https://gateway.trip.ir/api/

اولین خودروی ملی تمام الکتریکی ترکیه به زودی به بازار می آید

به روز رسانی: 16 شهریور ، 1400 اخبار گردشگری

اولین خودروی ملی تمام الکتریکی ترکیه به زودی به بازار می آید

صنعت خودروسازی ترکیه با طراحی و رونمایی از اولین خودرو ملی این کشور، همه حواس ها را به سمت خود جذب کرد. از طرفی نیز این خودنمایی صنعت خودروسازی ترکیه تا جایی پیش رفت که برخی از افراد کارشناس و متخصص، خودروسازی های ترکیه و ایران را به خاطر شباهت های زیادی که با هم دارند، به مقایسه گذاشتند. صنعت خودروسازی ترکیه هم مانند صنعت گردشگری این کشور که هرساله در آن افزایش و رشد را شاهد هستیم چرا که تعداد خرید بلیط پرواز تهران آنتالیا ، استانبول و دیگر شهرها روبه افزایش است، نقش بسزایی را در اقتصاد ترکیه ایفا می کند. این امر زمانی مورد توجه بسیاری قرار گرفت و از اولین خودرو تولید ملی ترکیه رونمایی شد. نخستین خودروی تولید ملی کشور ترکیه با نام تاگ یا توگ (TOGG)، مراسم رونمایی از دو خودرو برقی کراس اوور و سدان با عنوان اولین خودروی ملی ترکیه در آخرین روزهای سال 2019 برگزار شد.

نخستین-خودروی-تولید-ملی-کشور-ترکیه-با-نام-تاگ-یا-توگ-(TOGG)

نخستین خودروی تولید ملی کشور ترکیه با نام تاگ یا توگ (TOGG)

مراحل پایانی خودرو ملی ترکیه (تاگ)

چند سال پیش پروژه انقلاب دوم خودرویی ترکیه کلید خورد و در سال ۲۰۱۹، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، از دو خودرو شاسی بلند کراس اوور و سدان کامپکت تاگ TOGG))  رونمایی کرد. تولید کراس اوور تاگ هم اکنون با سرعت بیشتری در حال انجام است و طبق برنامه زمان بندی شده، در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ روانه بازار می شود و ۲ سال پس از آن، یعنی در سال ۲۰۲۴ مدل سدان این خودرو نیز عرضه می شود. کراس اوور تاگ، ماشینی تمام برقی می باشد و دارای دو تیپ و با پیشرانه های ۲۰۰ و ۴۰۰ اسب بخار تولید می شود. شتاب این شاسی بلند کراس اوور برقی با موتور ۲۰۰ اسب بخار، ۷.۶ ثانیه و با موتور ۴۰۰ اسب بخار ۴.۸ ثانیه می باشد. حداکثر بُرد خودروی برقی و ملی ترکیه تاگ، با پیشرانه ۲۰۰ اسب بخار به ۳۰۰ کیلومتر ۴۰۰ اسب بخار ۵۰۰ کیلومتر می باشد. جالب است بدانید که باتری تاگ در عرض ۳۰ دقیقه ۸۰ درصد شارژ می شود و براساس گفته ها، تاگ اولین برند ترکیه می باشد که موفق به دریافت جایزه iF Design Award را برای طراحی کراس اوور برقی کسب کرده است. ساخت کارخانه تولید خودرو ملی ترکیه روبه اتمام می باشد و در ابتدای سال ۲۰۲۲ به طور کامل افتتاح می شود. طبق آمارها ۴۳۰۰ نفر در این کارخانه مشغول به کار خواهند شد و ۷۵ درصد قطعات توگ توسط شرکت های ترکیه ای تامین می شود و تنها ۲۵ درصد باقی مانده وارد خواهد شد.

تاگ-خودروی-ملی-ترکیه

تاگ خودروی ملی ترکیه

دیگر خودروهای ملی ترکیه

صنعت خودروسازی ترکیه حدودا ۶۰ سال پیش فعالیت خود را شروع کرد. جالب است بدانید که آغاز به کار صنعت خودروسازی ایران هم همزمان با صنعت خودروسازی ترکیه بوده است. در آن سال ها ایران محصولات شرکت جیپ را مونتاژ می کرد و ترکیه به مونتاژ محصولات فورد مشغول بود. ترکیه راه مونتاژ را به پیش گرفت و توانست به موفقیت های عظیمی مثل جذب سرمایه گذار از شرکت های بزرگ خودروسازی جهان برسد. ترکیه سعی داشت علاوه بر مونتاژ خودرو، به گسترش صنعت قطعه سازی نیز فکر می کرد و تا جایی پیشرفت کرد که از آن بعنوان یکی از پایگاه های شرکت های خارجی در تولید قطعات خودرو یاد می کنند. اما هدف ایران تولید خودرو بود در کنار مونتاژ خودرو، طراحی و تولید خودروهای ملی را هم پیش گرفت. علاوه بر آن، سایر صنایع وابسته مثل صنعت قطعه سازی رشد چشمگیری داشت که شرایط سیاسی، اقتصادی و تحریمی، این صنعت را به چالش های بسیاری وارد کرد. جالب است بدانید که اگر بخواهیم اقتصاد و رونق صنایع ایران و ترکیه را در ترازوی قیاس قرار دهیم، در حجم تولید و عرضه خودروها به بازار رقابت چشمگیری را مشاهده می کنیم. البته بهتر است بدانید که حجم تولیدی این دو کشور تقریبا یکسان است ولی اکثر متخصصان معتقدند که کیفیت خودروهای مونتاژ شده توسط ترکیه، رقابت تنگاتنگی با ایران دارد. بر اساس آمارها و بررسی های به عمل آمده، در سال 2012، ترکیه بیش از یک میلیون وسیله نقلیه تولید کرده است و طبق آن و به کمک تولید قطعات خودرو، ترکیه حدودا ۲۰ میلیارد دلارصادرات وسیله نقلیه موتوری و قطعه داشته است. طبق اطلاعات و شواهد هم اکنون شرکت های فعال در صنعت خودروسازی ترکیه بیشتر در منطقه مارمارا قرار دارند و کارخانه های خودروسازی موجود در ترکیه: Fiat/Tofaş، Oyak-Renault، Hyundai، Toyota، Honda و Ford/Otosan می باشند.

نمایندگی-رنو-در-وان-ترکیه

نمایندگی رنو در وان ترکیه

صنعت خودروسازی ترکیه در دهه ۵۰ میلادی با تولید (TOE (Türk Otomotiv Endüstrileri A.ş، کامیون نظامی REO و کامیون های بعدی را با International Harvester شروع کرد. در سال ۱۹۶۱ نیز، نخستین خودرو داخلی، Devrim توسط کارخانه سازنده قطار TÜLOMSAŞ ساخته شد. بعد از آن با تاسیس کارخانه مونتاژ Otosan در سال ۱۹۵۹، تولید انبوه خودروی داخلی Anadol در سال ۱۹۶۶ آغاز شد. همچنین در سال ۱۹۵۹، کارخانه Otosan در استانبول شروع به کار کرد و انواع گوناگون اتومبیل های شرکت Ford را تحت لیسانس ترکیه، تولید می کند. در سال ۱۹۶۱ سدان Devrim در کارخانه Tülomsaş در شهر اسکیشهیر ساخته شد که اولین مرتبه ای بود که ترکیه، خودرویی را به صورت بومی طراحی و تولید کرد. در سال ۱۹۶۴ نیز خودروهای آستون و موریس شرکت بریتانیا موتور، در کارخانه BMC ازمیر تولید شدند. علاوه بر آن گروه Turkey’s Cukurova در سال ۱۹۸۹، مالکیت نام تجاری BMC را کاملا به دست گرفتند. BMC هم اکنون تمام مدل های BMC در کل دنیا را تولید می کند. در سال ۱۹۶۶، Anadol اولین برند تولید انبوه ترکیه شد و همه مدل های Anadol را کارخانه Otosan در استانبول تولید می کرد.

ماشین-های-ترکیه

ماشین های ترکیه

در سال ۱۹۶۸، کارخانه Tofaş با هدف تولید مدل های فیات تحت لیسانس در بورسا، آغاز به کار کرد و بعد از آن یعنی در سال ۱۹۶۹، کارخانه Oyak-Renault برای تولید مدل های رنو در بورسا، افتتاح شد. دیگر خودروساز های معروف دنیا مثل تویوتا، هوندا، اوپل، هیوندای، مرسدس بنز و MAN Truck & Bus خودرو سواری، وانت، اتوبوس و کامیونهایشان را در کارخانه های ترکیه ای تولید ‌کردند. برخی از برندهای ترکیه ای تولید اتوبوس و کامیون که فعالیت چشمگیری نیز داشتند BMC ، Otokar و TEMSA می باشند و تعداد زیادی در آن ها شهرهای ترکیه هستند و در هنگام خرید بلیط تهران آنکارا یا شهرهای دیگر با تریپ و رفتن به ترکیه حتما این خودروها را خواهید دید. بهتر است بدانید که ترکیه تا سال ۲۰۰۴، در طول یک سال، حدود ۵۱۸ هزار دستگاه خودرو صادر ‌کرد. این خودروها بیشتر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر ‌شدند. در سال ۲۰۰۶ هم بانک سرمایه گذاری اروپا معادل ۱۷۵ میلیون یورو وام به Tofaş اعطا کرد تا مشترکا به منظور رونق بازار اروپایی با PSA Peugeot Citroën و Fiat Auto همکاری به عمل آورد. گفته می‌شود، این وام در راستای رونق کارخانه و ایجاد نزدیک به پنج هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده بود.

صنعت-خودرو-سازی-ترکیه

صنعت خودرو سازی ترکیه

صنعت خودرو سازی ترکیه چگونه از اقتصاد جهان تاثیر می گیرد

صنعت خودرو سازی ترکیه هم مثل دیگر صنایع دنیا، در سال ۲۰۰۹ با بحران های مالی روبرو شد و دست و پنجه نرم می کرد. این بحران تا جایی پیشرفت کرد که در مارس ۲۰۰۹، انجمن صنعت خودروسازی ترکیه (OSD) گفت تولید خودرو در دو ماه نخست سال ۲۰۰۹حدود ۶۳ درصد و صادرات هم در این زمان، ۶۱.۶ درصد کاهش داشته است.

نمایندگی-هیوندای-در-ترکیه

نمایندگی هیوندای در ترکیه

رشد تولید خودرو در ترکیه

اما با این حال ترکیه توانست در سال ۲۰۱۰ با تولید بیش از یک میلیون و ۲۴۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه خود را به درجه هفتمین خودروساز بزرگ اروپا برساند. این درحالی بود که ترکیه در سال ۲۰۰۸، در جایگاه ششم بود ولی با تلاش ها و سختی های پیش رو توانست صنعت خودروسازی کشورش را به رتبه پانزدهمین خودروساز بزرگ دنیا برساند.

تولید اولین خودرو الکتریکی ملی ترکیه به نام توگ

در نوامبر ۲۰۱۷، ترکیه اعلام کرد که پنج شرکت ترکیه ای، تحت نظر اتحادیه بورس کالاهای ترکیه، تولید داخلی وسایل نقلیه را آغاز می کنند. در همین راستا مدل ابتدایی یکی از این خودروهای الکتریکی با عنوان  تاگ (TOGG)  در آخرین روز سال ۲۰۱۹ رونمایی شد. براساس  اعلام رسانه های ترکیه، توگ در سال ۲۰۲۱ وارد بازار می شود.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc