https://gateway.trip.ir/api/

معروفترین کتابهای گردشگری ایرانی و خارجی

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 دانستنی های سفر

معروفترین کتابهای گردشگری ایرانی و خارجی

گردشگری دنیای بزرگ و پر جاذبه ای دارد که تمام سرنخ های آن به سفر ختم می شود. لذت خواندن کتابهایی که این دنیای وسیع را برای ما روشن می کنند، همیشه جذاب است. بسیاری از گردشگران مشهور با خواندن سفرنامه ها قدم به سرزمینهای دور گذاشته اند. معروفترین کتابهای گردشگری ایرانی و خارجی از خواندنی ترین آثار در این زمینه هستند.

کتاب به سوی طبیعت وحشی

از بهترین کتابهای سفرنامه که هر گردشگری را شیفته خود می کند، سفرنامه  به سوی طبیعت وحشیinto the wild است. این کتاب شرح حال مستند یک ماجراجویی بزرگ است که برای هر سفری الهام بخش است. این کتاب زندگی کریستوفر مک کندلس است که سال 1996 در یک مجله منتشرشد. بعدها فیلمی با همین نام توسط شون پن ساخته شد. امروزه این فیلم بیشتر از کتاب شهرت دارد. کتاب توسط جان کراکائر به تالیف در آمد و از کتاب‌های پرفروش در دنیا شد. به سوی طبیعت وحشی  تاکنون به ۱۴ زبان ترجمه شده و بیش از 190 بار ویرایش شده است.

بهترین کتابهای سفرنامهپرفروشترین سفرنامه

توریسم: اصول، روشها و فلسفه

کتاب Tourism: Principles, Practices, Philosophies مفاهیم پایه گردشگری و امکان پذیری توریسم را تشریح می کند. چگونه توریسم به یک عامل مهم در افزایش درآمد ملل دنیا تبدیل شد؟ نگاه کلی به این مفاهیم عملی با یک چشم انداز جهانی، آن به یکی از مشهورترین کتاب های گردشگری دنیا تبدیل کرده است. اصول و روشی که بر جنبه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، روانشناختی و بازاریابی سفر و صنعت گردشگری تأثیر می گذارد. در کتاب فوق موضوعات مهمی چون گردشگری پایدار، تغییرات اقلیمی، رسانه های اجتماعی و بازاریابی موبایل پرداخته شده است.

درباره سفر و گردشگری بیشتر بدانید:

سفرنامه کوله گردان، خاطرات واقعی از ماجراجویی های واقعی

هنر سیر و سفر

یکی از کتابهای محبوب گردشگری، The Art of Travel آلن دوباتن است. دوباتن با بررسی دیدگاههای مختلف در مورد سفر قصد دارد به ما اهمیت سیاحت را یادآور شود. او با تحلیل دقیقی از سفرهایش تلاش می کند بیشترین لذت را از سفر ببریم. همین ویژگی سبک شخصی دوباتن در نوشتن به جذابیت کتاب افزوده است و آن را به اثری نامتعارف تبدیل می کند. دوباتن با تاسیس مدرسه زندگی در لندن به دنبال توسعه این شیوه های جدید آموختن است. خوشبختانه این کتاب توسط گلی امامی به فارسی ترجمه شده است.

معروفترین کتابهای گردشگریمشهورترین کتاب گردشگری نامتعارف

کتاب نیمه تاریکتر سفر

گردشگری سیاه در دنیا به سرعت در حال افزایش است. کتاب  The Darker Side of Travel تحلیلی جامع و معاصر از گردشگری سیاه و روشها و مبانی این ژانر از گردشگری ارایه می کند. این کتاب همچنین به زمینه های بین رشته ای دارک توریسم می پردازد تا بتواند پیوند بین نظریه و عمل را برقرار سازد.

سفر بی زمان

کتاب Timeless Journeys سفری ماجراجویانه به 50 مکان سحرانگیز و شگفت دنیاست. از جزایر ایستر ایرلند تا معابد کیوتو با تصاویر تماشایی که مانند سفری بدون زمان است. راهنمایی دقیق برای بازدید از بهترین آثار باستانی جهان. در این کتاب هاوارد ما را به سایتهای کمتر شناخته ای می برد از معابد اینکا در جنگلهای گواتمالا یا شهر هرکولانیوم در ایتالیا. برای عاشقان سفر این کتاب یک راهنمای همیشگی است.

ولگردهای دارما

جک کرواک غول ادبی آمریکا در مورد سفر دو جوان آمریکایی می نویسد یکی بودیست، شاعر و کوهنورد ودیگری یک نویسنده. کتاب The Dharma Bums باعث شکل گیری جنبش کوله پشتی در آمریکا شد. جوانانی که به سبک ولگردهای دارما به جاده می زدند تا زندگی در سفر را تجربه کنند. این کتاب از دهه 1960 بارها چاپ شده و دهها زبان دنیا ترجمه شده است. نویسندگان بزرگی چون براتیگان و بوکوفسکی و موزیسینهای چون باب دیلن و موریسون تحت تاثیر این کتاب بوده اند.  

پاریس از دور نمایان شد

اولین بار که مسافران ایرانی به دیدن پاریس رفتند چه واکنشی داشتند؟ کتاب جذاب پاریس از دور نمایان شد، از دید 12 سفرنامه نویس دوره قاجار این مواجهه عجیب را بیان می کند. نکته جالب اینکه آنها از طبقات مختلف اجتماعی آن دوره بوده اند و دیدگاههای متفاوتی نسبت به این شهر دارند. استفاده از تصاویر به این روایت های شیرین کمک کرده است. این اثر از بهترین کتابهای سفرنامه به سبکی کاملا متفاوت است.

کتاب گردشگری ایرانیاز بهترین کتابهای سفرنامه به سبک نو

سفر با حاج سیاح

حاج سیاح یکی از جهانگردان دوران قاجار است که بسیاری از کشورهای دنیا طی کرد و به عنوان اولین ایرانی شهروند آمریکا شد. اما در این کتاب احسان نوروزی دست به کار جدیدی زده است. او با سفر به اروپا در سال 2010 به شهرهایی رفته که قبلا حاج سیاح در آنها زندگی کرده بود. 150 سال اختلاف زمان سفر نوروزی و حاج سیاح باعث شده تا  تفاوت دو اروپا را بهتر دیده شود. کتاب سفر با حاج سیاح مانند سفر در زمان پر از نکات خواندنی است.

سفرنامه برادران امیدوار

یکی از بهترین و خواندنی ترین سفرنامه های ایرانی، متعلق به برادران امیدوار است. اولین جهانگردانی که دنیا را با کمترین امکانات زیر پا گذاشتند و شرح اتفاقات عجیب و مهیج شان را در این کتاب بازگو کرده اند. ملموس بودن روایت ها، بکر بودن ماجراها و زبان ساده و دلنشین اثر هر خواننده ای را جذب سفرنامه می کند. براداران امیدوار فقط جهانگردی نمی کردند بلکه با دید تیزبین خود، قوم نگاری و انسانشناسی نیز انجام داده اند. کتاب لحن گزارشی دارد و عکسها و نقشه ها به درک سفرنامه بسیار کمک کرده است. یک فیلم مستند نیز بعدها بر اساس سفرنامه و قطعات فیلم این دو برادر ساخته شد.

سفرنامه ناصر خسرو

یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین گردشگران ایرانی ناصر خسرو است. سفری پر ماجرای شاعری که 10 قرن پیش به جهان سفر قدم گذاشت. سفرنامه ناصر خسرو گزارشی از هفت سال سفر در ایران و کشورهای خاورمیانه است. او بعد از دیدن یک خواب تصمیم به سفر می گیرد از شرق ایران شروع می کند و دهها شهر و روستا را زیر پا می گذارد تا به مکه و مصر می رسد. او بسیاری از جاذبه های گردشگری ایران که در آن زمان ناشنخته بود را معرفی کرد. توانایی شگفت ناصر خسرو به این کتاب جایگاه یک شاهکار ادبی داده است. این کتاب به زبانهای مختلف دنیا ترجمه شده است و الهام بخش نویسندگان و جهانگردان بسیاری بوده است. 

کتاب تنها دویدن

نادر خلیلی در دهه 1360 سوار موتور سیکلت می شود و پنج سال کویر ایران زیر پا می گذارد. این سفری پژوهشی و شاعرانه به روستاهای دور کویری است. در کتاب تنها دویدن نویسنده با زبانی صادقانه و روشن به کشف طبیعت و معماری کویر می پردازد. او با کشف روشی برگرفته از سفرش در معماری کهن ایران، توسط ناسا مورد استقبال قرار می گیرد. این کتاب به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc