https://gateway.trip.ir/api/

هشت بهشت اصفهان

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

هشت بهشت اصفهان

کاخ تاریخی هشت بهشت اصفهان در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده است. اصفهان غرق در تاریخ و فرهنگ غنی، زمانی محل تلاقی تجارت بین المللی و دیپلماسی در ایران بود. 
اکنون به یکی از مقاصد برتر گردشگری ایران تبدیل شده است. این شهر باستانی مملو از شگفتی های معماری مانند بناهای اسلامی بی بدیل، بازارها، موزه ها، باغ های ایرانی و بلوارهای پردرخت است. این شهر برای پیاده روی، گم شدن در بازارهای شگفت انگیزش، چرت زدن در باغ های زیبا و ملاقات با مردم است.
کاخ هشت بهشت اصفهان در میان باغی بسیار بزرگ قرار دارد که اکنون به پارک تبدیل شده است. کاشی کاری با نقوش جالبی که از بقایای این کاخ  مانده است بسیار جذاب است.
کاخ میانی در گذشته اقامتگاه تابستانی پادشاهان سابق ایران بوده و در قالب معماری کلاسیک ایرانی ساخته شده است. در معماری کاخ هشت بهشت به نوع خاصی از پلان طبقات رایج در معماری ایرانی و معماری مغول اطلاق می شود که به موجب آن این پلان به 8 اتاق در اطراف یک اتاق مرکزی تقسیم می شود. 
باغ زیبایی که کاخ هشت بهشت در آن قرار دارد بخشی از باغ بزرگ باغ نقش جهان است که به باغ بلبل معروف است. از این باغ بزرگ امروز چیزی باقی نمانده جز اینکه در سال های اخیر پارکی زیبا در اطراف آن ساخته شده است.

آنچه هشت بهشت را استثنایی می کند، انرژی بسیار زیاد در میان کاخ و باغ بسیارزیبای بهشتی اطراف آن است که به بازدید کنندگان احساس دلپذیری می دهد.
آرامش و سکوتی که این باغ به همراه نقاشی های دیواری چشم نواز و معماری منحصر به فرد آن ارائه می کند، مردم را از زندگی روزمره پر استرس کنونی دور می کند و هیچ شکی باقی نمی گذارد که این سازه را نمی توان نامی جز بهشت گذاشت. این مقاله در مورد کاخ هشت بهشت اصفهان می باشد، با ما همراه شوید.

تاریخچه کاخ هشت بهشت اصفهان

تاریخچه کاخ هشت بهشت اصفهان

تاریخچه کاخ هشت بهشت اصفهان

شاه عباس، اولین پادشاه شاهنشاهی صفوی، اصفهان را به عنوان پایتخت انتخاب کرد. یکی از تصمیمات او برای تبدیل اصفهان به شهری شایسته برای امپراتوری خود این بود که خیابانی طویل به نام چهار باغ بسازد و باغ هایی در آن ایجاد کند. 
کاخ هشت بهشت که عظمت و زیبایی آن گردشگران بسیاری را به شکوه آن سوق داده است، یکی از دیدنی ‌ترین کاخ‌ های شهر باستانی اصفهان است. 
این کاخ تاریخی واقع در اصفهان، در دوران صفویه در سال ۱۰۸۰ هجری قمری در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده است. بعدها در پایتخت‌ های سابق صفویه، تبریز و قزوین، بناهایی به همین نام ساخته شد که دیگر وجود ندارد اما کاخ هشت بهشت اصفهان به ‌عنوان شاهکاری بی ‌نظیر از معماری صفویه باقی مانده است.
کاخ هشت بهشت در سال 1669 به عنوان یکی از چهل و چند کاخ ساخته شده در اصفهان در زمان حکومت صفویان تکمیل شد، خیابانی طویل به نام چهار باغ ساخته شد و چندین باغ در آن ایجاد شد، اما به جز باغ چهل ستون و باغ هشت بهشت هیچ یک از این باغ ها باقی نمانده است. با این حال کاخ هنوز یک بنای تاریخی پر جنب و جوش است.
کاخ هشت بهشت در آن زمان یکی از زیبا ترین کاخ های جهان به شمار می رفت، نام های دیگر این کاختاریخی عبارتند از: هشت به هشت، هشت در بهشت و باغ بلبل می باشد.
معماری درخشان آن در کنار طراحی و تزئینات آن را به یک قصر افسانه ای تبدیل کرده است. دارای چهار نمای مختلف است که هر یک از یک زاویه خاص قابل مشاهده است. همچنین باغی در اطراف این بنا وجود دارد که چیز زیادی از آن باقی نمانده است. 
دارای گچ بری‌ های پیچیده، چوب‌ کاری و نقاشی ‌های دیواری زیبا حتی در سقف‌ ها است، اما سادگی خانگی را حفظ کرده است. کاشی کاری بیرونی از سوی دیگر منبع جذابیتی برای داشتن سبکی طبیعت گرایانه است که طاووس، درختان، فرشتگان را در کنار دیگر موجودات به تصویر می کشد. برای تهیه بلیط هواپیما اصفهان به سایت تریپ مراجعه کنید.

معماری کاخ هشت بهشت اصفهان

کاخ تاریخی هشت بهشت نمونه ای از کاخ های اقامتی آخرین پادشاهان عصر صفوی است. یکی از ویژگی های بارز باغ هشت بهشت اصفهان این است که این باغ تاریخی و عمارت آن درست در مرکز شهر واقع شده است.
کاشی کاری های باشکوه کاخ هشت بهشت شامل انواع نقاشی های پرندگان، خزندگان و شکارچیان است. این کاخ دارای چهار نمای مختلف است که علیرغم شباهت‌ هایشان همگی منحصربه ‌فرد هستند. ممکن است به نظر برسد که نمای جلوی شمالی نمای اصلی است، اما حوض موجود در باغ نمای اصلی شرقی کاخ است.
عمارت هشت بهشت اتاق های زیادی دارد. بر اساس شواهد تاریخی در داخل برخی از آنها حوض وجود داشته است. دیوارهای اتاق ها به طرز هنرمندانه ای آینه کاری شده و تزئینات چشم نواز و معماری منحصر به فرد به کار رفته در سقف این عمارت شبیه هیچ کاخ دیگری نیست. همان ‌قدر که سقف‌ ها در معماری اصفهان اهمیت دارند، سقف این کاخ و دیگر عمارت‌ های تاریخی این شهر زیبایی شگفت ‌آوری دارد.
عمارت کاخ هشت بهشت اصفهان 30 متر طول و 27 متر عرض دارد. برای ورود به این کاخ باید وارد پله های متصل به نمای شرقی و غربی شوید. بعد از رسیدن شما یک ایوان بسیار مرتفع با 2 ستون چوبی وجود دارد.
کل ساختمان بر روی یک زیرزمین واقع شده است که در اصل زیربنا بوده و از سنگ مرمر فوق العاده زیبا تشکیل شده است. سقف مشرف به این بنای چهار طبقه با معماری پر زرق و برق پوشیده شده است.
این کاخ دو طبقه در دو متر بالاتر از سطح زمین با چهار نمای مختلف که هر یک از زاویه خاصی قابل مشاهده است ساخته شده است، دیوارهای طبقه اول شامل نقاشی ها و معماری فاسیا است.
طبقه دوم اتاق ها، پنجره ها و درها را به نمایش می گذارد. در وسط سالن حوض مرمری به نام حوض مروارید قرار دارد، طراحی استخر به گونه ای است که آب از سوراخ های آن مانند مروارید تراوش می کند. 
قسمت مرکزی کاخ به شکل چهار صفه و ایوان رو به شمال ساخته شده است. این عمارت هشت ضلعی است با چهار که هیچ یک شبیه به هم نیستند. 
سقفی که بخش اصلی ساختمان و همچنین دیوارهای اتاق ها را می پوشاند با گچ بری های رنگارنگ و نقاشی های پر زرق و برق پوشانده شده است.
علیرغم اندازه کوچک آن، این کاخ دارای پلان نسبتاً پیچیده ای است که احساس می شود وارد هزارتویی از اتاق های مستطیلی و هشت ضلعی به هم پیوسته شده است. این کاخ خانه هشت همسر شاه عباس بود، چهار نفر از آنها قبلا در طبقه اول و چهار نفر دیگر در طبقه دوم زندگی می کردند. 

پلان هشت بهشت اصفهان

پلان هشت بهشت اصفهان

دکوراسیون داخلی کاخ هشت بهشت اصفهان

تزیینات کاخ در دوره صفویه به قدری باشکوه و هنرمندانه بوده که گردشگران ازسراسر جهان را جذب خود می کند متأسفانه امروزه اثری از حصارهای چوبی، قاب‌ های کریستالی، جا لیوان‌ های کریستالی و شیشه ‌های رنگارنگ ظریف وجود ندارد زیرا در دوران پس از صفویه به‌ ویژه در دوره قاجاریه تغییرات زیادی رخ داده است. این تغییرات به حدی است که برخی فکر می کنند این کاخ در دوران قاجار ساخته شده است. کاخ هشت بهشت در اواخر دوران  قاجار به مالکیت شخصی افراد درآمد و از جواهرات گرانبهای دوره صفویه محروم شد.

غذا خوری نزدیک کاخ هشت بهشت اصفهان

به احتمال زیاد دوست داشته باشید در رستوران های خوب اطراف کاخ هشت بهشت غذاهای خوشمزه ایرانی میل کنید، رستوران های بسیار زیادی اطراف این باغ وجو دارد این رستوران ها عبارتند از: فست فود آداک، رستوران ونیز، رستوران نوبهار، رستوران سرای سیمرغ، رستوران شهرزاد، رستوران پاستو، رستوران ایرانی حکیم باشی و رستوران کوثرو ... از جمله غذا خوری های نزدیک کاخ هستند.

هتل و اقامتگاه در نزدیکی کاخ هشت بهشت اصفهان

بعد از یک روز پر جنب و جوش در این باغ زیبا شما نیاز به استراحت خواهید داشت هتل ها و اقامتگاه هایی در نزدیکی این کاخ تاریخی وجود دارد که می تواند میزبان شما و خانواده شما باشد.
هتل های نزدیک به کاخ هشت بهشت عبارتند از: هتل پارتیکان (1 ستاره)، هتل نقش جهان (1 ستاره)، هتل جهانگردی (2 ستاره)، هتل صفوی (3 ستاره)، هتل توریست (3 ستاره)، آپارتمان ونوس. هتل (3 ستاره)، هتل عالی قاپو (4 ستاره)، هتل پیروزی (4 ستاره)، هتل عباسی (5 ستاره) از جمله هتل های اطراف کاخ هشت بهشت هستند. ارزان ترین وبه صرفه ترین بلیط هواپیما را از تریپ بخواهید.

اطلاعات بیشتر درباره کاخ هشت بهشت

آدرس کاخ هشت بهشت اصفهان : این بنای تاریخی دیدنی در ضلع غربی خیابان چهارباغ و روبروی خیابان شیخ بهایی اصفهان قرار دارد برای رسیدن به این کاخ با وسایل حمل و نقل عمومی با اتوبوس امکان پذیر است. ایستگاه اتوبوس شهری نزدیک ترین ایستگاه به این کاخ است.
از دیگر جاذبه های نزدیک کاخ هشت بهشت می توان به میدان نقش جهان، کاخ چهل ستون، مسجد شیخ لطف الله، عالی قاپو، دروازه قیصریه و مسجد امام اشاره کرد. 

بازدید کاخ هشت بهشت اصفهان

بازدید کاخ هشت بهشت اصفهان

زمان بازدید کاخ هشت بهشت اصفهان

برای بازدید از کاخ هشت بهشت شما می توانید همه روزه از ساعت 9 صبح الی 9 شب از این کاخ زیبا دیدن کنید، هزینه ورودی برای هر نفر 20 هزار تومان می باشد و زمان پیشنهادی برای بازدید حدود 2 ساعت تخمین زده شده است. بهترین زمان برای بازدید از کاخ هشت بهشت اصفهان فصل بهار و تابستان است. البته بازدید در فصل های پاییز و زمستان آن نیز خالی از لطف نیست.

سوالات متداول در باره ی کاخ هشت بهشت اصفهان

آدرس کاخ هشت ‌بهشت اصفهان کجاست؟

کاخ هشت بهشت در ضلع غربی خیابان چهارباغ و روبروی خیابان شیخ بهایی اصفهان قرار دارد.

ساعت بازدید از کاخ هشت بهشت اصفهان کی است؟

برای بازدید از کاخ هشت بهشت شما می توانید همه روزه از ساعت 9 صبح الی 9 شب از این کاخ زیبا دیدن کنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc