https://gateway.trip.ir/api/

آکواریوم اصفهان؛ تونلی عجیب در دل شهری کویری

به روز رسانی: 03 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

آکواریوم اصفهان

کمتر کسی است که به جاهای دیدنی ایران علاقه داشته باشد و از اصفهان دیدن نکرده باشد. این شهر زیبا پر از مساجد تاریخی، ارگ‌ها و شاهنشین‌های چشم‌گیر و میدان‌ها و خیابان‌هایی است که گوشه‌هایی از تاریخ را در دل خود جای داده‌اند؛ اما شاید ندانید که یکی از بزرگ‌ترین آکواریوم‌های خاورمیانه در اصفهان قرار دارد. آکواریوم اصفهان یکی از جدیدترین جاذبه‌های گردشگری این شهر در پارک ناژوان است. اگر قصد سفر به اصفهان و گشت‌وگذار در نصف جهان را دارید و به دنبال جایی می‌گردید که برای همۀ اعضای خانواده مناسب باشد، این مطلب را بخوانید تا با تونل آکواریوم اصفهان بیشتر آشنا شوید.

آکواریوم اصفهان کجاست؟

آکواریوم اصفهان اولین تونل آکواریوم ایران است که در سال 1397 در پارک جنگلی ناژوان اصفهان تاسیس شد. در این آکواریوم می‌توانید بیش از 300 نوع موجود آبزی از آب‌های شور و شیرین 5 قاره را ببینید. اما همۀ تفریحات این مجموعه گردشگری به تماشای آبزیان آن خلاصه نمی‌شود و امکانات رفاهی و تفریحاتی دیگری را نیز شامل می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ساخت و طراحی آکواریوم اصفهان توسط یکی از بهترین شرکت‌های دنیا انجام شده است. شرکت ترکیه‌ای اوشن، یکی از 10 شرکت برتر دنیا و سازنده مشهورترین آکواریوم‌های ترکیه (مانند آکواریوم آنتالیا، مجتمع آکواوگا و...) است که با مشاوران، مهندسین و معماران خبرۀ خود، مسئولیت طراحی تونل آکواریوم اصفهان را نیز به عهده گرفت و آن را مطابق با استانداردهای روز جهان ساخت.

موقعیت جغرافیایی آکواریوم اصفهان روی نقشه گوگل

ویژگی های آکواریوم اصفهان

تماشای دنیای زیر آب در شهری با آب‌وهوای خشک و بیابانی، چیزی نیست که هرجایی بتواند اتفاق بیفتد. در ادامه، به ویژگی‌های این آکواریوم در اصفهان اشاره خواهیم کرد:

  • اولین و بزرگترین آکواریوم کشور
  • احداث‌شده در زمینی به مساحت 4000 مترمربع و در تونلی با 35 متر طول
  • نگهداری از 6500 موجود زنده در 1.5 میلیون لیتر آب
  • دارای 33 آکواریوم مختلف و تماتیک در سه بخش مجزا
  • شامل 350 نوع آبزی از ماهیان کوچک رنگارنگ تا کوسه‌های بزرگ و نادر
  • احاطه شده با آکواریوم‌های غول‌پیکر با ارتفاع 5 تا 10 متر
  • احداث‌شده در عمق 7 متری زمین و دوری از نور
  • قابلیت تنظیم دمای آب هر آکواریوم با توجه به نوع گونۀ در حال زیست
  • پوشیدگی کامل سقف و دیوارها با شیشه‌های آکواریومی

شما می‌توانید به داخل این آکواریوم بروید و موجودات دریایی مانند کوسه‌ها، و ماهی‌های کمیاب را ببینید؛ به برخی از آن‌ها غذا بدهید؛ غذا دادن به کوسه‌ها و دیگر موجودات آبی را تماشا کنید؛ با حیوانات دریایی آشنا شوید و اطلاعاتی در مورد آن‌ها پیدا کنید. نزدیک بودن به این حیوانات دوست داشتنی تجربه‌ای فوق العاده برای کودکان و بزرگسالان خواهد بود.

آکواریوم اصفهان

عکسی از آکواریوم اصفهان 

آبزیان آکواریوم اصفهان؛ موجوداتی از اعماق اقیانوس

آکواریوم اصفهان ناژوان انواع مختلفی از ماهی‌ها و سایز آبزیانی را در دل خود جای داده است.  آبزیان این آکواریوم از گونه‌های نادر تا موجودات خطرناکی را شامل می‌شود که نگهداری از همۀ آن‌ها در کنار هم کار ساده‌ای نیست! در این مکان دیدنی می‌توانید گونه‌های متنوعی از ماهی‌های آب شور و شیرین، ستاره‌های دریایی، لاک پشت، خرچنگ، اسب دریایی و شش گونه کوسه را در یک آکواریوم تونلی تماشا کنید.

آکواریوم‌های سه‌گانه اصفهان، هرکدام تم خاصی دارند و گونه‌های خاصی از جانداران زیر آب را در خود جای می‌دهند. هر کدام از این آبزیان متعلق به مناطق خاصی هستند؛ به‌طوری‌که می‌توانید آبزیان موجود در اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و برکه‌های مختلف دنیا را در این آکواریوم تماشا کنید. برای مثال، آکواریوم اسب‌های دریایی، شیرماهی، اختاپوس، پیرانا، کوسه، کیو، خرچنگ و ماهی‌های کوچک، بازدیدکنندگان زیادی را از نقاط مختلف کشور به تماشای خود می‌کشاند.

از دیگر آبزیان موجود داخل آکواریوم اصفهان می‌توان به خورشیدماهی اقیانوس، که جزو سنگین ‌ترین ماهیان استخوان‌‌دار است، اشاره کرد. همچنین خرچنگ آبی، ماهی کپور گلگون، کوسۀ آب شیرین، گاوماهی، کوسه سفید بزرگ، ماهی خاویار، ماهی کمانگیر و ماهی ماندارین از جاندارانی هستند که جذابیت زیادی برای گردشگران دارند. ضمن اینکه آبزیان نادری مانند خروس‌ماهی، عقرب‌ماهی، كوسه‌ماهی باله‌سیاه، جراح‌ماهی ناسو، ماهی پیرانا، دلقک‌ماهی، ماهی سنگی، هشت‌پا، کوسه‌نهنگ و گاوکوسه هم در معرض چشم شما قرار دارند.

آکواریوم اصفهان کجاست

تصویری از آبزیان آکواریوم اصفهان

آکواریوم های موضوعی اصفهان؛ دنیاهای مختلف زیر آب

اگر قصد بازدید از آکواریوم اصفهان را دارید، بهتر است بدانید که در هر بخش آن باید منتظر چه موجوداتی باشید. در ادامه، شما را با آکواریوم‌های موضوعی و جانداران آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

آکواریوم فلت یا دیواری

آکواریوم فلت اولین بخش در آکواریوم اصفهان است که از 13 آکواریوم دیواری به طول 4 متر تشکیل می‌شود. 10 آکواریوم کوچک نیز در این بخش قرار دارد که گونه‌های نادری از موجودات آبی را در خود نگهداری می‌کند. داخل این قسمت شبیه به اقیانوس ساخته شده و در آن، آبزیانی مانند ماهیان کوچک، اسب دریایی و مرجان‌های آبی زندگی می‌کنند.

آکواریوم سیلندری یا  استوانه ‌ای

بین آکواریوم‌های دیواری فلت و تونل آکواریوم، سه عدد آکواریوم استوانه‌ای با گنجایش 2000 لیتر دیده می‌شوند. سیلندر آکواریوم اصفهان آبزیانی همچون دلقک‌‌‌ماهی‌، مارماهی‌‌های مورن و ماهی کوپی باله‌بلند را پیش چشمان شما به نمایش می‌گذارد. شما می‌توانید به همراه خانواده و حتی کودکان به تماشای این آکواریوم بروید و زیبایی دنیای زیر آب را از داخل آن تماشا کنید.

یکی دیگر از آکواریوم‌های پربازدید و محبوب در کشور، آکواریوم انزلی است که پیشنهاد می‌کنیم در صورت سفر به این شهر حتما از آن دیدن کنید.

آکواریوم لمسی

پس از آکواریوم‌های دیواری و استوانه‌ای، آکواریوم لمسی به چشم می‌خورد. در این آکواریوم گونه‌های عظیم‌الجثه‌ای از آبزیان همچون کوسه‌ها، اسکارها، مارماهی‌ها و دیگر ماهیان بزرگ زندگی می‌کنند. آکواریوم لمسی شامل 2 بخش آکواریوم تاچ پولی و آکواریوم آمازون است که در آن‌ها ماهی‌های کپور ژاپنی، ستاره‌های دریایی، گربه‌ماهی و سفره‌ماهی دیده می‌شود.

امکانات و تفریحات آکواریوم اصفهان

با مراجعه به پارک ناژوان اصفهان و ورود به آکواریوم آن، نه‌تنها می‌توانید در تماشای دنیای زیر آب غرق شوید، بلکه امکان سرگرم‌شدن با لذت‌ها و هیجانات دیگری هم وجود دارد. برای مثال، می‌توانید با پرداخت مبلغی اضافی در هنگام ورود، برای ماهی‌ها غذا تهیه کرده و با دستان خود یا شیشه شیرهای کوچک، به آن‌ها غذا دهید.

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان در آکواریوم اصفهان انجام داد، پوشیدن لباس غواصی و رفتن به داخل آکواریوم‌ها همراه غواصان حرفه‌ای است. این تجربه‌های لذت‌بخش چیزی نیست که در هرجایی تکرار شود و می‌تواند در آموزش کودکانتان، نقش موثری داشته باشد.

در این مجموعه یک غرفۀ عکاسی وجود دارد که می‌توانید در آن عکس یادگاری بگیرید و از یک روز متفاوت به یادگار نگه دارید. در این غرفه بک‌گراندی از تونل آکواریوم اصفهان، اقیانوس و انواع ماهی‌ها قرار دارد. شما می‌توانید عکس خود را به صورت تکی یا گروهی انداخته و در عرض 5 تا 7 دقیقه، چاپ کنید.

علاوه بر این تفریحات مهیج، حضور در فروشگاه‌ این مجموعه و خرید انواع تخم‌های دایناسور پازلی، ماکت آبزیان، مگنت‌های جذاب و ماهی‌های تاکسیدرمی‌شده، می‌تواند ایدۀ خوبی برای خرید سوغاتی باشد. همچنین اگر از گشت‌وگذار در تونل‌ باریک و طویل آکواریومی خسته شدید، کافی است به کافی‌شاپ آکواریوم اصفهان بروید و خودتان را به یک فنجان نوشیدنی انرژی‌بخش مهمان کنید.

آدرس آکواریوم اصفهان

برای دسترسی به آکواریوم اصفهان کافی است به غرب سی ‌و سه پل بروید. در حاشیۀ زاینده‌رود و نزدیک به خیابان الفت، پارک ناژوان را خواهید دید. آکواریوم داخل پارک ناژوان اصفهان قرار دارد که با کمی پیاده‌روی در جادۀ سلامت، به ورودی آن خواهید رسید.

اگر ماشین شخصی ندارید و می‌خواهید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، باید بدانید که نزدیکترین ایستگاه مترو به آکواریوم اصفهان، ایستگاه شهدا است. اتوبوس‌های اصفهان نیز شما را به این مجموعه دیدنی می‌رساند. فقط کافی است سوار بر خط 22 در ایستگاه پل وحید و یا سوار بر اتوبوس‌های خط 40، در ایستگاه هتل پل پیاده شوید.

فاصلۀ آکواریوم اصفهان از فرودگاه 32 کیلومتر و تا ایستگاه راه‌آهن فقط 17 کیلومتر است. بنابراین اگر قصد بازگشت با بلیط هواپیما اصفهان تهران را دارید، می‌توانید برنامۀ بازدید از این آکواریوم را به روز آخر سفرتان موکول کرده و از آنجا، مستقیم به فرودگاه بروید.

ساعت کاری و قیمت بلیط آکواریوم اصفهان

مجموعه آکواریوم اصفهان، همه‌روزه از ساعت 10 صبح تا 10 شب قابل بازدید عمومی است. البته این زمان در روزهای مختلف سال، متفاوت خواهد بود. متاسفانه سایت آکواریوم اصفهان هنوز راه‌اندازی نشده؛ اما می‌توانید پیش از اینکه برای تماشای دنیای زیر آب بروید، ساعت بازدید را از صفحه اینستاگرام آکواریوم اصفهان مطلع شوید. اگر به اینترنت یا اینستاگرام دسترسی ندارید، تماس با شماره‌تلفن 03137780013 نیز می‌تواند شما را به پاسخ پرسش‌هایتان برساند.

قیمت بلیط آکواریوم اصفهان نیز می‌تواند متغیر باشد و باید به صورت حضوری خریداری شود. اگر در روزهای آخر هفته به بازدید آکواریوم بروید، باید نفری 136.000 تومان و در روزهای کاری هفته 120.000 تومان بپردازید. این مبلغ برای گردشگران و اتباع خارجی بیشتر بوده و به 218.000 تومان می‌رسد. البته کودکان زیر 5 سال، نیازی به تهیۀ بلیط نخواهند داشت.

جاذبه های اطراف آکواریوم اصفهان

اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به اصفهان هستید، می‌توانید در روزی که به تماشای آکواریوم اصفهان می‌روید، از مکان های دیدنی زیر نیز دیدن کنید.

باغ پرندگان

باغ پرندگان یکی از جاهای دیدنی و جذاب نصف جهان است که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. این باغ در سال 1375 افتتاح شده و مساحت آن به 55 هزار مترمربع می‌رسد. در این باغ می توانید 130 گونه از انوع پرندگان دنیا را تماشا کنید که برخی از آن‌ها در قفس هستند و برخی دیگر در فضایی باز نگهداری می‌شوند. باغ پرندگان اصفهان در داخل پارک جنگلی ناژوان قرار دارد و برای تماشای آن، نیازی به خروج از محوطۀ اصلی ندارید.

باغ پرندگان اصفهان

عکسی از باغ پرندگان اصفهان 

باغ موزه پروانه ‌ها

باغ‌موزۀ پروانه‌ها موزه‌ای شامل 2.000 نوع پروانه است که در 48 قاب به صورت تاکسیدرمی شده قرار دارند. این باغ با مساحت 2 هزار مترمربع، بیش از 100 گونه گل و گیاه متنوع از جمله درختچه‌های فردوس، گیاه سیکاس، لیندا و دیگر گیاهان مختلف را در خود جای داده است.

باغ موزه پروانه ‌ها اصفهان

تصویر باغ موزه پروانه‌ها اصفهان

باغ خزندگان

از دیگر جاذبه‌های نزدیک آکواریوم اصفهان، می‌توان به باغ خزندگان اشاره کرد. این باغ 1.000 مترمربعی در سال 1391 در پارک جنگلی ناژوان افتتاح شد و در حال حاضر، از پر بازدید ترین باغ های اصفهان است که جذابیت بسیاری برای کودکان دارد.

در این باغ شما می توانید 40 ویواریوم در ابعاد مختلف را ببینید که انواع خزندگان، مارهای سمی و نیمه‌سمی و همچنین خزندگان تاکسیدرمی شده را در خود جای می‌دهند. از مارهای خطرناکی که در این باغ قرار دارند، باید به انواع افعی، مارهای زنگی، مارهای آتشی و خطرناک‌ترین آن‌ها، یعنی مار کبری اشاره کرد.

باغ خزندگان اصفهان

عکسی از باغ خزندگان اصفهان 

آکواریوم اصفهان؛ جاذبه ای عجیب در دل شهری کویری

در این مطلب به معرفی یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان در این شهر کویری پرداختیم. تونل آکواریوم اصفهان، جایی نیست که در نقاط دیگر دنیا، در چنین شهری یافت شود. بنابراین مطمئنا تماشای آن در سفر به اصفهان، خالی از لطف نخواهد بود. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به نصف جهان هستید، می‌توانید با بلیط هواپیما اصفهان سفر کنید تا مدت کمی را در مسیر باشید؛ فقط فراموش نکنید که پس از بازدید، حتما از تجربه خود برایمان بنویسید.

راستی شما قبلا از آکواریومی دیدن کرده‌اید؟ فکر می‌کنید آکواریوم‌های سایر شهرها چه تفاوتی با آکواریوم تونلی اصفهان دارند؟

سوالات متداول

1. آدرس آکواریوم اصفهان کجاست ؟

آدرس آکواریوم اصفهان بزرگراه خیام، بلوار الفت، بزرگراه خیام، آکواریوم اصفهان می باشد.

2. تفریحات داخل آکواریوم اصفهان چه چیزهایی هستند ؟

غذا دادن به آبزیان داخل آکواریوم، غواصی داخل آکواریوم و لمس کردن ماهیان، عکاسی با پس زمینه ی اقیانوس از جمله تفریحات در این مجموعه هستند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc