https://gateway.trip.ir/api/

کلاس های پروازی و انواع بلیط هواپیما را بشناسید

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 دانستنی های سفر

کلاس های پروازی و انواع بلیط هواپیما را بشناسید

وقتی صحبت از سفر هوایی به میان می آید، موقع انتخاب بلیط هواپیما با کلاس های پروازی متنوعی مواجه می شوید که ممکن است شما را سردرگم کند. باید بدانید کلاس های پروازی مختلف، از اکونومی گرفته تا فرست کلاس، امکانات و خدمات متفاوتی را ارائه می دهند. آشنایی با کلاس‌های پروازی مختلف و دانستن تفاوت‌های آنها می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه هنگام رزرو پرواز بعدی کمک کند. در این پست از مجله گردشگری تریپ، ما در مورد کلاس های مختلف پرواز و آنچه باید در مورد آنها بدانید بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کلاس پروازی چیست؟

کلاس پروازی نوعی دسته بندی برای کیفیت خدمات قابل ارائه در حوزه سفرهای هوایی است. در هر کلاس پروازی خدمات با کیفیت های مختلف به مسافران عرضه می شود. مثلا در کلاس پروازی اکونومی خدمات کمتری نسبت به فرست کلاس ارائه می شود و مسافران پرواز فرست کلاس در ازای پرداخت هزینه بیشتر برای خرید بلیط هواپیما از امکانات و خدمات بهتر و با کیفیت بالاتری برخوردار می شوند و سفر راحت تری را تجربه می کنند. در ادامه به تفاوت کلاس های پروازی بیشتر می پردازیم.

تفاوت کلاس های پروازی

هر یک از کلاس های پروازی خدمات و امکانات مختلفی دارند و علت اصلی تفاوت قیمت کلاس های پروازی همین است. عمده تفاوت بین کلاس های پروازی مربوط به نوع صندلی هواپیما، امکانات رفاهی و کیفیت خدمات پذیرایی مربوط می شود. هرچه امکانات و خدمات ارائه شده باکیفیت تر باشد، هزینه بلیط نیز بیشتر است. در پروازهای طولانی بین دو قاره کلاس پروازی با امکانات و خدمات بیشتر، پرواز راحت تری را برای شما فراهم خواهد کرد.

انواع کلاس های پروازی

شاید برایتان جالب باشد بدانید افرادی که همگی سوار یک هواپیما می شوند و به سوی یک مقصد یکسان می روند، مبالغ متفاوتی را برای خرید بلیط هواپیما می پردازند. بخشی از این تفاوت قیمت در بلیط های هواپیما به کلاس پروازی مربوط می شود. برخی افراد تصور می کنند تفاوت زیادی بین کلاس های پروازی مختلف وجود ندارد و صندلی های تمام هواپیماها یک جور هستند؛ اما این دور از واقعیت است. هر کدام از کدهای کلاس پروازی در خطوط هوایی معنای متفاوتی دارند و دانستن این تفاوت می‌تواند پرواز راحت‌تری را برایتان به ارمغان بیاورد. به طور کلی 4 کلاس پروازی مختلف در جهان وجود دارد که هنگام تهیه بلیط هواپیما باید با آنها آشنایی داشته باشید:

  • پرواز اکونومی که معمولاً به آن‌ها کلاس مسافرتی یا اتوبوسی نیز می‌گویند، در این کلاس پروازی، امکانات اولیه ارائه می‌شود و معمولاً مسافرانی که برای کار یا تفریح سفر می‌کنند مشتریان این نوع پرواز هستند.
  • پرواز پریمیوم اکونومی که نسبت به صندلی‌های اکونومی استاندارد کمی بهتر هستند و معمولاً در این کلاس پروازی فاصله بیشتری بین ردیف‌ صندلی‌های هواپیما وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است در این نوع پرواز روی صندلی‌هایی بنشینید که کمی عریض‌تر و در نتیجه راحت‌تر هستند.
  • پرواز بیزینس که به آن کلاس تجاری نیز گفته می شود؛ معمولاً آنهایی که برای کار سفر می کنند بلیط بیزینس می خرند و اغلب صندلی های باکیفیت بالاتری در این پرواز به چشم می خورد.
  • پرواز فرست کلاس که راحت‌ترین امکانات موجود را ارائه می‌دهد و عموماً گران‌ترین گزینه هنگام تهیه بلیط هواپیما است.

کلاس اکونومی هواپیما

صندلی های کلاس اکونومی هواپیما

کلاس اکونومی

کلاس اکونومی (Economy) رایج ترین نوع کلاس پروازی است و معمولا کم هزینه ترین گزینه است. پروازهای کلاس اکونومی معمولاً امکانات کمتری نسبت به سایر کلاس‌ها دارند؛ مثلا فضای پای کمتر و گزینه‌های غذایی محدودتری ارائه می دهند. با این حال، برخی از خطوط هوایی در کلاس اکونومی امکانات بیشتری را نسبت به سایرین ارائه می‌کنند؛ مانند ارائه نوشیدنی‌های رایگان یا تنقلات متنوع. کلاس اکونومی یک گزینه عالی برای کسانی است که به دنبال راهی مقرون به صرفه برای سفر هستند.

کلاس بیزینس در هواپیمایی امارات

عکسی از صندلی های کلاس بیزینس در هواپیمایی امارات

کلاس بیزینس یا تجاری

پروازهای کلاس بیزینس یا تجاری (Business) امکانات رفاهی بیشتری نسبت به پروازهای کلاس اکونومی ارائه می دهند؛ به عنوان مثال صندلی های بزرگتر با فضای پای بیشتر و گزینه های غذایی بهتری به مشتریان عرضه می کنند. مسافران کلاس تجاری یا همان بیزینس همچنین به خدمات تکمیلی نظیر اولویت سوار شدن و چک-این (یعنی برای سوار شدن به هواپیما نیازی به حضور در صف ندارید و اول از همه سوار هواپیما می شوید) در فرودگاه‌ها دسترسی دارند. پروازهای کلاس بیزنس معمولاً گران‌تر از پروازهای کلاس اکونومی هستند؛ اما اگر به دنبال تجربه‌ سفر راحت‌تری هستید، ارزش آن را دارد که بهای بلیط کلاس بیزینس را بپردازید.

پرواز فرست کلاس امارات

نمایی از صندلی های پرواز فرست کلاس امارات

فرست کلاس

کلاس پروازی درجه یک با عنوان فرست کلاس (First Class) لوکس ترین تجربه را هنگام پرواز ارائه می دهد. مسافران پرواز فرست کلاس از صندلی‌های تک نفره راحت و بزرگ‌تر با فضای پای بیشتری نسبت به مسافران کلاس بیزنس و همچنین غذاها و نوشیدنی‌های رایگان در طول سفر خود لذت می‌برند. مسافران پرواز فرست کلاس همچنین به خدماتی نظیر اولویت سوار شدن و چک-این در فرودگاه‌ها و همچنین به سالن‌های استراحت اختصاصی دسترسی دارند و می‌توانند قبل از پرواز خود در آنجا استراحت کنند. بلیط‌های فرست کلاس معمولاً گران‌ترین گزینه موجود هستند، اما اگر به دنبال یک تجربه واقعاً مجلل در سفر هوایی هستید، می‌تواند ارزش آن را داشته باشد.

کلاس پریمیوم اکونومی

کلاس پروازی پریمیوم اکونومی یا اکونومی ویژه (Premium Economy) نوع نسبتا جدیدی از کلاس پروازی است که برخی از امکانات رفاهی بیزینس یا فرست کلاس را بدون برچسب قیمت بالای مربوط به آن کلاس ها ارائه می دهد. مسافران پریمیوم اکونومی از صندلی‌های بزرگ‌تر با فضای پای بیشتر، غذاها و نوشیدنی‌های رایگان در طول سفر، خدمات سوار شدن و چک‌این بدون ایستادن در صف در فرودگاه‌ها و دسترسی به سالن‌های اختصاصی قبل از پروازشان لذت می‌برند. کلاس پروازی پریمیوم اکونومی یک گزینه عالی برای آنهایی است که به دنبال یک تجربه ارتقا یافته حین پرواز هستند و نمی خواهند به اندازه بلیط بیزنس یا فرست کلاس هزینه کنند.

کد اختصاری کلاس های پروازی

معمولا کلاس های پروازی با کدهای اختصاری روی کارت پرواز نمایش داده می شوند. هنگام خرید بلیط هواپیما نیز این کدهای اختصاری را می بینید. برخی از این کدها جهانی هستند و در تمام خطوط هوایی یکسان است و برخی دیگر منحصر به یک ایرلاین است. در ادامه به معرفی مهم ترین کدهای اختصاری کلاس های پروازی می پردازیم که در خطوط هوایی مختلف با آنها مواجه می شوید:

کد پرواز کلاس پروازی توضیحات
A فرست کلاس بلیط تخفیف دار
F فرست کلاس  
P فرست کلاس  
R فرست کلاس  
C بیزینس بهای بلیط کامل پرداخت شده است
D بیزینس بلیط بیزینس تخفیف دار
I بیزینس بلیط بیزینس تخفیف دار
J بیزینس بهای بلیط کامل پرداخت شده است
Z بیزینس بلیط بیزینس تخفیف دار
B اکونومی قابل ارتقا به کلاس های پروازی دیگر
E اکونومی اکونومی تخفیف دار
G اکونومی اکونومی تخفیف دار
H اکونومی قابل ارتقا به کلاس بیزینس
K اکونومی اکونومی تخفیف دار
L اکونومی اکونومی تخفیف دار
M اکونومی قابل ارتقا به کلاس بیزینس
N اکونومی اکونومی تخفیف دار
O اکونومی اکونومی تخفیف دار
Q اکونومی اکونومی تخفیف دار
S اکونومی یا پریمیوم اکونومی در برخی مواقع نماد کلاس بیزینس است
T اکونومی اکونومی تخفیف دار
U اکونومی ساده بدون نیاز به رزرو و بدون گارانتی
V اکونومی اکونومی تخفیف دار
W پریمیوم اکونومی  
X اکونومی اکونومی تخفیف دار
Y اکونومی بهای بلیط کامل پرداخت شده است

جدول کدهای اختصاری کلاس های پروازی

کلاس پروازی Y چیست؟

کد اختصاری Y نشان دهنده کلاس پروازی اکونومی است. هنگامی که بلیط اکونومی خریداری کرده باشید، این کد را روی کارت پرواز خود می بینید. همچنین این کد نشان می دهند شما بهای بلیط اکونومی را به طور کامل و بدون استفاده از تخفیف پرداخت کرده اید.

کلاس پروازی W چیست؟

کلاس پروازی پریمیوم اکونومی را اغلب با کد اختصاری W نشان می دهند. پس هنگام خرید بلیط هواپیما توجه داشته باشید که حرف W نشان دهنده کلاس پریمیوم اکونومی است.

کلاس پروازی J چیست؟

کد اختصاری J نشان دهنده کلاس پروازی بیزینس است. هنگامی که بلیط هواپیمای بیزینس کلاس خریداری کرده باشید، این کد را روی کارت پرواز خود می بینید. همچنین این کد نشان می دهد شما بهای بلیط بیزینس را به طور کامل پرداخت کرده اید.

کلاس پروازی F چیست؟

کد اختصاری F در بیشتر شرکت های هوایی به پروازهای فرست کلاس اطلاق می شود. هنگام خرید بلیط هواپیما فرست کلاس به کد F دقت کنید.

کارت پرواز

کلاس پروازی با حرف F روی این کارت پرواز فرست کلاس نشان داده شده است

انواع کلاس پروازی در ایران

در پروازهای داخلی ایران دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس وجود دارد و شما هنگام خرید بلیط هواپیما پروازهای داخلی فقط این دو انتخاب را دارید. تفاوت بیزینس و اکونومی در پروازهای داخلی به موقعیت صندلی در هواپیما و برخی امکانات دیگر محدود می شود. اما در پروازهای خارجی ایران ایر بلیط فرست کلاس نیز به فروش می رسد و شما می توانید تجربه سفر راحت تری را با این کلاس پروازی داشته باشید.

جمع بندی کلاس های پروازی

دانستن تفاوت‌های بین کلاس‌های پروازی مختلف می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه هنگام رزرو پرواز بعدی کمک کند. شاید بپرسید کدام کلاس پرواز بهتر است؟ باید بگوییم هر کلاس پروازی از اکونومی تا فرست کلاس، امکانات و خدمات مختلفی را ارائه می دهد که بسته به نیاز و بودجه شما در سفر هوایی ممکن است ارزش در نظر گرفتن را داشته باشد. امیدواریم این پست از وبلاگ تریپ به شما در آشنایی با انواع کلاس های پروازی موجود کمک کرده باشد تا بتوانید هنگام رزرو بلیط سفر بعدی خود تصمیم آگاهانه تری بگیرید!

سوالات متداول راجع به کلاس پروازی

کلاس پروازی چیست؟

کلاس پروازی نوعی دسته بندی برای کیفیت خدمات و امکانات در سفرهای هوایی است. به طور کلی 4 کلاس پروازی اکونومی، بیزینس، فرست کلاس و پریمیوم اکونومی وجود دارد.

تفاوت اکونومی و بیزینس چیست؟

در کلاس پروازی بیزینس امکانات و خدمات بیشتری دریافت می کنید و صندلی راحت تری در هواپیما خواهید داشت.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc