https://gateway.trip.ir/api/

خانه ماپار اهواز کجاست؟

به روز رسانی: 20 شهریور ، 1402 جاذبه های گردشگری

خانه ماپار اهواز

وقتی بحث جاذبه‌های گردشگری اهواز به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند، پل‌های بی‌شمار و زیبای این شهر است؛ اما اهواز، خانه‌های سنتی خارق‌العاده‌ای نیز دارد. خانه ماپار اهواز، از مشهورترین خانه‌های این شهر است که حدود 20 سال پیش به ثبت ملی رسید. این خانه با معماری جذابی که دارد، اکنون به یکی از جاهای دیدنی اهواز تبدیل شده است. اگر می‌خواهید با خانه ماپار و نحوه بازدید از آن بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

داخل خانه ماپار اهواز

داخل خانه ماپار اهواز

تاریخچه خانه ماپار اهواز

شاید برایتان جالب باشد که بدانید واژه «ماپار» به معنای ماه است! این واژه ی زیبا در دزفول نیز به عنوان یک نام خانوادگی شناخته می‌شود. برخی می‌گویند اصالت اسم ماپار به قوم بختیاری‌ها و چهارلنگ برمی‌گردد؛ اما بنای تاریخی ماپار در دوران سلطنت رضاشاه در دل اهواز زیبا ساخته شد. اگرچه تاریخ دقیقی از زمان ساخت این بنا در دست نیست؛ اما می‌دانیم که در سال 1380 با شماره ی ثبت ۴۲۲۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نام این بنای تاریخی از اسم صاحب آن یعنی عبدالمجید ماپار گرفته شده. وی در زمان خود بازرگانی معروف بوده که تصمیم می‌گیرد خانه خود را در کنار رود کارون بسازد. او ساخت این خانه را به عهده معماران مطرح زمان پهلوی سپرد.

بعد از فوت تاجر مشهور اهوازی، خانه ماپار توسط دولت پهلوی توقیف شده و پس از انقلاب اسلامی، به سازمان میراث فرهنگی سپرده شد. خانه ماپار که در سال 1380 خورشیدی به ثبت ملی رسید، در حال حاضر یکی از جاذبه های توریستی اهواز به شمار می‌رود و سالانه افراد بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

پلان خانه ماپار اهواز؛ معماری خانه های سنتی

عمارت خانه ماپار در اهواز از چند زیرزمین، دو حیاط بزرگ در دو طرف ساختمان، طاق‌نماهای زیبا و درب‌های چوبی تشکیل شده است. طاق‌نماهای هلالی این خانه، هویتی از خانه‌‌های زیبا و کهن قدیمی ایرانی را نمایش می‌دهد. ظاهر بنای این عمارت، آجری؛ زیرزمین‌های آن سنگی و سقف اتاق‌های خانه از جنس چوب است. 

در سقف داخلی خانه ماپار از تیرهای چوبی قدیمی استفاده شده که حد فاصل هر کدام از آن‌ها به 20 سانتی‌متر می‌رسد. بر سردر خانه نیز آجرهای زیبا و جذابی قرار دارد که حس‌وحال بازدیدکنندگان را از لحظه ورود به عمارت، تحت تاثیر قرار می‌دهد. زمانی که به حیاط خانه وارد می‌شوید، نمایی زیبا از خانه‌های آجری با سبکی سنتی را مشاهده خواهید کرد.

این خانه زیرزمینی خنک دارد که برای گذران روزهای گرم سال ساخته شده است. حوض کوچکی به رنگ فیروزه‌ای نیز در وسط حیاط خانه ماپار اهواز قرار گرفته که حس‌وحال خوبی را به بیننده منتقل می‌‌کند. پنجره‌های این خانه از شیشه‌های رنگی زیبا درست شده که با تابیدن نور خورشید، منظره زیبایی را به نمایش می‌گذارد. البته تماشای تابش نور چراغ از میان رنگ شیشه‌ها و در تاریکی شب نیز خالی از لذت نیست.

اگر کنار حوض باستید، می‌توانید انعکاس تصویر خانه و درخت‌های آن را بر روی آب ببینید. در بین این درختان، دو درخت نخل وجود دارد که همانند سایر نخل‌های استان خوزستان، اصالت خود را حفظ کرده‌اند. درخت نخل برای مردم جنوب از جایگاه مقدسی برخوردار است؛ چراکه ثمره آن سال‌های زیادی برکت سفره‌های آنان بوده و جزوی از هویت آنان به شمار می‌رود. این دو درخت تنه خمیده‌ای دارند و به نظر می‌رسد که در حال شکستن هستند. مردم اهواز درختانی با این شکل را را نخل قهرکرده می‌نامند. شاید تعجب کنید اگر بدانید که بسیاری از گردشگران، فقط برای بازدید از این دو نخل به خانه ماپار می‌آیند.

این مجموعه پس از بازسازی به یک واحد خصوصی سپرده و به مکان جذابی برای برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و هنری تبدیل شد.

بازسازی خانه ماپار در اهواز

متاسفانه خانه ماپار اهواز در سال‌های متمادی از آسیب در امان نبوده و به دلایل متعددی، بخش‌هایی از آن تخریب شده است. موریانه‌ها، رطوبت، زلزله و... برخی از عوامل طبیعی هستند که باعث آسیب به این خانه تاریخی شده‌اند. به همین دلیل، در سال 1395 مسئولین به فکر بازسازی این بنای تاریخی افتادند. درنتیجه، خانه ماپار زیر نظر سازمان میراث فرهنگی مورد بازسازی قرار گرفت.

در فاز اول بازسازی، بودجه لازم 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که برای مرمت فضای داخلی خانه، لوله‌کشی‌ها، سیم‌کشی‌های برق، دیوارها و دیگر قسمت‌های عمارت مورد استفاده قرار گرفت. این سازمان همچنین برای فاز دوم بازسازی خانه ماپار در اهواز نیز برنامه ‌هایی دارد و طبق قول‌وقرارهای داده شده، قرار است به سایر بخش‌های این بنای تاریخی پرداخته شود.

آشنایی با بخش های مختلف خانه ماپار

خانه ماپار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و این روزها میزبان فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله نمایشگاه‌های عکاسی و صنایع دستی است. نگارخانه، کتابخانه، عکاس‌خانه، رستوران و شربت‌خانه، مرکز تولید و فروش صنایع دستی و مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری و میراث فرهنگی خوزستان، از بخش‌های اصلی خانه ماپار هستند. در ادامه، بخش‌های مختلف این عمارت را معرفی کرده و به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

کتابخانه ماپار

اگر شما هم به خواندن کتاب‌های متنوع علاقمند هستید، باید سری به کتابخانۀ این بنای تاریخی بزنید. کتابخانه‌ای پر از کتاب های ادبی، هنری و دیوان حافظ در زیرزمین این خانه دیده می‌شود. همچنین انجمنی به نام دوست‌داران حافظ نیز از سال 1386 فعالیت خود را در خانه ماپار اهواز آغاز کرده و بساط شعر و کتاب در زیرزمین خانه ماپار همیشه برپا است.

نگارخانه ماپار

نگارخانه ماپار اهواز از مجسمه های هنری متنوعی پر شده است. شما می‌توانید در داخل عکس‌خانه این نگارخانه لباس‌های سنتی جنوبی بپوشید و عکس‌های یادگاری بیاندازید. در این نگارخانه اجرای موسیقی زنده نیز برگزار می‌شود و لحظاتی خوش را برای گردشگران ثبت می‌کند.

صنایع دستی خانه ماپار

در طبقه اول این عمارت، فروشگاهی وجود دارد که صنایع دست‌ساز مردم محلی را عرضه می‌کند. شما می‌توانید در نمایشگاه آثار هنری و صنایع دستی ماپار، ظروف سفالی، لباس‌های دست‌دوز، حصیرهای دستباف و زیورآلات صدفی را خریداری کرده و به‌عنوان سوغاتی به خود یا عزیزانتان هدیه دهید.

رستوران خانه ماپار اهواز

رستوران خانه ماپار اهواز

بامک خانه ماپار

آیا می‌دانستید که خانه تاریخی ماپار مرکزی گردشگری برای کودکان نیز محسوب می‌شود؟ در این عمارت، فضایی سرگرم‌کننده برای کودکان فراهم شده است. همین موضوع باعث تمایز خانه ماپار نسبت به سایر جاهای تاریخی است. خانواده‌ها می‌توانند کودکان خود را در بامک خانه ماپار سرگرم کنند و خود با فراغ بال، به بازدید از این بنای تاریخی مشغول شوند. این فضا علاوه بر سرگرمی، نقش آموزش کودکان را نیز برعهده داشته و اطلاعات خوبی در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

شربتخانه ماپار

پس از گشت‌وگذاری دلچسب در هوای گرم و شرجی جنوب، می‌توانید به شربت‌خانه ماپار سر بزنید و نوشیدنی معروف و محبوب «ماء لقاح» را امتحان کنید. این نوشیدنی از عرقیجاتی تهیه می‌شود که از لقاح درخت نخل به وجود می‌آید.

رستوران و کافی ‌شاپ خانه ماپار

اگر به غذاهای جنوبی و دریایی علاقه دارید، باید بدانید که رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های متنوعی در حیاط عمارت ماپار اهواز قرار دارد. شما می‌توانید در بالای عمارت بنشینید، غذای مورد علاقه خود را میل کنید و از فضای دورتادور این مجموعه لذت ببرید. فضای پیرامون این خانه با گلدان‌ها، باغچه‌های کوچک سرسبز و حوض آبی‌رنگ وسط حیاط تزئین شده است.

جاذبه های دیدنی اطراف خانه ماپار

اهواز یکی از زیباترین شهرها در جنوب ایران است و مردمی مهمان‌نواز و خونگرم دارد. مهم‌ترین جاذبه دیدنی این شهر، رود کارون است که با عظمت شگفت‌انگیز خود از وسط شهر عبور می‌کند. اما سایر جاهای دیدنی اهواز نیز از جذابیت کمتری برخوردار نیست. اگر به بازدید از خانه ماپار رفتید، می‌توانید از جاذبه‌های توریستی زیر هم دیدن کنید.

پل طبیعت کیانپارس

پل طبیعت کیانپارس اهواز یکی از دیدنی‌ترین اماکن اطراف خانه ماپار است. گردشگران می‌توانند از بالای این پل، رود پرآب کارون را ببینند که پارک لاله و پارک ساحلی اهواز را به هم متصل می‌کند. شما می‌توانید هنگام غروب آفتاب روی پل قدم بزنید و رود کارون را از بالای آن تماشا کنید.

کلیسای سورت مسروپ

این کلیسا در مرکز شهر اهواز و نزدیک به خانه ماپار قرار دارد. کلیسای سورت مسروپ در دوران پهلوی، توسط شخصی ارمنی به نام ترداد داویدیان ساخته شده که از کارکنان شرکت نفت بوده است.

کاروانسرای معین التجار

کاروانسرای معین‌التجار یکی دیگر از جاذبه‌های اهواز و یادگاری از دوره قاجار است. این کاروانسرا که با معماری متفاوت و منحصر به فرد خود گردشگران را مجذوب می‌کند، در خیابان کیوان اهواز قرار دارد و می‌تواند مقصد بعدی شما پس از بازدید از خانه ماپار باشد.

بهترین زمان بازدید از خانه ماپار اهواز

اهواز یکی از شهرهای جنوبی ایران است که در 6 ماهۀ ابتدای سال آب‌وهوایی گرم و مرطوب دارد. بنابراین بهترین زمان سفر به اهواز، از ابتدای پاییز تا اوایل بهار است. اما در ایام نوروز سیل عظیمی از گردشگرانی که به جنوب ایران سفر می‌کنند، به این شهر سرازیر می‌شوند. به همین دلیل، بهترین زمان بازدید از خانه ماپار پاییز و زمستان است که دمای هوا تا حد زیادی پایین می‌آید و رطوبت آن آزاردهنده نیست.

نمای بالا از حیاط خانه ماپار اهواز

نمای بالا از حیاط خانه ماپار اهواز

اقامتگاه های نزدیک به خانه ماپار

در اطراف خانه ماپار اقامتگاه‌ها و هتل‌های متنوعی وجود دارد. از جمله بهترین هتل های اهواز در اطراف این بنای تاریخی، می توان به هتل پارس، هتل پرشیا و هتل نادری اشاره کرد.

آدرس خانه ماپار اهواز + نحوه دسترسی

خانه ماپار اهواز در خیابان نادری، خیابان خوانساری، بعد از چهارراه اول، بین کافی و جهانیان، پلاک 551 واقع شده است. شما می‌توانید سوار بر وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی و اتوبوس خود را به این اثر تاریخی برسانید. در صورتی که با ماشین شخصی به اهواز سفر می‌کنید و با شهر آشنا نیستید، حتما از مسیریاب‌های آنلاین که در همه گوشی‌های هوشمند وجود دارند، استفاده کنید.

ساعت و هزینه بازدید از خانه ماپار

خانه ماپار همه روزه از ساعت 08:00 تا 23:00 باز است. بازدید از این عمارت نیاز به هزینه ورودی ندارد؛ البته طبیعتا در صورت استفاده از رستوران یا شربت‌خانه، باید مبلغ خوراکی‌هایی را که سفارش داده‌اید، پرداخت کنید. 

بازدید از خانه ماپار در سفر به اهواز

در این مطلب به معرفی خانه تاریخی ماپار در اهواز پرداختیم و با بخش‌های مختلف آن آشنا شدیم. اگر قصد سفر به اهواز را دارید، توصیه می‌کنیم فصول سرد سال، یعنی پاییز یا زمستان را انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید از گشت‌وگذار در شهر بیشتر لذت ببرید و با فراغ بال به تفریح بپردازید. همچنین برای آسودگی بیشتر خود و خانواده‌تان، پیشنهاد می‌کنیم با خرید بلیط هواپیما اهواز سفر هوایی ارزان و راحتی به جنوب ایران داشته باشید.

نظر شما درباره خانه تاریخی ماپار چیست؟ آیا قبلا از این بنای تاریخی دیدن کرده‌اید؟ لطفا از تجربه و حس‌وحال خود برایمان بنویسید. دیده‌ها و شنیده‌های شما می‌تواند راهنمای خوبی برای دیگر گردشگرانی باشد که قصد سفر به اهواز را دارند.

 

سوالات متداول:

1. آدرس خانه ماپار کجاست؟

خانه ی ماپار در استان خوزستان، شهر اهواز، خیابان نادری، خیابان خوانساری، بعد از چهارراه اول، بین کافی و جهانیان، پلاک 551 قرار گرفته است.

2. بخش های خانه ماپار شامل چیست؟

عمارت ماپار اهواز بخش‌های مختلفی ازجمله شربتخانه، بامک، فروشگاه صنایع دستی، نگارخانه و کتابخانه را در خود جای داده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc