمولک نیز در اینجا ببینید. بنابراین بهتر است در این محل کمپ نکنید و اگر قصد کمپ دارید جانب احتیاط را رعایت کنید.

جاهای دیدنی اطراف غار دربند رشی

اگر دوست دارید علاوه بر غار دربند رشی از جاهای دیدنی نزدیک آن نیز بازدید کنید، پیشنهاد می کنیم کوه درفک، غار درفک و دشت سی دشت در نزدیکی غار دربند رشی را در نظر داشته باشید. اگر در بهار عازم سفر به این منطقه هستید، دشت عبدالله خان رشی را هم ببینید؛ اینجا پر از گل های بهاری زیبا است و منظره ای بکر و دیدنی دارد. در کل روستای رشی در نزدیکی غار دربند از روستاهای دیدنی این منطقه است که بازدید از آن خالی از لطف نیست. همچنین می توانید بازدید از روستای استخرگاه را نیز در برنامه خود بگنجانید.

حرف آخر

غار دربند رشی رودبار یکی از جاذبه های طبیعی در استان گیلان است و از اولین سکونت گاه های انسان در ایران به شمار می آید. منظره رویایی و مسحورکننده غار دربند رشی آنقدر دیدنی است که پیشنهاد می کنیم حتما برای یک بار هم که شده از آن بازدید کنید. یادتان باشد هنگام طبیعت گردی در محدوده غار دربند رشی اگر زباله ای دیدید با خودتان به شهر برگردانید. اینجا محل زندگی حیوانات زیادی است و باید در حفظ آن کوشا باشیم. برای بازدید از غار نیاز به تجهیزات حرفه ای دارید؛ اما مسیر زیبای غار فقط به کفش کوهنوردی نیاز دارد. اگر شما هم تجربه سفر به گیلان و بازدید از غار دربند رشی را دارید، با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول در مورد غار دربند رشی

  • غار دربند رشی کجاست و تاریخچه آن برای چه زمانی است؟

غار دربند رشی رودبار در جنوب روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوک شهرستان رودبار قرار گرفته است. این غار تاریخی را نخستین بار در سال ۱۳۸۴ دکتر جهانی، باستان شناس ایرانی کشف کرد. طبق بررسی ها غار دربند رشی بیش از ۲۰۰ هزار سال قدمت داشته و مربوط به دوران پارینه سنگی است.

  • بهترین زمان بازدید از غار دربند رشی چه زمانی است؟

همانطور که می دانید بهترین زمان برای سفر به هر نقطه ای از ایران در فصل بهار است. چراکه در این زمان هوا مطلوب بوده و خورشید دیرتر غروب می کند. علاوه بر آن طبیعت سرسبز شمال هم در بهار جلوه بسیار زیبایی دارد و معمولا گردشگران برای دیدن طبیعت سرسبز در بهار به شمال کشور سفر می کنند.

  • مسیر دسترسی به غار دربند رشی گیلان از کجاست؟

برای رسیدن به غار دربند رشی رودبار، باید از جاده قزوین-رشت به طرف رودبار بروید و در نظر داشته باشید که فاصله رشت تا روستای رشی حدودا ۷۰ کیلومتر است. از تهران تا خروجی توتکابن حدود سه ساعت در مسیر خواهید بود و سپس حدود یک ساعت تا رسیدن به روستای رشی نیز باید به راهتان ادامه دهید.

بخش نظرات

ناصر علایی 09 دی 1400

سلام و ممنون از مطالب خوب شما نکته اشتباه در مطلب بالا در قسمت نشانی و دسترسی به منطقه - دو بار خروجی تنکابن عنوان شده که اشتباه است و توتکابن صحیح است - تنکابن شهری در مازندران است

تحریریه تریپ
سلام ممنون از شما. اشتباه تایپی بود، اصلاح شد.
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc