https://gateway.trip.ir/api/

سفر یک روزه به جاهای دیدنی اطراف تهران

به روز رسانی: 15 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

هر آنچه از جاهای دیدنی اطراف تهران نمی دانستید

اگر از هیاهوی تهران خسته شده‌اید و دلتان سفر می‌خواهد، اما زمان و شرایط آن را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به جاهای دیدنی اطراف تهران فکر کنید. برای بسیاری از ساکنین پایتخت که امکان سفر چند روزه به مناطق خوش آب‌وهوا همچون شمال کشور را ندارند و می خواهند فقط برای چند ساعت از آلودگی و شلوغی شهر دور باشند، مسافرت به روستاهای اطراف تهران گزینه‌ای عالی خواهد بود.

روستاهای بسیاری در اطراف پایتخت وجود دارد که آب‌وهوای بسیار متفاوتی با تهران دارند. همچنین اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری نیز در نزدیکی پایتخت هستند که در فهرست جاهای دیدنی استان تهران جایگاه ویژه‌ای دارند. پس اگر از شلوغی شهر و فضای کاری خسته شده‌اید و قصد دارید آخر هفته متفاوتی داشته باشید، این مقاله را مطالعه کنید.

روستای سنگان؛ مکانی برای دوری از هیاهوی پایتخت

روستای سنگان یا سنگون، واقع در شمال غربی شهر تهران و توابع بخش کن است. این روستا در بهار و تابستان آب‌وهوای بسیار مطلوبی دارد؛ زیرا توسط کوه‌های البزر میانی احاطه شده است. اگر می‌خواهید برای یک روز از هیاهوی تهران دور شوید و اوقات فراغتتان را در روستایی خوش آب‌وهوا و سرسبز سپری کنید، روستای سنگان گزینه مناسبی است.

آبشار سنگان از اصلی‌ترین جاذبه‌های روستای سنگان به شمار می‌رود؛ ازاین‌رو در روزهای تعطیل و اواخر هفته، اهالی این محدوده شاهد جمعیت قابل‌توجهی هستند. موزه گیاهان دارویی و سایت پرورش عسل نیز از دیگر جاذبه‌های روستای سنگان محسوب می‌شوند. اگر قصد دارید بیش از یک روز در سنگان بمانید، پیشنهاد ما اقامت در خانه‌های بوم گردی این روستا است.

برای دسترسی به روستای سنگان باید به سمت شهران، بلوار کوهسار، جاده امامزاده داوود، حرکت کنید. شما می‌توانید چندین شبانه روز را در این روستای دنج و دوست‌داشتنی سپری کنید؛ اما اگر برای سفر یک روزه اطراف تهران را انتخاب کرده‌اید، حدود پنج ساعت زمان برای گردش در روستا کافی است. 

روستای سنگان|جاهای دیدنی اطراف تهران

روستای سنگان

سد لتیان؛ محبوب دل اهالی پایتخت

سد لتیان، یکی از اصلی‌ترین منابع تامین آب شهر و از جاهای دیدنی اطراف تهران است که روی رودخانه جاجرود در جنوب شهر لواسان قرار دارد. جاجرود از مناطق قدیمی و بسیار خوش آب‌وهوای تهران به شمار می‌رود و مکانی مناسب برای فرار از شلوغی پایتخت است.

کوهنوردی، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری،‌ قایق‌سواری، اسکی روی آب و پیک‌نیک از جمله تفریحات سد لتیان هستند که برای چندین ساعت موجبات شادی و سرگرمی شما را فراهم می‌کنند. وجود پارک‌های جنگلی تلو و لتیان و کاخ شاه در اطراف سد نیز باعث جلب توجه بیش از پیش گردشگران و تهرانی‌ها شده است.

برای رسیدن به سد لتیان باید از مسیر سه راه تهرانپارس و جاده دماوند به طرف جاجرود حرکت کنید. همچنین می‌توانید از سمت اتوبان بابایی به گردنه قوچک و سپس به لواسان بروید.

طالقان؛ شهرستانی با طبیعت خیره‌کننده و بکر

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری اطراف تهران دریاچه و سد طالقان است. روستای ییلاقی طالقان، در 120 کیلومتری شمال غربی پایتخت قرار گرفته و از آب وهوای مناسبی برخوردار است. این منطقه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد؛ به ‌طوری که اگر قبلا به طالقان سفر کرده باشید، می‌دانید که از چه صحبت می‌کنیم. سد و دریاچه طالقان، قلعه‌های تاریخی، آبشارهای خروشان، چشمه‌های زلال، ارتفاعات سرسبز و غارهای منحصربه‌فردی که در شهرستان طالقان واقع شده‌اند، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند و هوش از سر او می‌برند.

برای دسترسی به روستای طالقان باید وارد اتوبان تهران-کرج شوید و به سمت قزوین حرکت کنید. پس از چهار کیلومتر، تابلوی جاده طالقان رو‌به‌روی شما نمایان می‌شود. 

طالقان تهران

طالقان تهران

کردان؛ روستایی خوش آب و هوا با ویلاهای لاکچری

اگر از یکی از ساکنین پایتخت بپرسید برای گردشگری یک روزه اطراف تهران کجا بریم؟ حتما روستای کردان را به شما پیشنهاد خواهد داد.

کردان یکی از مناطق دیدنی استان تهران است که با طبیعت زیبا و جاذبه‌های تاریخی خود، گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. برای دسترسی به این روستا، می‌توانید از شهر تهران به سمت شمال حرکت کنید و پس از رسیدن به شهرستان فشم، از طریق جاده‌ای کوهستانی به کردان بروید. قلعه کردان، آبشار کردان، روستای سنگسر و مجموعه تاریخی قلعه محمدآباد از جاذبه‌های دیدنی کردان به شمار می‌روند.

دریاچه آهَنَک؛ مقصد گردشگران ژئوتوریسم

یکی از زیباترین روستاهای اطراف تهران، روستای سیمین‌دشت است که دریاچه زیبای آهنک را در بر گرفته است. این دریاچه که در منطقه کوهستانی فیروزکوه قرار گرفته، هوای به‌شدت دلچسبی دارد و در فصول بهار و تابستان، بهترین مقصد برای سفر یک روزه اطراف تهران است. شما می‌توانید همراه با تورهای ژئوتوریسم از پدیده‌های زمین‌شناسی و بکر این منطقه دیدن کنید. همچنین برخلاف بسیاری از دریاچه‌های طبیعی، امکان شنا و غواصی در دریاچه آهنک وجود دارد.

برای رسیدن به این دریاچه و گذراندن روزی آرام در کنار آن، باید از شرق تهران به سمت شهرستان زرین‌دشت حرکت کنید. پس از عبور از روستای سیمین‌دشت در جاده فیروزکوه، به دریاچه زیبای آهنک خواهید رسید.

آبشارهای بزرگ و کوچک در هفت‌چشمه جاده چالوس

آبشار هفت‌چشمه در کیلومتر 17 جاده کرج-چالوس، ابتدای جاده روستای ارنگه قرار دارد. چشمه‌های هفت‌قلویی که از کوه به دره سرازیر می‌شوند، آبشارهای کوچک و متعددی ایجاد کرده‌اند. اگر مسیر این آبشارها را تا انتها ادامه دهید، به آبشار آدران با ارتفاعی حدود 90 متر خواهید رسید.

از ابتدای جاده ارنگه حدود 20 دقیقه تا آبشار فاصله است؛ اما اغلب گردشگران به اندازه‌ای محو زیبایی‌های جاده می‌شوند که این مسافت را در طول یک ساعت طی می‌کنند. درختان و پوشش گیاهی سرسبز و تماشایی، هوای مطبوع و پرندگانی همچون پرستو، کبک و کلاغِ نوک قرمز، از جاذبه‌های این مسیر به شمار می‌روند. توصیه می‌کنیم برای ورود به مسیر آبشار، حتما از کفش مناسب مانند صندل گردشگری استفاده کنید. 

مناطق دیدنی استان تهران-جاده چالوس

جاده چالوس

آبشار خور؛ بهترین جای دیدنی اطراف تهران در زمستان

اگر از اتوبان همت وارد جاده چالوس شوید و از روستای خوزنکلا عبور کنید، به آبشاری جذاب و دیدنی به نام آبشار خور خواهید رسید. اگر به دنبال مقصدی برای سفر به طبیعت اطراف تهران در زمستان هستید، آبشار خور گزینه‌ای عالی خواهد بود؛ چرا که سطح آن یخ زده و امکان تفریحاتی مانند اسکی و یخ‌نوردی را فراهم می‌کند. البته باغات روستای خوزنکلا در ماه‌های گرم سال درختان گیلاس و میوه و زردآلو را در بر می‌گیرد و گردشگران بسیاری را برای سفر یک روزه اطراف تهران در تابستان به سمت خود جذب می‌کند.

برای دسترسی به آبشار خور، باید تا ورودی روستای خوزنکلا رانندگی کنید و پس از پارک ماشین در نزدیکی روستا، نزدیک به 30 دقیقه پیاده‌روی کنید. این آبشار 50 متری، در هفده کیلومتری شهر کرج قرار دارد و از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران محسوب می‌شود.

ارنگه؛ یکی از قدیمی‌ترین روستاهای اطراف تهران

یکی از زیباترین و رویایی‌ترین روستاهای اطراف تهران که در فاصله 18کیلومتری کرج واقع شده، روستای ارنگه است. این روستای خوش آب‌وهوا، با کوچه‌باغ‌های تماشایی و رودخانه‌های پر جوش و خروش، از مقاصد اصلی اهالی تهران و البرز به شمار می‌رود. درختان آلبالو، گیلاس و زردآلو، در بهار و تابستان بسیار تماشایی هستند و توجه هر بیننده‌ای را جلب می‌کنند.

روستای ارنگه در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده و گورستان آن، قدمتی بیش از هزار سال دارد. کنده‌کاری‌های موجود روی تپه‌ها و قلعه‌های روستا نیز گواهی بر تاریخچه دور و دراز این منطقه هستند. با سفر به ارنگه، برای یک روز از هیاهو و آلودگی تهران در امان خواهید بود.

دریاچه لزور؛ از زیباترین جاهای دیدنی استان تهران

منطقه فیروزکوه، در شرق استان تهران، از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تهران است که جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در بر می‌گیرد. یکی از این جاذبه‌های گردشگری، دریاچه لزور است که در شمال روستایی به همین نام قرار گرفته است. این دریاچه در دل کوه‌های سرسخت البرز قرار گرفته و آب‌وهوای بسیار خنکی دارد. به همین دلیل بهتر است در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید.

دریاچه لزور که به دریاچه سد سیاهرود نیز معروف است، مقصد جذابی برای ورزشکاران و کوهنوردان به شمار می‌رود. برای رسیدن به این منطقه، می‌توانید به سمت فیروزکوه حرکت کرده و از مسیر جاده لاسم، از طبیعت بکر آن بازدید کنید.

شهرستانک؛ روستایی با طبیعت هفت رنگ

نمی‌توان درباره طبیعت اطراف تهران حرف بزنیم، اما از روستای شهرستانک اسم نبریم. شهرستانک یکی از روستاهای جذاب اطراف تهران است که گزینه‌ای عالی برای سفر یک روزه اهالی پایتخت محسوب می‌شود. این روستا در فاصله 54 کیلومتری شمال غربی کرج، دهستان آسارا واقع شده و طبیعتی چشم‌گیر و تماشایی دارد.

اگرچه روستای شهرستانک در همه فصول سال بسیار زیبا است؛ اما طبیعت پاییزی آن همچون رنگین‌کمان هفت‌رنگ، هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند. از جاذبه‌های این روستا می‌توان به کاخ ییلاقی باقی مانده از دوره قاجار و کتیبه سنگی آن، قلعه دختر، رود و آبشار گیله‌رود، تپه شنستون و باغ‌های میوه اشاره کرد.

برای دسترسی به شهرستانک باید وارد جاده کرج-چالوس شوید. پس از 44 کیلومتر رانندگی و عبور از روستای آسارا، به دوراهی شهرستانک خواهید رسید. 

آبشار کلوگان؛ بهترین جای دیدنی اطراف تهران برای آب‌تنی

منطقه فشم در ناحیه لواسانات در شمال شرق تهران، از سرسبزترین نواحی اطراف پایتخت است که آبشارهای متعددی را در بر می‌گیرد. یکی از این آبشارها نیز آبشار کلوگان نام دارد که نزدیک روستایی با همین نام واقع شده است. این منطقه هوای خنک و بسیار مطبوعی دارد؛ به همین دلیل میزبان گردشگران بسیاری در فصل تابستان است. هرچند بهترین زمان سفر به آبشار کلوگان، فصل بهار است که برف‌های زمستانی تازه ذوب شده و حجم آب بسیاری در آبشار جریان دارد.

دسترسی به این آبشار، که بهترین مکان برای تفریحات تابستانی همچون کمپ، آب‌تنی و طبیعت‌گردی است، از طریق اتوبان بابایی در شرق تهران امکان‌پذیر است.

سفر یک روزه اطراف تهران

آبشار کلوگان

افجه؛ روستایی بکر و تماشایی

بسیاری از جاهای دیدنی اطراف تهران در دامنه رشته‌کوه‌ البرز قرار دارد که روستاهایی تماشایی را در خود جای داده است. روستای افجه نیز یکی از آن‌ها است که در 30 کیلومتری شمال شرقی تهران، دهستان لواسان کوچک، بخش لواسانات، قرار دارد. برای دسترسی به این روستا باید از طریق اتوبان بابایی به جاده لشکرک بروید و خود را به شهر لواسان برسانید. در ادامه مسیر، تابلوی روستای افجه را مشاهده خواهید کرد.

روستای افجه بسیار باصفا و خوش آب‌وهوا است. اغلب تهرانی‌ها، این روستا را با دشت هویج می‌شناسند. دشتی که در گذشته کشتزار هویج بوده و چشم‌انداز فوق العاده‌ای دارد؛ اما به‌جز آن، چشمه‌ها، آبشارهای متعدد و باغ‌های گیلاس، آلبالو، گردو و سیب نیز از جاذبه‌های این روستا محسوب می‌شود.

سینک؛ سرسبزترین جای دیدنی اطراف تهران

در 20 کیلومتری شمال شرق تهران، روستایی باصفا و زیبا به نام سینک قرار گرفته است. عبور رود افجه از میان این روستا، باعث سرسبزی همیشگی و رونق باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی این ناحیه شده است. بسیاری از طبیعت‌گردان و کوهنوردان، این روستا را برای تفریح و ورزش انتخاب می‌کنند.

طبیعت بکر و زیبا و رستوران‌ها و کافه‌های متعدد سینک، جاذبه‌ای طبیعی برای گردشگران و اهالی شهرهای اطراف محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید برای یک روز از شلوغی تهران دور باشید و در هوایی پاک تنفس کنید، روستای سینک گزینه مناسبی است. 

فشم؛ شهرستانی خوش آب‌وهوا در نزدیکی تهران

در صحبت کردن از طبیعت اطراف تهران نمی‌توان شهرستان فشم را فراموش کرد. فشم یکی از شهرستان‌های اطراف تهران است که با داشتن طبیعتی زیبا و جاذبه‌های تاریخی، اهمیت بسیاری برای گردشگران دارد. برای دسترسی به فشم از تهران، باید به سمت شمال حرکت کنید و پس از رسیدن به شهرستان نظرآباد، از طریق جاده‌ای کوهستانی به فشم بروید. روستاهای ایگل، شکرآب، آهار، روستای کلاردشت و مجموعه تاریخی قلعه خواجه از دیدنی‌های فشم هستند. رستوران‌های متعددی در مسیر این شهرستان وجود دارند که با غذاهای خوشمزه خود، روزی به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهند زد.

لالان؛ از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران

در 12 کیلومتری شمال شرق فشم، به روستایی دنج و جذاب به نام لالون رودبار قصران می‌رسید. البته نام اصلی این روستا رودبار کوهسران بوده که در زبان عربی با نام قصران خوانده می‌شود.

چشمه‌ها و رودخانه‌های لالان شهرت فراوانی دارند و توجه طبیعت‌گردان را به خود جلب می‌کنند. غارهای اسپول و اسکول،‌ آبشار و چشمه تلخاب و تونل برفی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه هستند که خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را در گردشگری یک روزه اطراف تهران برای شما رقم خواهند زد. همچنین وجود قله‌ها و مناطق کوهستانی متعدد مانند قله خلنو و منطقه خرسنگ در اطراف این روستا، کوهنوردان بسیاری را به روستای لالون کشانده است. 

جاهای دیدنی تهران|روستای لالان

روستای لالان

کن سولقان؛ یکی از پربازدیدترین شهرستان‌های اطراف تهران

طبیعت زیبا و جاذبه‌های تاریخی شهرستان کن سولقان، این منطقه را به یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی استان تهران تبدیل کرده است. اگرچه این منطقه در گذشته از روستاهای اطراف تهران محسوب می‌شده، اما امروزه وسعت بیشتری پیدا کرده و در تقسیم‌بندی‌های شهری، به عنوان شهرستان شناخته می‌شود.

برای دسترسی به کن سولقان، به سمت فیروزکوه بروید. پس از رسیدن به شهرستان فیروزکوه، از طریق جاده‌ای کوهستانی به کن سولقان خواهید رسید. روستای سعیدآباد، آبشار محمدآباد، روستای ناصرآباد و مجموعه تاریخی قلعه کن سولقان، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه هستند.

برغان؛ بهترین مقصد تابستانی برای ساکنین تهران و البرز

حتما تابه‌حال نام آلوی برغان را شنیده‌اید. این آلوهای خوشمزه متعلق به روستایی به همین نام هستند؛ روستایی که در فاصله 50 کیلومتری تهران، در استان البرز واقع شده است. بسیاری از ساکنین البرز و تهران، آخر هفته‌های خود را در این روستا سپری می‌کنند.

درختان چنار هزار ساله، رودخانه‌های جاری، طبیعت بکر و سرسبز، همگی از جاذبه‌های گردشگری روستای برغان هستند. اگر در فصل بهار و تابستان به این روستا مراجعه کنید، بکرترین طبیعت اطراف تهران را مشاهده خواهید کرد.

برای دسترسی به روستای برغان، خود را به کرج برسانید و سپس وارد اتوبان کرج-قزوین شوید؛ با ورود به جاده کردان و پس از عبور از چندین روستا، به جاده برغان خواهید رسید. 

طبیعت اطراف تهران

برغان

وردیج و واریش؛ روستاهایی با صخره‌های عجیب

در بین زیباترین جاهای دیدنی تهران روستاهای وردیج و واریش جایگاه ویژه‌ای دارند. مسیر ورود به روستاهای دوقلوی شگفت‌انگیز غرب پایتخت، از سمت بزرگراه شهید خرازی است. دلیل شهرت این روستاها، صخره‌های آن‌ها است. این صخره‌ها شبیه آدمک‌های سنگی هستند و تا کنون دلیل پیدایش آن‌ها بر کسی آشکار نشده است. برخی افراد این صخره‌ها را بقایای قلعه‌ای قدیمی می‌دانند و برخی دیگر معتقدند که طبیعت، عامل به وجود آمدن این شمایل عجیب و غریب است.

البته جذابیت روستای وردیج و واریش فقط به صخره‌های عجیب آن‌ها ختم نمی‌شود؛ وجود باغ‌های میوه، چشمه شاهی و ارتفاعات پهنه‌حصار نیز از زیبایی‌های این دو روستا و دلیل جذب گردشگران اطراف تهران محسوب می‌شوند.

سله بُن؛ یکی از زیباترین روستاهای اطراف تهران

یکی از زیباترین روستاهای اطراف تهران در فاصله 100 کیلومتری جاده فیروزکوه و کنار سد نمرود واقع شده است. روستای ییلاقی سله بن، به دلیل وجود خاک حاصلخیز و آب کافی، طبیعت بسیار سرسبز و منحصربه‌فردی دارد. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته و همچون مرهمی بر تابستان‌های داغ تهران است.

سد نمرود، رود حبله، زمین‌های کشاورزی، پوشش گیاهی متنوع و باغ‌های میوه از جمله جذابیت‌های روستای دوست‌داشتنی سله‌بن هستند. اگر به دنبال آرامش، هوای عالی و طبیعتی رویایی هستید، حتما سری به سله‌بن بزنید. 

آهار؛ روستایی با زیباترین باغ‌های گیلاس و آلبالو

یکی از بکرترین جاهای دیدنی اطراف تهران روستای آهار است که در 23 کیلومتری شمال غرب گلندوک قرار دارد. برای دسترسی به این روستا باید از جاده لشکرک به طرف جاده اوشان فشم حرکت کنید و پس از عبور از خروجی دره بهشت، وارد جاده فرعی آهار شوید.

روستای آهار به باغ‌های گیلاس و آلبالو مشهور است. این باغ‌ها در اواخر بهار تا اواسط تابستان، که پر از میوه هستند، منظره بسیار زیبا و چشم‌نوازی به وجود می‌آورند. آبشار فصلی چهل پله، دامنه کوه قلعه دختر و طبیعت بکر و رنگارنگ آهار، زیبایی‌های این روستا را دوچندان کرده است. اگر قصد دوری از شلوغی و آلودگی پایتخت و سفر یک روزه اطراف تهران را دارید، پیشنهاد می‌کنیم روستای آهار را نیز در فهرست مقاصد خود قرار دهید.

شکرآب؛‌ تفرجگاه شاهان قاجاری

روستای شکرآب، روستایی ییلاقی و بسیار خوش آب‌وهواست که در 13 کیلومتری فشم واقع شده است. قنات‌ها، چشمه‌ها و آبشار شکرآب، از جاذبه‌های طبیعی این روستا هستند. شاهان ایل قاجار در گذشته برای تفریح و شکار به روستای شکراب مراجعه می‌کردند.

مسیر آهار به شکراب یکی از زیباترین مسیرها برای پیاده‌روی به شمار می‌رود. کوه‌های مرتفع، رودخانه‌های پرآب و درختان سرسبز موجود در این مسیر، توجه دوست‌داران طبیعت را به خود جلب می‌کند و آن‌ها را سر ذوق می‌آورد. 

دشت لار؛ دشتی زیبا با پوشش گیاهی و جانوری خاص

دشت لار در کوهپایه‌های دماوند قرار گرفته و یکی از دشت‌های استان مازندران محسوب می‌شود. این منطقه با پوشش گیاهی و جانوری کم‌نظیر خود، از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران است و همین امر موجب شده تا مقصد بسیاری از گردشگران و اهالی پایتخت باشد. دشت لار آب‌وهوای فوق‌العاده مطبوعی دارد و در گذشته محلی برای تفریح پادشاهان به شمار می‌رفته است. اگر قصد بازدید از این دشت زیبا و دوست‌داشتنی را دارید، با طی یک سفر دو ساعته از منطقه لواسان، به مقصد خواهید رسید. همچنین می‌توانید مسیر آبعلی یا روستای گرمابدره را نیز انتخاب کنید تا از تمام طول مسیر لذت ببرید.

لاویج؛ روستایی با طبیعت بکر و آرامش‌بخش

لاویج، با طبیعت بکر و سکوت آرامش‌بخش خود، از بهترین جاهای دیدنی تهران و مقصدی جذاب برای سفری یک روزه از پایتخت است. این روستا با طبیعت زیبا و هوای خنک خود، به مقصد محبوب گردشگران در استان البرز تبدیل شده است.

برای دسترسی به روستای لاویج، می‌توانید از شهر تهران به سمت کرج حرکت کنید و سپس از طریق جاده‌ای کوهستانی به لاویج بروید. از جاذبه‌های دیدنی این روستا می‌توان به آبشار لاویج، مسجد جامع و باغ‌های فرهنگی آن اشاره کرد.

فیلبند؛ غرق شدن در دریایی از ابر

یکی از زیباترین روستاهای اطراف ایران در 57 کیلومتری جنوب شهر آمل، جاده هراز واقع شده است. حتما تابه‌حال نام روستای فیلبند را شنیده یا تصاویر آن را در فضای مجازی دیده‌اید. این روستا که در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا قرار گرفته، در تابستان‌ها، اقیانوسی از ابر را زیر پاهایتان خواهد گستراند.

چشم‌انداز بی‌نظیر فیلبند در زمان طلوع و غروب آفتاب، گردشگران بسیاری را از سراسر ایران به سمت این روستا می‌کشاند و تجربه‌ای تازه و رویایی را برایشان رقم خواهد زد. به همین دلیل از پرطرفدارترین جاهای دیدنی اطراف تهران به شمار می‌رود. 

برج شبلی؛ آرامگاه عارف معروف ایرانی

اگر قصد گردشگری اطراف تهران را دارید و از علاقمندان به تاریخ هستید، ما به شما بازدید از برج زیبای شبلی را پیشنهاد می‌کنیم. ساختمان هشت ضلعی این برج بر فراز تپه‌ای در نزدیکی شهر دماوند قرار گرفته و چشم‌انداز زیبایی از شهر را پیش چشمان شما می‌گستراند. اگر درباره دلیل نامگذاری این برج بخواهید بدانید، باید بگوییم که شیخ ابوبکر شبلی، امیر دماوند، در این بنا به خواب ابدی فرو رفته است.

برج شبلی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک تهران است که قدمتی 900 ساله دارد و در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. فرم هندسی بنا، آجرکاری زیبا و وجود سردابه‌ای در زیر برج نیز به جذابیت آن افزوده و به مقصدی برای گردشگران پایتخت تبدیل شده است.

روستاهای اطراف تهران|برج شبلی

برج شبلی

برج علاءالدین؛ یادگار دوره ایلخانی

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران، برج تاریخی علاءالدین است که در قرن هفتم هجری ساخته شد. این برج ساختاری مخروطی‌شکل دارد و دیوارهای آن در حکم اعداد ساعت آفتابی کاربرد داشته است. برج علاءالدین با ارتفاع 17 متری، پیکر علاءالدوله، حاکم شهر ورامین را در خود جای داده است و به همین دلیل به نام برح علاءالدوله نیز خوانده می‌شود. در ساختمان این برج، کتیبه‌ای عربی نیز دیده می‌شود که از نحوه و زمان ساخت آن حکایت دارد. اگر قصد بازدید از این بنای تاریخی را دارید، باید به سمت جنوب تهران حرکت کرده و مسیر خود را به میدان امام ورامین ادامه دهید.

دژ رشکان؛ جاذبه‌ای تاریخی اطراف تهران

شهر ری، از تاریخی‌ترین مناطق تهران است که پیشینه‌ای باستانی دارد. این منطقه، قلعه‌ها و دژهای متعددی را در برگرفته که یکی از آن‌ها، دژ رشکان است. نام این دژ از بنیانگذار سلسله اشکانیان، یعنی ارشک یکم گرفته شده است. بر اساس همین موضوع می‌توانید تاریخ ساخت این قلعه تاریخی را حدس بزنید. بله، درست است. دژ رشکان به زمان اشکانیان برمی‌گردد و قدمتی 2300 ساله دارد.

این سازه با لاشه‌های سنگی ساخته شده و برای محکم کردن آن، از ساروج استفاده شده است. اگر از اتوبان امام علی یا اتوبان آوینی به سمت جنوب حرکت کنید، می‌توانید قلعه رشکان را در نزدیکی چشمه علی ببینید.

قلعه ایرج؛ بزرگ‌ترین قلعه خشت خام جهان

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف تهران که قدمت تاریخی طویلی دارد، قلعه ایرج است که در شهرستان ورامین قرار گرفته است. این قلعه با ارتفاع 22 متری خود، منظره کمتردیده‌شده‌ای از تهران را پیش چشم شما نمایش می‌دهد.

بزرگ‌ترین قلعه خشت خام جهان متاسفانه امروزه بخش وسیعی از دیوارهای خود را از دست داده و فقط دروازه اصلی دژ به جا مانده است. این سازه در دوره ساسانیان ساخته شده و نام آن، از نام پادشاه پیشدادی، یعنی ایرج گرفته شده است. برای بازدید از این جاذبه گردشگری اطراف تهران، باید به سمت پیشوا حرکت کرده و مسیر خود را به طرف روستای عسگرآباد ادامه دهید.

کاروانسرای کنارگرد؛ راوی دوران صفویه در تهران

جاذبه‌های تاریخی می‌توانند مقصدی دوست‌داشتنی برای کسانی باشند که قصد سفر یک روزه اطراف تهران را دارند. یکی دیگر از این اماکن تاریخی، کاروانسرای کنارگرد است که از دوران پادشاهی صفویان به یادگار مانده است. این کاروانسرا در زمینی با مساحت بیش از 4.000 مترمربع قرار گرفته و حیاط بزرگ و حجره‌های متعددی دارد.

کاروانسرای کنارگرد اط مصالحی مانند گل و آجر ساخته شده و با گچ، تزئین شده است. نام آن نیز از روستایی قدیمی با همین اسم برگرفته شده است. برای بازدید از این کاروانسرا، باید به سمت جنوب تهران حرکت کنید و در مسیر اتوبان قم، مسیر خود را به سمت حسن‌آباد فشافویه ادامه دهید.

کاروانسرای دیرگچین؛ قدیمی‌ترین کاروانسرا در اطراف تهران

مسیر ری به قم، راهی پراهمیت در تاریخ ایرانیان بوده و به همین دلیل، ساختمان‌های تاریخی بسیاری در این مسیر دیده می‌شود. کاروانسرای دیرگچین، یکی دیگر از چندین جای دیدنی اطراف تهران است که سابقه تاریخی پرارزشی دارد و در مسیر ری به قم قرار گرفته است. این بنا از دوران ساسانیان پابرجا مانده و دارای چنان ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که به مادر کاروانسراهای ایران شناخته می‌شود. اهمیت این بنا به قدری است که در بسیاری از کتب تاریخی از آن اسم برده شده است.

این کاروانسرا در مرکز پارک ملی کویر قرار گرفته و نام آن، از گنبدی گچی گرفته شده که امروزه دیگر چیزی از آن باقی نمانده است. برای بازدید از کاروانسرای دیرگچین، باید به سمت جنوب حرکت کنید و از طریق جاده قم-گرمسار، مسیر خود را به سمت دریاچه نمک ادامه دهید.

کلام آخر

در این مقاله، سعی کردیم از جاهای دیدنی اطراف تهران بگوییم و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اطراف پایتخت را به شما معرفی کنیم.  اگر هفته شلوغی را پشت سر گذاشته‌اید، می‌توانید برای تفریحات آخر هفته خود یکی از چندین جای دیدنی اطراف تهران را انتخاب کنید و سفری کوتاه، اما به‌یادماندنی را تجربه کنید. اگر با اتومبیل شخصی خود به تهران سفر می‌کنید، می‌توانید در هر یک از روستاهای معرفی‌شده، کمپ بزنید. در غیر این صورت، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تهران به پایتخت سفر کنید.

تهران جذابیت‌های گردشگری بسیاری دارد و جاهای دیدنی اطراف آن، به این موارد خلاصه نمی‌شود. به همین دلیل درخواست داریم شما نیز از مقاصد سفر یک روزه خود به اطراف پایتخت برایمان بنویسید تا این مقاله، به راهنمای گرشگری کامل‌تری برای اهالی تهران تبدیل شود. 

سوالات متداول

1) زمستان اطراف تهران کجا بریم؟

جاهای دیدنی تهران اعم از اماکن تاریخی و جاذبه‌های طبیعی آن، در تمام فصول سال زیبا و دیدنی هستند؛ اما اگر قصد تفریحات زمستانی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به آبشار خور، در 17 کیلومتری کرج سفر کنید.

2) اطراف تهران کجا بریم پیک نیک؟

استان تهران روستاهای متعددی دارد که مکان خوبی برای سفر یکی دو روزه و کمپینگ محسوب می‌شوند. برای مثال روستاهای سنگان، فیلبند، لاویج، شکرآب، آهار، سله‌بن، وردیج و واریش، برغان و لالون، برخی از بهترین جاهای گردشگری اطراف تهران هستند. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc