https://gateway.trip.ir/api/

روستای برگ جهان طبیعتی نشاط آور در نزدیکی تهران

به روز رسانی: 20 خرداد ، 1400 جاذبه های گردشگری

روستای برگ جهان طبیعتی نشاط آور در نزدیکی تهران

روستای برگ جهان از مناطق دیدنی لواسان است که دارای هوایی پاک و طبیعتی سرسبز و دیدنی ست. رودخانه‌، آبشار، چشم‌اندازهای جذاب، باغات سرسبز، مزارع پیرامون حواشی رودخانه برگ جهان و مسیرهای زیبای کوچه باغ‌های روستا باعث شده برگ جهان یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای استان تهران لقب بگیرد.

روستای برگ جهان کجاست؟

روستای برگ جهان لواسون در 40 کیلومتری شهر تهران واقع شده و بخشی از شهرستان شمیرانات است. این روستا از توابع لواسانات و یکی از روستاهای اطراف تهران است. برگ جهان در دامنه جنوبی رشته کوه البرز، 11 کیلومتری مشرق روستای افجه و در 13 کیلومتری شهر لواسان مرکز بخش لواسانات قرار دارد.

نقشه روستای برگ جهان

نقشه روستای برگ جهان

تاریخچه روستای برگ جهان

روستای برگ جهان که با نام‌های بلگجون، بلگیجهان و برگجون نیز شناخته می‌شود از روستاهای تاریخی اطراف تهران است. تاریخی بودن روستا را می‌توان از روی سفال‌های به دست آمده از لایه زیرین این روستای کوهستانی و شکل و شمایل قدیمی خانه‌های این روستا تایید کرد. این روستا از چهار محله قدیمی به نام های سرده (سردره)، پاده (پادره)، رودبار و شاهان تشکیل شده است. در گذشته قدم زدن در محله‌های مختلف روستا و دیدن خانه‌های کاه‌گلی و چوبی روستای برگ جهان، طویله، مطبخ‌هایی که روی سکویی جلوی خانه‌های محله‌های قدیمی‌تر حسی ناب و اصیل به انسان می‌داد اما با بازسازی‌های اخیر و ساخت و ساز در روستا چهره کهن روستا به کلی عوض شد و روستای برگ جهان تا حدودی از نظر معماری هویت باستانی خود را از دست داد. این بازسازی‌ها باعث شدند تنها چیزی که از گذشته روستا باقی بماند بقایای معماری (بنای یک مسجد) از سال‌های میانی دوره پهلوی در محله سردره باشد.

روستای برگ جهان در پاییز

روستای برگ جهان در پاییز

روستای برگ جهان در منطقه‌ای کوهستانی و به صورت متمرکز ساخته شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۰۲۶ متر است و به اقتضای موقعیت آن، آب و هوای روستای برگ جهان در بهار و تابستان، معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد و کوهستانی ست. مردم روستای برگ جهان به زبان فارسی سخن می‌گویند و مسلمان شیعه هستند. روستای برگ جهان به قدری آب و هوای دل‌نشین و طبیعت زیبایی دارد که خیلی از تهرانی‌ها به فکر اجاره خانه در روستای برگ جهان می‌افتند و قیمت خانه در روستای برگ جهان را جستجو می‌کنند. 

جاذبه‌های گردشگری روستای برگ جهان

علاوه بر گردش در روستا، بالارفتن از کوچه‌های پرشیب و قدم زدن در کوچه باغ ها که می‌توانند خاطراتی زیبا ازروستای برگ جهان را در حافظه شما شکل دهند، این روستا دارای جاذبه‌های دیگری نیز هست.

رودخانه برگ جهان

یکی از زیباترین جاذبه‌های روستای برگ جهان رودخانه برگ جهان است که از ارتفاعات اطراف روستای برگ جهان سرچشمه می‌گیرد. این روستا در مسیر خود دارای بیش از 20 آبشار می‌باشد که هرکدام مناظری کم‌نظیر و دلفریب را برای گردشگران رقم می‌زنند. رودخانه برگ جهان در ادامه مسیر خود به رودخانه رودبار پیوسته و در نهایت به سد لتیان می‌ریزد.

آبشار برگ جهان

روستای برگ جهان از توابع لواسانات دارای آبشاری زیبا است که با یک کوهپیمایی یک ساعته به آن خواهید رسید. بعد از رسیدن به لواسان به سمت افجه و سپس روستای برگ جهان ادامه مسیر دهید تا آبشار برگ جهان در شمال شرقی روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری برگ جهان را ببینید. این آبشار در مسیر صعود به قله‌های سرسیاه غار (سیاه چال‌ها) قرار گرفته و همچنین مقصد طبیعت‌گردانی است که به قصد پیاده روی و کوهپیمایی به این روستا عزیمت می‌کنند.

آبشار روستای برگ جهان

آبشار روستای برگ جهان

قلعه دختر

در فاصله سه کيلومتری شمال روستای برگ جهان و در ارتفاع ۲۷۲۰ متری نيز بقايای قلعه‌ای به جا مانده است که به قلعه دختر يا قلعه بند معروف است. اين قلعه طی دهه‌های اخير تخريب شده و مصالح آن در ساير بنا‌های روستا مورد استفاده قرار گرفته است.  این اثر در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

غار خميره یا زندان‌خانه لار 

در ارتفاعات شمال غربی روستای برگ جهان غاری وجود دارد که به نام غار خمیره معروف است. همچنین به دلیل آنکه گمان می‌شود از این غار در زمان‌های کهن به عنوان زندان استفاده می‌شده است به آن زندان‌خانه لار نیز می‌گویند. غار ابعادی در حدود 2 متر در 2 متر دارد و طول آن نيز حدود ۳۰ متر برآورد شده است. غار خمیره به لحاظ طبیعی در حال حاضر چندان حرفی برای گفتن ندارد و اهمیت آن بیشتر به واسطه‌ی قدمت آن و ارتباطش با قلعه و سایر نشانه‌های باستانی و دفاعی پیرامون و از همه مهمتر احتمال وجود آثار عتیقه و گنج در غار می‌باشد. غار خمیره از دو مسیر راه تنگدار و اندار قابل دسترسی است.

نقشه دسترسی به زندان‌خانه لار

نقشه دسترسی به زندان‌خانه لار

آرامگاه امام‌زاده اسماعیل

آرامگاه امام زاده اسماعیل در ضلع غربی روستا و در دامنه شرقی تپه‌ای معروف به تنگل‌خانه واقع شده ‌است. آرامگاه این امام زاده در گذشته دارای مخروطی بسیار زیبا بود اما در جریان بازسازی‌ها و نوسازی‌ها جای خود را به بنای جدید داد.

روستاگردی در اطراف برگ جهان

در صورتی که بخواهید در اطراف برگ جهان روستاگردی کنید مسیر سرسبز و جذابی پش روی شماست. شما می‌توانید در ادامه روستای برگ جهان، به روستای نیکنام ده بروید و باز در ادامه به یک دو ‌راهی خواهید رسید که سمت راست شما را به سد لتیان و جاجرود می‌رساند و سمت چپ به روستا‌های هنزک، رسنان، چهارباغ، لواسان بزرگ، کلان، علائین، ایرا، جورد، سنگ دروازه، آردینه، وسگاره، مندانک و در نهایت به شهرستان رودهن.

از دیگر روستاهای اطراف تهران می‌توان به وردیج و واریش اشاره کرد. دشت هویج نیز یکی از جاذبه های دیدنی نزدیک روستای برگ جهان و از مصادیق ناب طبیعت گردی در لواسان می‌باشد. اگر هم دلتان می‌خواهد به سفری دورتر از تهران بروید و چند روز نفسی تازه کنید، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما سفری به یاد ماندنی را تجربه کنید.

سوغات برگ جهان

مردم روستای برگ جهان بیشتر به کشاورزی و باغداری مشغولند و گندم، جو و بنشن عمده‌ترین محصولات زراعی روستای برگ جهان هستند. هم‌چنین میوه‌هایی از قبیل سیب، زردآلو، ازگیل، گیلاس، آلبالو، هلو، گردو، خرمالو، آلو، گلابی  و توت از محصولات باغی و سردرختی‌های این روستاست. فرآورده‌های لبنی از قبیل شیر، ماست، کره و تولید عسل نیز در روستای برگ جهان رواج دارند.

اقامت در روستای برگ جهان

برای اقامت در روستای برگ جهان می‌توانید با مشورت محلی‌ها در اطراف کوهستا کمپ بزنید. همچنین می‌توانید در اطراف لواسان ویلا اجاره کرده و در ویلای خود سکونت کنید.

روستاگردی در برگ جهان

روستاگردی در برگ جهان

راه‌های دسترسی به روستای برگ جهان

برای دسترسی به روستای برگ جهان از تهران باید ابتدا بزرگراه بابایی را به سمت شرق بروید تا به خروجی لشگرک برسید از آنجا تا لواسان را رانندگی می کنید و بعد از آن به سمت روستای افجه می روید؛ پس از روستای افجه باید از طریق مسیری باریک و پر پیچ و خم کوهستانی به سمت برگ جهان حرکت کنید. تمام این مسیر مسافتی در حدود 49 کیلومتر می‌باشد که فاصله تهران تا روستای برگ جهان است.

سوالات متداول

روستای برگ جهان کجاست؟

روستای برگ جهان لواسون در 40 کیلومتری شهر تهران واقع شده و بخشی از شهرستان شمیرانات است. این روستا از توابع لواسانات و یکی از روستاهای اطراف تهران است. برگ جهان در دامنه جنوبی رشته کوه البرز، 11 کیلومتری مشرق روستای افجه و در 13 کیلومتری شهر لواسان مرکز بخش لواسانات قرار دارد.

جاذبه های روستای برگ جهان چیست؟

رودخانه‌، آبشار، چشم‌اندازهای جذاب، باغات سرسبز، مزارع پیرامون حواشی رودخانه برگ جهان و مسیرهای زیبای کوچه باغ‌های روستا

راه‌های دسترسی به روستای برگ جهان چیست؟

برای دسترسی به روستای برگ جهان از تهران باید ابتدا بزرگراه بابایی را به سمت شرق بروید تا به خروجی لشگرک برسید از آنجا تا لواسان را رانندگی می کنید و بعد از آن به سمت روستای افجه می روید؛ پس از روستای افجه باید از طریق مسیری باریک و پر پیچ و خم کوهستانی به سمت برگ جهان حرکت کنید. تمام این مسیر مسافتی در حدود 49 کیلومتر می‌باشد که فاصله تهران تا روستای برگ جهان است.

فاصله تهران تا روستای برگ جهان چقدر است؟

حدود 49 کیلومتر

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc