https://gateway.trip.ir/api/

شبهای سفید سنت پترز بورگ را بشناسید

به روز رسانی: 31 فروردین ، 1400 جاذبه های گردشگری

شبهای سفید سنت پترز بورگ را بشناسید

شبهای سفید جاذبه توریستی منحصربفرد سنت پترزبورگ است. جشن بزرگ شبهای سفید کی برگزار می شود؟ بهترین تفریحات شبهای سفید روسیه چیست؟ اگر قصد دارید تجربه ای به یادماندنی در روسیه داشته باشید، پرواز تهران به سنت پترزبورگ در تابستان را فراموش نکنید.

شبهای سفید چیست؟

شبهای سفید یک دوره زمانی است که خورشید نسبت به افق 6 درجه پایین تر قرار می گیرد. با اتمام روز، تاریکی رخ نمی دهد بلکه حالت گرگ و میش ایجاد می شود. شما در سنت پترزبورگ به مدت 50 روز می توانید این پدیده خاص طبیعی را ببینید. اگر تصمیم دارید شبهای سفید را در خارج از ایران تجربه کنید، بلیط لحظه آخری هواپیما را به خاطر داشته باشید. 

شبهای سفید دنیا کجا رخ می دهد؟

تصور کنید شب شده اما خورشید در آسمان است و هوا روشن می ماند. نه فقط یک شب بلکه دو ماه دارد. این اتفاق نادر هر ساله در نزدیک مدارقطب و هنگام فصل تابستان رخ می دهد. مناطقی که در یک عرض جغرافیایی مشخصی ( ′33°66) هستند، روز ابدی را تجربه می کنند. مردم سنت پترزبورگ به جای شبهای سفید از اصطلاح «گرگ و میش دریایی» استفاده می کنند چرا که با شروع فعالیت دریانوردی همراه است. مناظر شگفت انگیز در نور کم و مات خورشید، شبهای سفید را تماشایی تر از بقیه سال می سازد. بهترین زمان برای گردش و قدم زدن در شهری غرق زیبایی و شادی است.

تاریخچه شبهای سفید سنت پترزبورگشبهای سفید سنت پتربورگ از ابتدای قرن 21 به رویدادی بین المللی تبدیل شد.

پیشینه شبهای سفید سنت پترزبورگ

شبهای سفید یا به زبان روسی Beliye Nochi  اولین بار سال 1992 برگزار شد. دولتمردان شوروی این جشن را پنجره ای رو به غرب و شروع روابط جدید با دنیا می دانستند. سال 2003 همزمانی شبهای سفید با سیصدمین سالگرد تاسیس سنت پترزبورگ، باعث شد این جشن به عنوان رویدادی ملی در روسیه شناخته شود. از سال 2011 نیز شبهای سفید به عنوان یک جشن فرهنگی پذیرفته شد. هدف از این جشنواره ایجاد تعامل فرهنگی بین روسیه با مردم دنیا و ارتقای آن به عنوان یک مرکز جهانی هنر است. اگر چه شبهای سفید فقط در سنت پترزبورگ اتفاق نمی افتد اما جزو مهم ترین شهرهای روسیه است که این پدیده را تجربه می کند.

بهترین زمان دیدن شب های سفید

شبهای سفید در انقلاب تابستانی مدار قطبی روی می دهد که از 25 ماه می شروع و تا 16 ماه اگوست ادامه می یابد. ولی حالت کامل این پدیده از 10 ژوئن تا 2 جولای اتفاق می افتد. بهترین زمانی که می توانید به سنت پترزبورگ سفر کنید و در آب و هوای دلپذیر شهر گردش کنید.  

بهترین نقاط برای دیدن شبهای سفید

تجربه شبهای سفید در برخی مکانهای سنت پترزبورگ لذت بخشتر است. این محلها شامل:

جزیره واسلیفسکی

رودخانه نوا

کشتی اسکارلت

قصر پترهوف

درباره جاذبه های گردشگری روسیه بیشتر بدانید:

کاخ کرملین شکوه سلطنت روسیه

راهنمای سفر به روسیه

فستیوال شبهای سفید در سنت پترزبورگ

در مدت زمان شبهای سفید، سنت پترزبورگ محل برگزاری زیباترین فستیوالهای دنیا می شود. تنوع این جشنها از باله و موسیقی تا تئاتر و کارناوال میلیونها گردشگر را به این شهر می کشاند. مهمترین فستیوالهای سنت پترزبورگ شامل:

فستیوال ستارگان شبهای سفید

فستیوال جاز شبهای سفید

فستیوال موسیقی کلاسیک شبهای سفید

فستیوال فیلم شبهای سفید

کارناوالهای شبهای سفید

فستیوال داستایفسکی شبهای سفید

فستیوال شبهای سفید سنت پترزبورگکارناوال خیابانی در شبهای سفید سنت پترزبورگ

شبهای سفید اسرار آمیز سنت پترزبورگ

اگر می خواهید در شب های سفید تجربه ای عجیب داشته باشید، به مکانهای رازآلود سنت پترزبورگ سری بزنید:

1.کاخ یوسوپف

2.کاخ میخایلوفسکی

3.مجسمه یادمان نیکلای گوگول

4.موزه داستایفسکی

شبهای سفید در روسیه و جهان

با اینکه سنت پترزبورگ نماد شبهای سفید در روسیه است، این پدیده در مناطق دیگری از دنیا مانند فلاند، سوئد و نروژ هم اتفاق می افتد. در خود روسیه نیز مناطق مختلفی درگیر شبهای سفید هستند. شروع و پایان شبهای سفید در این نواحی با چند روز اختلاف از هم اتفاق می افتد. این موضوع به عرض جغرافیایی شهرها مرتبط است. طی انقلاب تابستانی خورشید دوبار طلوع می کند، یک بار صبح و یک بار نیمه های شب. این مناطق شامل:

آرخانگلسک Arkhangelsk: از 17 می تا 26 جولای

ویبورگ Vyborg: از 20 می تا 25 جولای

سیکتیوکار Syktyvkar: از 26 می تا 15 جولای

پتروزاودسکPetrozavodsk : از 25 می تا 17 جولای

یاکوتسک Yakutsk: از 19 می تا 23 جولای

بهترین تفریحات در شبهای سفید سنت پترزبورگ

شما در سفر به سنت پترزبورگ، تفریحات زیادی از دیدن جاذبه های تاریخی و گردش در شهر دارید اما با بهترین تفریحات شبهای سفید متفاوت است.

1.کشتی اسکارلت اوج شبهای سفید سنت پترزبورگ

اوج شبهای سفید را باید در کشتی بادبانی اسکارلت ببینید که از بهترین رویدادهای مهیج در شبهای سفید است. سنتی که از دوران جنگ جهانی دوم به جا مانده است. در این کشتی آتش بازی و موسیقی روی دریا، فضایی جذاب برای گردشگران ایجاد می کند. کشتی در طول رودخانه مانند کافه ای پر از شور و نشاط در حرکت است و شب میهمانی پایانی ندارد.

داستان اسکارلت از سال 1968 بر اساس داستانی از الکساندر گرین شروع شد. اتمسفری رومانتیک، جشنی عاشقانه و پر از امید و آرزو. در اولین جشن قایق اسکارلت، 25 هزار فارغ التحصیل مدرسه ای شرکت کردند و سنتی را پایه گذاری کردند که هنوز ادامه دارد. البته این جشن سال 1979 متوقف و دوباره از 2003 از سر گرفته شد.

کشتی بادبانی اسکارلتکشتی بادبان رنگی اسکارلت از مهیج ترین رویدادهای شبهای سفید

2.ماراتن شبهای سفید سنت پترزبورگ

یکی از زیباترین ماراتن های دنیا، در سنت پترزبورگ و هنگام شبهای سفید برگزار می شود. می توان این ماراتن را بزرگترین ماراتن در روسیه دانست. شما در یک روز پایان ناپذیر و در هوای مطبوع می دوید و از منظره های زیبای شهر لذت می برید. این مراسم در 17 جولای آغاز می شود و تا بحال 30 دوره برگزار شده است. در این ماراتن 12 هزار دونده مسیر 42 کیلومتری طی می کنند. شعار ماراتن سنت پترزبورگ این است: وقتی برای خواب نیست، بدو.

3.پل رودخانه نوا سنت پترزبورگ

در سنت پترزبورگ دو پل معروف به نام پل پالاس و پل بلاگوشخنسکی وجود دارد. یکی از تجربه های فراموش نشدنی در شبهای تماشای گشودن پلهای رودخانه نوا (Neva) است. شما با قایق های کروز می توانید این اتفاق مهیج را از نزدیک ببینید. پلها طوری طراحی شده که از وسط باز می شود. به خاطر یخبندان رودخانه در ایام زمستان، امکان تردد کشتی ها وجود ندارد و با شروع تابستان سنت پترزبورگ، فعالیت دریانوردی آغاز می شود. پلهای دریایی شهر فقط شبها برای عبور شناورهای بزرگ بین رود ولگا و خلیج فنلاند و دریای بالتیک باز می شود.. جهت کنترل ترافیک دریایی طول روز پلها بسته می شود و فقط قایق های محلی امکان عبور دارند.

شبهای سفید در هنر و ادبیات

سالها قبل از شروع جشن شبهای سفید، داستایفسکی، داستان کوتاه شبهای سفید ( شبهای روشن) را نوشت.  این داستان با تمرکز روی وضعیت سوررئال طبیعت سنت پتربورگ، ماجرای عاشقانه ای را بازگو می کند. در ایران هم فیلمی با نام شبهای روشن با اقتباس از این داستان ساخته شده است. پوشکین نویسنده نامدار روس هم داستانی درباره شبهای سفید نوشته است. مجسمه برنزی اسب سوار در سنت پترزبورگ بزرگداشت این مولف است. با اینکه در دوران حکومت شوروی و فروپاشی اقتصادی، شبهای سفید نادیده گرفته شد، برای مردم روسیه فراموش نشد. به طور مثال شوستاکوییچ آهنگساز بزرگ روس، یکی از سمفونی هفتم خود را از شبهای سفید الهام گرفت.

سوالات متداول

شبهای سفید سنت پترزبورگ چه زمانی است؟

از اواسط ماه می تا اواخر ماه جولای.

بهترین تفریحات در شبهای سفید سنت پترزبورگ چیست؟

کشتی اسکارلت، پل پالاس و شرکت در کارناوالهای خیابانی

فاصله هوای تهران تا سنت پترزبورگ چقئر است؟

مسافت هوایی تهران تا سنت پترزبورگ 3083 کیلومتر است و حدود 4.5 ساعت طول می کشد. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc