https://gateway.trip.ir/api/

استادیوم الجنوب قطر

به روز رسانی: 07 خرداد ، 1401 جاذبه های گردشگری

استادیوم الجنوب قطر

کشو قطر اولین کشوری از جهان عرب است، که میزبان جام جهانی فوتبال است. این کشور استادیوم های جام جهانی قطر جدیدی را برای این دوره از مسابقات ساخته است، یکی از این استادیوم قطر الجنوب است.
استادیوم الجنوب در فینال جام امیر در سال 2019 افتتاح شد. این استادیوم واقع در شرق  شهر ساحلی الوکره  قرار دارد.
طراحی منحصر به فرد این استادیوم از بادبان های قایق های سنتی و مروارید هایی که توسط ماهیگیران و غواصان شکار می شدند، الهام گرفته شده است. 
سقف منحنی شکل، تاریخ دریانوردی الوکره را تداعی می کند، با تیرهای کمانی که سقف را شبیه بدنه کشتی نگه می دارد و سایه و سرپناهی را ارائه می دهد. در ادامه ما شما را بیش تر با زیبایی ها و امکانات استادیوم الجنوب آشنا می کنیم، ما را همراهی کنید.

استادیوم های قطر

استادیوم های قطر

مروری بر ساخت استادیوم الجنوب

استادیوم الجنوب قطر که با نام استادیوم الوکره نیز شناخته می شود، یک استادیوم جدید است که به تازگی در شهر الوکره افتتاح شده است که به عنوان یکی از مکان های بازی جام جهانی 2022 قطر ساخته شده است.
این استادیوم یکی از هشت مکان میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 است، که توسط معمار بریتانیایی - عراقی زاها حدید طراحی شده است. این استادیوم واقع در نزدیکی شهر ماهیگیری سابق است.
طراحی استادیوم الجنوب، الهام گرفته از قایق‌ های dhow که در آب ‌های قطر پراکنده ‌اند و مروارید هایی که در اقتصاد آن نقش مهمی داشتند انجام شده است.
گنجایش استادیوم های قطر متفاوت است، این استادیوم ظرفیتی 40 هزار  نفری را در خود جای می دهد. در جام جهانی استادیوم ها قرار است از فناوری کنترل آب و هوا برای مقابله با گرمای شدید تابستان قطر استفاده کنند.
این استادیوم بخشی از تلاش قطر برای میزبانی جام جهانی بود و در سال 2013 برنامه های قطعی ارائه شد. ساخت و ساز استادیوم الجنوب در سال 2014 آغاز شد، اما تا سال 2016 طول کشید تا عملیات ساخت و ساز مناسب آن آغاز شود.
این استادیوم قرار بود در سه ماهه آخر سال 2018 تکمیل شود، اما برخی تاخیرها آن را به سال 2019 کشاند. استادیوم الجنوب به طور رسمی در 16 مه 2019 با بازی بین تیم های الدحیل و السد افتتاح شد.

طراحی استادیوم الجنوب قطر

طراحی این استادیوم توسط  شرکت AECOM با همکاری معماران زاها حدید، در منطقه الوکره انجام گرفته شده است. این طراحی در رنگ ‌ها، الگو ها و مواد در سرتاسر استادیوم و همچنین در تفسیر قایق ماهیگیری مروارید عربی که اهمیت فرهنگی زیادی در قطر دارد، قابل مشاهده است. 
استفاده از چوب و سایر مواد سنتی منعکس کننده این میراث است و در عین حال به کاهش کربن در هوا  نیز کمک می کند. سقف آن در دو نیمه متقارن است که محور آن تقریباً شمال به جنوب است. 
هر ضلع این استادیوم در سه پوسته یا حجم بیان می ‌شود که با الهام از بدنه قایق‌ هایی است که برای ایجاد پوشش و سرپناه وارونه بیان می ‌شود. 
چیدمان متقارن پلان سقف اشکال ارگانیک در هم تنیده در اطراف دهانه مرکزی از نقوش هندسی تزیینی محلی و خوشنویسی قطری الهام گرفته شده است. در داخل آن، مرجع قایق از طریق یک ساختار سقف بیان شده از چوب مهندسی شده که به شبیه اسکلت یک بدنه قایق سنتی است.
فناوری ‌های سایه ‌اندازی نوآورانه، و سیستم ‌های جریان هوا، که از طریق شبیه‌ سازی رایانه ‌ای برای به حداقل رساندن گرمای هوا می باشد تعبیه شده است.
این استادیوم دارای 20 هزار صندلی است. این صندلی ‌های موقت به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که قابل جدا سازی و حمل به کشوری هستند که برای استفاده پس از مسابقات به زیرساخت‌ های ورزشی نیاز دارد. 

امکانات نزدیک استادیوم الجنوب

اطراف استادیوم الجنوب امکانات بسیاری قرار دارد، سوق واقف قطر نیز در نزدیکی آن قرار دارد. این مکان دارای طیف گسترده ای از فروشگاه ها، کافه ها و رستوران ها است.
این استادیوم دسترسی نزدیک به سواحل را نیز دارا می باشد، ورودی این سواحل رایگان است. موزه الوکره نمونه‌ ای از معماری کلاسیک محلی را نیز ارائه می‌ دهد که زندگی دریایی را در این دهکده ماهیگیری سابق نشان می ‌دهد.
گردشگران می ‌توانند با تهیه بلیط تهران قطر از سایت تریپ در امتداد اسکله قدم بزنند، کالاهای محلی منحصربه ‌فرد را در سوق واقف بخرند یا تاریخ غنی منطقه را در یک موزه کشف کنند.
همچنین اگر می ‌خواهید نزدیک استادیوم اقامت کنید، چندین هتل در مرکز الوکره وجود دارد، می توانید با تاکسی از استادیوم به آنجا بروید.

روش رفتن استادیوم الجنوب

روش رفتن به استادیوم الجنوب 

چگونه به استادیوم الجنوب برویم ؟

استادیوم الجنوب درست در شرق شهر الوکره و در مسیر روستای الوکیر واقع شده است. این استادیوم در حدود 5 کیلومتری شرق از سوق مرکزی و ساحل در الوکره قرار دارد.
الوکره در فاصله 10 کیلومتری جنوب دوحه در ساحل خلیج فارس قرار دارد. فاصله تا مرکز دوحه کمی بیش از 20 کیلومتر است.
شما می توانید برای رفتن به استادیوم الجنوب از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کنید، خط قرمز مترو دوحه را به الوکره متصل می کند. همچنین خط سبز ایستاگاه نزدیک به استادیوم الجنوب است.

سخن آخر

استادیوم الجنوب که در 16 می 2019 افتتاح شد، اولین استادیوم جدیدی بود که برای جام جهانی فوتبال 2022 قطر راه اندازی شد. این استادیوم در الوکره، یک شهر ساحلی در 23 کیلومتری جنوب دوحه واقع شده است.
استادیوم الجنوب داراری ظرفیت 40 هزار نفری می باشد، استادیوم الجنوب دارای سقف باز شونده و سیستم خنک کننده است که امکان بازی فوتبال در تمام طول سال را فراهم می کند. علاوه بر این، استادیوم دارای یک سیستم یکپارچه است که هوای مطبوع پمپ شده را جمع آوری کرده و از طریق خنک کردن مجدد آن را بازیافت می کند.
طراحی این استادیوم بدنه قایق ‌های سنتی منطقه را یاد آوری می کند. در داخل ساختار به صورت دنده هایی مانند ساختار بدنه قایق بیان می شود و از بیرون، روکش فلزی مانند بادبان چین دار است.
با توجه به شرایط آب و هوایی گرم قطر، استادیوم الجنوب به ساختار سقف غشایی جمع شونده مجهز شده است که سایه و محافظت در برابر آب و هوا را برای سکوها و زمین فراهم می کند. 
برای اطلاع از پرواز تهران دوحه به سایت تریپ مراجعه کنید، و ارزان ترین بلیط ها را بدون واسطه و به صورت آنلاین از تریپ تهیه کنید.

سوالات متداول درباره ی استادیوم الجنوب قطر

آدرس استادیوم الجنوب قطر کجاست ؟

استادیوم الجنوب درست در شرق شهر الوکره و در مسیر روستای الوکیر در جنوب دوحه واقع شده است. 

کدام ایستگاه مترو به استادیوم الجنوب نزدیک است ؟

ایستگاه مترو Al Riffa خط سبز 10 دقیقه پیاده تا استادیوم فاصله دارد. 

طراحی استادیم الجنوب از چه چیز الهام گرفته است ؟

طراحی این استادیوم از بادبان های قایق های سنتی و مروارید هایی که توسط ماهیگیران شکار می شدند، الهام گرفته شده است. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc