https://gateway.trip.ir/api/

متل چيست و تفاوت هتل و متل در چيست؟

به روز رسانی: 15 اسفند ، 1402 جاذبه های گردشگری

متل چيست و تفاوت هتل و متل در چيست؟

استراحتگاه معمولاً مقصدی است که همه چیز مورد نیاز مسافران را از اقامت، غذاخوری، نوشیدنی تا خرید و سرگرمی را برای مسافران فراهم می کند.
هتل، ساختمانی که اقامت، غذا و سایر خدمات را به صورت تجاری به عموم مسافران ارائه می دهد. یک متل همان وظایف یک هتل را انجام می دهد، اما در قالبی که برای مسافرانی که از اتومبیل استفاده می کنند طراحی شده است.

مسافرخانه ها از زمان های بسیار قدیم برای خدمت به بازرگانان و سایر مسافران وجود داشته است. در امپراتوری روم، اقامتگاه‌ هایی به نام عمارت‌ ها در امتداد سیستم جاده ‌ای رومی قرار داشتند تا مسافرانی را که برای کارهای دولتی یا تجاری انجام می ‌دادند، در خود جای دهند. 
هتل ها، متل ها و هاستل ها همگی مکان هایی هستند که برای گردشگران و مسافران اتاق فراهم می کنند. تفاوت هتل ها و متل ها بسته به موقعیت مکانی و سایر عوامل، امکانات و خدمات اضافی مانند نظافت اتاق، خشک ‌شویی و سرویس اتاق متفاوت خواهد بود.
در واقع، برخی از موسسات چیزی بیش از یک تخت، بالش، و پتو ارائه نمی دهند، در حالی که برخی دیگر غذا، حوله تمیز، ماساژ، استخر، سونا، جکوزی و موارد دیگر را برای شما فراهم می کنند.
هتل معمولاً یک ساختمان بزرگ و محصور با صدها اتاق در چندین طبقه است، در حالی که یک متل دارای یک یا دو طبقه با ورودی اتاق در فضای باز است. و از لابی عبور کرده و از آسانسور برای رسیدن به اتاق هتل خود استفاده کنید. اگر در یک سفر جاده ‌ای هستید، و به دنبال بهترین قیمت هستید متل ها می توانند ارزان تر باشند.

برای آشنایی با انواع اتاق های هتل، مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

فرق هتل و هاستل

فرق هتل و هاستل

اقامتگاه هتل چیست ؟

هتل مکانی است که اقامتگاه هایی مانند اتاق های خصوصی، غذا و سایر نیازهای اولیه را برای مسافران فراهم می کند.
گفته می ‌شود، هتل ‌ها قدیمی ‌ترین نوع تجارت سنتی هستند که قدمت آن به بیش از 4 هزار سال قبل بازمی‌گردد. 
هتل ها مجلل ترین اقامتگاه ها در صنعت مسافرتی هستند. حتی ابتدایی ترین هتل ها نیز غذا و خدمات اتاق ارائه می دهند، و کارکنان هتل همگی آموزش دیده هستند.
یک هتل علاوه بر خدمات امکانات دیگری را به مهمانان خود ارائه می دهد. اگر در هتل اقامت داشته باشید، چیزی بیش از یک اتاق یا سوئیت برای خواب خواهید داشت. همچنین ممکن است از رستوران، استخر، مرکز تناسب اندام و اسپا بهره مند شوید. 
یکی دیگر از عوامل مهم در مورد هتل ها این است که آنها در همه شهرهای بزرگ و مقاصد گردشگری قرار دارند، و مسافرانی که برای گردشگری به شهری دیگر می روند می توانند به راحتی به هتل دسترسی داشته باشند و از امکانات آن استفاده کنند.

انواع هتل ها 

هتل ها انواع مختلفی دارند که بسته به نوع استفاده مسافران می توانند دسته بندی شوند، در زیر ما شما را با چند نمونه از این هتل ها بیشتر آشنا می کنیم:

هتل هایی با اقامت طولانی مدت

در حالی که بسیاری از هتل ها اقامتی برای چند شب یا چند روز ارائه می دهند برخی از هتل ها در پذیرش مسافرانی که به دنبال اقامت طولانی‌ مدت هستند، تخصص دارند. این نوع هتل، هتل اقامت طولانی مدت نامیده می شود و در بین مسافران تجاری و سایر افرادی که چندین روز، یا چندین هفته یا بیشتر در یک مکان اقامت می کنند، محبوب است.

هتل های بومگردی

هتل بومگردی  که معمولاً به آن هتل سبز نیز گفته می شود، نوعی هتل است که تمرکز زیادی بر روی کارکردن به شیوه ای سازگار با محیط زیست دارد. هتل ‌های دوستدار محیط زیست، طرح ‌های سبز مانند استفاده از انرژی خورشیدی و کاهش ضایعات را ترویج می‌کنند و کاهش اثرات زیست ‌محیطی آن‌ ها را در اولویت قرار می ‌دهند.

هتل های تاریخی

هتل های تاریخی

هتل های تاریخی

مسافرانی که به دنبال فرهنگ محلی یا کشف تاریخ یک منطقه هستند، ممکن است اقامت در یک هتل تاریخی را انتخاب کنند. این نوع هتل ها معمولاً در مناطق تاریخی مهم واقع شده اند یا ارتباط مستقیمی با رویداد های مهمی دارند که فرهنگ محلی را شکل داده است. با توجه به قدمت بسیاری از سازه های اصلی، برخی از هتل های فرهنگی نسخه های بازسازی شده قلعه ها یا معابد قدیمی هستند.

اقامتگاه متل چیست ؟

اصطلاح "متل" از مسافرخانه متل سن لوئیس اوبیسپو، که در اصل Milestone Mo-Tel نامیده می شد، نشأت گرفت که در سال 1925 توسط آرتور هاینمن ساخته شد. متل ها در اصل هتلی هایی هستند که برای افرادی که با اتومبیل سفر می کنند، با فضای پارکینگ مناسب طراحی شده است. متل ها به مسافران تجاری و افرادی که در همایش ها و جلسات شرکت می کنند و همچنین به مسافران و گردشگران خدمات ارائه می دهند. 
مانند هتل‌ ها، متل‌ ها نیز به عنوان مکان‌هایی تعریف می ‌شوند که امکانات اولیه خواب و حمام را برای مسافران فراهم می ‌کنند. معمولا یک اتاق متل شامل حمام اختصاصی، دوش، تخت، تلویزیون و میز تحریر یا میز نشیمن است، اما برخلاف هتل ها و هاستل ها، متل ها شامل هیچ نوع سرویس اتاق و خدمات اضافی یا غذا نمی شوند.
این اقامتگاه ها برای رانندگان کامیون های که برای مدت طولانی در سفر های جاده ای هستند بسیار مناسب است. از این رو، آنها بیشتر در خارج از محدوده شهر و در مسیرهای طولانی جاده های خلوت یافت می شوند.
متل ها کمتر خدمات تخصصی ارائه می دهند، اما ممکن است گاهی اوقات یک استخر در فضای باز داشته باشند. هم هتل ها و هم متل ها عموما خدمات اینترنتی ارائه می دهند.
ساختمان ‌های متل بسیار کوچک‌ تر از هتل ‌ها هستند، و در همه جا آن از مصالح ساختمانی گرفته تا روکش‌ های تخت از کیفیت پایین و ارزان ‌تری استفاده شده است.

انواع متل ها 

متل ها هم همانند هتل ها می توانند امکانات دیگری نیز ارائه دهند فقط سرویس هایی که می دهند نسبت به هتل محدود تر هستند.
متل‌هایی که فقط نیازهای اولیه و ضروری مسافران را برطرف می‌کنند.
متل‌هایی که مبله هستند و خدماتی همچون غذا خوری، استخر، اینترنت را نیز ارائه می دهند.
متل ها به دلیل ارزان تر بودنشان نسبت به هتل بسته به بودجه مسافران امکاناتی را ارائه می دهند و مسافران آن معمولا انتظاراتشان به اندازه همان هزینه ای است که پرداخت کرده اند. 

اقامتگاه هاستل

اقامتگاه هاستل 

اقامتگاه هاستل چیست ؟

ارزان ترین اقامتگاه مسافرتی موجود در بیشتر کشورها هاستل ها هستند. تفاوت اصلی هاستل ها و هتل ها در این است که هاستل ها فضایی شبیه به خوابگاه را برای اقامت فراهم می کنند.
این ایده که بیش از یک قرن پیش به منظور فراهم کردن اقامتگاه ارزان برای گردشگران آغاز شد، تا به امروز ادامه دارد و تاثیر زیادی بر صنعت اقامتگاه های مسافرتی گذاشته است.
امروزه هاستل ها بیش از هر زمان دیگری محبوب هستند، از تفاوت های اصلی بین هاستل ها و هتل ها و متل ها این است که هاستل ها به هیچ وجه خدماتی ارائه نمی دهند.
علاوه بر این، در اکثر موارد، اتاق های هاستل فاقد حمام و دوش خصوصی هستند. اگر اتاقی با سرویس بهداشتی اختصاصی درخواست نکنید ممکن است از سرویس های مشترک استفاده کنید. اتاق‌ها نیز از کیفیت پایین ‌تری نسبت به اتاق ‌های هتل یا متل برخوردار هستند.

هتل آپارتمان

هتل آپارتمان

هتل آپارتمان چیست ؟

هتل آپارتمان یک مجتمع آپارتمانی خدماتی است که مانند سیستم رزرو هتل می باشد. این شبیه به اجاره یک آپارتمان است، اما بدون قرارداد ثابت و ساکنان می توانند هر زمان که بخواهند آپارتمان را ترک کنند.
هتل آپارتمانی به ساختمانی گفته می ‌شود که حاوی یک لابی داخلی است که همه مستاجران باید از آن عبور کنند تا به آپارتمان‌ ها، اتاق‌ها یا واحدها دسترسی پیدا کنند.
یک مجموعه هتل آپارتمان معمولاً یک آپارتمان کاملاً مجهز را ارائه می دهد. این مجتمع ‌ها معمولاً به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و شبیه به هتل‌ هستند. 
مدت اقامت در این هتل آپارتمان ها از چند روز تا چند ماه یا حتی سال ها متغیر است. افرادی که در هتل آپارتمان اقامت می کنند از آنها به عنوان اقامتگاه طولانی مدت استفاده می کنند. بنابراین، هتل ها اغلب با بسیاری از وسایلی که یک خانه متوسط نیاز دارد، مجهز شده اند.

تفاوت هتل و متل و هاستل

تفاوت های زیادی بین هتل ها، متل ها و هاستل ها وجود دارد. به طور خلاصه متل ها و هاستل ها زیر مجموعه هتل ها هستند. هتل‌ ها را می ‌توان بر اساس ستاره‌ سطح بندی کرد هتل ها از یک ستاره تا 5 ستاره سطح بندی می شوند. امکانات هتل گسترده تر از متل و هاستل است. 
متل ترکیبی از دو کلمه موتور و هتل است. این اصطلاح از قرار گرفتن متل‌ ها در نزدیکی مسیرهای طولانی بزرگراه می ‌آید که به برای رانندگانی که در سفرهای طولانی هستند استفاده می شود.
هاستل ها یکی دیگر از گزینه های اقامتی مقرون به صرفه هستند. مهمانان در هاستل ها اتاق رزرو نمی کنند فقط تخت اجاره می کنند، معمولا یک تخت دوطبقه در هاستل با مسافران دیگر رزرو می کنند.
همانطور که احتمالاً تاکنون متوجه شده اید، هتل ها و متل ها دنیایی از هم جدا هستند. به غیر از اینکه در صنعت مسافرتی با هم رغیب هستند. هتل ها کارکنان حرفه ای آموزش دیده ای دارند که در صورت نیاز به چیزی آماده خدمت به مهمانان پهستند.
هاستل ها و متل ها نسبت به هتل ها مقرون به صرفه هستند، یک اتاق هتل استاندارد ممکن است بین 500 تا 5 میلیون تومان برای یک شب هزینه داشته باشد، در حالی که هزینه یک هاستل تنها 150 تا 1 میلیون برای هر شب است.

متل های ایران

ایران با قدمت 7 هزار ساله خود خانه ها، عمارت ها و ساختمان های دیدنی زیادی دارد. مقامات گردشگری برای کمک به اقتصاد، طرحی را برای واگذاری ساختمان ها به مالکان خصوصی برای تبدیل به هتل ها، متل های ایران و اقامتگاه های سنتی ارائه کرده است.

متل شفق در ایران

متل شفق بابلسر که در سال 1382 افتتاح شد آپارتمانهایی با بلوک های یک طبقه  و مجموعا دارای 21 واحد و سوئیت می باشد که در طبقات همکف و اول واقع شده اند. متل شفق از واحدهای اقامتی ساحلی محسوب می شود که دسترسی به دریای خزر را به آسانی برای میهمانان محترم میسر می سازد. قابل توجه میهمانان گرامی، واحدهای آپارتمانی متل شفق که در طبقه اول واقع شده اند، در ورودی دارای تعدادی پله می باشند. 

 متل بهشت افرا در ایران

 متل بهشت افرا در ایران

متل بهشت افرا در ایران

متل بهشت افرا در حومه شهر بابلسر واقع شده است، در فضایی کاملاً منحصر به فرد با مساحتی حدود 4 هکتار محصور شده می باشد و امکاناتی نظیر: 88 ویلای دو خوابه، 24 ویلای یک خوابه، فضای سبز وسیع و زیبا، 60 آلاچیق برای میهمانان، 30 صندلی که قابلیت جابجایی دارد و همچنین رستوران های با کیفیت، چای خانه ی سنتی، سالن آمفی تأتر به گنجایش 250 نفر مناسب برگزاری همایش ها و سمینارها، زمین بازی برای کودک، و یک محل سرپوشیده مجهز به وسایل بازی استاندارد کودکان، زمین ورزش بزرگسالان، محوطه ای صاف برای پیاده روی و زمین دوچرخه سواری لازم بذکر است این مجموعه بدلیل قرار گرفتن در میـان شـالیزارهای بکر منطقه بابلسر، گزینه ی بسیار مناسبی جهت تفریح واقامتگاهی عالی جهت استفاده خانواده های محترم می باشد.

متل پرستو محمود آباد

متل پرستو محمود آباد در سال 1397 جهت ارائه خدمات بیشتر بازسازی شد، این متل سابقه ای 40 ساله در ضمینه خدمات به مشتریان دارد. از امکانات این متل می توان به 14 سوئیت جداگانه که در محوطه واقع شده است اشاره کرد. متل پرستو به دلیل نزدیکی به دریا دارای ساحلی اختصاصی برای میهمانان خود می باشد.
میهمانان می توانند با دوستان و خانواده هایشان ساعت ها به تماشای دریاچه خزر بپردازند، متل محمود آباد همچنین دارای فاصله ای کم تا پارک صاحلی ملت دارد، متل پرستو بین شهر فریدونکنار و شهر نور واقع شده است و از این دو شهر حداکثر 26 کیلومتر فاصله دارد.

متل سه کاج بابلسر در ایران

متل سه کاج بابلسر  در سال 1382 فعالیت خود را آغاز کرد این متل در شمال ایران در شهر بابلسر واقع شده است.
 از امکانات متل سه کاج بابلسر می توان به 32 سوئیت در دو ساختمان مجاور هم اشاره کرد. یک ساختمان دارای پنج طبقه و سوئیت های مجزا می باشد که در طبقات اول تا پنجم قرار دارند و ساختمان دیگر در یک طبقه بنا شده که سوئیت ها در طبقه اول واقع شده اند و همچنین این ساختمان فاقد آسانسور می باشد. 
میهمانان می توانند برای پذیرش به ورودی ساختمان مرجعه کنند. برخی از سوئیت های واقع در طبقه سوم، چهارم و پنجم متل سه کاج بابلسر دارای ویوی زیبا رو به دریا دارند اما واحد های اول و دوم فاقد این ویو می باشند، علاوه بر آن دسترسی آسان به ساحل دریای خزر از ویژگی های اقامت در این متل به شمار می رود.

متل پارسیان خزر رامسر

متل پارسیان خزر رامسر در سال 1395  برای امکانات بیشتر و خدمات بهتر به مشتریان بازسازی شد. متل ساحلی خزر دارای 22 سوئیت می باشد که در مجاورت یکدیگر قرار دارند.
متل پارسیان خزر از واحدهای اقامتی ساحلی رامسر به شمار می آید و فاصله آن تا ساحل دریای خزر فقط 100 متر می باشد میهمانان می تواند به صورت رایگان از این ساحل دیدن کنند و همچنین اماکن گردشگری رامسر فاصله کمی تا متل پارسیان خزر دارند. 
از اماکن گردشگری نزدیک به متل پارسیان می توان به کاخ مرمر رامسر اشاره نمود که دسترسی به این مکان تاریخی با فاصله 5.5 کیلومتر امکان پذیر می گردد و همچنین از متل خزر تا تله کابین رامسر نیز 8.5 کیلومتر فاصله وجود دارد. پیشنهاد میکنیم بعد خرید بلیط هواپیما رامسر فکر رزرو این هتل باشید.

سوالات متداول در باره ی تفاوت هتل و متل و هاست

تفاوت متل و هتل چیست؟

یک هتل یک ساختمان بزرگ با صدها اتاق در چندین طبقه است، در حالی که یک متل یک ساختمان کوچک دارای یک یا دو طبقه است.

متل ها چه امکاناتی دارند؟

یک اتاق متل شامل حمام اختصاصی، دوش، تخت، تلویزیون و میز تحریر یا میز نشیمن است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc