https://gateway.trip.ir/api/

دریاچه آویدر نوشهر

به روز رسانی: 18 فروردین ، 1403 جاذبه های گردشگری

دریاچه آویدر نوشهر

نوشهر شهری بندری در استان مازندران است که در زمان محمدرضا پهلوی پایتخت تابستانی غیررسمی ایران محسوب می‌‌شد. این شهرستان از شمال با دریای خزر، از جنوب با رشته‌کوه البرز، از شرق با شهر نور و از غرب با چالوس همسایه است. آب‌وهوای نیمه‌گرمسیری و مرطوب نوشهر با تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل آن، باعث شده تا برای گردشگری در فصول بهار، پاییز و زمستان مقصد بسیار مناسبی باشد. دریاچه آویدر نیز یکی از دیدنی‌های این شهرستان زیباست که با مناظر شگفت‌انگیز و امکانات تفریحی خود، گردشگران را از نقاط مختلف ایران به خود جذب می‌کند. اگر شما هم می‌خواهید با دریاچه و سد آویدر بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

عکس دریاچه آویدر

عکس دریاچه آویدر

دریاچه آویدر کجاست ؟

دریاچه آویدر در استان مازندران، در 30 کیلومتری شرق نوشهر قرار دارد. به همین دلیل به نام آویدر مازندران نیز شناخته می‌شود. همچنین به دلیل نزدیک بودن به پارک چنگلی سی‌سنگان، به آویدر سیسنگان نیز معروف است. این دریاچه زیبا که با احداث سد خاکی در این منطقه از جنگل به وجود آمده، جزیره‌ای سبز و کوچک را در دل خود جای داده که جذابیت منظره را دوچندان می‌کند.

به دلیل مجاورت آویدر با جاده ساحلی خزر و روستاهای ملا کلا و صلاح‌الدین کلا، به یک مکان عمومی گردشگری تبدیل شده و دارای امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی متنوعی است. چشم انداز دریاچه آویدر و جنگل‌های اطراف آن زیبایی خاصی دارد. به خصوص از ضلع شمالی آن می توانید مناظر زیبایی از دریاچه و ارتفاعات جنگلی اطراف را مشاهده کنید. روستای ملاکلا نیز خود روستایی زیبا و سرسبز است که در آن ویلاهای زیادی دیده می‌شود.

در سراسر این دریاچه می‌توان چشم‌اندازهای بی‌نظیری از طبیعت را تماشا کرد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتما دوربین عکاسی خود را نیز به همراه ببرید و تصاویری خاطره‌انگیز به یادگار ثبت کنید.شما می‌توانید به همراه خانواده و دوستان پیک‌نیک برپا کنید و نهایت لذت را از این مکان ببرید. پس به یاد داشته باشید قبل از رفتن به دریاچه آویدر حتما با خود لوازم پیک‌نیک برای لذت بردن از این طبیعت زیبا را نیز به همراه ببرید.

آب و هوای دریاچه آویدر

شهر نوشهر به دلیل قرارگیری در میان کوه‌های البرز و دریای خزر، آب‌وهوای معتدل و مرطوبی دارد که در نیمه دوم سال مطبوع‌تر است. اما دریاچه آویدر به دلیل قرارگیری در ارتفاع 125 متری از سطح دریا، اقلیم سردتری است و آب‌وهوای خنک‌تری دارد. به همین دلیل بهتر است در نیمه دوم سال یعنی بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید. البته طبیعت روستاهای اطراف و مناطق جنگلی پیرامون آویدر در فصل پاییز هم زیبایی‌های خاص خود را دارند و با رنگین‌کمانی از برگ‌های پاییزی، کارت‌پستالی زیبا را پیش چشم تماشاگران می‌گشایند.

امکانات تفریحی دریاچه آویدر

همان‌طور که گفتیم، دریاچه و سد خاکی آویدر در سال‌های اخیر موردتوجه قرار گرفته و از بهترین جاهای دیدنی نوشهر به شمار می‌رود. خوشبختانه، آویدر از امکانات متنوعی برخوردار است. اگر با خانواده یا دوستان خود به این منطقه شمالی سفر کنید، می‌توانید با تفریحات زیر سرگرم شوید و لحظات خوشی را در خاطر خود ثبت کنید.

1. قایق سواری

در اطراف دریاچه آویدار قایق‌های رنگارنگ زیبایی قرار دارد که با سوار شدن بر آن‌ها می‌توانید جلوه دیگری از این دریاچه زیبا را مشاهده کنید. قایق‌های تفریحی به دو صورت پدالی و موتوری در کنار دریاچه قرار دارند. شما می‌توانید با پرداخت مبلغی این قایق‌ها را برای دقایقی اجاره کرده و به داخل دریاچه بروید.

2. اسب سواری

محیط اطراف دریاچه بهترین فضا برای کسانی است که به سوارکاری علاقمند هستند. خوشبختانه افراد محلی با اسب‌های خود در اطراف این منطقه قرار دارند. شما می‌توانید با پرداخت مبلغی اندک، این اسب‌ها را اجاره کنید و حسابی در گوشه‌وکنار دریاچه آویدر بتازید و در هوای پاک آن نفس بکشید.

3. ماهیگیری در دریاچه آویدر

در پشت دریاچه اویدر سدی قرار دارد که شرایط مناسب را برای رشد ماهیان فراهم کرده است. حتی برخی ماهی‌ها از بالای سد هم قابل مشاهده هستند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به ماهیگیری علاقه دارید، می‌توانید لحظاتی آرامش‌‌بخش را در کنار سد آویدر سپری کنید. پس این فرصت را از دست ندهید و چوب و لوازم ماهیگیری خود را به همراه بیاورید.

ماهیگیری در دریاچه آویدر

ماهیگیری در دریاچه آویدر

4. دوچرخه سواری

باید به شما بگوییم اطراف دریاچه ی آویدر امکانات تفریحی متنوعی وجود دارد که یکی از آن‌ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری است. خوشبختانه مسیرهای امنی برای دوچرخه‌سواری در اطراف دریاچه فراهم شده و با اجاره دوچرخه به صورت دقیقه‌ای، می‌توان این ورزش دوست‌داشتنی را در فضایی متفاوت تجربه کرد. حتی می‌توانید دوچرخه شخصی خود را همراه بیاورید تا هرچقدر که دلتان خواست، از راندن در اطراف این آبگیر بکر و زیبا لذت ببرید.

امکانات رفاهی دریاچه آویدر

نگران امکانات نباشید! خوشبختانه دریاچه آویدر دارای سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق و همچنین رستوران‌های محلی متنوعی است که نیاز خانواده‌ها را فراهم می‌کنند. اگر نمی‌خواهید تجهیزات گوناگون پیک‌نیک به همراه ببرید و یا قصد دارید سفری یک‌روزه و سبک به استان مازندران داشته باشید، می‌توانید دریاچه آویدر را به‌عنوان مقصد انتخاب کنید. سفره‌خانه‌های سنتی، سوپرمارکت، آب آشامیدنی و...، امکاناتی هستند که در این منطقه طبیعی در اختیارتان قرار دارد. پس بدون نگرانی، بار سفر ببندید و راهی این طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز شوید.

آدرس دریاچه آویدر نوشهر

اگر قصد سفر از تهران را دارید، می‌توانید از جاده چالوس یا بزرگراه تهران شمال به سمت شمال کشور برانید. پس از رسیدن به چالوس، مسیر خود را به سمت نوشهر ادامه دهید. در جاده نوشهر به نور و پس از رد شدن از پارک چنگلی سی‌سنگان، 10 کیلومتر دیگر به مسیر خود ادامه دهید. پس از رسیدن به روستای صلاح‌الدین کلا، به تابلویی می‌رسید که سد خاکی آویدر را نمایش می‌دهد. مسیر خود را در جهت نمایش این تابلو و به سمت جنوب ادامه دهید. پس از طی 5 کیلومتر و گذراندن روستاهای صلاح‌الدین کلای سفید، اولیا و ملاکلا، به دریاچه زیبای آویدر خواهید رسید.

البته می‌توانید از جاده هراز نیز خود را به آمل رسانده و رانندگی را تا محمودآباد ادامه دهید. پس از رسیدن به محمودآباد، به سمت غرب برانید تا پس از عبور از شهرهای ایزدشهر، رستم‌رود و رویان، به روستای صلاح‌الدین کلای سفلی برسید. مسیر را به سمت جنوب ادامه دهید تا پس از تاج‌الدین کلا و ملا کلا، دریاچه آویدر را پیش چشم خود ببینید.

لوکیشن دریاچه آویدر نوشهر

اقامت در دریاچه آویدر نوشهر

متاسفانه (یا خوشبختانه !) امکان اجاره ویلا در آویدر وجود ندارد. مجموعه گردشگری آویدر تنها شامل امکانات رفاهی موردنیاز بوده و اتاق یا فضایی جهت شب‌مانی را ارائه نمی‌کند. بنابراین، گردشگران عزیز می‌توانند چادر به همراه داشته و اطراف دریاچه اردو بزنند. البته اگر با خانواده همراه هستید و یا علاقه‌ای به کمپینگ در طبیعت ندارید، می‌توانید در اقامتگاه‌های روستایی بمانید. همچنین هتل‌ها و مسافرخانه‌های نوشهر نیز برای اقامت در اختیار مسافران قرار داده می‌شود.

اقامت در دریاچه آویدر نوشهر

اقامت در دریاچه آویدر نوشهر

پرواز به نوشهر و بازدید از دریاچه زیبای آویدر

در این مطلب به معرفی دریاچه آویدر نوشهر پرداختیم و با امکانات رفاهی و تفریحات مختلف آن آشنا شدیم. همچنین، مسیرهای سفر با خودروی شخصی از مبدا تهران را نیز با هم مرور کردیم. البته اگر قصد سفر از شهرهای دیگر ایران به ویژه شهرهای جنوبی را دارید، سفر با اتومبیل شخصی را توصیه نمی‌کنیم. دراین‌صورت، بهتر است بلیط هواپیما ارزان نوشهر را تهیه کرده و سفری آسان را به خود و خانواده‌تان هدیه دهید.

آیا شما قبلا به نوشهر سفر کرده‌اید؟ آیا از دریاچه اویدر بازدید داشته‌اید؟ از کدام‌یک از تفریحات این منطقه بیشتر لذت می‌برید؟ حتما برایمان بنویسید.

سوالات متداول:

1. دریاچه آویدر کجاست؟

دریاچه آویدردر 30 کیلومتری شرق شهر نوشهر در استان مازندران و نزدیک به پارک جنگلی سیسنگان واقع شده است.

2. تفریحات دریاچه آویدر نوشهر چه هستند؟

دریاچه آویدار تفریحاتی همچون ماهی گیری، پیست دوچرخه سواری، پیست اسب سواری و قایق سواری روی دریاچه را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

3. فاصله چالوس تا دریاچه آویدر چقدر است؟

دریاچه اویدر نوشهر در 50 کیلومتری شرق چالوس قرار دارد. این مسافت در شرایط عادی، در 50 دقیقه طی خواهد شد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc