https://gateway.trip.ir/api/

پل صلح تفلیس گرجستان کجاست؟ + عکس و لوکیشن

به روز رسانی: 24 اردیبهشت ، 1403 جاذبه های گردشگری

پل صلح تفلیس کجاست؟

تجربه قدم زدن روی سازه‌ای عجیب و زیبا همراه با نورپردازی رویایی، تنها روی پل صلح تفلیس امکان‌پذیر است. شهرت این پل به حدی است که تا اسم تور گرجستان به میان می‌آید، افراد سریعا به یاد پل صلح تفلیس می‌افتند و به دیگران بازدید آن را توصیه می‌کنند. دوست دارید راجع به سازه پل تفلیس بیشتر بدانید؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله همراه با هم روی پل صلح قدم بزنیم و داستان و ویژگی‌های خاص آن را برشماریم.

عکس پل صلح تفلیس

عکسی از پل صلح تفلیس بر روی رودخانه متکواری

بازدید از پل صلح در تفلیس

پل صلح تفلیس یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور گرجستان است که قسمت قدیمی تفلیس را به رایک پارک این شهر متصل می‌کند. پل صلح تفلیس گرجستان روی رودخانه متکواری یا همان کورا نصب شده است. هنگامی که از روی پل صلح رد می‌شوید، می‌توانید به طور همزمان از رایک پارک تفلیس و اماکن تاریخی آن بازدید کنید. رایک پارک تفلیس یک مجموعه تله کابین هم دارد و با سوار شدن به تله کابین می‌توانید از قلعه ناریکالا هم دیدن کنید.

تله کابین بر فراز پل صلح تفلیس

نمایی از تله کابین نزدیک پل صلح تفلیس

هنگام بازدید از پل صلح، متوجه خواهید شد که این پل را به شکل قوسی طراحی کرده‌اند و با نور ال‌ای دی تزئین شده است. پل تفلیس در شب، با روشن شدن چراغ‌ها، زیبایی دوچندانی پیدا می‌کند و صحنه‌ای رویایی را رقم می‌زند. وقتی به میانه پل رسیدید، کمی صبر کنید و نگاهی به اطراف بیندازید؛ زیرا در بخش میانی پل زیباترین صحنه‌ها از شهر تفلیس را خواهید دید. معمولا این قسمت پل مناسب‌ترین بخش برای گرفتن عکس‌های زیبای تاریخی است.

پل صلح تفلیس ارزش دیدن دارد؟

یکی از پربازدیدترین نقاط تفلیس در تور گرجستان نوروز 1403 همین پل صلح است که مسافران و گردشگران زیادی برای دیدن آن صف می‌کشند. اما چرا این پل تا این حد مشهور است؟ از پل صلح تفلیس چه می‌دانید؟ پل صلح تفلیس حدودا 150 متر طول دارد و مهم‌ترین هدف ساخت آن، اتصال بخش قدیم شهر تفلیس به قسمت جدید این شهر بوده است. تاریخ افتتاح پل صلح 6 می ‌2010 معادل  16 اردیبهشت 1389 در تاریخ شمسی است. در یک سمت پل کلیسای متخی تفلیس همراه با مجسمه مشهور پادشاه واختانگ گرگاسالی و همچنین قلعه معروف ناریکالا تفلیس قرار دارد و از سوی دیگر نیز به دفتر ریاست جمهوری کشور گرجستان و همچنین به پل باراتاشویلی ختم می‌شود.

داخل پل صلح تفلیس

تصویری از داخل سازه پل صلح تفلیس

معماری و نورپردازی پل صلح تفلیس

پل صلح از ترکیب شیشه و فلز ساخته شده و برای روشنایی آن، چندین لامپ ال ای دی در پل تعبیه شده است. در کنار پل نردبان‌های شیشه‌ای وجود دارد که حتی آن‌ها هم با نور ال ای دی مزین گشته‌اند. معمولا لامپ‌های ال ای دی حدود 90 دقیقه قبل از غروب آفتاب روشن می‌شوند و جلوه‌ای خاص به پل و ساختمان‌های اطراف رودخانه می‌بخشند. این لامپ‌ها تا 90 دقیقه بعد از طلوع آفتاب نیز همچنان روشن هستند. البته سیستم نورپردازی این پل به این سادگی نبوده و در طراحی آن نهایت دقت به کار گرفته شده تا پل همانند نگینی در شهر تفلیس بدرخشد. 

نورپردازی پل تفلیس به 4 حالت مختلف و پشت سر هم اجرا می‌شود. برخی از ال ای دی‌های تعبیه شده در نورپردازی همانند یک موج روشن و خاموش می‌شوند و گویی به طور هماهنگ با موج‌های رودخانه به رقص می‌آیند. علاوه بر این در ابتدا و انتهای پل نیز دو باند نوری وجود دارد که این دو باند در قسمت وسط پل به یکدیگر می‌پیوندند. 

حالت سومی نیز وجود دارد که در آن لامپ‌ها از قسمت بیرونی سقف شروع به روشن شدن می‌کنند و بعد از روشن شدن کامل سقف، نور به مرور کم شده تا پل کاملا تاریک شود. در حالت چهارم هم به طور رندوم چراغ‌های ال ای دی در حالت‌های مختلف به شکل چشمک‌زن روشن می‌شوند. ترکیب این نورپردازی‌ها با یکدیگر باعث می‌شود تا پل صلح جلوه‌ای متفاوت داشته باشد.

جدای از این چراغ‌ها، در قسمت پیاده‌رو پل هم چراغ‌های ال ای دی کم مصرفی وجود دارد که دارای 240 سنسور حرکتی است. هنگامی که عابران روی پل حرکت می‌کنند، این چراغ‌ها با حرکت آن‌ها خاموش و روشن می‌شوند. به طور کلی حدود 6040 لامپ ال ای دی در پل تعبیه شده است. یک طراح نور از کشور فرانسه به نام فیلیپ مارتیناد در طراحی نورپردازی این پل همکاری داشته است. 

نمای کلی پل صلح هم در نوع خود بسیار جالب و به نوعی شبیه به موجودات دریایی است. این طراحی خاص اثری از یک معمار ایتالیایی به نام میشل دلوچی مشهور است. تجلی هنر و معماری در این سازه منحصر به فرد باعث شده تا پل صلح یکی از مقاصد اصلی گردشگران تور گرجستان نوروز 1403 باشد و شهرتی جهانی پیدا کند.

پل صلح تفلیس در شب

نمایی از پل صلح تفلیس در شب

نکات جالب راجع به پل صلح 

جالب است بدانید سازه کلی این پل ابتدا در ایتالیا ساخته شده و سپس با کمک 200 کامیون به شهر تفلیس انتقال داده شده است. نورهای ال ای دی طراحی شده هم در زمان مونتاژ پل روی آن نصب شده‌اند. با این حال، در نهایت حاصل این زحمات به بار نشسته سازه‌ای زیبا و تحسین‌برانگیز شد که به تمام تلاش‌ها برای ساخت آن می‌ارزید.

گفتنی است در سال 2012 پل صلح به عنوان یکی از 13 پل عجیب دنیا شناخته شد. بعد از این رویداد، شهرت پل صلح بیشتر شد و مسافران بسیاری هر ساله با تور گرجستان برای دیدن این پل زیبا به این کشور سفر کردند. 

هنگامی که طرح نهایی پل صلح از سوی طراحان اعلام شد، واکنش‌ها و انتقاد‌ات زیادی را برانگیخت. از مهم‌ترین دلایل مخالفت منتقدان این بود که آن‌ها معتقد بودند ظاهر مدرن پل با بافت قدیمی شهر تفلیس هم‌خوانی ندارد. در واقع آن‌ها باور داشتند ظاهر قدیمی شهر تفلیس باید حفظ شود و احداث پلی مدرن با معماری امروزی در این شهر ضرورت خاصی ندارد و این عدم تناسب و ناهماهنگی باعث به هم ریختن نمای شهر خواهد شد. اما امروزه پل صلح تفلیس یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در گرجستان محسوب می‌شود.

آدرس پل صلح تفلیس؛ چگونه به پل صلح برویم؟

اگر تصمیم دارید با تور تفلیس به گرجستان سفر کرده و از این جاذبه زیبا دیدن کنید، می‌توانید برای یافتن پل از راهنمای تور خود کمک بگیرید یا از او بخواهید شما را به بازدید از این جاذبه ببرد. اما اگر خودتان به تنهایی راهی شده‌اید کافیست به خیابان اصلی Zviad Gamsakhurdi Named Right  Bank بروید. به طور کلی از هر جایی در مرکز شهر با صرف 15 دقیقه زمان می‌توانید به پل صلح برسید. در زیر لوکیشن پل صلح تفلیس روی نقشه گوگل را می‌بینید:

لوکیشن پل صلح تفلیس در گوگل مپ

چه جاذبه‌هایی به پل صلح تفلیس نزدیک است؟

پل صلح به مرکز شهر تفلیس بسیار نزدیک است. بنابراین هنگام بازدید از این مکان به راحتی می‌توانید به جاذبه‌های دیگر تفلیس هم سری بزنید. کافیست کمی پیاده‌روی کنید تا بتوانید جاذبه‌های بیشتری را ببینید. پل صلح به جاذبه‌هایی نظیر قلعه ناریکالا، کلیسای سیونی تفلیس، میدان آزادی، باغ گیاه‌شناسی، تئاتر روستاولی، تئاتر اپرا ملی گرجستان و کلیسای جامع بسیار نزدیک است.

چه هتل‌هایی به پل صلح نزدیک است؟

هتل‌های بسیار زیادی اطراف پل صلح وجود دارد که هنگام سفر با تور گرجستان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. هتل‌ها در رده‌های قیمتی متفاوت و از هتل‌های معمولی تا لوکس طبقه‌بندی می‌شوند. بنابراین نگران اولویت‌ها و هزینه‌ها نباشید، زیرا با هر سلیقه‌ای می‌توانید هتل مناسبی انتخاب کنید. مزیت دیگر هتل‌های این منطقه این است که نزدیک به مرکز شهر هستند و شما با بسیاری از امکانات رفاهی و جاذبه‌های گردشگری فاصله کمی خواهید داشت.

هتل‌های تفلیس پالاس، ماریوت، روستاولی، رادیسون بلو، هتل کورتی یارد بای ماریوت، هتل آپارت و هتل هالیدی از جمله هتل‌های نزدیک پل صلح تفلیس هستند.

چه رستوران‌هایی نزدیک پل صلح هستند؟

جاذبه‌های گردشگری اطراف پل صلح باعث شده تا بسیاری از مسافران هر ساله با تور گرجستان به این مکان سفر کنند. به همین دلیل رستوران‌های زیادی نیز در اطراف پل صلح به وجود آمده‌اند که کیفیت مطلوبی هم دارند. تقریبا تمامی این رستوران‌ها به شما امکان سفارش غذای محلی را می‌دهند. اما اگر طرفدار غذاهای گرجی نیستید، کافیست به رستوران‌های ایرانی نزدیک پل صلح تفلیس مراجعه کنید و طعم غذای ایرانی را در قلب گرجستان بچشید.

رستوران‌های هزار و یک شب تفلیس، کلاب رستوران انرژی، آکادمی لانژ، نایب تفلیس گرجستان، ماچخلا، شاندیزو گالری ایرانی آب و آتش از جمله رستوران‌های با کیفیت و نزدیک به پل صلح هستند.

کلام آخر

در این مقاله از مجله گردشگری تریپ نگاهی به یکی از دیدنی‌های شهر تفلیس داشتم. پل صلح تفلیس بی‌شک یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کشور گرجستان است. با دیدن این پل خواهید دانست که چرا این سازه جزو 13 پل عجیب دنیا قرار گرفته است. معماری جالب پل صلح تنها دلیل شهرت آن نیست و نورپردازی خاصی که روی این سازه طراحی و اجرا شده از دیگر دلایل شهرت این پل است. طراحان پل صلح نهایت سعی خود را به کار برده‌اند تا این پل شبیه به نگینی در قلب گرجستان باشد که تمامی نگاه‌ها را به خود جذب می‌کند. البته این ایده تنها در حد رویا نبوده و امروزه شاهد این هستیم که افراد بسیاری به خاطر دیدن این پل تور گرجستان را رزرو می‌کنند. شما تا به حال به گرجستان سفر کرده اید؟ نظرتان راجع به پل صلح تفلیس چیست؟ آیا از نزدیک هم به همین اندازه جذاب و دیدنی است؟ 

     
بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc