https://gateway.trip.ir/api/

ارمنستان یا ترکیه؟ کدام یک برای سفر نوروزی ارزان تر است؟

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 راهنمای سفر

ارمنستان یا ترکیه؟ کدام یک برای سفر نوروزی ارزان تر است؟

ارمنستان یا ترکیه؟ ارمنستان و ترکیه دو کشوری هستند که از نظر جاذبه‌های گردشگری در غرب آسیا شناخته شده‌اند. هر یک از این کشور‌ها جاذبه‌های گردشگری زیادی دارند که موجب ورود جمع زیادی از توریست‌ها به آنجا می‌شود. بسیاری از ایرانی ها در تعطیلات نوروز سفر به ارمنستان یا ترکیه را در برنامه خود قرار می دهند. اما کدام کشور مقصد بهتری برای سفر نوروزی است؟ هزینه سفر به ارمنستان کمتر است یا ترکیه؟ کدام یک جاذبه‌های گردشگری بیشتری دارند؟ سفر به کدام کشور ارزان‌تر است؟ در این مقاله اطلاعات مربوط به این دو کشور را ارائه می‌دهیم تا بتوانید با دید بازتری بین تور ارمنستان و تور ترکیه یکی را برای تعطیلات نوروز انتخاب کنید؛ پس با ما همراه باشید.

سفر به ترکیه

نمایی از شهر استانبول ترکیه

مقایسه ارمنستان و ترکیه

ترکیه و ارمنستان هر دو از کشورهایی هستند که در زمینه صنعت گردشگری سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند. هرچند بسیاری ترکیه را مقصد اصلی توریست‌های ایرانی می‌شناسند، اما ارمنستان هم تاکنون رشد زیادی در زمینه گردشگری کرده و هر سال میزبان جمع زیادی از مسافران ایرانی است. اگر بخواهیم بدانیم سفر به کدام کشور برای تور نوروزی مناسب‌تر است، باید از چندین بُعد آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. در اینجا قصد داریم سفر به دو کشور ارمنستان و ترکیه را براساس جاذبه‌های گردشگری، هزینه سفر و حمل و نقل و همچنین شرایط آب و هوایی با هم مقایسه کنیم.

جاذبه‌های گردشگری ترکیه

ترکیه کشوری با 72 هزار کیلومتر خط ساحلی است و به همین دلیل جذابیت‌های زیادی برای مسافران و گردشگران دارد. به هر حال بیشتر کسانی که به سفرهای خارجی می‌‌روند، به تفریح در کنار سواحل و دریا علاقه زیادی دارند. اما در ارمنستان خبری از تفریحات ساحلی نیست، با این حال جاذبه‌های گردشگری دیگری برای سرگرمی و اوقات خوش سفر در این کشور فراهم شده است.

کشور ترکیه میان دریای سیاه، دریای مدیترانه و دریای اژه محصور شده است و به همین دلیل شهرهای ساحلی زیادی در این کشور وجود دارد.

به طور کلی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تور ترکیه نوروز عبارتند از:

مساجد و بناهای تاریخی ترکیه

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در ترکیه، مساجد خاص و بناهای تاریخی آن است؛ مسجد ایاصوفیه، سلطان احمد، رستم پاشا، مسجد فاتح استانبول و مسجد ایوب سلطان از جمله مساجد معروف ترکیه هستند که هر یک از آنها جاذبه های خاص خود را دارد و شما می‌توانید در تور نوروز به آنها سر بزنید.

مرداب آبی معروف ترکیه

در پارک ملی در نزدیکی دریای اژه و دریای مدیترانه، یک تالاب آبی به نام «اولودنیز» وجود دارد که در بین توریست‌ها مشهور است. این تالاب بسیار زیبا محلی برای زندگی پرندگان است که با رفتن به کوه باباداغ می‌توانید از نزدیک این پرندگان را مشاهده کنید. همچنین یکی از تفریحات در اولودنیز، پاراگلایدر است که اگر به آن علاقه دارید، می‌توانید به این تالاب بروید.

ساحل کلئوپاترا

از دیگر مکان‌های دیدنی ترکیه که در ارمنستان خبری از آن نیست، ساحل کلئوپاترا آلانیا را می‌توان نام برد. این ساحل با شن‌ و ماسه‌های سفید و آب‌های شفاف فیروزه‌ای دارای انواع تفریحات و سرگرمی برای گردشگران است. همچنین در نزدیکی ساحل کلئوپاترا فروشگاه‌ها، رستوران و کافه‌های زیادی آماده ارائه خدمات به توریست‌ها هستند.

ساحل کلئوپاترا آلانیا

تصویری از ساحل کلئوپاترا در آلانیا ترکیه

جزیره کینالیادا

در کشور ترکیه یک جزیره 12 کیلومتری در جنوب استانبول هم وجود دارد که با نمای رو به دریا، فوق‌العاده زیبا و جذاب است. به دلیل اینکه زمین این جزیره حاوی مس و آهن است، خاک آن به رنگ سرخ درآمده و علت نامگذاری این جزیره به کینالیادا (حنا) همین است.

از دیگر جزایر زیبای ترکیه باید به جزیره یاسیادا اشاره کنیم که با وجود کوچک بودن، از طبیعت زیبا و آب و هوای مدیترانه‌ای مطبوع برخوردار است. 

جزیره صدف

یکی دیگر از بخش‌های دیدنی ترکیه جزیره صدف است. این جزیره زیبا پوشیده از درختان کاج است و یک ملک خصوصی محسوب می‌شود. با این حال می‌توانید به این جزیره بروید و از سواحل آن لذت ببرید. در اینجا هر امکانات رفاهی که برای سرگرمی و سفر خود نیاز دارید، فراهم آمده است.

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان

اما در تور ارمنستان نوروز چه خبر است؟ آیا در ارمنستان هم مثل ترکیه ساحل و جزیره وجود دارد؟ همانطور که گفتیم در این کشور هیچ دریا یا جزیره‌ای نمی‌بینید. البته می توانید روی سواحل دریاچه سوان ایروان هم حساب کنید. این دریاچه تنها محل برای تفریحات آبی در ایروان است. اما کوه‌های آرارات که یکی از نمادهای اصلی ارمنستان به حساب می‌آید، به خوبی می‌تواند شما را سر ذوق بیاورد.

بسیاری از کوهنوردان برای صعود به این رشته کوه‌ها به ارمنستان سفر می‌کنند. همچنین شهر ایروان (پایتخت ارمنستان) دارای مقاصد گردشگری فراوانی است که می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت ببرید. به ارمنستان دره گل‌ها نیز می‌گویند که علت آن برخورداری از طبیعت و گل‌های زیبا است. همچنین در این کشور آثار تاریخی و مذهبی متعددی وجود دارد که برخی از آن‌ها با تمدن و تاریخ ما ایرانی‌ها گره خورده است.

تعدادی از بهترین مکان‌های دیدنی در تور ارمنستان عبارتند از:

کلیسای هاغارتسین

پیشنهاد ما این است که به محض تهیه بلیط هواپیما ایروان به فکر بازدید از کلیسای هاغارتسین باشید. هر چند در ترکیه هم تعدادی کلیسا و آثار باستانی وجود دارد که در حال حاضر به مسجد تبدیل شده‌اند، اما کلیساهای ارمنستان از ابتدا همین کاربری را داشته‌اند. این کلیسای زیبا در روستای دلیجان در شمال غربی ارمنستان قرار دارد. از زیبایی‌های این کلیسا باید به قرار گرفتن آن در دل جنگل‌ها و یک روستای خوش آب و هوا اشاره کنیم. این کلیسا در قرن 13 میلادی تاسیس شده است و نمادی از تمدن، فرهنگ و معماری ارمنی‌هاست.

روستای دلیجان ارمنستان

نمایی از روستای دلیجان ارمنستان

کلیسای نوراوانک

اگر اهل کوهنوردی هستید و به آثار تاریخی هم علاقه زیادی دارید، کلیسای نوراوانک بهترین مقصد برای شما خواهد بود. در تور ارمنستان نوروز می‌توانید از این کلیسا دیدن کنید و ساختمان قدیمی آن را از نزدیک ببینید. این بنا در قرن 13 میلادی تاسیس شده است و با آجرهای زرد و نارنجی، نمای خیره‌کننده‌ای دارد. دور تا دور این کلیسا را کوه فرا گرفته است می‌توانید علاوه بر کوهنوردی از این بنا هم بازدید کنید.

صعود به آراگاتس و آرارات

آرارات از جمله کوه‌هایی است که بخشی از آن در ترکیه و بخش دیگر آن در ارمنستان است. آراگاتس یکی از کوه‌های منحصر به فرد و بلندترین قله ارمنستان است که می‌توانید در صورت سرد نبودن و آفتابی بودن هوا به این کوه صعود کنید. البته یادتان باشد بدون راهنما به این ماجراجویی نروید.

صومعه گغارد

به همان اندازه که در ترکیه باید به دنبال ساحل باشید، در ارمنستان تعداد زیادی صومعه و کلیسا وجود دارد. بیشتر این کلیساها قدیمی هستند و ساختمان‌های شگفت‌انگیز و تاریخی دارند. یکی از این صومعه‌ها، صومعه «گغارد» است که در قرن چهارم میلادی ساخته شده. این کلیسا در دل صخره‌هایی با شیب تند و طبیعت فوق‌العاده زیبا قرار دارد که قطعا از دیدن آن متعجب خواهید شد.

صومعه گغارد

صومعه گغارد در ارمنستان

تور ارمنستان ارزان‌تر است یا تور ترکیه؟

برای اینکه بتوانیم به این سوال جواب دهیم باید چند عامل مهم را مورد بررسی قرار دهیم که همگی بر قیمت تور ارمنستان و تور ترکیه تاثیرگذار هستند:

مقایسه قیمت بلیط هواپیما ارمنستان و ترکیه

اولین فاکتور مقایسه تور این دو کشور به بهای بلیط هواپیما ایروان و استانبول مربوط می‌شود. اگر از تهران به ایروان سفر کنید، بهای بلیط برای سفر نوروزی از 6 میلیون تومان به بالا خواهد بود (دی ماه 1401). حال آنکه بلیط استانبول حداقل 500 هزار تومان گرانتر است. البته به شرط اینکه برای رفتن به ترکیه شهر استانبول را انتخاب کرده باشید.

مقایسه قیمت هتل در ارمنستان و ترکیه

در این مورد هیچ نظر قطعی وجود ندارد و کیفیت و سطح خدمات هتل در آن دخیل است. برای مثال ممکن است یک هتل 5 ستاره در نخجوان برای یک شب حدود 5 میلیون تومان از شما هزینه دریافت کند، اما یک هتل با همین سطح در ترکیه 4 میلیون تومان هزینه بگیرد. در واقع تعداد ستاره‌های هتل، محل قرار گرفتن هتل و نزدیکی آن به مرکز شهر، بازار و مکان‌های گردشگری از عواملی است که می‌تواند روی هزینه اقامت تاثیر زیادی داشته باشد.

مقایسه ارزش پول ارمنستان و ترکیه

پول رایج ارمنستان درام است که نسبت به لیر ترکیه ارزش کمتری دارد؛ بنابراین ارزان‌تر است و اگر تور ارمنستان نوروز را انتخاب کرده باشید، با تبدیل ریال به درام، پول بیشتری خواهید داشت. بنابراین هزینه سفر به این کشور نسبت به ترکیه تا حدودی کمتر خواهد بود.

مقایسه هزینه گردشگری و تفریح در ارمنستان و ترکیه

هزینه‌های سفر در ترکیه نسبت به ارمنستان بالاتر است. صنعت گردشگری در ترکیه رشد بهتری داشته و در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش شده است. بنابراین طبیعی است که به همان میزان، هزینه‌های گردشگری نیز بالاتر برود. هرچند در در صنعت توریست ارمنستان نیز سرمایه‌گذاری‌هایی شده اما هنوز به رشد کامل نرسیده است. یکی از سیاست‌های فعلی دولت این کشور جذب توریست و تبلیغات برای رشد صنعت گردشگری است. به همین دلیل هزینه‌های سفر به ارمنستان پایین در نظر گرفته شده است تا تعداد مسافران به این کشور افزایش یابد.

هزینه خرید سوغات و صنایع دستی در ترکیه و ارمنستان

ترکیه در سال‌های اخیر رشد زیادی در زمینه صنایع نساجی، پوشاک و لوازم خانگی داشته است. این کشور دروازه اروپا است و اینجا کالاهای لوکس از برندهای مطرح بین‌المللی در بازار به وفور پیدا می‌شود. اگرچه در ارمنستان هم می‌توانید این برندها را پیدا کنید، اما محصولاتی که به خود این کشور تعلق داشته باشد، نسبت به ترکیه کمتر است. صنایع دستی یکی از سوغات‌های پرطرفدار در تور ارمنستان نوروز است، اما آنقدر گران قیمت نیست که نتوانید هزینه آن را پرداخت کنید.

مقایسه آب و هوای ترکیه و ارمنستان

از نظر شما آب و هوای کدام کشور برای سفر در تعطیلات نوروزی مناسب‌تر است؟ از آنجا که در ابتدای فصل بهار هنوز هوا خیلی گرم نشده و هنوز سوز سرمای زمستان به طور کامل رخت نبسته است، باید به دنبال کشوری با آب و هوای گرمتر باشید. به هر حال در سفر به ارمنستان یا ترکیه باید بتوانید حتی شب‌ها هم بدون اینکه احساس سرمای شدید کنید، از هتل بیرون بروید.

آب و هوای ارمنستان در نوروز

طبق تجربه فصل بهار از بهترین زمان‌ها برای سفر به ارمنستان است. از نظر آب و هوایی ارمنستان یک کشور سرد و کوهستانی محسوب می‌شود که شباهت زیادی به اردبیل دارد. با این حال در ابتدای فصل بهار (ایام نوروز) از میزان سرمای زمستان کاسته شده و زمین در حال نو شدن با سبزه‌ها و گل‌های زیبا در حال رویش دوباره هستند.

همچنین شما می‌توانید در ایام نوروز در بازی‌ها و تفریحاتی مثل آفرود، پاراگلایدر، جت‌اسکی، بالن‌سواری، زیپ‌لاین و بانجی ‌جامپینگ نیز شرکت کنید. همچنین در ابتدای فصل بهار در این کشور جشنواره‌های زیادی نیز به راه می‌افتد که حضور در آن‌ها خالی از لطف نیست.

آب و هوای ترکیه در نوروز

بیشتر شهرهای ترکیه (به خصوص شهرهای ساحلی) دارای آب و هوای مدیترانه‌ای هستند. یعنی زمستان‌های معتدل و مرطوب و تابستان‌های گرم و خشک دارند. در ابتدای فصل بهار از میزان بارندگی‌ها نسبت به پاییز و زمستان کاسته می‌شود و روزهای آفتابی زیادی برای تفریح و سرگرمی شما در کنار سواحل وجود دارد. در بیشتر مناطق ترکیه، دمای هوا نسبت به ارمنستان بالاتر است. اگر طبع سرد دارید و می‌خواهید تعطیلات نوروز را در یک کشور معتدل و آفتابی بگذرانید، سفر به ترکیه را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

جمع بندی

در این مقاله از تریپ سفر به ارمنستان و ترکیه را با هم مقایسه کردیم. اگر هزینه سفر برایتان خیلی مهم است و می‌خواهید تعطیلات نوروز را با هزینه کمتری در یک کشور خارجی سپری کنید، سفر به ارمنستان را به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ اما اگر اهل ورزش‌های آبی و قدم زدن در کنار سواحل شنی با آب‌های شفاف و فیروزه‌ای هستید، تور ترکیه برای شما مناسب‌تر خواهد بود. با توجه به مواردی که در این مقاله ذکر کردیم، اگر قرار باشد بین تور ارمنستان و تور ترکیه یکی را انتخاب کنید، سراغ کدام یک می‌روید؟ در نهایت این شما هستید که می‌توانید بین یکی از این دو کشور، بهترین گزینه را برای تعطیلات نوروزی خود انتخاب کنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc