https://gateway.trip.ir/api/

دریاچه گهر دورود

به روز رسانی: 14 بهمن ، 1400 جاذبه های گردشگری

دریاچه گهر دورود

یکی از بهترین دریاچه های ایران دریاچه ای طبیعی در استان لرستان در نزدیکی شهرستان دورود است. دریاچه گهردورود یکی از بهترین دیدنی های لرستان و یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران است. معنی کلمه گهر جایی است که آب جمع آوری شده است.
این دریاچه با طبیعت زیبا و آب زلالش هر گردشگری را به خود جذب می کند، به خصوص که یکی از بهترین مکان ها برای صید قزل آلا است. 
دریاچه گهر یکی از دیدنی های لرستان است که مانند نگین فیروزه ای در میان رشته کوه اشترانکوه می درخشد. اگر به کوهنوردی علاقه دارید، امکان صعود به قله های اشترانکوه در اطراف دریاچه وجود دارد که می تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد. سالانه حدود 70 هزار گردشگر از این منطقه بازدید می کنند.

تصاویر زیبا از دریاچه گهر دورود

تصاویر زیبا از دریاچه گهر دورود

دریاچه گهر کجاست؟

دریاچه گهر دورود یکی از دیدنی های ایران است و در منطقه حفاظت شده اشترانکوه و در جنوب شرقی دورود در استان لرستان واقع شده است و به زیباترین شکل ممکن خودنمایی می کند. 
دریاچه دائمی گهر در جنوب گردنه پنبه کال و تنگه تپله و شمال شرقی کوه سرسبز قرار دارد. فاصله خرم آباد تا دریاچه گهر 120 کیلومتر و فاصله دورود تا دریاچه 35 کیلومتر است.
اگر از الیگودرز به گهر بروید ابتدا به دریاچه کوچک گهر می رسید و سپس در مسیر و با حدود 40 دقیقه پیاده روی در مرز شهرستان دورود با دریاچه گهر بزرگ روبرو می شوید. برای اطلاع از بلیط هواپیما تهران خرم آباد به سایت تریپ مراجعه کنید.

تاریخ کشف دریاچه

این دریاچه توسط یک زن انگلیسی به نام آیزابلوسی بیشوپ در سال 1890 کشف شد.این خانم یک دوره 3 ماهه در این منطقه تحقیقاتی و هزاران کیلومتری راهپیمایی انجام داد و طبق اسناد معتبر تاریخی وی دریاچه گهر کشف شد و نام آن را دریاچه ایران نهاد.
در اسناد تاریخی دیگرنشان می دهد  که یک زمین شناس اتریشی به نام آ- رودلر در سال 1888 نام خود را در تاریخ به عنوان کاشف دریاچه گهر جانشین کرده است.
جالب است بدانید که اولین و قدیمی ‌ترین تصویر مستند که از این دریاچه وجود دارد در سال 1891 برای مسافری فرانسوی به نام ژان ژاک دومرگانتلق گرفته شد است.

ویژگی های دریاچه

این دریاچه در ارتفاع 2360 متری از سطح دریا قرار دارد این دریاچه در اثر زلزله در 23 ژانویه 1909 ایجاد شده است.  دریاچه در منطقه حفاظت شده اشترانکوه است، طول دریاچه حدود 1700 متر، عرض متوسط 500 متر، ارتفاع 2360 متر از سطح آب آزاد، عمیق ترین نقطه دریاچه حدود 28 متر است. 
دریاچه گهر از دو قسمت دریاچه بزرگ و دریاچه کوچک تشکیل شده است. دریاچه بزرگ گهر با عرض بین 400 تا 800 متر و طول آن به 1800 متر می رسد هر ساله پذیرای خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی است. 
بارندگی سالانه این منطقه اغلب به صورت برف و حدود 500 تا 900 میلی متر است که در فصول سرد سال باعث یخبندان سطح دریاچه می شود و مناظر بی نظیری را در اختیار طبیعت گردان و گردشگران قرار می دهد. میزان بارندگی سالانه در منطقه گهر حدود 933 میلی متر است که بیشتر برف است در فصول برفی سطح دریاچه یخ زده است. 
دریاچه گهر کوچک با وسعت تقریبی پنج هکتار حدود دو کیلومتر با گهر بزرگ فاصله دارد. آب دریاچه از طریق رودخانه ای تامین می شود که آب زلال و بسیار خنک آن ابتدا به دریاچه کوچک و سپس به فاصله کوتاهی به دریاچه بزرگ گهر می ریزد، آب دریاچه نیز بسیار شفاف است. بین دریاچه ها یک نخلستان و یک رودخانه وجود دارد که این رودخانه از بالای دریاچه به دریاچه پایین می رود.
دریاچه گهر در زیر کوه اشترانکوه است که به آب شیرین و آب سردش معروف است، رنگ این دریاچه فیروزه‌ ای و آبی روشن است. 
انواع مختلفی از ماهی ‌ها مانند قزل ‌آلای رنگین‌ کمان، سالمو تروتا فاریو و غیره وجود دارد. ماهیگیری، شنا و استراحت در کنار دریاچه بهترین کار برای انجام است.

دریاچه گهر در زمستان

دریاچه گهر در زمستان

تفریحات دریاچه گهر

شما می توانید به همراه خانواده و دوستان خود تفریحات لذت بخشی در اطراف این دریاچه داشته باشید.

ماهیگیری

همانظور که گفتیم دریاچه گهر زیستگاه‌ ماهی های قزل آلای رنگین ‌کمان و خال قرمز است، این منطقه برای علاقه مندان به ماهیگیری بسیار مناسب است.
لازم به ذکر است برای ماهیگیری در این منطقه  باید با مراجعه به واحد محیط زیست در غرب دریاچه، مجوز صید ماهی را دریافت کنید.

قایق ‌سواری

از دیگر تفریحات این دریاچه می توان به قایق سواری با قایق های بادی نام برد، قایق سواری یکی از تفریحات هیجان انگیز در دریاچه گهر است که می تواند حس شادی را برای شما به ارمغان آورد. برای این منظور باید تجهیزات قایق‌ بادی را همراه خود داشته باشید.

عکاسی

دریاچه گهردورود به دلیل پوشش گیاهی متنوعی که دارد از بلوط و پسته وحشی و چنار گرفته تا انجیرگرفته تا ماهیان رنگارنگ مکان مناسبی برای عکاسی حرفه ای است.
شما می توانید علاوه بر پیاده روی در کنار دریاچه و لذت بردن از طبیعت اطراف آن از طبیعت بکر و زیبای اطراف عکاسی کنید و سوژه های جذابی را بیابید.

کوهنوردی

اگر علاقه مند به کوهنوردی هستید باید بگوییم که این منطقه بسیار مناسبی برای کوه نوردی و طبیعت گردی است، کافی است امکانات لازم برای کوه نوردی را با خود همراه داشته باشید، و از این فرصت بی‌نظیر نهایت استفاده را ببرید و خاطره خوشی را برای خودتان رقم بزنید.

ساحل شنی دریاچه گهر

ساحل این دریاچه زیبا به جز ورودی دریاچه (ضلع غربی) و روبروی آن (ضلع شرقی) که دارای ساحل شنی است برای شنا مناسب است، اما قسمت ‌های دیگر آن صخره ‌ای است و برای شنا مناسب نیست. 
در قسمت پایین دریاچه جنگل عظیمی وجود دارد، که در آستانه نابودی است. همچنین یک جنگل انبوه در قسمت بالای جنگل در خطر است. 
از بالا جنگل نیز آب جوی به دریاچه می ریزد که تا منتهی دریاچه ادامه دارد، حدود 40 دقیقه پیاده روی تا دریاچه وجود دارد. عمق دریاچه گهر کم است و ماهی ها ی آن را می توان با کمی دقت در کف دریاچه دید. 
آب ورودی 10 فوت مکعب در ثانیه و خروجی آن حدود 20 فوت مکعب در ثانیه است. و با کمی شتاب وارد دریاچه کوچک و پس از طی مسافتی کوتاه به دریاچه گهر می ‌رسد. برای اطلاع از قیمت بلیط هواپیما ارزان به سایت تریپ مراجعه کنید.

دریاچه گهر روی نقشه

دریاچه گهر روی نقشه

حیات وحش دریاچه

زیستگاه دریاچه گهر دورود برای ماهی ها و دیگر حیوانات دریاچه گهر وحشی بسیار مناسب است. منطقه اشترانکوه با حیات وحش متنوع از جمله جانورانی مانند بز، میش، آهو، به طور کلی، پلنگ، گرگ، گراز وحشی، خرس قهوه ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین، تیهو و آبزی پروری مانند مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و لک لک های زیبا بسیار جذاب است.
تامین کننده اصلی آب از طریق رودخانه ورودی آن یعنی رودخانه تاپل است که آبی بسیار خنک و رنگ کریستالی دارد و بستر آن پر از سنگریزه یا قلوه سنگ است که با شتابی جزئی به دریاچه کوچکی می ریزد و پس از مدت کوتاهی فاصله وارد دریاچه گهر می شود.
از گیاهان و درختان اطراف این دریاچه می توان به بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی، چنار، سنجد، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، انار، گز و گل‌ های فریتلاریا، خشخاش، نیلوفر و لاله خروس وحشی و اختر اشاره کرد.

چگونه می توان به دریاچه گهر رفت؟

دسترسی به این دریاچه با خودرو از طریق شهر دورود امکان پذیر است و این نزدیک ترین راه برای دسترسی به دریاچه است. مسیری که اخیرا ساخته شده است، دسترسی به این دریاچه را آسان می کند.
برای رسیدن به دریاچه باید 38 کیلومتر را طی کنید، البته 20 کیلومتر با ماشین تا سرچشمه کلمحمد یا سرچشمه خرم می ‌روید. بعد از این منبع آبی، پیاده روی آغاز می شود اولین اردوگاه برای استراحت گیل چیر است وقتی به گیل رسیدید. 
از سرچشمه خرم باید حدود 18 کیلومتر پیاده روی کنید اما نگران پیاده روی نباشید زیرا کوه های زیبا و رودخانه های شگفت انگیز در مسیر وجود دارد. بعد از 3 یا 4 ساعت پیاده روی در کوهستان به دریاچه می رسید.

کمپ در دریاچه گهر

با توجه به جاذبه های طبیعی برجسته اطراف دریاچه گهر، می توانید برای لذت بیشتر از زیبایی های این منطقه یک شب در اطراف این دریاچه بمانید. 
برای یک شب اقامت در اطراف دریاچه گهر باید در این منطقه کمپ بزنید، به دلیل کمبود امکانات در اطراف این دریاچه باید وسایل مورد نیاز برای کمپینگ در طبیعت را به همراه داشته باشید. منطقه ای کوهستانی است و حتی در فصول گرم سال با غروب خورشید و شروع شب هوا سردتر می شود.
لباس گرم، کیسه خواب و چادر ضروری ترین وسایل برای کمپینگ در اطراف دریاچه گهر دورود است، مقدار زیادی غذا و آب همراه خود داشته باشید این منطقه برای کمپینگ مناسب است و امنیت بالایی دارد. در سال های اخیر امکاناتی مانند چادر مسافرتی و غذا برای مسافران تدارک دیده شده است.
از امکانات دریاچه گهر می توان به کمپ اداره محیط زیست، سرویس بهداشتی، پاسگاه پلیس، سیستم روشنایی و آب آشامیدنی اشاره کرد که در کنار دریاچه وجود دارد.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه گهر

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه گهر از اواسط اردیبهشت تا تیرماه است که دریاچه و مسیرهای پیاده روی زیبا و سرسبز هستند.  یکی از دره های زیبای اطراف دریاچه گهر، نیگاه معروف است که پوشیده از شقایق های رنگی و لاله های واژگون است. منطقه اشترانکوه در محدوده شهرستان های الیگودرز و ازنا قرار دارد.

مسیر دریاچه گهر از ازنا

مسیر دریاچه گهر از ازنا

نکات مهم برای سفر به دریاچه گهر

1- بهترین فصل اواخر اردیبهشت است هرچند شب های آن کمی سرد است.
۲- ماهیگیری تا پایان خرداد ماه ممنوع است و پس از آن اخذ مجوز از اداره محیط زیست غرب دریاچه الزامی است. 
3- برای اقامت قسمت غربی دریاچه دارای نگهبان، برق، امکانات چادر و ایمنی بهتر است.
4. برای حفظ زیبایی دریاچه، زباله های خود را کنار دریاچه رها نکنید.
5. از زیبایی طبیعت لذت ببرید، اما آن را تخریب نکنید.

سوالات متداول در باره ی دریاچه گهر دورود

دریاچه گهر کجاست؟

دریاچه گهردورود و در منطقه حفاظت شده اشترانکوه و در جنوب شرقی ر استان لرستان واقع شده است.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه گهر کی می باشد؟

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه گهر از اواسط اردیبهشت تا تیرماه است که دریاچه و مسیرهای پیاده روی زیبا و سرسبز هستند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc