https://gateway.trip.ir/api/

دره قاهان ییلاقی در دل کویر

به روز رسانی: 09 خرداد ، 1400 جاذبه های گردشگری

دره قاهان ییلاقی در دل کویر

آشنایی با تنگه قاهان

تنگه قاهان یکی از جاذبه‌های دیدنی استان قم می‌باشد که در دل کویر سر برآورده و با چشمه‌های متعدد، اکوسیستم گیاهی متنوع و سرسبز و رودهای خروشان خود شادابی و طراوت خاصی به منطقه بخشیده است. تنگه قاهان دارای طولی به اندازه ۳۰ کیلومتر است و عرض آن بین یک تا دو متر متغیر است. در بعضی از نقاط عمق دره و شکاف میان صخره‌ها در این دره تا 8 متر می‌رسد. باریک بودن عرض دره و طویل بودن ارتفاع دیواره‌های تنگه باعث شده است تا نور خورشید نتواند به صورت کامل به قسمت‌های عمیق‌تر تنگه نفوذ کند و لذا آب و هوایی خنک و مطبوع در این دره جریان دارد.

مسیر تنگه قاهان

مسیر تنگه قاهان

پیچ و خم دیواره‌ها و شکل متفاوت سنگ‌های فرسایش شده باعث شده است قدم زدن در دره قاهان به مسیری رازآلود و همراه با شگفتی بدل شود. از آنجا که افراد زیادی با زیبایی‌های این دره آشنایی ندارند، محیط دره نیز بسیار بکر است و حس زندگی در طبیعت به شما دست می‌دهد. روستاهای جمیزقان، بنابر، آغلک، قاهان، نویس، انجیله و کاسوا از روستاهای سرسبز و خوش آب و هوایی هستند که در مسیر این تنگه قرار گرفته‌اند. هرچه از جاده دورتر شده و به منطقه کوهستان نزدیک‌تر می‌شویم آب و هوای این روستاها خنک‌تر شده و پلکانی می‌شوند. روستاهای کاسوا و انجیله که نزدیکترین روستاها به کوهستان هستند، کاملا پلکانی بوده و آب و هوایی کوهستانی دارند.

آدرس دره ی قاهان کجاست

تنگه قاهان در استان قم، 81 کیلومتری قم، محدوده خجلستان، در 35 کیلومتری جاده ساوه-سلفچگان، روستای قاهان قرار دارد.

آب و هوای قاهان و بهترین فصل سفر به قاهان

قاهان در تمامی زمان‌های سال جاذبه‌ای دیدنی ست و در هر فصلی می‌توان به آن سفر کرد. در بهار دره قاهان مملو از گل‌های بهاری زیبا و خوشبو می‌شود که سراسر دره را عطرآگین می‌کنند. تابستان تنگه قاهان به یک ییلاق بی‌نظیر تبدیل می‌شود که می‌تواند با خنکی آب و هوای خود و طراوت آب تابش سوزان خوردشید را ملایم‌تر کند. در پاییز رنگ زرد و قرمز و نارنجی برگ درختان تنگه قاهان را  تزیین کرده و مناظری تماشایی پدید می‌آورد. حتی در زمستان‌‌ها نیز پوشش زیبای برف بر تن برهنه درختان و بر جای جای دره باعث خلق جذابیت و زیبایی فوق العاده‌ای می‌شود که بازدید از دره را برای گردشگران جذاب می‌کند.

دره دیدنی قاهان

دره دیدنی قاهان

نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که اگر قصد دارید در پاییز و یا زمستان به دره قاهان سفر کنید حتما لباس گرم به تعداد لازم به همراه خود بردارید.

همچنین بهتر است قبل از سفر به قاهان همیشه آب و هوای قاهان را از سایت‌های هواشناسی چک کنید تا بتوانید برای با دید بهتری به بازدید از تنگه بروید.

جاهای دیدنی و جاذبه‌های قاهان

قاهان سرشار از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ست و تفریحات و سرگرمی‌های زیادی می‌توان در این طبیعت بکر انجام داد. وجود حدود 20 قنات در روستای قاهان و 15 قنات در روستای انجیله سبب شده است گشت و گذار در منطقه با طراوت و شادابی خاصی همراه باشد. همچنین وجود این آب موجب رشد گونه‌های گیاهی و دارویی چون خارخاسک، گزنه، گوند، سیرک قازیاقی و گیاهان معطری چون بیدمشک و پونه در تنگه قاهان و روستاهای همجوار آن شده است. بازدید از دشت موسیر در ییلاقات بالادستی روستای انجیله و بهار بیدمشک در دهستان قاهان از پرطرفدارترین جاذبه‌های قاهان هستند.

روستای پلکانی انجیله

روستای پلکانی انجیله

روستاهای قاهان هرکدام جاذبه‌ها و زیبایی‌های خودشان را دارند. به عنوان مثال روستای «نویس» مورد علاقه گردشگران علاقه‌‌مند به نجوم است و در زمان‌های خاصی از سال برنامه‌های رصد بسیاری در این روستا انجام می‌شود همچنین روستای انجیله به شکلی پلکانی در دل کوه قرار گرفته که معماری این روستا را بسیار جذاب کرده است. از جاذبه‌های تاریخی قاهان می توان از آثار و بناهایی قدیمی همچون غارها، مخفیگاه های قدیمی و امامزاده هادی (ع) را مثال زد که در بیشتر ایام سال و به جز زمستان های پر برف، پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است. 

سرگرمی‌ها و تفریحات قاهان

  • در قاهان شما می‌توانید علاوه بر بازدید از روستاهای دیدنی و بکر منطقه و بازدید از جاذبه‌های تاریخی قاهان به پیمایش دره قاهان بپردازید. مسیر پر پیچ و خم تنگه و فضاهای غیرمنتظره‌ای که در این دره انتظار ماجراجویی شما را می‌کشند، از جاذبه‌های اسرار آمیز تنگه قاهان محسوب می‌شود.
  • شنا کردن در فصل گرم تابستان یکی دیگر از جذابیت‌های تنگه قاهان است و می‌توانید در قسمت‌هایی از تنگه که عمق آب یک و نیم متر می‌رسد شنا کنید.

شنا در تنگه قاهان

شنا و پیمایش در آب در تنگه قاهان

  • همچنین شما می‌توانید با راهنمایی گرفتن از روستاییان در اطراف تنگه قاجان کمپ کرده و شب را در چادر خود بگذرانید.

امکانات قاهان

قاهان دارای آب بهداشتی و لوله کشی و برق در منازل می باشد. قاهان همچنین دارای یک مرکز بهداشت است که به روستاهای دیگر هم خدمات ارائه می‌کند. در روستای قاهان سوپر مارکت و رستوران نیز موجود است و می‌توانید مواد مورد نیاز خود را از آنجا خریداری کنید.

وسایل سفر به قاهان

کوله پشتی، کفش پیاده‌روی، صندل طبیعتگردی برای عبور از آب، وسایل نظافت شخصی، داروهای شخصی و عمومی، دفترچه بیمه، کارت شناسایی، کرم ضد آفتاب، تلفن همراه، شارژر موبایل، پاور بانک، هدلامپ، لباس مناسب فصل، لباس اضافه، حوله، کیسه زباله 

دسترسی به تنگه قاهان

ابتدا از تهران به طرف ساوه و پس از آن به طرف سلفچگان حرکت نمایید، سپس با پشت سر گذاشتن راهی به اندازه ۳ کیلومتر عاقبت به مسیر اصلی تنگه قاهان خواهید رسید. 

مسیر قم به قاهان را می‌توانید در نقشه قاهان قم زیر ببینید.

مسیر قم به قاهان

با جستجو در سایت تریپ می‌توانید برای سفرهای آینده خود از قیمت بلیط هواپیما مطلع شده و بلیط مورد نظر خود را خریداری کنید.

سوالات متداول

فاصله تهران تا قاهان چقدر است؟

فاصله تهران تا قاهان برابر 182 کیلومتر می‌باشد که معادل حدود دو ساعت و نیم رانندگی می‌باشد.

قاهان چند کیلومتری قم است؟

فاصله قم تا قاهان برابر 83 کیلومتر می‌باشد که معادل حدود یک ساعت و ربع رانندگی می‌باشد.

آب و هوای قاهان چگونه است؟

قاهان در منطقه‌ای تقریبا کوهستانی قرار دارد و آب و هوایی کوهستانی دارد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc