https://gateway.trip.ir/api/

دریاچه مهارلو، دریاچه سرخ ایران

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

دریاچه مهارلو، دریاچه سرخ ایران

دریاچه مهارلو از جاذبه های گردشگری منحصر بفرد شیراز و از معدود دریاچه های صورتی ایران محسوب می شود. اگر بلیط هواپیما تهران شیراز تهیه کرده اید، بازدید از دریاچه نمک مهارلو را از دست ندهید. با ویژگی های سفر به این تالاب دیدنی، موقعیت و جاذبه ها آشنا شوید. بلیط لحظه آخری را برای سفری ارزان به شیراز در نظر بگیرید.

دریاچه مهارلو کجاست؟

دریاچه مهارلو یک دریاچه شور و دایمی است. منطقه دریاچه مهارلو يازدهمين پهنه آبی ایران از نظر مساحت اسـت. در فصل زمستان ، پاییز و بهار آب دریاچه بیشتر می شود و در فصل تابستان امکان خشک شدن آن بالاست. مساحت دریاچه قبلا 25 هزار هکتار بوده که در اثر تغییرات آب و هوایی، کاهش بارندگی و دخالتهای انسانی، کوچکتر شده و با خطر خشکسالی روبرو است. در کتابهای تاریخی و جغرافیایی قدیم نام دریاچه به صورت ماهلو و ماهلویه و قدیمتر به نام جنکال آمده است. از کتاب فارسنامه ناصری تا جهان نامه، به این دریاچه نمکی در دوازده فرسنگی شیراز اشاره شده است. برخی گردشگران اینجا را به نام دریاچه سرخ ایران هم می شناسند.

دریاچه صورتی مهارلودریاچه صورتی مهارلو نزدیک شیراز

دریاچه صورتی شیراز

دریاچه مهارلو تنها دریاچه صورتی شیراز است. علت صورتی بودن دریاچه مهارلو پدیده طبیعی است که به خاطر افزایش نمک دریاچه و آلودگیهای انسانی، باعث رشد نوعی جلبک یا کشند قرمز می شود. با اینکه رنگ زیبای دریاچه مسحور کننده است اما این جلبک، اکسیژن زیر آب را مصرف می کند و امکان بقای موجودات دیگر را می گیرد.

ویژگی دریاچه مهارلو شیراز

در گذشته آب دریاچه از چند چشمه مانند برم دلک و برم جعفرخانی تامین می شد. امروزه رودخانه های  فصلی چنار راهدار، خشک، حمزه و سروستان منبع اصلی آب دریاچه هستند.

عمق متوسط دریاچه  معمولا نیم متر است و در فصل بهار در عمیقترین قسمت به یک متر هم می رسد.

به دلیل اینکه مسیر جريان آب زيرزمينـی دشت آبرفتی شـيراز بـه سـمت درياچـه مهـارلو اسـت، هنگام بارندگی محلی جمع‌ شدن آب‌های سطحی و سیلاب‌های شهر می شود.

تبخیر بیشتر از بارش باعث كاهش سطح آب اين درياچه و افزایش نمک شده است. موضوعی که تاثیر مستقیم بر وضعيت رطوبتی و دمايی شـهر شـيراز دارد.

آب دریاچه دارای کلرسدیم، سولفات سدیم و منیزیم است که به ایجاد لایه نمک در دریاچه منجر شده است. مهارلو از معادن بزرگ نمک ایران و تامین کننده نمک مصرفی شیراز است. همین دلیل به نام دریاچه نمک مهارلو هم مشهور است.

مساحت دریاچه در سالهای اخیر کاهش یافته است. سال 66 وسعت درياچه 29 كيلـومتر مربع کاهش یافت. این روند تحت تاثیر خشکسالی افزایش یافته تا جایی که دریاچه سال 95  کامل خشک شد.

به دنبال خشکسالی ها، جمعیت بزرگی از پرندگان مانند فلامینگوهای دریاچه مهارلو به شدت کاهش یافت.  

محیط زیست دریاچه مهارلودر سالهای اخیر مساحت دریاچه کمتر شده است.

جاهای دیدنی شیراز را بیشتر بشناسید:

آرامگاه حافظ، سرگذشت یک نماد

آرامگاه سعدی از تخریب تا ساخت

زیستگاه دریاچه مهارلو

در دریاچه مهارلو هیج موجود زنده ای به جز نوعی میگوی دریایی زیست نمی کند. این میگوی کوچک آبهای شور با نام آرتمیا یا گوشواره آبی شناخته می شود. منبع غذایی گوشواره آبی، جلبک دریایی است که در دریاچه فراوان است.  با این حال دریاچه، زیستگاه فصلی پرندگان مهاجر به خصوص فلامینگو هاست. از پرندگان دریاچه مهارلو می توان به گیلانشاه، آبچلیک، تنجه و کاکایی اشاره کرد. به دلیل اهمیت این زیستگاه، دریاچه مهارلو منطقه شکار ممنوع است. اطراف دریاچه نیز بیشتر گیاهان شور پسند و نیزاری رشد می کند. در محدوده روستا و دریاچه بیشتر درختان انجبر، بلوط، بید و بادام دیده می شود. مردم مهارلو هم اطراف دریاچه، گیاهان سازگار با خاک شور مانند پنبه کشت می کنند. یک پارک ۲۵۰ هکتاری نیز در گردنه گلچهره نزدیک دریاچه در حال احداث است که روی این زیستگاه تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. با این حال جلبک دریاچه مهارلو می تواند تاثیر منفی روی محیط زیست دریاچه بگذارد.

امکانات رفاهی دریاچه مهارلو

متاسفانه هیچ نوع امکانات و خدماتی در محیط دریاچه برای گردشگران وجود ندارد. لازم است وسایل، خوراکی و تجهیزات مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید. به خاطر بازتاب نوری محیط، داشتن عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب ضروری است. آب آشامیدنی نیز به مقدار لازم با خود ببرید. در صورتی که قصد کمپینگ دارید، وارد حریم دریاچه نشوید. به هیچ عنوان به محیط زیست دریاچه آسیبی نزنید.

 هتل و بومگردی دریاچه مهارلو

هتلهای نزدیک دریاچه مهارلو: به خاطر مسافت نزدیک دریاچه تا شیراز، شما می توانید در یکی از هتلهای شهر شیراز مانند هتل بزرگ شیراز، هتل زندیه یا هتل هما شیراز بمانید.

اقامتگاه بومگردی دریاچه مهارلو: اگر می خواهید در مسیر دریاچه مهارلو اقامت کنید، می توانید به اقامتگاه بومگردی مهارلو، اقامتگاه بومگردی شیدگر در مرودشت، اقامتگاه بومگردی نیم روز در سروستان مراجعه کنید.

کمپینگ دریاچه مهارلو: شما می توانید در صورت داشتن تجهیزات کافی، نزدیک دریاچه چادر بزنید و شبمانی کنید.

تفریحات دریاچه مهارلو

بهترین تفریح دریاچه، قایق سواری و دیدن زیبایی شگفت آن از نزدیک است. شما می توانید اطراف دریاچه هم گردش کنید و بهترین عکسهای اینستاگرامی خود را بگیرید. به خاطر کشندهای دریاچه، امکان شنا ندارید. طبیعت کوهستانی نزدیک مهارلو هم برای پیاده روی جذاب است. اگر در فصل مهاجرت پرندگان به این محل بروید، از پرنده نگری دریاچه مهارلو لذت زیادی خواهید برد. 

آدرس دریاچه مهارلو شیراز

فاصله درياچه مهارلو تا شیراز یک ربع است. دریاچه مجاور روستای زيبای مهارلو قرار دارد. راه دسترسی به دریاچه از بلوار خلیج فارس است که به جاده شیراز سروستان می رسد.

فصل بازدید از دریاچه مهارلو

شما هر فصلی نمی توانید به دریاچه مهارلو سفر کنید، چون در ایام گرم سال خشک می شود. جذابیت مهم دریاچه برای گردشگران رنگ صورتی آن است که دریاچه مهارلو در بهار به اوج رنگ قرمز می رسد و فرصتی استثنایی برای گردش و عکاسی است. معمولا از اواسط پاییز تا اواسط بهار بهترین زمان سفر به دریاچه است.  

روستای مهارلو و جاذبه ها

روستای کوهپایه ای مهارلو در دامنه‌های زاگرس جنوبی قرار دارد. با توجه به قدمت پیشا تاریخی تل شاهرخی مهارلو و تپه شرقی دوران ساسانی نزدیک روستا، پیشینه سکونت بالایی در محدوده اطراف دریاچه وجود داشته است. به همین خاطر در دهه 50 نیز گروهی از باستانشناسان خارجی در این محل کاوش انجام داده اند. از جاهای دیدنی روستای مهارلو می توان به کاروانسرای صفوی، امامزاده بی بی شریفه خاتون، تل شاهرخی، قبرستان تاریخی مهارلو، زیارتگاه خدیجه بانو و چشمه آبخونی اشاره کرد. همچنین چشمه آبگرم مهارلو در منطقه شهرت زیادی دارد.  از خرید فرش اصیل مهارلو به عنوان سوغات غافل نشوید. از شهر شیراز تا روستای مهارلو 45 دقیقه راه است.

دریاچه های شیراز

در شیراز چندین دریاچه دیگر شامل دریاچه طشک، دریاچه بختگان، دریاچه پریشان، دریاچه کافتر و دریاچه کمجان قرار دارد. در نزدیکی دریاچه مهارلو نیز تالابهایی چون تالاب هیرم، برم شور، هفت برم، هرم و کاریون شکل گرفته است.

دریاچه های صورتی ایران

در ایران تعداد انگشت شماری دریاچه به رنگ صورتی وجود دارد. این دریاچه ها شامل دریاچه لیپار، گلفشان نفتلیجه گلستان، دریاچه مهارلو، دریاچه ارومیه و دریاچه نمک قم است تالاب هسل در مازندران نیز در فصلی از سال به رنگ صورتی در می آید.

سوالات متداول

فاصله دریاچه نمک مهارلو تا شیراز چقدر است؟

18 کیلومتر

آیا نزدیک دریاچه مهارلو اقامتگاه هست؟

نزدیکترین اقامتگاه، بومگردی روستای مهارلو است.

مسافت دریاچه مهارلو تا تخت جمشید چقدر است؟

یک ساعت و نیم

چه زمانی به دیدن دریاچه صورتی شیراز برویم؟

فصل بهار بهترین زمان دیدن این دریاچه رنگی است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc