https://gateway.trip.ir/api/

دره ستارگان عجیب ترین جاذبه ایران

به روز رسانی: 15 شهریور ، 1400 مقاصد پر طرفدار

دره ستارگان عجیب ترین جاذبه ایران

ایران با جغرافیای متنوع و وسیعش، شگفتیهای طبیعی عجیب کم ندارد. از آتشکوه بوشهر تا جزیره رنگین هرمز پدیده های هستند که در دنیا کم نظیرند. یکی دیگر از این پدیده های طبیعی دره ستارگان عجیب ترین جاذبه ایران است. 

دره ستارگان عجایب هفتگانه

اگر بخواهید سفری پر رمز و راز داشته باشید به قشم سفر کنید و سراغ دره ستارگان را بگیرید. قبل از آنکه دلیل پیدایش دره را بدانید، در پیچ و خم های شگفت این دره راه بروید. کم کم متوجه نامتعارف بودن زیبایی و عجیب بودن آن خواهید شد. شما در بین مجسمه های خاکی بلندی قرار گرفته اید که در دستان باد و آب  تراش خورده اند. جاهایی دره تنگ و باریک می شود و فقط آسمان را بالای سرتان می بینید. اگر بلیط هواپیما دارید و با سفر هوایی به قشم وارد می شوید لحظاتی کوتاه می توانید نمای بالا از دره ستارگان را ببینید. شما در دره ستارگان یکی از عجایب هفتگانه قشم قرار دارید.

دره ستارگان قشمدره ستارگان از عجایب هفتگانه قشم است.

همه چیز درباره دره ستارگان

دره ستارگان قشم نیز حدودا 2 میلیون سال قدمت داشته و مردم محلی منطقه نیز افسانه های گوناگونی از دره ستارگان نقل می کنند. شنیدن برخی از این افسانه ها، ترسناک و بعضی هم فرد را مجذوب خود می کند. یکی از باورهایی که مردم منطقه در مورد دره ستارگان دارند، برخورد ستاره ای از آسمان با این بخش از جزیره و در نتیجه شکل گیری دره ستارگان، می باشد. آنها معتقدند بعداز برخورد ستاره، یک شکاف عظیم در دل زمین به وجود آمده است و همه ماسه هایی که در نتیجه برخورد ستاره، به طرف بالا در حرکت بودند، دیوارهای بلند و شگفت انگیزی را به وجود آورده اند. شگفتی دره ستارگان و همچنین افسانه هایی که در مورد این دره توسط مردم محلی گفته می شد، زمین شناسان را به سمت جزیره قشم جذب کرد تا بررسی هایی را در این مورد انجام دهند. در مطالعات انجام شده توسط محققان، این نتیجه به دست آمد که علت اصلی شکل گیری دره ستارگان قشم، فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشی از باد، باران و رگبارها بوده و این فرایند در طول 2 میلیون سال اتفاق افتاده و هم اکنون به این شکل در آمده است. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که دره ستارگان قشم، به عنوان بخشی از ژئوپارک قشم و آثار طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت جهانی نیز رسیده است. ژئو پارک قشم به خاطر آثار طبیعی زیاد و شگفت انگیزی که دارد، تنها ژئوپارک خاورمیانه محسوب می شود. زمین شناسان نیز می گویند تمام شکل های دره ستارگان مثل ستون های شنی از دوران سنوزوئیک باقی مانده اند.

دلیل نامگذاری دره ستارگان

بومیان قشم حتی برای ایجاد و نام گذاری دره ستارگان دلیل های قشنگتری از علم دارند. آنها پیدایش این محل را در اثر برخورد ستاره ای به زمین می دانند. به همین خاطر در گویش قشمی به این محل استاله کفته یا استاره می گویند یعنی جایی که ستاره افتاده است. شاید این نامگذاری بومی بهتر از هر چیزی اتمسفر و روح این دره را نشان می دهد.

در مورد جاذبه های عجیب بیشتر بخوانید:

عجایب ترسناک در ایران که نمی شناسید

کشف دوباره هشتمین عضو از عجایب دنیا

دره ستارگان کجاست؟

قشم جزیره محبوب گردشگران در جنوب ایران است. در بیشتر مواقع سال می توانید با بلیط هواپیما ارزان به این محل سفر کنید. پیدا کردن دره ستارگان راحت است. کافیست از قشم به سمت سوزا به راه افتید، بین راه به طرف روستای برکه خلف بپیچید. دره ستارگان در شمال غربی روستا قرار گرفته است. در نیمه اول سال از ساعت 8 تا 19 و در نیمه دوم سال از ساعت 8 تا 20 است. دیدن روستای برکه خلف به عناون تمیزترین روستای قشم را هم فراموش نکنید. موقعیت مکانی دره ستارگان قشم در جنوب شرقی جزیره قشم می باشد. دره ستارگان در فاصله کوتاهی با روستای برکه خلف واقع شده است. برای رفتن به دره ستارگان حدود 5 کیلومتر آن طرف تر از قشم، به ورودی دره ستارگان و روستای برکه خلف خواهید رسید. بعد از باید وارد یک جاده خاکی شوید و مستقیم به دره ستارگان برسید. دره ستارگان به راستی یکی از زیباترین جاهای دیدنی قشم محسوب می شود که با بلیط هواپیما قشم می توانید به این جزیره رفته و از آن دیدن کنید.

آدرس دره ستارگاندره ستارگان روستای برکه خلف

دره ستارگان ژئو پارک قشم

قشم از سال 86 در لیست ژئوپارک های یونسکو قرار گرفت. ویژگی منحصربفرد زمین شناسی و تنوع آن، دلیل انتخاب قشم بوده است.  ژئوپارک قشم اولین ژئو پارک خاورمیانه محسوب می شود. قشم نزدیک 25 ژئو سایت دارد که یکی از آنها دره ستارگان است. عمر دره ستارگان به چند میلیون سال می رسد. این دره از نظر زمین شناسی مربوط به دوران سنوزوئیک است که در اثر فرسایش زمین به صورت کنونی در آمده است. فرم دره به خاطر بارندگی و باد همیشه در حال تغییر است.

دره ستارگان و سینما

دره ستارگان به خاطر موقعیت طبیعی استثنایی و عجیبش از بهترین لوکیشن های سینمایی ایران است. این دره چند سال پیش لوکیشن فیلم مانی حقیقی به نام «اژدها وارد می شود» بود. همچنین فیلم دیگری هم به نام «نیلگون» به کارگردانی سهیلی زاده در همین دره در حال ساخت است.

دره ستارگان اولین پارک فضایی کشور

موقعیت و ویژگی طبیعی دره ستارگان باعث شده تا اولین پارک فضایی کشور در این محل ایجاد شود. با همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان فضایی کشور قرار است حوزه گردشگری فضاپایه دره ستارگان فعال شود.

جاذبه های گردشگری دره ستارگان

جزیره قشم تا دلتان بخواهد جاذبه های طبیعی و دیدنی دارد که شما را شیفته می کند. شما می توانید در سفری چند روزه بیشتر جاذبه های گردشگری جزیره را ببینید. آثار دره تپه کولغان ، زیارتگاه بی بی مریم، الواح مقابر اسلامی، قلعه معروف نادری، درختان لور، جنگلهای  حرا، و باغهای  توریان را در کنار تنگه چاهکوه، لافت و غارنمکی  از دست ندهید.

در جنوب کشور جاذبه های گردشگری تفریحی بسیاری وجود دارد که هر کدام از آن ها داستان های مخصوص به خود را در پشت چهره شان پنهان کرده اند. جزیره قشم یکی از نقاطی است که تعداد زیادی از این جاذبه ها را در خود جای داده و علاوه بر آن نیز می توان آن را یکی از جزایر بزرگ ایران دانست. قشم به خاطر موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسبی که دارد، سالانه میزبان گردشگران بسیاری از ایران و دیگر نقاط دنیا می باشد. جزیره قشم ملقب  سرزمین عجایب هفتگانه می باشد و دره ستارگان قشم، یکی از این عجایب است. جزیره زیبای قشم نیز مانند کیش دارای جاذبه های زیبا و منحصر‌بفردی می باشد و به سرزمین عجایب هفتگانه ملقب شده است. دره ستارگان قشم نیز یکی از عجایب این جزیره می باشد و افسانه های بسیاری را به دنبال دارد. چگونه به وجود آمدن دره ستارگان و ستون هایی از شن با قدمتی بیش از 2 میلیون سال، یکی از شگفتی های جهان هستی را در مقابل چشمان ما ظاهر می کند. دره ستارگان در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده و یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری قشم می باشد که از سراسر دنیا با خرید بلیط هواپیما قشم می توانید از آن بازدید کنید. در سفر به قشم، بازدید از دره ستارگان را فراموش نکنید.
دره ستارگان قشم به خاطر زیبایی طبیعی منحصر به فردش، یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی در دنیا به حساب می آید. نحوه به وجود آمدن دره ستارگان بدون هیچگونه دخالتی از انسان بوده و هم اکنون نیز به هنگام بارندگی شدید، شاهد تغییر شکل دره هستیم. برای آشنایی بیشتر با این دره شگفت انگیز با ما همراه باشید.

دره-ستارگان-در-شب

ایجاد دره ستارگان از نگاه علمی

در نتیجه مطالعات انجام شده توسط زمین شناسان، آب های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها، فرسایش این ناحیه را در پی داشته اند و باعث به وجود آمدن دره ستارگان شده اند. فلات اولیه در قسمت شمالی دره ستارگان را می توان دید که کاملا بکر و دست نخورده است. جزیره قشم بارندگی های شدید و زیادی ندارد، ولی زمانی که این اتفاق رخ دهد، دره ستارگان به خاطر سست بودن لایه های ستونها، دیواره ها و مخروط ها، دستخوش تغییراتی چشمگیر خواهد شد که این تغییرات باعث شده تا دره ستارگان قشم یکی از عجایب این جزیره محسوب شود و گردشگران بسیاری را به خود جذب کند.
لایه های زیرین دیواره ها و ستون های دره ستارگان قشم در مقابل با لایه های نازک رویی، دارای استحکام کمتری می باشند. به استناد مطالعات انجام شده لایه های رویی به خاطر وجود نوعی سیمان طبیعی، مقاومت بالاتری را از خود نشان می دهند و اگر لایه های رویی تخریب شوند، لایه های زیرین نیز دستخوش فرسایش و تغییر شکل می شوند. این تغییر شکل دره های کوچک شکاف های دیگری را ایجاد خواهد کرد. دره ستارگان با میلیون ها سال فرسایش و اتفاقات عجیب زمین شناسی به وجود آمده و گردشگران را به خود جذب می کند.

باورهای مردم محلی درباره دره ستارگان

بعضی از افراد این منطقه بر این اعتقاد دارند که بعد از غروب آفتاب، صداهایی از دره ستارگان می شنوند و می گویند که این صداها مربوط به ارواحی بوده که از حضور انسان ها ناراحت می باشند. این باور از دیرباز در ذهن مردم بوده و تا حد زیادی هم برای اهالی این منطقه جدی می باشد، بطوریکه تحت هیچ شرایطی بعد از غروب آفتاب وارد این دره نمی شوند. براساس مطالعات و بررسی های انجام شده توسط محققین، این مسئله رد شده و آن ها چنین چیزی را تایید نمی کنند. محققان علت بروز صدا در دره را وزش باد در لابه لای ستون ها و دالان های دره ستارگان می دانند. اگر شما نیز از آن دسته افراد هستید که به ارواح اعتقاد ندارند و ترسی از اینگونه صداها ندارند، مطمئنا شب ماندن در دره ستارگان تجربه ای برایتان خواهد بود، چرا که در شب با بلند کردن دست ستاره ها را در مشت خواهید گرفت! این نکته را هم مد نظر داشته باشید که بعد از غروب آفتاب، دره ستارگان کم کم زیبایی های خود را به رخ کشیده و منظره عجیبی از کهکشان را در مقابل دیدگان شما ظاهر می کند.

افسانه-دره-ستارگان

افسانه دره ستارگان

در این زمان به قدری ستاره ها به حدی به شما نزدیک می شوند که احساس می کنید در میان ستارگاه هستید. این منظره یکی از بهترین سوژه های عکاسی برای ثبت تصاویر حیرت انگیز خواهد شد. به جز این اعتقادی که در مورد آن صحبت کردیم، عده ای دیگر نیز معتقدند که فرازمینی ها باعث سقوط ستاره ای روی زمین شده اند و در پی آن، خاک و سنگ های بلند شده از زمین خشک و این دره و ستون های شنی را به وجود آورده است. دره ستارگان یک مکان بسیار معروف می باشد و لوکیشن اصلی فیلم اژدها وارد می شود نیز بوده است.

آیا در دره ستارگان قشم جن وجود دارد؟

با گذشت سال ها، مردم محلی داستان های بسیاری در مورد وجود جن در دره ستارگان قشم تعریف کرده اند. یکی از این داستان ها این است که ارواح و جن ها شبانه در دره ستارگان درحال رفت و آمد هستند یا برخی افراد از شنیدن صداهای عجیب و غریب در دره ستارگان صحبت کرده اند و به همین دلیل نوصیه می کنند بازدیدکنندگان در شب به دره ستارگان نروند. اما اگر بخواهیم نظر دانشمندان و علما را بدانیم باید بگوییم که آن ها معتقدند که وجود این صداهای عجیب و غریب در دره ستارگان قشم به خاطر وجود حفره های ریز و درشت در صخره ها بوده و هنگام جریان پیدا کردن باد در بین این حفره ها، این صدا ایجاد خواهد شد.

دره-ستارگان-قشم-جن

دره ستارگان قشم جن

دره ستارگان قشم در شب

با شب ماندن در دره ستارگان قشم، خاطرات و تصاویری در ذهن شما ثبت خواهد شد که هرگز از یاد شما پاک نمی شوند. دره ستارگان قشم در شب به خاطر دوری از آلودگی و نور شهر دارای آسمانی پرستاره است. در شب های دره ستارگان قشم حتما دوربین عکاسی حرفه ای به همراه داشته باشید تا از درخشش ماه و ستارگان میان صخره ها یا طلوع شگفت انگیز خورشید، بهترین تصاویر را ثبت کنید. اگر شب در این محل باشید، خواهید دید نام دره ستارگان از کجا آمده است. جز آسمان پر ستاره چیزی دیگر نخواهید یافت.هوای پاک و دور از نورهای شهر به شما اجازه می دهد زیباترین آسمان را مقابلتان ببینید. هر چه بیشتر بمانید و در تنگه ها و گدارهایش سرک بکشید، جذبه دره ستارگان بیشتر شما را فرا می گیرد. تازه می توانید به بالای دره بروید. فرم های پیچ و تاب خورده کوه که به آنها دودکش جن می گویند زیاد به چشم می خورد. آسمان و ستارگان از همیشه به شما نزدیکترند. لذت عکاسی و سلفی در این دره برای هر گردشگری فراموش نشدنی است.

بهترین زمان بازدید از دره ستارگان قشم

آب و هوای جنوب کشور به خصوص جزیره های قشم و هرمز در فصل تابستان دارای هوای بسیار گرم هستند و به خاطر بهترین زمان سفر به قشم در فصل های بهار و زمستان است. سفر به قشم و بازدید از دره ستارگان در فصل تابستان به علت گرمای زیاد هوا، نه تنها لذت بخش نیست بلکه باعث آزردن شما نیز خواهد شد. پس بهتر است در فصل های خنک سال برنامه بازدید از دره ستارگان را بچینید. اگر می خواهید در فصل تابستان به قشم سفر کنید، لباس های نازک و خنک خود را بردارید، از کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید. همچنین برای اطلاعات بیشتر و گرفتن راهنمایی در مورد سفر به قشم و بازدید از دره ستارگان می توانید با شماره تلفن 00987635242282 مربوط به ژئو پارک قشم، تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنید.

دره-ستارگان

سوالات متداول در مورد دره ستارگان قشم

  • دره ستارگان کجاست؟

موقعیت مکانی دره ستارگان قشم در جنوب شرقی جزیره قشم می باشد. دره ستارگان در فاصله کوتاهی با روستای برکه خلف واقع شده است. برای رفتن به دره ستارگان حدود 5 کیلومتر آن طرف تر از قشم، به ورودی دره ستارگان و روستای برکه خلف خواهید رسید. بعد از باید وارد یک جاده خاکی شوید و مستقیم به دره ستارگان برسید.

  • آیا در دره ستارگان قشم جن وجود دارد؟

با گذشت سال ها، مردم محلی داستان های بسیاری در مورد وجود جن در دره ستارگان قشم تعریف کرده اند. یکی از این داستان ها این است که ارواح و جن ها شبانه در دره ستارگان درحال رفت و آمد هستند یا برخی افراد از شنیدن صداهای عجیب و غریب در دره ستارگان صحبت کرده اند و به همین دلیل نوصیه می کنند بازدیدکنندگان در شب به دره ستارگان نروند. اما اگر بخواهیم نظر دانشمندان و علما را بدانیم باید بگوییم که آن ها معتقدند که وجود این صداهای عجیب و غریب در دره ستارگان قشم به خاطر وجود حفره های ریز و درشت در صخره ها بوده و هنگام جریان پیدا کردن باد در بین این حفره ها، این صدا ایجاد خواهد شد.

  • قدمت دره ستارگان قشم چقدر است؟

دره ستارگان قشم نیز حدودا 2 میلیون سال قدمت دارد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc