https://gateway.trip.ir/api/

بهترین راهکارهای کاهش پرواز زدگی (جت لگ) هنگام پرواز و بعد از آن

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 دانستنی های سفر

بهترین راهکارهای کاهش پرواز زدگی (جت لگ) هنگام پرواز و بعد از آن

آیا نگران پرواز زدگی هستید؟ بهترین راهکارهای کاهش جت لگ( پرواز زدگی) قبل، حین و بعد از پرواز را بشناسید. با دانستن این روشها زودتر به زندگی عادی در مقصد جدید برگردید.

پرواز زدگی چیست؟

جت لگ یا پرواز زدگی نوعی اختلال گذرا در خواب و عادتهای بدن شماست. دلیل این اتفاق تغییر زمانی است. شما از مبدا خود به سمت مقصدی می روید که با شما چندین ساعت تفاوت دارد. بدن شما حس زمان را از دست می دهد و به طور طبیعی نسبت به این اختلاف ساعت واکنش نشان می دهد. هر چه فاصله زمانی مبدا و مقصد شما بیشتر باشد، جت لگ تشدید و زمان بیشتری برای بهبود نیاز است. این اختلاف ساعت یعنی شما هنگام پرواز از چند منطقه زمانی مختلف رد شده اید. لازم نیست خیلی نگران باشید، با به کار گیری توصیه های زیر به سرعت جت لگ رفع می شود.

اختلال جت لگ جت لگ یا پرواز زدگی نوعی اختلال در ریتم همیشگی بدن است.

علائم سندرم پرواز زدگی

دیر بیدارشدن، کم خوابی، خواب آلودگی در طول روز، سردرد، مشکل تمرکز و حافظه، بی اشتهایی، مشکلات گوارشی، نامنظم شدن قاعدگی و کیفیت پایین خواب از علایم اصلی پرواز زدگی هستند.

تاثیر جت لگ در ساعت بیولوژیکی

برای اینکه مفهوم جت لگ را بهتر درک کنید لازم است نسبت به ساعت بیولوژیکی بیشتر بدانید. ساعت بیولوژیک یک نوع زمان بندی درونی بدن است که تحت تاثیرطبیعت و چرخه زندگی قرار دارد. ساعت بیولوژیکی ریتم مشخصی دارد که بر اساس 24 ساعت شبانه روز تعریف می شود. وقتی ریتم ساعت بیولوژیکی به هم می ریزد، شما خوب نمی خوابید، درست غذا نمی خورید و بدن شما مختل می شود. برای مثال جت لگ شما در حین پرواز به سمت شرق بیشتر از سمت غرب به هم می ریزد. دلیل آن ساده  است، پرواز به غرب باعث این تصور اشتباه در بدن شما می شود که روز طولانی تر است. در حالی که رفتن به شرق باعث این تصور در ساعت بیولوژیکی بدن می شود که روز کوتاه تر باشد.

مقابله با پرواز زدگی قبل از پرواز

اگر نگران پرواز زدگی هستید، باید خود را چند روز قبل از پرواز آماده کنید. بهترین راه برای پیشگیری از پرواز زدگی این است که شما چند روز قبل از سفر، ریتم بدن خود را هماهنگ کنید. اگر عازم شرق هستید، سعی کنید چند ساعت زودتر از حد معمول بخوابید و صبح هم زودتر بیدار شوید. اما اگر به سمت غرب می روید یکی دو ساعت بیشتر بیدار بمانید و صبح دیرتر بلند شوید.

از دانستنی های سفر با هواپیما بیشتر بدانید:

چگونه صندلی هواپیما را ضدعفونی کنیم؟

7 شایعه و حقیقت در مورد هواپیما

پشت پرده رنگ آبی صندلی بیشتر هواپیماها

مقابله با پرواز زدگی حین پرواز

1.اگر شما واقعا مشکل جدی با جت لگ دارید، هنگام رزرو بلیط هواپیما حساسیت بیشتری به خرج دهید و زمان مناسب برای ورود به مقصد انتخاب کنید. بهترین زمان برای  ورود به مقصد، ظهر یا عصر است. چون زودتر به رختخواب می روید.

2. شما قرار است از یک منطقه زمانی وارد منطقه زمانی جدیدی شوید، پس بدن خود را برای ریتم جدید آماده کنید. در حین پرواز، خوابتان را بر اساس زمان رسیدن به مقصد تنظیم کنید. یعنی اگر پرواز شما در طول روز است، باید تلاش کنید در هواپیما بیدار بمانید. اگر شب هنگام به مقصد می رسید، بهتر است در هواپیما بخوابید.

3.هنگام پرواز به سمت شرق، نیاز به خواب دارید. پس لباس راحت و نرم بپوشید، بالش بادی همراه داشته باشید و به روشی از شنیدن صدای اطراف جلوگیری کنید. گوش دادن به یک کتاب صوتی یا موسیقی آرامش بخش نیز ممکن است به خواب رفتن شما کمک کند. شما بدن خود را بهتر از هر کسی می شناسید!

4. وقتی به سمت غرب سفر می کنید، باید بیدار بمانید. در این مواقع ایرلاینی انتخاب کنید که برنامه های سرگرم کننده جذاب حین پرواز دارد. گذشت زمان با دیدن فیلم های خوب و موسیقی دلنشین سریعتر است.

5.هوای داخل هواپیما کاملاً خشک و اکسیژن هوا کم می شود. بنابراین قبل از سوار شدن در هواپیما مرتب آب بنوشید تا بدن خود را در حالت هیدراته نگه دارید. از نوشیدن الکل به شدت اجتناب کنید چون کم آبی بدن را بیشتر و هنگام رسیدن به مقصد پرواز زدگی را تشدید می کند. چای و قهوه نیز کمکی به شما نخواهد کرد.  

6. در حین پرواز یک بطری آب معدنی بزرگ همراهتان باشد تا  متناسب با مدت زمان سفر هوایی، بدن شما را سرزنده نگه دارد. تا حد امکان از بطری آب هواپیما استفاده نکنید چون در شرایط بهداشتی مناسبی پر نشده است و مرتب در اختیار شما قرار نمی گیرد.

7. بسیاری از پروازهای طولانی همراه با چندین توقف است. اگر وقت و پول کافی دارید، در مسیر خود یک شب وقفه بیندازید و استراحت کنید. روشی موثر که شما را آماده جت لگ می کند. یک محل اقامت دنج و آرام برای استراحت پیدا کنید، به اندازه کافی غذای با کیفیت میل کنید تا آماده پرواز به مقصد شوید. این استراحت معجزه می کند.

داروی موثر جت لگملاتونین دارویی مفید برای جت لگ است.

داروی جت لگ

اگر شما با مصرف مکمل ها مشکلی ندارید، ملاتونین به تنظیم پرواز زدگی کمک می کند. ملاتونین باعث تولید طبیعی هورمون خواب در بدن می شود و شما را برای خواب عمیق آماده می کند. دوز ملاتونین 0.5 میلیگرم برای سفر کافیست.

مقابله با پرواز زدگی بعد از پرواز

1. بهترین راه برای مقابله با پرواز زدگی این است که به محض خروج از هواپیما، با ریتم مقصد جدید هماهنگ شوید. کاری که بسیاری از اوقات سخت است. حتما دلتان می خواهد بعد از پروازی طولانی سراغ رختخواب بروید، اما ناچارید در برابر این وسوسه مقاومت کنید! چرت روزانه اثر معکوس دارد و فقط باعث تشدید جت لگ شما می شود.

2.اگر صبح زود به مقصد می رسید و واقعاً خسته اید، در حد چند ساعت بخوابید. ساعت خود را کوک کنید که تا ظهر بیدار شوید. شب اول بسیار حیاتی است. بسته به بدن ممکن است دو بار نصفه شب بیدار شوید یا به خاطر خستگی زیاد تا صبح کامل بخوابید. زیاد در تختخواب نمانید. یک قهوه بنوشید و محل اقامت خود بیرون بیایید. کم کم خودتان را با زندگی مردم محلی  و فعالیت های روزانه در مقصد وفق بدهید.

3.قرار گرفتن در معرض نور روز به بدن شما کمک کند تا خود را با محیط جدید سازگار کند. پرواز زدگی شبیه یک بازی فکری است؛ نباید زیاد فکرتان را درگیر کند. در بند این نباشید قبلا چه ساعتی به خانه می آمدید یا در مبدا چه کار می کردید. فقط از بودن در مکان جدید زندگی تان لذت ببرید. مطمئن باشید هوای تازه تاثیر مثبتی در کاهش خستگی جت لگ دارد.

4.اگر مشکل کم خوابی پیدا کردید، قرص های خواب آور مصرف نکنید! آنها فقط به صورت کوتاه مدت تاثرگذارند و در بلند مدت باعث سردرگمی بدن شما می شوند. شما می توانید محیط خواب خود را تاریکتر کنید و چشم بند بزنید.

5. عجله نکنید و به تدریج بدن خود را با شرایط جدید وفق دهید. اگر شما از مبدا سرد وارد مقصد گرم یا برعکس شوید، بدن شما زمان بیشتری برای تطابق لازم دارد.

6. شما به ترکیبی از استراحت و فعالیت نیاز دارید. اگر احساس خستگی همراه شماست، قدم زدن روزانه را جدی بگیرید. فعالیت روزانه خود را کم کم اضافه کنید.

جت لگ در مقصدجت لگ در مقصد تا هماهنگ شدن شما با ریتم زندگی جدید طول می کشد.

پرواز زدگی در برگشت از مقصد  

برای اینکه از مقصد سفرتان به خانه برگردید و احساس پرواز زدگی نکنید، مانند شروع سفر بدنتان را آماده کنید. اگر از غرب به شرق پرواز می کنید، به عنوان مثال از آمریکای جنوبی ، زودتر بخوابید و دوباره زودتر بلند شوید. اگر از استرالیا ، نیوزیلند یا آسیا به خانه می آیید، بیشتر بیدار بمانید و صبح کمی دیرتر از رختخواب بیرون بیایید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc