https://gateway.trip.ir/api/

کریسمس چیست؟ همه چیز درباره جشن سال نو میلادی

به روز رسانی: 20 اسفند ، 1402 رویدادها

کریسمس چه روزی است

حتما تابه‌حال نام جشن کریسمس (به انگلیسی Christmas) را شنیده‌اید؛ اما از آنجا که این عید به عنوان یک مراسم رسمی در ایران برگزار نمی‌شود، اطلاعات چندانی درباره‌اش ندارید. اگر می‌خواهید بدانید کریسمس چه روزی است؟ یا در چه ماهی برگزار می‌شود و اینکه تعطیلات کریسمس چند روز است؟ مطالعه این مطلب را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید؛ زیرا در ادامه، همه چیز درباره کریسمس و سال نوی میلادی را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

کریسمس چه روزی است؟ آشنایی با جشن تولد مسیح و تاریخچه آن

پیش از معرفی کریسمس و پرداختن به تاریخچه آن، باید بگوییم که کریسمس همان سال نوی میلادی نیست. در واقع، کریسمس روز میلاد حضرت مسیح است که پیروان دین مسیحیت آن را جشن می‌گیرند. این کلمه از واژه آلمانی Yule ریشه گرفته که از سال ۱۱۵۱ میلادی به‌طور رسمی کریسمس یا جشن مسیح نام گرفت. از سال ۱۸۷۰ این روز (مصادف با تاریخ ۲۵ دسامبر) تعطیل رسمی اعلام شد. کریسمس ایو نیز (Christmas Eve) شب قبل از کریسمس، یعنی ۲۴ دسامبر است.

مسیحیان در گذشته این دو روز را روزه می‌گرفتند و از کریسمس ایو به عنوان شب مقدس یاد می‌کردند. البته امروزه، مردم تفاوت چندانی برای کریسمس و کریسمس ایو قائل نیستند و هر دو را یکی می‌دانند. پیروان عیسی مسیح برای عبور از تاریکی زمستان و رسیدن به خورشید، تولد او را جشن می‌گیرند تا سرآغازی برای سالی پر از خیر و برکت باشد.

جشن کریسمس در تمامی کشورهایی که دین مسیحیت را به رسمیت می‌شناسند، برگزار می‌شود؛ البته در ایران نیز بسیاری از هموطنان مسیحی، در کلیساها و خانه‌های خود میلاد مسیح را جشن می‌گیرند. در ادامه، بیشتر با این جشن باشکوه و آداب و رسوم آن آشنا خواهید شد.

کریسمس چه روزی است

جشن کریسمس

کریسمس کی است؟ تاریخ کریسمس 2024

اگر می‌خواهید دقیقا بدانید کریسمس چه روزی است، باید بگوییم تاریخ کریسمس 2024 مانند سال‌های قبل، مصادف با ۲۵ دسامبر است؛ به‌عبارتی تاریخ کریسمس ۱۴۰۲ به شمسی چهارم دی‌ماه خواهد بود. اگر در این تاریخ به مناطق مسیحی‌نشین شهرهای ایران سر بزنید، شور‌وحال شب کریسمس را کاملا حس می‌کنید.

تعطیلات کریسمس در کشورهای مختلف از ۲۴ یا ۲۵ دسامبر آغاز می‌شود و تا یکم الی 8 ژانویه ادامه دارد. در اغلب کشورهای خارجی، این تعطیلات حدود دو هفته به طول می‌‎انجامد.

آداب و رسوم برگزاری جشن کریسمس

مسیحیان در جشن کریسمس، درختان کاج را تزئین می‌کنند؛ پلیورهای طرح‌دار می‌پوشند و غذاهای مخصوص می‌خورند. خوراکی‌ها یا وسایل تزئینی زیر نیز در طول تعطیلات کریسمس تقریبا در هر خانه‌ای یافت می‌شود:

  • شیرینی‌های زنجبیلی: برای گرم شدن در سرمای زمستان؛
  • درخت کاج کریسمس و تزئینات درخشان روی آن: نمادی برای زندگی ابدی؛
  • گیاه دارواش: نمادی از عشق و محبت اعضای خانواده به یکدیگر؛
  • جوراب ساق بلند: محلی برای قراردادن هدایای بابانوئل؛
  • پلیورهای طرح‌دار با تم گوزن شمالی و بابانوئل: از رسم‌های جذاب کریسمس که از دهه ۸۰ میلادی رواج پیدا کرد.

مردم در روز کریسمس دورهم جمع می‌شوند؛ به یکدیگر کادو می‌دهند و غذاها و شیرینی‌های خوشمزه همچون بوقلمون، پوره سیب‌زمینی، پودینگ و آبنبات عصایی نوش جان می‌کنند. این جشن از قرن‌ها پیش تا کنون ادامه داشته و همچنان، یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین مراسم‌ها در سراسر دنیا به شمار می‌رود.

هرچند نمی‌توان تخفیف‌های فروشگاه‌ها و برندهای معتبر جهانی در آخرین ماه میلادی را جزء رسومات کریسمس و سال نوی میلادی در نظر گرفت، اما بلک فرایدی یا جمعه سیاه نیز رسمی است که در سال‌های اخیر در میان مارکت‌های جهانی باب شده است. فروشگاه‌های مختلف در کشورهای مختلف، اولین جمعۀ بعد از عید شکرگزاری را به این نام خوانده و در چنین روزی، محصولات خود را با تخفیف‌های فوق‌العاده به خریداران عرضه می‌کنند.

آداب و رسوم برگزاری جشن کریسمس

تزئین درخت کریسمس از آداب و رسوم جشن سال نو

بابانوئل؛ نقش اول نمایش کریسمس

حکایت‌های متعددی درباره شخصیت بابانوئل یا سانتا کلاوس (Santa Claus)، این پیرمرد قرمزپوش مهربان وجود دارد. در گذشته‌های دور، مردی نیکوکار به نام سنت نیکولاس (نیکولاس مقدس) به‌طور مخفیانه به مردم کمک می‌کرد و تا زمانی که زنده بود، داستان او آشکار نشد. این مرد، اهل ترکیه امروزی بود و طبق پژو‌هش‌های اخیر، ظاهری متفاوت با بابانوئل داشت. پیرمرد ریش‌سفید و قد کوتاه که از سال‌های گذشته تا به حال به عنوان بابانوئل به مردم معرفی شده، حاصل تصویرسازی دکتر مور، نویسنده کتاب‌های کودک، در سال ۱۸۲۲ است.

افسانه بابانوئل از قرن سوم میلادی آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این شخصیت خیالی، نماد خوش‌شانسی و عشق است و با کیسه‌ای پر از هدایای رنگارنگ، سوار بر سورتمه‌ای که گوزن‌های شمالی آن را می‌کشند، به شهرها و کشورهای مختلف می‌رود و به‌طور مخفیانه، بچه‌ها را خوشحال می‌کند. شب کریسمس، همه بچه‌ها منتظر هدیه‌ای از طرف بابانوئل هستند.

بابانوئل و جشن کریسمس

بابانوئل در جشن کریسمس

جشن کریسمس در کشورهای مختلف

حال که دانستید کریسمس چه روزی است و در چه تاریخی برگزار می‌شود، می‌توانید برای شرکت در آن، به کشورهای مختلف مسیحی‌نشین سفر کرده و این مراسم را با شکوه هرچه تمام‌تر تجربه کنید. هرچند این مراسم در بسیاری از مناطق دنیا، در هر 5 قاره برگزار می‌‎شود؛ اما بهترین کشورها برای کریسمس کشورهای شمال اروپا با بارش برف سنگین و زیبا هستند.

هرچند ممکن است آداب برگزاری این جشن در هر کشور کمی متفاوت از دیگری باشد؛ اما در مجموع، ماهیت کریسمس تغییری نمی‌کند. یکی از مهم‌ترین مراسم‌های مذهبی، آمادگی برای ظهور است. در این مراسم، مسیحیان از چهار هفته پیش از فرا رسیدن کریسمس به کلیسا می‌روند، شمع روشن می‌کنند، دعا و سرود مذهبی می‌خوانند و روزه می‌گیرند. شمع‌هایی در کلیسا وجود دارد که روی آن‌ها چهار خط، به نشانه چهار یکشنبۀ قبل از کریسمس، کشیده شده است؛ این شمع‌ها را شب پیش از میلاد مسیح (کریسمس ایو) روشن و روز بعد، خاموش می‌کنند. کلیساها نیز در روز کریسمس، تزئینات خود را به رنگ بنفش، آبی و قرمز درمی‌آورند.

عید کریسمس در ایران

بیش از ۳۵۰ هزار نفر از هموطنان ما در ایران، پیرو دین مسیحیت هستند و عید کریسمس را جشن می‌گیرند. بیشتر جمعیت مسیحیان کشور در شهرهای تهران، اصفهان، ارومیه و تبریز سکونت دارند و کریسمس را در خانه‌های خود برگزار می‌کنند. در کلیساهای سراسر ایران نیز برنامه‌ها و مراسم مخصوص کریسمس با حضور مردم اجرا می‌شود.

اگر در روزهای نزدیک به جشن میلاد حضرت مسیح در محله‌های مسیحی‌نشین شهرهای ایران تردد کنید، دکوراسیون اغلب مغازه‌ها با استفاده از کاج و تزئینات مخصوص مزین شده است و حال‌و‌هوای خاصی دارد.

عید کریسمس در ایران

عید کریسمس در ایران

کریسمس را در کشورهای همسایه جشن بگیرید!

در این مطلب فهمیدیم کریسمس چه روزی است، با چه نمادهایی شناخته می‌شود و چه تاریخچه‌ای پشت سر دارد. روز کریسمس در اغلب کشورهای دنیا و هرجا که ردپایی از دین مسیحیت باشد، جشن گرفته می‌شود؛ حتی در برخی شهرهای ایران نیز هموطنان مسیحی و غیرمسیحی، این جشن را بسیار مفصل و با رعایت همه جزئیات برگزار می‌کنند. اما طبیعتا در ایران، جشنی رسمی نیست؛ چراکه سال نوی ایرانیان با فرا رسیدن بهار و جشن نوروز آغاز می‌شود.

اگر می‌خواهید درخت‌های کاج تزئین‌شده و دکورهای کریسمسی را از نزدیک ببینید و برای یک‌ بار هم که شده، در جشن کریسمسی تمام‌عیار شرکت کنید، خرید تور اروپا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما می‌توانید در خیابان‌های پرزرق‌وبرق و درخشان شهرهای اروپایی قدم بزنید، تماشای بارش برف را همزمان با شنیدن صدای ناقوس‌های کلیسا تجربه کنید و درعین‌حال، از تخفیفات فروشگاه‌های اروپایی تا آخرین لحظۀ پیش از سال نو بهره ببرید.

آیا شما جشن کریسمس برگزار می‌کنید؟ آیا در این تاریخ در کشوری مسیحی حضور داشته‌اید؟ لطفا برایمان بنویسید.

سوالات متداول:

1. تاریخ برگزاری کریسمس کیه؟

این جشن مسیحی همه‌ساله در تاریخ 25 دسامبر (مصادف با 4 دی‌ماه) برگزار می‌شود.

2. آیا کریسمس شروع سال نوی میلادی است؟

خیر؛ جشن کریسمس سالروز تولد حضرت مسیح است که یک هفته با شروع سال نو فاصله دارد.

3. کریسمس چه ساعتی است؟

ساعت کریسمس 2024 در نیمه‌شب (ساعت 00:00) دوشنبه، چهارم دی‌ماه 1402 است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc