https://gateway.trip.ir/api/

شرایط اقامت و خرید ملک در ترکیه

به روز رسانی: 07 مهر ، 1399 راهنمای سفر

شرایط اقامت و خرید ملک در ترکیه

ترکیه از محبوب ترین مقاصد گردشگری دنیاست. شما با داشتن تابعیت این کشور از مزایای مختلفی بهره مند خواهید شد. داشتن اقامت ترکیه برای شما که اهل فعالیت اقتصادی هستید، به زندگی در شهرهای آرام و زیبا علاقه مند هستید، دوست دارید همراه خانواده مهاجرت کنید، فرصتهایی ویژه ای به شما خواهد داد. یکی از راههای آسان گرفتن اقامت در ترکیه، خرید ملک است.  

آیا با خرید ملک در ترکیه می توان اقامت گرفت؟

در آخرین تغییرات قانون اقامت، شما می توانید با انجام سرمایه‌گذاری حداقلی به مبلغ 250 هزار دلار برای دریافت حق شهروندی اقدام کنید. پس با خرید ملکی به قیمت 250 هزار دلار آمریکا ، کارت اقامت، حقوق شهروندی و پاسپورت ترکیه را کسب خواهید کرد. در اصل خرید ملک در ترکیه یکی نوعی سرمایه گذاری و گرفتن اقامت است. شما به عنوان یک تبعه خارجی فقط در مناطق و آپارتمانهایی که دولت ترکیه تعیین کرده، اجازه خرید ملک دارید.

ممنوعیت های خرید ملک در ترکیه

شما به عنوان یک تبعه خارجی ممنوعیت هایی برای خرید ملک دارید:

  1. در مناطق روستایی و دهکده ها
  2. در اطراف مناطق نظامی

همچنین وقتی هم به عنوان یک تبعه خارجی ملکی خریداری کردید، باید استعلام از واحد نظامی بگیرید مبنی بر اینکه ملک شما نزدیک به هیچ پایگاه نظامی نیست.

قیمت خرید ملک در ترکیه

قیمت خرید ملک در ترکیه به قدرت خرید شما و ملک مورد انتخابتان بستگی دارد. شما برای گرفتن اقامت از 250 هزار دلار به بالا می توانید سرمایه گذاری کنید.

شرایط دریافت شهروندی ترکیه

وقتی شما به عنوان سرمایه گذاران خارجی ملک خریداری می کنید، باید بتوانید به مدت 3 سال ملک خریداری شده را حفظ کنید. شما به هیچ وجه اجازه فروش ملک را در این مدت ندارید. مدت زمان پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک معمولا بین 65 تا 80 روز طول می کشد.

خرید ملک در ترکیهخرید ملک در ترکیه راه آسان گرفتن حق شهروندی

خرید ملک ارزان در ترکیه

برای شما که قدرت خرید ملک 250 هزار دلاری ندارید، خرید ملک ارزان راه دوم است. کافیست شما ملکی به ارزش حداقل 60،000 دلار خریداری و اقامت ترکیه را دریافت کنید. در این روش سرمایه گذاری به شما اقامت 3 ساله توریستی داده می شود طبق قانون شما فقط اجازه اقامت دارید و  اجازه کار ندارید.

یک تبصره برای این قانون وجود دارد. اگر شما بتوانید در این کشور استخدام شده و تحت پوشش بیمه قرار بگیرید، یا اینکه با تاسیس شرکتی 5 نفر از شهروندان ترکیه را استخدام کنید، اجازه کار دریافت می کنید. با این تبصره اقامت 3 ساله توریستی تا 10 سال قابل تمدید می شود. 

خطرات خرید ملک در ترکیه

عدم اطلاعات کافی از قوانین خرید ملک در ترکیه

اعتماد به افراد ناشناس و سودجو برای خرید ملک

عدم مراجعه به آژانسهای معتبر ملکی

نداشتن وکیل خبره و قابل اعتماد

ناآشنایی با قوانین وراثت و انتقال ملک

خرید خانه‌های ممنوعه به قیمت پایین

به دام افتادن در تبلیغات پر زرق و برق خرید ملک ارزان

 خرید املاک در حال ساخت 

معایب خرید ملک در ترکیه

قیمت‌های گران ملک

شمار زیاد آژانسهای غیر معتبر و کلاهبرداران

محدودیت در فروش ملک برای اتباع خارجی

قوانین خرید ملک در ترکیه 

طبق قانون شماره ۳۵ املاک و اراضی ترکیه شما به عنوان تبعه ی خارجی  به شرطی که مساحت کل این املاک و اراضی از ۳۰ هکتار فراتر نرود و همجنین در محدوده ی منطقه ی نظامی قرار نگرفته باشد، امکان خرید ملک دارید. شما با استعلام از مراجع مربوطه هر نوع ملکی از قبیل مسکونی ، تجاری ، اراضی و… را خریداری کنید. سازمانهایی مانند سازمان ثبت و نقشه برداری اراضی در ترکیه ، مرجع مناسبی برای استعلام هستند. اگر شما زمینی خریداری کردید باید طی دو سال اقدام به ساخت و ساز کنید و در این مدت پروژه را به وزارت مربوطه معرفی کنید. 

تصویر نمونه سند مالکیت در ترکیهنمونه سند تاپو در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای خرید خانه در ترکیه 

۱.سند مالکیت و اطلاعات اصلی: موقعیت دقیق ملک، آدرس، مختصات زمین و تائیدیه ی سازمان ثبت اسناد در مورد هویت مالکیت در ترکیه.

۲. مدارک خریدار از جمله پاسپورت و کارت شناسایی که به زبان رسمی ترکیه

۳. برگه پایان کار و تسویه حساب مالیات-پرداخت عوارض شهرداری

۴. دو قطعه عکس شش در چهار از خریدار و فروشنده

۵. دو نفر شاهد

۶. حضور وکیل با ارائه ی اصل و کپی وکالتنامه با ترجمه ی رسمی مورد تائید وزارت خارجه و دادگستری

7.حضور مترجم رسمی که مورد تائید اداره تاپو باشد

8. ثبت ملک در اداره بیمه زلزله ترکیه 

مراحل خرید ملک در ترکیه

1.پس از تعیین قیمت پایه ملک بر اساس سه ملک مشابه در آن محل، باید دو برگه از شهرداری بگیرید:

الف.سندی که ارزش منصفانه قیمت ملک مورد معامله است.

ب. سندی که عدم بدهی مالیاتی ملک مورد معامله را تایید کند.

2.پس از تائید ملک خریداری شده در شهرداری باید به همراه فروشنده به  آژانس مسکن معتبر مراجعه می کنید تا قرارداد خرید ملک تنظیم شود. قرارداد خرید ملک مانند پیش نویس سند مالکیت در این کشور لحاظ می شود. این قرارداد دارای 10 بند است.

3.پس از پر کردن تمام موارد درج شده در قرارداد، برای رسمیت یافتن مالکیت باید به اداره تاپوTapu Ofisi  ترکیه مراجعه کنید و سند مالکیت دریافت کنید. تاپو همان اداره ثبت اسناد و املاک و مستغلات ترکیه است. این اداره تنها مرجع رسمی ثبت و ضمانت قانونی بودن معاملات است.

4. در صورت صحت معامله، شما از اداره ثبت اسناد ترکیه، سند تاپو TAPU SENEDI یا همان سند ملک را دریافت می کنید. این سند در واقع تائیدیه رسمی بودن سند ملک خریداری شده است.

 سند تاپو  شامل عکس مالک و یک تمبر و امضای رسمی خریدار می باشد. فراموش نکنید باید از صحت اطلاعات درج شده، مطمئن باشید.

انتقال سند به خریداران ملک در ترکیه شامل  4 درصد از ارزش ملک  است. این مبلغ به عنوان مالیات و عوارض از شما و فروشنده به طور مساوی دریافت می شود.

بهترین شهرهای ترکیه برای خرید ملک

انتخاب شهر برای خرید ملک به سبک و سلیقه شما وابسته است. برای سبک زندگی با کیفیت و آرام  مناطق خط ساحلی دریای اژه و دریای مدیترانه بهترین گزینه است. شهرهای بدروم، آنتالیا و مارماریس مهمترین شهرهای گردشگری مدیترانه هستند.اگر زندگی پر تحرک دوست دارید استانبول و ازمیر از شهرهای پر جنب و جوش ترکیه هستند که اتباع خارجی زیادی را جذب کرده اند. اگر سبک زندگی سنتی را ترجیح می دهید مناطق شمالی و پیرامون دریای سیاه مناسبتر است. شهرهایی چون ریزه، ترابزون از این دست هستند.

بهترین شهرهای ترکیه برای اقامتآنتالیا از بهترین شهرها برای خرید ملک در ترکیه

حق شهروندی اعضای خانواده با خرید ملک

برای دریافت حق شهروندی اعضای خانواده از طریق خرید ملک، کافیست یک نفر با در اختیار داشتن مدارک خانواده درجه یک ، مسئولیت پیگیری دریافت حق شهروندی ترکیه شود. به طور طبیعی با انجام خرید ملک، همسر و تمامی فرزندان زیر 18 سال شما در زمان ارائه درخواست، حق شهروندی و پاسپورت ترکیه را خواهند گرفت.

در مورد ترکیه بیشتر بدانید

اپلیکیشن های کاربردی در سفر ترکیه

همه چیز در مورد ایرلاین های ترکیه

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc