https://gateway.trip.ir/api/

پارک ملی سرخه حصار

به روز رسانی: 28 اردیبهشت ، 1401 راهنمای سفر

پارک ملی سرخه حصار

پارک ملی سرخه حصار

سرخه حصار از آن دسته جاهایی می باشد که قاجاریها برای قرق و شکارگاه استفاده می کردند. سلسله قاجار بسیار به گردش و تفریح اهمیت می دادند و خوشی و سرخوشی برایشان در درجه بالایی قرار داشت. سرخه حصار امروزه در فهرست پارک های ملی ایران و تحت حفاظت سازمان حفاظت از محیط زیست می باشد اما در حقیقت، در سال های گذشته، شکارگاهی مهم در کشور بوده است. پارک جنگلی سرخه حصار در شرق تهران واقع شده است و دارای ویژگی های ارزشمندی از نظر طبیعی است. گونه های بسیاری از گیاهان در این پارک ملی به چشم می خورد و آب وهوای متفاوتی در ساعات مختلف شبانه روز دارد. در این صفحه مفصل در مورد پارک ملی سرخه حصار صحبت کرده ایم. برای آشنای بیشتر با این پارک ملی با ما همراه باشید.

سرخه-حصار-بازه؟

سرخه حصار بازه؟

سرخه حصار تهران کجاست

سرخه حصار در سال ۱۳۵۹ به ثبت پارک های ملی ایران رسید و مسئولیت نظارت و کنترل جنگل ها و مراتع آن به سازمان محیط زیست واگذار شد. مسیری که می تواند شما را به پارک ملی سرخه حصار برساند جاده خجیر یا جاده قصر فیروزه است که با پوشش گیاهی متنوعش از شما پذیرایی خواهد کرد. اگر برای رفتن به پارک ملی سرخه حصار آدرس دقیق تر می خواهید آگاه شوید سرخه حصار منطقه چند است بهتر است بگوییم در انتهای بزرگراه رسالت و سپس بزرگراه شهید یاسینی شرقی، می توانید خود را به سرخه حصار برسانید.

سرخه-حصار-کجاست

سرخه حصار کجاست

پوشش گیاهی پارک ملی سرخه حصار

جنگل سرخه حصار دارای پوشش گیاهی نواحی گرمسیری می باشد و با رفتن به آنجا گیاهان و درختانی مانند گز، خارشتر، اسپند و البته گون و تاغ و گیاهان دارویی سرخه حصار را مشاهده خواهید کرد. درختانی هم مثل سرو کوهی، زالزالک و گوجه وحشی نیز در این پارک به وفور مشاهده می شود. اگر مقداری بیشتر در پارک ملی سرخه حصار دور بزنید، گیاهان معطری مانند آویشن، کاکوتی، پونه کوهی، بومادران، قدومه و بسیاری دیگر را نیز خواهید دید. منطقه پارک ملی سرخه حصار منطقه ای گرمسیری دارد و دارای روزهایی گرم و شب های خنک است و در طول روز و شب آب و هوایی متفاوت دارد.

حیات وحش پارک ملی سرخه حصار

پارک ملی سرخ حصار حیوانات و گیاهان گوناگونی را در خود جای داده است که این قسمت از پارک را می توان بهترین جای سرخه حصار شمرد. به همین دلیل است که با وجود حیات وحش و اهمیت طبیعی اش از آن حفاظت می شود و در دسته نقاط مهم گردشگری و طبیعی تهران قرار می‌گیرد. بهتر است این نکته را بدانید که در پارک ملی سرخه حصار، حیوانات گوناگونی زندگی می کنند. برخی از این حیوانات بز، قوچ، میش، گربه وحشی، آهو، گراز، کفتار، گورکن و یا حیوانات دیگر مثل خرگوش، سنجاب، شغال و روباه قرمز نیز در پارک ملی سرخه حصار زندگی می کنند. علاوه بر این حیوانات پرندگان بسیار زیاد و متنوعی نیز در پارک سرخ حصار وجود دارند. برخی از این پرندگان حواصیل خاکستری، حواصیل شب، بوتیمار، قار بزرگ، سرسبز، اردک ارده‌ای، خوتکا، اردک نوک پهن، فیلوش، عقاب ماهیگیر، کورکور، قرقی، طرلان، عقاب طلایی، عقاب شاهی، سارگپه، کرکس، دال سیاه، دلیجه، بالابان، بحری، شاهین، آبچلیک و آبیا می باشند.

ورودی-های-پارک-سرخه-حصار

ورودی های پارک سرخه حصار

گونه های حیوانی که زیستگاهشان در پارک ملی سرخه حصار می باشد، بسیار زیادند. شاید با خواندن نام حیوانات و پرندگانی که در بالا از آن ها نام برده شد تعجب کرده باشید یا اسمشان به گوش شما نخورده باشد. این بزرگترین دلیل برای این است که بگوییم پارک ملی سرخه حصار دارای گونه های مختلف و گوناگون حیوانی و گیاهی است. علاوه این موارد که ذکر شد، گونه های مختلف دیگری از خزندگان و دوزیستان نیز در سرخه حصار وجود دارند. برخی از آن ها مارکرمی، کور مار دوسر، مارآتشی، مارپلنگی، ماردستی، مار آبی، مارشتری، شترمار، یله مار، تیرمار، سوسن مار، افعی شاخدارایرانی، افعی کوفی، قورباغه معمولی، وزغ سبز و لاک پشت ممیزدارغرب هستند. اگر بخواهید دلیل این همه تنوع در جانداران پارک ملی سرخه حصار را بدانید، بهتر است بگوییم که بزرگترین علت این موضوع، وجود آب کافی و پوشش گیاهی متنوع حاکم بر پارک ملی سرخه حصار است و به موجودات مختلف کمک می کند تا امکان زیستن در این پارک را داشته باشند.

تفریحات پارک ملی سرخه حصار

در پارک ملی سرخه حصار امکانات بسیاری قرار دارند به گردشگران کمک می کند تا تفریحی لذت بخش داشته باشند. آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آبدارخانه و آب خوری برخی از این امکانات می باشند که در سرخه حصار وجود دارند. البته امکانات پارک ملی سرخه حصار به همین چند مورد ختم نمی شود و در پارک سرخه حصار، پیست دوچرخه سواری نیز وجود دارد. در بخش شرقی پارک ملی سرخه حصار یک پیست دوچرخه سواری با ۸ کیلومتر طول ساخته شده و بهترین فرصت برای ورزش و تفریح را ایجاد می کند. به جز نشستن در آلاچیق یا دوچرخه سواری در پارک ملی سرخه حصار، می توانید از تفریحاتی دیگر استفاده کنید. در این پارک، مجتمع ورزشی کاج قرار دارد و این مجتمع دارای سالن های مختلفی است که می توانید بازی های گوناگونی مثل پینت بال، تیراندازی، اِیرهاکی، ماشین های کنترلی، پرتاب دارت، فوتبال دستی و برخی بازی های دیگر را انجام دهید.
البته به جز مجتمع کاج، مجتمعی دیگر هم وجود دارد که امکانات تفریح را برایتان فراهم کرده است. نام این مجموعه نرسی است که امکاناتی مثل بیلیارد، تنیس و برخی امکانات مفرح دیگر دارد. زمین فوتبال، والیبال و بسکتبال نیز در اینجا وجود دارد که در صورتی که دسته جمعی به تفریحی آمده اید در این زمین ها بهترین اوقات جمعی را بگذرانید. علاوه بر آن آکادمی اسکیت نیز در پارک ملی سرخه حصار وجود دارد که آموزشگاهی برای تدریس اسکیت می باشد و اگر اسکیت بلد هستید یا دوست دارید آن را فرا بگیرید، می توانید به این آکادمی مراجعه کنید.

پارک-سرخه-حصار-کرونا

پارک سرخه حصار کرونا

بهترین زمان رفتن به پارک ملی سرخه حصار

پارک ملی سرخه حصار در هر فصلی زیبایی خود را دارد. ولی همه می دانند که هیچ یک از فصل های سال به فصل بهار نمی شود و زیبایی بهار را ندارد. سبزی درختان، لطافت هوا، باد بهاری و گیاهان تازه شکفته که احساس زندگی و امید را در انسان شکوفا می کنند. سرخه حصار هم بخاطر اینکه در مجاورت جاجرود واقع شده است، از باران های بهاری بهره مند شده و منظره های زیبایی را به خود می گیرد.
تابستان ها نیز پارک ملی سرخه حصار میزبان جشنواره های مختلف و برنامه های تفریحی گوناگونی است که با شرکت در آنها حال و هوای بسیار خوبی را به خود خواهید گرفت. در فصل پاییز نیز نسیم خنکی که بر پیشانی سرخه حصار دست می کشد هم بهترین حس آرامش را به ما منتقل می کند. علاوه بر آن پارک ملی سرخه حصار هم در فصل پاییز با درختان نارنجی اش بهترین سوژه برای یک عکاسی بی نظیر خواهد بود.
البته زمستان پارک ملی سرخه حصار را از دست ندهید. اما باید این نکته را مد نظر داشته باشید که بخاطر سرما و کمبود غذا و برخی مسائل دیگر، تفریح در سرخه حصار در فصل زمستان کمی خظرناک است. چراکه ممکن است با حیواناتی که در پارک به دنبال غذا هستند روبرو شوید. با این حال بهتر است، فصل های دیگر را برای رفتن به سرخه حصار انتخاب کنید.

عکس-های-پارک-جنگلی-سرخه-حصار

عکس های پارک جنگلی سرخه حصار

بازدید از پارک ملی سرخه حصار

تهران شهریست با هزاران مکان و بسیاری جاهی دیدنی که همه را به خود جذب می کنند. پارک ملی سرخه حصار نیز از بهترین دیدنی های تهران است که در فصل های گوناگون سال بهترین تفریح را به شما هدیه می کند. اگر اهل گردش و تفریح هستید، حتما پارک ملی سرخه حصار را که مکانی جالب و جذاب برای تفریح و رفتن به طبیعت است در برنامه های خود بگنجانید.

واکسیناسیون-سرخه-حصار

واکسیناسیون سرخه حصار

سوالات متداول در مورد پارک ملی سرخه حصار

  • آدرس پارک ملی سرخه حصار کجاست؟

مسیری که می تواند شما را به پارک ملی سرخه حصار برساند جاده خجیر یا جاده قصر فیروزه است که با پوشش گیاهی متنوعش از شما پذیرایی خواهد کرد. اگر برای رفتن به پارک ملی سرخه حصار آدرس دقیق تر می خواهید بهتر است بگوییم در انتهای بزرگراه رسالت و سپس بزرگراه شهید یاسینی شرقی، می توانید خود را به سرخه حصار برسانید.

  • چه حیواناتی در پارک ملی سرخه حصار زندگی می کنند؟

برخی از این حیوانات بز، قوچ، میش، گربه وحشی، آهو، گراز، کفتار، گورکن و یا حیوانات دیگر مثل خرگوش، سنجاب، شغال و روباه قرمز نیز در پارک ملی سرخه حصار زندگی می کنند.

  • بهترین زمان رفتن به پارک ملی سرخه حصار چه موقع است؟

پارک ملی سرخه حصار در هر فصلی زیبایی خود را دارد. ولی همه می دانند که هیچ یک از فصل های سال به فصل بهار نمی شود و زیبایی بهار را ندارد. سبزی درختان، لطافت هوا، باد بهاری و گیاهان تازه شکفته که احساس زندگی و امید را در انسان شکوفا می کنند. سرخه حصار هم بخاطر اینکه در مجاورت جاجرود واقع شده است، از باران های بهاری بهره مند شده و منظره های زیبایی را به خود می گیرد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc