https://gateway.trip.ir/api/

دروازه تهران قدیم قزوین

به روز رسانی: 08 اردیبهشت ، 1400 جاذبه های گردشگری

دروازه تهران قدیم قزوین

به قزوین در گذشته شهر دروازه ها می گفتند. یکی از دروازه های معروف شهر، دروازه تهران قدیم قزوین است که امروز از جاهای دیدنی شهر محسوب می شود. دروازه تهران نقطه شروع خوبی برای دیدن آثار تاریخی شهر و بازدید از دروازه های قزوین است. بهترین راه سفر و دیدن جاذبه های گردشگری خرید بلیط هواپیما است.  

دروازه در شهرهای قدیمی ایران

همه شهرهای ایران در گذشته دارای حصار و بارو بوده اند. این روش دفاعی برای حفاظت از مردم در برابر حمله و جنگ، کنترل رفت و آمدها نظارت بر تجارت کالا و گرفتن عوارض بوده است. به همین دلیل هر شهر به اندازه وسعت و راههای ارتباطی پیرامونش چندین دروازه داشته است. دروازه ها معمولا در مسیر یک راه اصلی به شهر دیگر بوده و به نام همان شهر معروف می شد. به خاطر اهمیت دروازه در زندگی جاری شهر، با معماری ویژه و فرم متمایزی از دیوارها مشخص می شد. از دروازه معروف ایران می توان به دروازه قران شیراز، دروازه باغ ملی تهران و دروازه ارگ سمنان نام برد.  

دروازه های قدیمی قزوینموقعیت دروازه های قزوین

دروازه های قزوین

قزوین در مسیر شاهراه ارتباطی شرق و غرب قرار داشته و از شهرهای مهم ایران در جاده ابریشم بوده است. به همین خاطر دروازه ها در شهری که محل تردد کاروانهای متعدد و مسافران بوده، نقش پر رنگی داشته است. در اثر حمله مغول بخش زیادی از 7 دروازه اصلی قزوین و دیوار شهر آسیب دید. همزمان با پایتخت شدن این شهر در دوره شاه طهماسب، به دروازه ها رسیدگی بیشتری شد و به دوباره اهمیت یافت. با شروع دوران قاجار، شهر قزوین بزرگتر شد و با افزایش ارتباطات بین شهری، 2 دروازه دیگر به دروازه های قبلی اضافه شد.

این دروازه ها شامل دروازه ساوالان، دروازه راه ری، دروازه رشت قزوین، دروازه تهران، دروازه همدان، دروازه درب كوشك، دروازه شیخ‌آباد، دروازه خندقبار و دروازه پنبه ریسه است. نام شهرها به خوبی نشان می دهد دروازه در مسیر کدام جاده قرار داشته است. امروز از آن دروازه ها نشانی نمانده و در اثر توسعه شهر، این آثار تاریخی و حصار شهر از بین رفته است. با این حال دروازه تهران قزوین به خاطر موقعیت بیرون شهر و دروازه درب کوشک به دلیل قرار نگرفتن در طرح توسعه، پا برجا مانده اند.

دورازه تهران قزوین کجاست؟

دروازه تهران قزوین در منطقه یک شهری و نزدیک محله قدیمی راه ری قرار دارد. دروازه تهران ضلع جنوب شرقی شهر و در خیابان تهران قدیم قزوین واقع شده است. شما اگر از بلوار آیت الله ترابی وارد شهر قزوین شوید، دروازه تهران را در خیابان تهران قدیم خواهید دید.

دروازه تهران قدیم قزوینمعماری قاجاری دروازه تهران قزوین

ویژگی معماری دروازه تهران قدیم قزوین

ساختمان دروازه از نظر معماری شبیه عموم دروازه های قاجاری است. یک نشانه شهری با 8 مناره کم ارتفاع تا مسافران و کاروانیان بتوانند از دور آن را پیدا کنند. این بنای آجری کاملا متقارن دارای تزیینات کاشیکاری است. با یک ورودی بزرگ برای عبور کاروان و دو ورودی کوچک برای مسافران ساخته شده است. ورودی اصلی با ارتفاع بیشتر، تاق ایرانی و تزیینات سقفی در وسط قرار گرفته است. ورودیهای دیگر هم ارتفاع هستند و تاق نیم دایره دارند. دروازه در زمان فتحعلیشاه مرمت و باز سازی شده و دهه 50 به ثبت ملی رسیده است. در طرح کاشیکاری دروازه، از نقوش ساده هندسی مرسوم دوره قاجار استفاده شده است.

دروازه قزوین تهران

در شهر تهران هم دروازه ای به نام دروازه قزوین وجود داشته است. این دروازه نیز درست در ابتدای جاده شهر تهران به قزوین بوده است. امروز از این دروازه اثری نمانده و موقعیت آن محل فعلی میدان قزوین است.

دروازه قدیمی قزوین در تهراندروازه قدیمی قزوین در تهران که امروز تبدیل به میدان قزوین شده است.

جاهای دیدنی نزدیک دروازه تهران قزوین

مسجد جامع قزوین، سرای سعدالسلطنه، مقبره حمدالله مستوفی، خیابان سپه، کاخ چهلستون، آرامگاه شاهزاده حسین، آب انبار سردار بزرگ، دولتخانه صفوی، حسینیه امینیها و بازار قزوین.

مسیر دسترسی به دروازه تهران قدیم قزوین

شما می توانید به دو روش از این اثر دیدن کنید. در مسیر اول ابتدا از جاذبه های گردشگری مهم قزوین در خیابان تاریخی سپه دیدن کنید، سپس از خیابان منتظری به سمت دروازه بروید. در مسیر دوم به محض ورود به قزوین از بلوار ترابی به دیدن دروازه بروید.

سوالات متداول

دروازه تهران قدیم قزوین کجاست؟

در جنوب شرقی شهر، خیابان تهران قدیم.

چند دروازه تاریخی در ایران وجود دارد؟

تعداد کمی مانند باغ ملی تهران، دروازه ارگ سمنان و دروازه تهران قدیم قزوین بجا مانده است.

شهر قزوین چند دروازه داشته است؟

9 دروازه که از آنها فقط 2 دروازه مانده است.

فاصله دروازه تهران قزوین از سرای سعدالسلطنه چقدر است؟

این مسیر به صورت پیاده نیم ساعت راه است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc