https://gateway.trip.ir/api/

راهنمای کامل سفر به آنتالیا با خودروی شخصی

به روز رسانی: 15 آبان ، 1402 راهنمای سفر

راهنمای کامل سفر به آنتالیا با خودروی شخصی

اگر تصمیم گرفته‌اید با خودروی شخصی خودتان به شهر آنتالیا بروید، به شما تبریک می‌گوییم! به هر حال وقتی قرار است با ماشین شخصی به یک کشور خارجی بروید، نیازی به استفاده از سیستم حمل و نقل شهری ندارید. از سوی دیگر هنگام سفر به آنتالیا با خودروی شخصی اختیار رفت و آمد با خودتان خواهد بود. با این حال، باید با قوانین رانندگی در ترکیه آشنایی داشته باشید تا بتوانید با خیال آسوده و بدون استرس جریمه شدن به هر کجا که می‌خواهید، بروید. راحت‌ترین روش برای سفر به آنتالیا شرکت در تور آنتالیا و همسفر شدن با گروه است، اما برخی هم ترجیح می‌دهند خودشان با خودروی شخصی سفر کنند و مدت زمان بیشتری را در کشور مقصد بمانند. در ادامه با ما همراه باشید تا تمام جزئیات سفر با خودروی شخصی به آنتالیا را با هم مرور کنیم.

سواحل آنتالیا

نمایی از سواحل زیبای آنتالیا

مسیر تهران تا آنتالیا با ماشین شخصی

اگر در تهران هستید و قصد دارید با ماشین شخصی خودتان فاصله تهران تا آنتالیا را سفر کنید، باید مسیری در حدود 2500 کیلومتر را طی کنید که تقریبا 40 ساعت طول می‌کشد. مسیری که باید در این سفر طولانی و البته هیجان انگیز طی کنید به صورت زیر خواهد بود:

مسیر تهران به ارومیه

از تهران که مبدا و شروع سفر شماست، به سمت کرج و سپس قزوین حرکت می‌کنید. اگر علاقه‌مند به دیدن جاذبه‌های گردشگری ایران هستید و فرصت کافی برای این کار را هم دارید، می‌توانید از قلعه الموت و کاروانسرای سعدالسلطنه هم دیدن کنید. بعد از قزوین باید راهی شهر زنجان شوید. در این شهر هم می‌توانید به دیدن کاروانسرای سنگی و معبد داش کسن بروید.

اما شهر بعدی که باید در مسیر فاصله تهران تا آنتالیا طی کنید، شهر هشترود است که از آن می‌گذرید و سپس باید به شهر تبریز بروید. در اینجا هم می‌توانید توقف کوتاهی داشته باشید و از دیدنی‌های این شهر بازدید کنید. از پارک ائل گلی دیدن کنید و به مرکز خرید برج شهر بروید تا مایحتاج سفر خود را از اینجا بخرید.

بعد از تبریز باید راهی شهر مرند شوید و سپس به شهر ایواوغلی در آذربایجان غربی بروید. مقصد بعدی شما در سفرتان، شهر خوی است. بعد از این شهر هم باید به قطور مرکز شهر خوی بروید و سپس با عبور از این منطقه خود را به گذرگاه مرزی رازی (مرز ترکیه) برسانید.

شروع مسیر از مرز ترکیه تا آنتالیا

به محض ورود به ترکیه باید خود را به شهر سارای برسانید. بعد از یک توقف کوتاه به شهر اوزالپ در استان وان بروید. شهر ارچک مقصد بعدی شما در این سفر خواهد بود. در این شهر می‌توانید توقف کنید و از جاذبه‌های گردشگری آن مثل دریاچه وان دیدن نمایید.

سپس باید به شهر تاتوان بروید. مقصد بعدی شهر بتلیس است که به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و کردنشین ترکیه در سفر از تهران به آنتالیا باید از آن گذر کنید. دیاربکر هم از دیگر شهرهایی است که در مسیر سفر شما قرار دارد و باید از آن عبور کنید. 

شهر بعدی، سیورک در استان شانلی اورفه است. همچنین باید از شهر هیلوان نیز گذر کنید. شهر آدانا (پنجمین شهر پرجمعیت ترکیه) و سپس مرسین هم در مسیر سفرتان قرار دارند که باید از آن‌ها بگذرید تا در نهایت به مقصد نهایی خود یعنی شهر آنتالیا برسید.

مرز ایران و ترکیه

نمایی از گذرگاه مرزی رازی (کاپیکوی)، مرز زمینی ایران و ترکیه

مدارک لازم برای سفر با خودروی شخصی به آنتالیا

خوشبختانه برای سفر به ترکیه شما به ویزا نیاز ندارید و فقط باید گذرنامه خود را به همراه داشته باشید. سایر مدارکی که در این سفر نیاز دارید عبارتند از:

  • بیمه نامه شخص ثالث ترکی
  • گواهینامه بین المللی
  • کاپوتاژ خودرو (مجوز اداره گمرک ایران)

برای تهیه بیمه نامه شخص ثالث ترکی می‌توانید به شهرهای مرزی بازرگان یا رازی بروید و از موسسات بیمه خودرو ایرانی و ترکی این بیمه‌نامه را دریافت کنید.

قیمت بنزین در ترکیه

بهتر است از قبل هزینه های سفر به آنتالیا را برآورد کنید. یکی از مواردی که حتما هنگام سفر با خودرو به ترکیه باید در نظر بگیرید، قیمت بالای بنزین نسبت به ایران است. براساس آخرین گزارش ها (آذر 1401) قیمت یک لیتر بنزین در ترکیه حدود 20 لیر ترکیه (حدود 40 هزار تومان) اعلام شده و هنگام برنامه‌ریزی برای سفر با خودرو به ترکیه باید به این رقم حتما توجه کنید.

سفر جاده ای در آنتالیا

عکسی از سفر جاده ای یکی از گردشگران در مسیر آنتالیا تا فتحیه

قوانین رانندگی در آنتالیا ترکیه

در حالی که بسیاری ترجیح می‌دهند در قالب تور آنتالیا نوروز با تعدادی از همسفران به ترکیه بروند، برخی سفر با خودروی شخصی خودشان را ترجیح می‌دهند و راحت‌تر هستند. نیاز به راهنما و لیدر برای نشان دادن مسیرها، جاذبه‌های گردشگری و خدماتی نظیر رزرو بلیط آنتالیا و هتل‌ آنتالیا از دلایل تمایل افراد برای شرکت در تور است. اما با خودروی شخصی هم می‌توانید جاده‌های شهر را پیدا کنید و یا به بهترین هتل‌های آنتالیا بروید.

البته برای اینکه در ترکیه دچار مشکل نشوید باید با قوانین رانندگی در این کشور نیز آشنا باشید. در ترکیه قوانین رانندگی تقریبا شبیه ایران است و خوشبختانه تفاوت زیادی با تهران ندارد. آنتالیا یکی از شهرهای توریستی ترکیه است که در یک مقطع زمانی تعداد گردشگران و مسافران آن افزایش پیدا می‌کند. همین موضوع باعث ازدحام و شلوغی در شهر می‌شود و تسلط کافی بر قوانین رانندگی را طلب می‌کند.

چند قانون مهم راهنمایی و رانندگی در ترکیه و شهر آنتالیا عبارتند از:

  • حق تقدم با عابران پیاده است که تفاوتی با ایران ندارد. 
  • حرکت بین خطوط در این کشور اهمیت زیادی دارد (برخلاف ایران که خیلی وقت‌ها رعایت نمی‌شود).
  • در صورت بی‌دقتی به علائم و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی ممکن است جریمه شوید.
  • بستن کمربند را فراموش نکنید. همچنین از صحبت کردن با تلفن همراه جدا خودداری کنید. 
  • در زمان سفر به آنتالیا با خودروی شخصی باید مدارک مهم از جمله کارت ماشین، برگه معاینه فنی، کارت معاینه اگزوز، فیش واریز مالیات خودرو، بیمه ماشین و گواهینامه بین‌المللی را به همراه داشته باشید. 
  • نباید کودکان زیر 12 سال در صندلی جلوی خودرو بنشینند.

جریمه‌های رانندگی در آنتالیا

در ترکیه هم درست مثل ایران بابت برخی کم‌کاری‌ها و عبور از قوانین ممکن است جریمه شوید. برای مثال نبستن کمربند 1200 لیر جریمه دارد. همچنین در صورت استفاده از تلفن همراه 600 لیر جریمه می‌شوید. همچنین اگر چراغ قرمز را رد کنید، مجبور به پرداخت 1000 لیر خواهید بود. نداشتن بیمه و گواهینامه رانندگی، مقاومت برای تست الکل، پارک کردن در مکان‌های ممنوعه و یا رانندگی در جهت مخالف از دیگر دلایل جریمه شدن در ترکیه است.

پس برای سفر به آنتالیا با خودروی شخصی بیشتر حواستان را جمع کنید تا به دردسر نیفتید و هزینه‌های سفر شما افزایش پیدا نکند.

راهنمای بازدید از جاهای دیدنی آنتالیا با ماشین شخصی

حالا که در مورد قوانین رانندگی در ترکیه صحبت کردیم، خوب است اطلاعاتی هم در خصوص سفر به شهر آنتالیا و جاهای دیدنی آن داشته باشید. وقتی با تور آنتالیا سفر می‌کنید، راهنمای سفر همه اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد. اما در سفر با خودروی شخصی، به اطلاعات جامع و کاملی نیاز دارید که در میانه سفر گیج و سردرگم نشوید.

پیشنهاد می‌کنیم روی یک کاغذ برنامه سفر خود را از قبل بنویسید. روزهای سفر را مشخص کنید و جلوی هر یک از روزها برنامه مربوط به همان روز را بنویسید تا هنگام سفر دچار تشویش نشوید. برای اینکه سفر خاطره‌انگیزی در آنتالیا داشته باشید، خوب است در مدت زمان حضور خود بازدید از این جاذبه‌های گردشگری را در برنامه سفر خود بگنجانید:

تماشای آبشار لاور دودن آنتالیا با خودروی شخصی

آبشار Lower Duden یا به ترکی Karpuzkaldıran یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر آنتالیا است؛ در این آبشار شاهد منظره فوق العاده ریزش آب از صخره‌ها به سمت دریا خواهید بود. این منظره بی‌نظیر را در کمتر جایی می‌توانید مشاهده ‌کنید. کافی است در پارک دودن بنشینید و به حرکت آبشار به سمت پایین نگاه کنید.

فقط باید بدانید آبشار دودن در واقع دو آبشار دارد که یکی در بالا و دیگری در پایین است. آبشار پایینی همان است که به سمت دریا حرکت می‌کند. بعد از اینکه خودتان را با خودروی شخصی به آبشار رساندید، می‌توانید سوار قایق شوید و مستقیما مقابل آبشار قرار بگیرید. فقط برای اینکه این سفر برایتان جذابتر شود، حتما نکات ایمنی را در زمان عکاسی و تماشای آبشار دودن رعایت کنید و از سکوی تماشا و لبه صخره فاصله بگیرید. 

علاوه بر آبشار دودن، می‌توانید با خودروی شخصی خود به آبشارهای Kursunlu در 20 کیلومتری و آبشارهای اوچانسو در 60 کیلومتری آنتالیا هم بروید. در این آبشارها اجازه شنا کردن هم دارید و مطمئنا این تجربه سفر لذت بخشی را برایتان رقم می‌زند.

تماشای سواحل آنتالیا

اگر با تور سفر نمی‌کنید، جای نگرانی برای رفتن به نقاط مختلف آنتالیا وجود ندارد. شما با خودروی شخصی خودتان می‌توانید به تماشای سواحل مختلف شهر بروید. آنتالیا آنقدر سواحل زیبا و بکری دارد که باید چند روز از سفر خود را فقط برای تفریح و استراحت در ساحل اختصاص دهید.

معروف ترین سواحل آنتالیا عبارتند از: 

  • ساحل کنیالتی: ساحل سنگریزه‌ای بزرگی است که شب هنگام به جای دنج و زیبایی تبدیل می‌شود. 
  • ساحل لارا: نزدیکترین ساحل به فرودگاه آنتالیا است و با خودرو می‌توانید به راحتی به این قسمت بروید.
  • ساحل مرمرلی: ساحل کوچکی است که درست در کنار مارینا قرار دارد و جشنواره‌ها و رویدادهای شبانه زیادی در اینجا برگزار می‌شود.

سفر یک روزه با ماشین به ترمسوس در آنتالیا

یکی دیگر از مکان‌هایی که هنگام سفر با خودروی شخصی به آنتالیا باید در برنامه خود قرار دهید، بازدید از ترمسوس است که در 40 کیلومتری این شهر قرار دارد. این جاذبه گردشگری کمتر دیده شده یک اثر تاریخی است. برای رفتن به این نقطه سیستم حمل و نقل عمومی وجود ندارد و خوشبختانه با خودروی شخصی خود به راحتی می‌توانید به آنجا بروید. اگر اهل بازدید از جاذبه‌های تاریخی هستید، دیدن ترمسوس خالی از لطف نخواهد بود.

قدم زدن در کالیچی

یکی دیگر از کارهایی که باید در برنامه سفر به آنتالیا قرار بگیرد، گشت و گذار در شهر قدیمی Kaleici (کالیچی) است که تاریخ طولانی و پر رمز و رازی دارد. با خودروی شخصی می‌توانید به آنجا بروید. در کالیچی ویرانه‌هایی از دوران روم باستان به جا مانده است که می‌توانید در اطراف آن قدم بزنید و از خیابان‌های زیبا و فروشگاه‌های پر زرق و برق لذت ببرید.

در اینجا به فروشگاه‌های فرش آنتالیا هم سری بزنید و یا برج هیدیرلیک، مسجد یولی مناره، دروازه هادریان، پارک کاراعلی اوغلو و بندر قدیمی کالیچی را به تماشا بنشینید. برج هیدیرلیک 14 متر ارتفاع دارد و در قرن دوم میلادی (زمان اپراتور روم هادریان) ساخته شده است. اگرچه این برج به روی عموم بسته است، اما می‌توانید از پشت حصارک پارک آن را تماشا کنید.

سفر به پاموکاله و هیراپولیس با ماشین شخصی

برخی آژانس‌ها در تور آنتالیا همیشه یک روز از سفر را به بازدید از پاموکاله و هیراپولیس اختصاص می‌دهند. البته وقتی این تور را انتخاب نکرده‌اید و ترجیح دادید با خودروی شخصی به آنتالیا بروید، بهتر است شما هم یک روز از سفر خود را به این دو منطقه اختصاص دهید.

پاموکاله و هیراپولیس دو جاذبه گردشگری در آنتالیا محسوب می‌شوند که مسیر جاده‌ای خوبی دارند و به راحتی می‌توانید با ماشین به آنجا برسید. پاموکاله مکان بسیار زیبایی است که به تراس‌های آهکی پلکانی و چشمه‌های آب گرم شهرت پیدا کرده است. 

هیراپولیس هم زمانی از جمله مراکز مهم تجاری و فرهنگی به حساب می‌آمد و حالا یک شهر باستانی بر در نزدیکی چشمه‌های آب گرم پاموکاله است. توصیه می‌کنیم حتما بازدید از این دو منطقه را در برنامه سفر خود با خودروی شخصی به آنتالیا قرار دهید.

فاصله پاموکاله از شهر آنتالیا 240 کیلومتر است و در سر راهتان جایگاه سوخت نیز قرار دارد. بنابراین می‌توانید صبح  زود خودتان به این سمت حرکت کنید و ناهار را در رستوران‌های هیراپولیس میل نمایید.

سفر یک روزه با ماشین به دریاچه سالدا

حالا که با تور آنتالیا به ترکیه سفر نمی‌کنید و خودروی شخصی به همراه دارید، به دریاچه سالدا هم سری بزنید. این دریاچه به گویش ترکی «سالدا گولو» خوانده می‌شود و دلیل این نامگذاری به خاطر ساحل شنی سفید و آب فیروزه‌ای شفاف (شبیه به مالدیو) است. مردم بومی این منطقه به دریاچه سالدا، «سالدیو» هم می‌گویند که برگرفته از نام مالدیو است.

اگر به تصاویر هوایی دریاچه سالدا نگاه کرده باشید، حتما برای رفتن به این مکان ترغیب می‌شوید. بین خرداد تا اواخر شهریور در این دریاچه می‌توانید حمام کنید. البته اگر ماه‌های دیگر به آنتالیا سفر کرده‌اید، می‌توانید از دیدن مناظر زیبای دریاچه لذت ببرید. برخی هم با وجود سرد بودن آب باز هم علاقه زیادی برای شنا کردن در آن دارند. 

دریاچه سالدا حدود 160 کیلومتر با آنتالیا فاصله دارد و می‌توانید صبح زود از هتل آنتالیا حرکت کنید و ظهر اینجا باشید. همچنین می‌توانید در راه بازگشت از پاموکاله به دریاچه سالدا هم سر بزنید و سپس به محل اقامت خود برگردید.

شهر کاس

نمایی از سواحل نقره‌ای شهر کاس

سفر یک روزه به شهر کاس در نزدیکی آنتالیا

در سفر با خودروی شخصی خود به آنتالیا به بازدید از ساحل کاس هم فکر کنید. کاس یکی از زیباترین شهرهای ساحلی ترکیه است که فاصله زیادی با آنتالیا ندارد. این شهر یکی از خیره‌کننده‌ترین سواحل ترکیه (کاپوتاس) را در دل خود جای داده است. رانندگی از آنتالیا به کاس هم جذابیت‌های خودش را دارد و قطعا از رانندگی در این جاده لذت خواهید برد.

در شهر کوچک کاس رستوران‌هایی با منظره رو به دریا منتظر پذیرایی از شما هستند. همچنین می‌توانید در زمان حضور خود در این شهر ساحلی سوار قایق شوید و از دیدن خلیج‌های خیره‌کننده آن لذت ببرید. 

 سفر یک روزه به آسپندوس

آسپندوس یکی از بهترین آثار حفظ شده روم باستان در 50 کیلومتری شهر آنتالیا است. پس با 40 دقیقه رانندگی می‌توانید خود را به این منطقه برسانید. در اینجا باستان شناسان آثار به جامانده از دوران امپراتوری روم از جمله آگورا و بازیلیکا را کشف کرده‌اند. البته باید قبل از رفتن یک بلیط 4 دلاری هم تهیه کنید.

بعد از تماشای این اثر تاریخی می‌توانید به شهر قونیه هم سری بزنید. جاده و مسیری که در طول رانندگی طی می‌کنید آنقدر زیباست که گذشت زمان را هم متوجه نمی‌شوید.

سفر یک روزه به آلانیا با خودروی شخصی

آلانیا یکی دیگر از شهرهای تفریحی با سواحل زیبا و بناهای تاریخی در کشور ترکیه است. این شهر تفریحی 130 کیلومتر با آنتالیا فاصله دارد و با حدود 2 ساعت رانندگی می‌توانید خود را به راحتی به آلانیا برسانید. غواصی در اینجا شهرت زیادی دارد و می‌توانید یک روز از سفر خود را فقط برای گشت و گذار در این شهر ساحلی و تفریحات آبی آن اختصاص دهید.

بهترین زمان برای سفر به آنتالیا با خودروی شخصی

حالا که قرار است با خودروی شخصی به آنتالیا بروید، خوب است بهترین زمان را برای سفر انتخاب کنید. این شهر آب و هوای مدیترانه‌ای دارد. یعنی در تابستان گرم و خشک و در زمستان خنک و معتدل است. بنابراین بهترین زمان برای سفر به این شهر، بهار (اواسط اردیبهشت تا تیرماه) و پاییز (از اواخر شهریور تا آذر) است. در این ماه‌ها از سال دمای هوای آنتالیا مطبوع و دلپذیر است و شهر هم آنقدرها شلوغ و پر از توریست نیست که نتوانید جایی را ببینید. همچنین می‌توانید در تعطیلات نوروز هم به این شهر سفر کنید.

حرف آخر

آنتالیا یکی از زیباترین شهرهای ساحلی ترکیه است که مکان‌های توریستی و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد. همچنین وجود هتل‌های لوکس همراه با رستوران‌های لاکچری می‌تواند سفر دلچسبی را برای شما رقم بزند. در این مقاله از مجله گردشگری تریپ زیر و بم سفر به آنتالیا با خودروی شخصی را بررسی کردیم. امیدواریم این راهنمای سفر مورد توجه شما قرار گرفته باشد. حالا شما بگویید انتخابتان سفر با تور است یا ماجراجویی با خودروی شخصی؟

     
بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc