https://gateway.trip.ir/api/

مقایسه سفر به باکو و تفلیس

به روز رسانی: 24 شهریور ، 1401 جاذبه های گردشگری

مقایسه سفر به باکو و تفلیس

گرجستان و آذربایجان با دو پایتخت تفلیس و باکو هر دو کشوری در منطقه ی قفقاز هستند، این کشورها  اکنون جزو مقاصد گردشگری پر طرفدار در سراسر جهان می باشند.
دو کشور گرجستان و باکو از خیلی جهات مشابه یکدیگر می باشند، به همین خاطر بسیاری از گردشگران برای سفر به این دو کشور دچار سردرگمی می شوند.
باکو پایتخت آذربایجان شهری مدرن و تفلیس پایتخت گرجستان شهری اروپایی است. ایرانیان زیادی علاقه مند به سفر به این دو کشور زیبا با تاریخ غنی را دارند.
زندگی در باکو یا تفلیس ؟ ما در این مقاله قصد داریم تا این دو شهر گردشگری را با یکدیگر مقایسه کرده و اطلاعات بیش تری در اختیار شما قرار دهیم، در ادامه با ما همراه شوید.

عکس شهر تفلیس

عکس شهر تفلیس

آشنایی با شهر تفلیس

سفر به گرجستان خوبه ؟ تفلیس پایتخت جمهوری گرجستان است، این شهر بر روی رودخانه ای به نام متکواری در قلب منطقه قفقاز قرار دارد.
این شهر به دلیل نزدیکی به کشورمان ایران در بین گردشگران ایرانی بسیار پر طرفدار است. این شهر تاریخی زیبا به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی و قرار گرفتن در بین مسیرهای قفقاز غربی و شرقی همواره مورد توجه بسیاری از دولت ها بوده و اغلب توسط آنها غارت می شده است.
شهر تفلیس در طی سال های تاریخی همواره مورد تهاجم برخی از کشورها بوده است. این شهر در سال 1386 به دست مغول ها افتاد و توسط تیمور غارت شد، همچنین ترک ها نیز چندین بار این شهر را به تصرف خود در آوردند. سپس تفلیس به تصرف روس ها درآمد و سرانجام در سال 1921 به پایتختی جمهوری تبدیل شد. 
شهر تفلیس در واقع مرکز اقتصادی، سیاسی و مرکز فرهنگی گرجستان است و جاذبه های فراوان و متنوعی دارد. در این شهر می توانید تاریخ غنی، تنوع ملیت های گوناگون، و همچنین خانه ها و هتل هایی با سبک معماری متفاوتی را ببینید.
این شهر هر ساله در حال توسعه و گسترش است، و سعی می کند تا بافت فرسوده خود را کاهش داده و خود را به شهری مدرن و پیشرفته تبدیل کند. این شهر تا به امروز به یکی از شهر های گردشگری پر طرفدار در جهان مورد توجه قرار گرفته است.

آشنایی با شهر باکو

شهر باکو پاینخت کشور جکهوری آذربایجان است. این شهر در همسایگی ایران قرار دارد و بزرگترین شهر در دریای خزر و منطقه ی قفقاز است که در ساحل غربی دریای خزر و در اطراف خلیج باکو قرار دارد.
شهر باکو بزرگترین شهر زیر دریا در جهان است، که 28 متر در زیر سطح دریا قرار دارد. بکو شهر محبوب در میان گردشگران ایرانی و سایر جهان است.
طبق نوشته ها شهر باکو به سال 885 میلادی بر می گردد، لیکن طبق شواهد باستان شناسی حاکی از سکونت انسان در این منطقه چندین قرن قبل از میلاد است. 
در قرن یازدهم میلادی شهر باکو تحت کنترل شیروان شاهان بود ودر قرن دوازدهم آن را پایتخت خود قرار داد. روسیه در سال 1806 باکو را تصرف کرد، و در نهایت در سال 1920 باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد.
برخی می گویند که کلمه ی باکو ریشه در زبان فارسی دارد و به معنی وزش بادهای کوهستانی است. شهرت شهر باکو به خاطر بادهای شدید آن است به همین خاطر نام آن را باکو گذاشته اند.
باکو مرکز علمی، فرهنگی و صنعتی آذربایجان است، امروزه این کلانشهر آذربایجان یکی از گزینه های مناسب برای برگزاری رویدادهای بین المللی است.

مقایسه مسیر دسترسی باکو و تفلیس 

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، دو شهر باکو و تفلیس نزدیک به یکدیگر قرار دارند. به همین خاطر دسترسی برای گردشگران ایرانی هم از طریق زمینی و هم از طریق هوایی وجود دارد.
فاصله ی شهر تهران تا شهر باکو حدود 784 کیلوکتر و فاصله ی شهر تهران تا شهر تفلیس حدود 1115 کیلومتر می باشد. گردشگرانی که می خواهند به این دو شهر سفر کنند بهترین و آسون ترین راه برای آن ها سفر هوایی می باشد. اما سفر زمینی نیز طرفداران بسیاری دارد ولیکن کمی دشوارتر و طولانی تر خواهد بود.

مرز آذربایجان با ایران

مرزهای بین ایران و آذربایجان مرز آستارا و مرز بیله سوار است. مرز آستارا از تردد بیشتری نسبت به مرز بیله سوار برخوردار است.
مرز آستارا به استان های غربی ایران بسیار نزدیک است و 24 ساعته به روی مسافران باز است. امکان رفتن از مرز آستارا به ایران با اتوبوس و ماشین شخصی وجود دارد. فاصله ی مرز آستارا تا باکو حدود 300 کیلومتر و فاصله بیله سوار تا باکو حدود 200 کیلومتر می باشد. 

با ماشین شخصی

اگر قصد دارید با ماشین شخصی به باکو سفر کنید، با فرض اینکه سفر خود را از مرز آستارا شروع کنید، حدود 11 ساعت دیگر در راه خواهید بود. 
این زمان بسته به مدت توقف و سرعت رانندگی شما می تواند متفاوت باشد، که با در نظر گرفتن آن تا حدود 15 ساعت نیز می رسد.
اگر سفر خود را از مرز بیله سوار شروع می کنید، سفر شما حداقل 13 تا 17 ساعت طول خواهد کشید. این را در نظر داشته باشید که این زمان به زمانی که از شهر خود سفر را شروع می کنید اضافه می شود.

با اتوبوس 

اگر می خواهید با اتوبوس از ایران به آذربایجان سفر کنید، باید بدانید که بسته به مدت زمانی که در مرز می مانید، حدود 18 تا 24 ساعت در راه خواهید بود.

با قطار

هیچ خط قطاری به صورت مستقیم از ایران به مقصد آذربایجان و باکو وجود ندارد.

مرز ایران با تفلیس

مرز ایران با تفلیس

مرز ایران با تفلیس

مرز ایران با کشور گرجستان دورتر از کشور آذربایجان است، و به همین دلیل زمان سفربیش تری نسبت به آذربایجان دارد. برای رفتن به گرجستان از ایران می توانید به چندین روش مختلف سفر کنید.
سفر زمینی به گرجستان از طریق مرز های کشور های ارمنستان و ترکیه انجام می شود. برای سفر زمینی باید از طریق مرز بازرگان و مرز رازی در کشور ترکیه و یا مرز نوردوز در ارمنستان اقدام کنید.
بهترین مرز زمینی ایران و گرجستان مرز تجاری ترکیه است، که تا مرز واله ترکیه به گرجستان تنها حدود 380 کیلوکتر فاصله دارد. برخی نیز مرز سرپی را نزدیک ترین مرز می دانند، به همین خاطر مرز شلوغ تر و با تاخیر بیش تری را تجربه خواهید کرد. برای رفتن به مرز بازرگان باید به شهر تبریز بروید و از آنجا از طریق مرز بازرگان خود را به گرجستان برسانید.

با ماشین شخصی

مدت زمان سفر با ماشین شخصی از تهران به تفلیس بسته به سرعت رانندگی و توقف هایی که در طول سفر دارید می تواند متفاوت باشد.
اگر بخواهیم به صورت حدودی بگوییم اگر زمان سفر را بدون توقف و بدون ترافیک در نظر بگیریم حدود 17 ساعت رانندگی در جاده می باشد.

با اتوبوس

برای رفتن به گرجستان از طریق اتوبوس می توانید از ترمینال جنوب تهران اقدام کنید، و با در نظر گرفتن تاخیر در مرز حداقل 18 تا 24 ساعت زمان خواهد برد.

با قطار

هیچ مسیر ریلی قطار برای رفتن از ایران به تفلیس وجود ندارد.
با توجه به مسیرهای دسترسی باکو و تفلیس، شما می توانید هر کدان را بسته به بودجه و وقت خود انتخاب کنید. اگر می خواهید در طول سفر خود به ترکیه نیز سر بزنید بهتر است سفر به تفلیس را انتخاب کنید و در طول سفر از کشور ترکیه نیز دیدن کنید.
اما اگر می خواهید هر چه زودتر به مقصد برسید و در بین راه فقط از شهرهای کشورتان دیدن کنید، باکو انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

زمان سفر هوایی به باکو و تفلیس

میزان زمان سفر هوایی به دو شهر باکو و تفلیس بسته به مسافت و نوع خطوط هواپیمایی می تواند متفاوت باشد. زمان سفر هوایی از تهران به تفلیس حدود 1 ساعت و 45 دقیقه خواد بود و زمان سفر از تهران به باکو نیز کمتر از 1 ساعت می باشد.
برای سفر به تفلیس نیازی ه ویزا نیست و تنها با داشتن پاسپورت با اعتبار حداقل 6 ماه و دریافت مهر ورود به کشور گرجستان شما می توانید 45 روز را در کشور گرجستان اقامت کنید.
اما این موضوع در مورد کشور آذربایجان و به تبع آن شهر باکو صدق نمی کند. برای گرفتن ویزای آذربایجان نیاز به پرداخت هزینه و ارائه مدارک دارید و می توانید ویزا را در فرودگاه دریافت کنید.

مقایسه ی هزینه ی سفر به باکو و تفلیس 

کسانی که عاشق سفر هستند می دانند که هم آذربایجان و هم گرجستان از نظر هزینه سفر بسیار ارزان تر از سایر کشورهای گردشگری هستند. 
اما هزینه ی سفر به این کشور برای ما ایرانی ها کمی متفاوت است، با توجه به تغییر ارزش پول کشورمان نسبت به سایر ارزهای دنیا، نمی توان گفت که سفر به این شهرها برای ما بسیار ارزان خواهد بود.
 اما به دلیل تفاوت کمتر آنها با ریال نسبت به سایر ارزهای دنیا و فاصله نزدیک به ایران، سفر به تفلیس و باکو نسبتاً مقرون به صرفه خواهد بود. 
واحد پول رسمی کشور آذربایجان منات است،  که در حال حاضر حدود 18 هزار تومان و واحد پول گرجستان لاری است که در حال حاضر در ایران 10 هزارتومان می باشد.
هزینه ی حمل و نقل عمومی در تفلیس و باکو نسبت به سایر کشور ها ارزان تر است، لیکن هزینه ی خورد و خوراک کمی بالاتر است و بازدید از بسیاری از جاذبه های توریستی شهر باکو و تفلیس رایگان است. 
هزینه ی اقامت و هتل ها نیز کشور گرجستان از نظر قیمت مقرون به صرفه تر از آذربایجان است.هاستل ها، مهمانسراها و بهترین هتل های تفلیس دارای قیمت های مناسبی هستند و هر فرد با توجه به بودجه خود می تواند در آنها اقامت داشته باشد.
در کشور آذربایجان و باکو یافتن هتل های ارزان قیمت و با کیفیت برای اقامت بسیار دشوارتر از کشور گرجستان است. می توان گفت در شهر باکو، به استثنای چند اقامتگاه، قیمت بهترین هتل های باکو اغلب با قیمت های اروپای غربی برابری می کند. بنابراین نتیجه این خواهد بود که با مقایسه باکو و تفلیس از نظر هزینه، سفر به تفلیس مقرون به صرفه تر خواهد بود.

مقایسه آب و هوای باکو و تفلیس 

شهر باکو تفلیس از لحاظ آب و هوایی می توان گفت تقریبا یکی هستند. شهر باکو دارای آب و هوایی گرم تر از شهر تفلیس دارد. میانگین دما در شهر باکو 16 درجه سانتیگراد است، در حالی که میانگین دما در تفلیس 13 درجه سانتیگراد و اختلاف آن حدود 3 درجه سانتیگراد می باشد. 
می توان گفت به صورت میانگین شهر باکو دارای آب و هوایی نسبتا گرمتری را در ماه جولای دارد و درجه ی هوا به 28 درجه سانتی گراد می رسد، در حالی که تفلیس گرم ترین روزها را در ماه جولای با میانگین دمای بالای 26 درجه سانتی گراد سپری می کند.
سردترین ماه در سال فوریه  با میانگین دمای 4 درجه سانتیگراد در باکو است، در حالی در شهر تفلیس سردترین ماه سال در ژانویه است و دمای هوا در شب اغلب به زیر 2 درجه سانتیگراد نیز می رسد. همچنین میزان بارندگی در تفلیس نسبت به باکو بیشتر است، بنابراین این شهر سرسبز تر از تفلیس است.

جاذبه های گردشگری باکو

جاذبه های گردشگری باکو 

مقایسه جاذبه های گردشگری باکو و تفلیس 

جاذبه های گردشگری در کشورهای گرجستان و آذربایجان بیش تر در شهر های یاکو و تفلیس و یا در نزدیکی آن ها قرار دارد. هر دو شهر دارای تاریخی غنی و دارای مراکز گردشگری منحصر به فردی می باشند.
در دو شهر باکو و تفلیس جاذبه های تفریحی نیز وجود دارد، که گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. تفلیس دارای شهری تاریخی که زندگی مدرن نیز با آن تلفیق شده است.
شهر تفلیس دارای خیابان های سنگفرش شده ی پر پیچ و خم و کلیساهای چندین صد ساله است، که مقصد گردشگران از سراسر جهان است.
در امتداد رودخانه کورا در شهر تفلیس، تفرجگاه های بزرگ، موزه ها و ساختمان های مدرن  متفاوتی وجود دارد. برترین جاذبه های گردشگری تفلیس شامل قلعه ناریکالا، کلیسای جامع ترینیتی، کلیسای جامع سیونی، بازار پل خشک تفلیس و موزه های متعددی است.
شهر باکودر کشور آذربایجان گاهی اوقات به عنوان "دبی کوچک" نیز شناخته می شود. جدا از شهر کوچک قدیمی باکو شهر ایچری فوق العاده تمیز و مدرن به نظر می رسد و کاوش در آن مانند قدم زدن در تاریخ است. منطقه توریستی باکو در امتداد دریای خزر بین مردم محلی و گردشگران بسیار محبوب است.

سوالات متداول درباره ی مقایسه سفر به باکو و تفلیس

مرز بین ایران و باکو کدام است ؟

مرزهای بین ایران و باکو مرز آستارا و مرز بیله سوار هستند.

آیا می توان با قطار به تفلیس گرجستان سفر کرد ؟

هیچ مسیر ریلی برای رفتن از ایران به تفلیس گرجستان وجود ندارد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc