https://gateway.trip.ir/api/

نحوه قیمت گذاری بلیط هواپیما

به روز رسانی: 22 تیر ، 1400 راهنمای سفر

نحوه قیمت گذاری بلیط هواپیما

خرید بلیط هواپیما یکی از اولین قدم های هر سفر می باشد. با توجه به قیمت های مختلفی که شرکت های هواپیمایی گوناگون ارائه می دهند، این سوال در ذهن ها آشکار می شود که ایرلاین ها، قیمت بلیط هواپیما را با چه روشی محاسبه می کنند و چه عواملی در نحوه محاسبه و تعیین قیمت بلیط هواپیما موثر است. برای رسیدن به پاسخ این سوال، با ما همراه باشید.

قیمت بلیط هواپیما

نحوه قیمت گذاری بلیط هواپیما

قیمت بلیط هواپیما ها بسیار متفاوت اند، چرا؟

تمامی شرکت های هواپیمایی بیشترین سود را از فروش بلیط هواپیما می خواهند و از فرصت هایی مثل افزایش تقاضای بلیط یا کم شدن مسافر ها به مقصدی بخصوص، قیمت ها را افزایش یا کاهش می دهند.

نحوه قیمت گذاری صندلی های هواپیما چگونه است؟

قیمت بلیط هواپیما فرست کلاس یا بیزینس کلاس به طبع بالاتر از بلیط هواپیما اکونومی می باشند. موارد دیگری که در قیمت گذاری بلیط هواپیما تاثیرگذارند را در ادامه با هم مرور می کنیم.

زمان خرید بلیط هواپیما

به طور معمول گران قیمت ترین بلیط هواپیما بیزینس کلاس یا کلاس اقتصادی مربوط به چند دقیقه قبل از پرواز می باشد و بسیار گران است. پس خرید چند وقت جلوتر و رزرو بلیط هواپیما به شما در راستای پروازی ارزان کمک می کند.

رقابت در تقاضای بلیط هواپیما

این نکته را مد نظر داشته باشید که معمولا قیمت بلیط هواپیما در شهرهای کوچک که تنها چند پرواز مشخص دارند گران تر می باشد و عمده دلیل این گرانی، نبود رقابت برای قیمت گذاری شرکت های هواپیمایی مختلف است.

فاصله مبدا و مقصد و مدت زمان پرواز

معمولا هرمقدار مسیری که قرار است با هواپیما طی شود، بیشتر باشد، قیمت بلیطی که می خرید هم گران تر است. ولی این تنها دلیل نیست و مسلما برخی اوقات، عوامل دیگر از موضوع حد فاصل مبدا و مقصد تاثیر بیشتری در کم و زیادی قیمت بلیط هواپیما دارند.

بلیط هواپیما

قیمت بلیط هواپیما بر اساس مبدا و مقصد

میزان تقاضای بلیط هواپیما

ایرلاین ها از اینکه مردم در چه بازه های زمانی بیشتر اقدام به سفر می کنند و معمولا در تعطیلات تابستان و زمان های پر تردد، قیمت ها را افزایش می دهند و می دانند که مسافر هر طور که شده آن را پرداخت می کند.

پر شدن صندلی های هواپیما

هیچ کدام از شرکت های هواپیمایی دوست ندارند با صندلی خالی پرواز کند و این امر تاثیر زیادی در محاسبه قیمت بلیط هواپیما و عرضه بلیط هواپیما لحظه آخری با توجه به زمان و مکان پرواز می گذارد.

قیمت سوخت

قیمت سوخت هم در قیمت گذاری بلیط هواپیما و افزایش یا کاهش قیمت ها بسیار موثر است.

چگونگی ارائه خدمات مسافر و چمدان در فرودگاه و هواپیما

منظور از این هزینه ارائه دادن خدمات مسافرتی در طی پرواز می باشد. این خدمات می توانند سرو غذا، تامین آب و پتو، خدمه پرواز و ذخیره و حمل و نقل چمدان ها باشد.

خدمات هواپیما

در اینجا منظور از خدمات هواپیما، بیمه و تعمیرات کوچک هواپیما مثل نقاشی و نگهداری روزمره از هواپیما می باشد.

قیمت بلیط هواپیما

قیمت بلیط هواپیما

حقوق کارکنان

حقوق و مزایای پرسنل، خلبانان، خدمه پرواز و دیگر کارکنان ایرلاین ها نیز در قیمت بلیط هواپیما موثر است.

استهلاک هواپیما

خراب شدن یک هواپیما به دنبال سفر هایی که انجام می دهد را استهلاک هواپیما می گویند، پس زمانی که با هواپیما سفر می کنید یعنی آن را اجاره کرده و باید هزینه ی استهلاک آن را نیز پرداخت کنید.

بازاریابی و تبلیغات

این مورد هزینه ای است که شرکت های هواپیمایی جهت بازاریابی، تبلیغ، مالیات و بعضی هزینه های دیگر دریافت می کنند که این مورد به وضعیت موجود در کشور ها وابسته است.

هزینه های ناوبری هوایی و پشتیبانی هواشناسی

هزینه های ناوبری هوایی و پشتیبانی هواشناسی شامل اطلاعات هواشناسی، ردیابی هواپیما در طول پرواز و استفاده از فرودگاه می باشد.

چگونه ارزان ترین بلیط هواپیما را پیدا کنیم

در مقابل مواردی که با هم مرور کردیم، عواملی هستند که در خرید بلیط ارزان هواپیما شما بسیار موثر می باشند. تنها با مقداری دقت و درایت و دانستن این عوامل می توانید هزینه هایتان را تا حدود زیادی پایین بیاورید.

خرید پیشرفته بلیط هواپیما

معمولا خرید بلیط هواپیما حداقل ۱۴ روز قبل از پرواز زمان خوبی بوده و برای برخی پرواز ها تا یک هفته زود تر نیز می توانید قیمت های مناسبی را پیدا کنید.

خرید بلیط هواپیما در روز ها و ساعت های کم طرفدار

این نکته را مد نظر داشته باشید که در روز هایی که احتمالا افراد کمتری سفر می کنند، مثلا وسط هفته ها، زمان مناسب تری برای خرید بلیط هواپیما می باشد. پس در این زمان ها سعی کنید قیمت های بلیط هواپیما را چک کنید.

استفده از پروازهای غیر مستقیم

انتخاب پرواز غیر مستقیم نیز در بعضی اوقات گزینه مناسبی برای سفر ارزان و مقرون به صرفه تر است. معمولا اشخاص کمتری از این پرواز ها استفاده می کنند و به همین خاطر در اکثر اوقات قیمت پایین تری دارند.

وب سایت های اگریگیتور را هم چک کنید

در دنیای اینترنت وب سایت های اگریگیتور هستند که قیمت بلیط هواپیما شرکت های هواپیمایی مختلف را با هم مقایسه می کنند و لیستی از پرواز های مناسب را به مراجعه کنندگان ارائه می دهد.

از حقوق مشتری دائم بودن استفاده کنید

تقریبا تمامی شرکت های گردشگری تخفیفات ویژه ای را به مشتریان دائمی خود ارائه می دهند، این تخفیف ها شامل بلیط رایگان و تخفیف برای اقامت در هتل ها نیز می باشد.

بلیط ارزان هواپیما

بلیط ارزان هواپیما

به جزئیات توجه کنید

در زمان خرید و رزرو بلیط هواپیما سعی کنید تمام جزئیات را به دقت بررسی کنید. بعضی از آژانس های گردشگری ممکن است هزینه های اضافه ای را مثل پرداخت آنلاین یا رزرو بلیط از شما اخذ کنند.

موقع خرید بلیط هواپیما دقت کنید

قبل از خرید بلیط هواپیما، سعی کنید قیمت شرکت های مختلف را بررسی کنید و با ایرلاینی که هزینه کمتری دارد سفر کنید. در زمانی که تصمیم به سفر گرفتید نیز برای مدتی قیمت ها را هر روز بررسی و هر کدام که ارزان تر بود را خریداری کنید.

سخن پایانی

در نظر داشته باشید که قیمت بلیط هواپیما بر اساس قیمت خام بلیط، مالیات و قیمت سوخت مشخص می شود و بقیه آن با توجه به تردد مسافران و رقابت بین ایرلاین ها افزایش یا کاهش می یابد. البته نوع خدمات ایرلاین، صندلی انتخابی و مقدار وزن بار مسافر روی هزینه بلیط هواپیما تاثیر می گذارد.
علاوه بر این موارد، تکنولوژی هایی که هر شرکت هواپیمایی در هواپیماهای خود دارد و همچنین خدماتی که به مسافران ارائه می دهد، می تواند در قیمت بلیط هواپیما تاثیرگذار باشد. در نتیجه همیشه در زمان مقایسه قیمت ها تمامی جوانب را بسنجید و با توجه به نیاز هایتان ایرلاین مناسب را برگزینید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc