https://gateway.trip.ir/api/

پارک لاله تهران و حقایق ناگفته

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

پارک لاله تهران و حقایق ناگفته

پارک لاله از محبوبترین پارکهای تهران است. تاریخچه پارک لاله، قبل از تاسیس تا امروز داستانی شنیدنی دارد. عموم مردم تهران از این پارک خاطره های شیرینی دارند اما از ماجرای ساخت پارک لاله بی خبرند. با حقایق ناگفته پارک لاله تهران آشنا شوید. در سفر تابستانی با پرواز تهران، خرید بلیط ارزان هواپیما را در نظر بگیرید.  

پارک لاله، زمین اسب دوانی ارتش

باغ جلالیه یکی از محلات تهران بود که در زمان قاجار احداث شده بود. رضا شاه در این محل، میدان بزرگ اسبدوانی را برای ارتش ایجاد کرد. با سپردن میدان اسبدوانی به ارتش ایرن،. مراسمهای دولتی چون مراسم سالانه روز سوم اسفند و رژه نظامی معمولا در این میدان برگزار می شد. در روزهای تعطیل، میدان تفریحگاه مردم عادی بود.

تاسیس پارک لالهرضاشاه در میدان اسبدوانی، پارک لاله کنونی

پارک لاله، زمین اولیه دانشگاه تهران

با استقرار دولت رضاخان و شروع برنامه توسعه تهران، قرار شد باغ جلالیه به احداث دانشگاه تهران اختصاص یابد. اما این طرح به دلایلی هرگز اجرا نشد و دانشگاه تهران در محل فعلی ساخته شد.

طراح محدوده پارک لاله

با تعلق گرفتن این اراضی به ارتش، آندره گدار طراح موزه ایران باستان، ماموریت تازه یافت. او برنامه اجرایی مشخص کردن مرز این زمینها و نرده گذاری آن را بر عهده داشت. همچنین عملیات ساختمان سازی هم به او واگذار شد.

نخستین تجمع سیاسی در پارک لاله

در سال 39 و چند سال قبل از اینکه پارک لاله فعلی ساخته شود، اتفاقی مهم در اراضی جلالیه رخ داد. هواداران دکتر مصدق نخستین گردهمایی خود را میدان اسبدوانی اعلام کردند. تجمع بیش از 100 هزار نفری طرفداران، باعث کناره گیری نخست وزیر وقت شد.

ساخت پارک لاله

در دهه 40 ارتش محبور شد به خاطر بدهی به وزارت دارایی، واگذار کند. فرح پهلوی درخواست داد این محل به پارک تبدیل شود. پس وزارت آبادانی، نقشه ای برای این محل تهیه کرد که قسمت شمالی اراضی برای تاسیسات فرهنگی و قسمت جنوبی به فضای سبز اختصاص یابد. با تصویب نقشه وزارت آبادانی، تهیه طرح به «ژوفه» یکی از طراحان بنام فرانسوی واگذار شد. با اینکه معمار پارک لاله تهران این طراح معرفی شده اما مهندسان ایرانی در پارک لاله تاثیر و نقش داشته اند.

نام پارک لاله

به دلیل نقش فرح در ساخت پارک، تا پیش از انقلاب به پارک فرح شهرت داشت. از دهه 50 این پارک به محلی برای تجمع معترضان شاه بدل شد تا جایی که به پارک گلسرخی نیز معروف شد. پس از انقلاب به یاد شهدای انقلاب به پارک لاله تغییر نام داد.

پارک لاله بزرگترین پارک تهران

با اتمام پارک لاله در سال 1345، بزرگترین پارک تهران برای عموم گشوده شد. با وجود اینکه تا امروز 800 پارک در پایتخت ساخته شده که برخی از آنها بسیار بزرگتر از پارک لاله هستند، هنوز نام این پارک 28 هکتاری در لیست بهترینها قرار دارد.

موزه های منحصربفرد پارک لاله

در ضلع شمالی و غربی پارک لاله معروفترین موزه های ایران قرار گرفته است. موزه هنرهای معاصر از لحاظ معماری و گنجینه هنر مدرن و موزه فرش به خاطر طراحی و مجموعه نفیس از بهترین موزه های تهران محسوب می شوند. معمار موزه هنرهای معاصر کامران دیباست که طرح خود را بالهام از معماری ایرانی اما با فرمی مدرن خلق کرد. هنوز موزه معاصر به خاطر آثار بی نظیرش از برترین موزه های دنیاست. موزه فرش نیز توسط فرنمانفرماییان طراح  ورزشگاه آزادی انجام گرفت. این موزه نیز بر اساس دار قالی و تاثیرگرفته از فرهنگ ایرانی ساخته شد.  

موزه هنرهای معاصر پارک لالهموزه هنرهای معاصر در ضلع غربی پارک لاله

گونه های گیاهی پارک لاله

در پارک لاله گونه های متنوعی از درختان و گیاهان کاشته شده است. این گونه ها بر اساس آب و هوای تهران و نگهداری ویژه، مهندسی شده است. تنها 77 گونه چنار در این پارک وجود دارد. می توان به گونه‌های متنوعی چون سرو نقره ای، چنار، بلوط، ژینکگو، ماهونیا، بامبو، سروخمره ای، پالم، بربریس، لیگوستروم، سدروس‌، ماگنولیا، کاتالپا، نوئل آبی‌، لیلکی‌ و زربین‌ اشاره کرد.

مجسمه های پارک لاله

در پارک لاله دو تندیس از نام آوران ایرانی خیام‌ و ابوریحان‌ نصب شده است. مجسمه‌ی ابوریحان اثر استاد علی مددی از مجسمه سازان تراز اول کشور است. این تندیس سال 73 به عنوان اولین مجسمه سفرشی شهرداری بعد از انقلاب در پارک قرار گرفت. با اینکه هیج تصویری از ابوریحان وجود نداشت، مددی توانست دانش نجوم این دانشمند را در مجسمه به نمایش بگذارد. مجسمه خیام اثر استاد صدیقی از بنیانگذاران مجسمه سازی ایران است. این تندیس به سفارش انجمن آثار ملی سال 1351 در پارک لاله نصب گردید. ساخت این مجسمه در کشور ایتالیا انجام گرفت.

مجسمه ابوریحان پارک لالهمجسمه ابوریحان بیرونی اثر استاد صدیقی

باغ ژاپنی پارک لاله

یکی از قسمتهای دیدنی پارک لاله، باغ ژاپنی است. این باغ با الهام از روش طراحی باغ ژاپنی دارای برکه های مارپیچ و پل منحنی است. برای دیدن این باغ باید به ضلع جنوب شرقی پارک مراجعه کنید.  

سوالات متداول:

پارک لاله در چه سالی تاسیس شد؟

سال 1345

معمار پارک لاله کیست؟

طراح پارک لاله ژوزه فرانسوی است. 

نزدیکترین مترو به پارک لاله کجاست؟

در حال حاضر مترو میدان انقلاب. اما مترو بوستان لاله به زودی افتتاح می گردد. 

مجسمه های پارک لاله اثر کیست؟

مجسمه خیام اثر استاد صدیقی و مجسمه ابوریحان اثر استاد مددی

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc