https://gateway.trip.ir/api/

استعلام ممنوع الخروجی

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 دانستنی های سفر

استعلام ممنوع الخروجی

برای خروج از مرز های یک کشور و ورود به کشوری دیگر نیازمند داشتن یکسری مدارک و شرایط است یکی از این مدارک گذرنامه است. در برخی از شرایط افرادی به دلایل بدهکاری مالی حقوقی و کیفری حق خروج از کشور را ندارند یا به اصلاح ممنوع الخروج هستند در همین راستا در این مقاله ما قصد داریم توضیحاتی در مورد استعلام ممنوع الخروجی افراد را برای شما ارائه دهیم. 

ممنوع الخروجی

ممنوع الخروجی 

منظور از ممنوع الخروجی چیست؟

ممنوعیت سفر یکی از انواع محدودیت هایی است که توسط دولت ها اعمال می شود ممنوعیت ها می توانند بر اساس دلایل مختلفی باشند. محدودیت ها می توانند جغرافیایی باشند که توسط حوزه قضایی مبدأ یا مقصد اعمال می شود.
آنها همچنین می توانند بر اساس بدهکاری های مالیاتی، حقوقی، کیفری، و... باشند و همچنین می تواند وضعیت فردی مانند سلامتی یا واکسیناسیون  باشند.
در گذشته استعلام افراد از طریق استعلام ممنوع الخروجی ازاداره گذرنامه به صورت حضوری بود اما امروز افراد می توانند از طریق استعلام ممنوع الخروجی تلفنی، اینترنتی با سامانه (پلیس من) این استعلام را دریافت کنند و دیگر نیاز نیست به صورت حضوری یا از طریق استعلام ممنوع الخروجی پلیس 10+ استعلام بگیرید.

اپلیکیشن استعلام ممنوع الخروجی

فرمانده پلیس فرودگاه کشور با فراهم کردن سامانه ای به نام (پلیس من) یا (سامانه ثنا) این امکان را برای افراد حقیقی و حقوقی فراهم کرده است تا بتوانند از طریق این سامانه استعلام ممنوع الخروجی خود را بگیرند.

استعلام ممنوع الخروجی از فرودگاه

استعلام ممنوع الخروجی از فرودگاه

استعلام ممنوع الخروجی از فرودگاه امام

ممنوع الخروجی می تواند به دلایل مختلف مالیاتی 500 میلیون تومانی یا عدم اجازه قیم و سرپرست و یا از طریق قضایی و ... باشد. به همین دلیل اگر فردی ممنوع الخروج باشد هنگام خروج از ایران توسط پلیس فرودگاه امام مورد بازخواست قرار خواهد گرفت و اجازه خروج از کشور را نخواهد داشت.

استعلام ممنوع الخروجی با پیامک

استفاده از گذرنامه های تقلبی یا جعلی برای خروج از ایران بسیار رواج دارد سهولت ورود و خروج غیرقانونی از پاکستان، ترکیه و آذربایجان از طریق زمین و عمان و امارات متحده عربی از طریق دریا را فراهم می کند.در صورت درخواست رزرو بلیط هواپیما می توانید از طریق سایت تریپ با ما در ارتباط باشید.
اخیرا با توجه به مشکلاتی که برای افراد هنگام خروج از کشور پیش آمده اداره گذرنامه برای اطلاع از ممنوع الخروج بودن افراد حقیقی و حقوقی سامانه آنلاینی را افتتاح کرده تا افراد بتوانند از طریق آن استعلام بگیرند.

مراحل رفع ممنوع الخروج

قانون خیلی واضح توضیح داده است که اگر متهم بدلیل بدهی مالیاتی ممنوع الخروج بود باید بدهی خود را بپردازد و با در دست داشتن مدارک به شعبه صادر کننده رای رفته و نسبت به فسخ قرار ممنوع الخروجی توسط مرجع صادر کننده یا نقض ممنوع الخروج توسط مرجع تجدید نظر کننده اقدام نماید.
بدهکاران ارزی که تعهدات ارزی دارند باید ماده 17 قانون گذرنامه را به دقت بخوانند چرا که دولت و قوه قضایی می تواند طبق بدهی ارزی قرار ممنوع الخروجی شخص را صادر کند.برای آگاهی از بلیط هواپیما از طریق لینک به سایت تریپ مراجعه کنید.


افراد ممنوع الخروج

افراد مممنوع الخروج

چه کسانی ممنوع الخروج هستند؟

افراد زیر هنگام خروج از کشور به مشکل بر خواهند خورد:
- کسانی که بدهکاری مالیاتی دارند.
- افرادی که رای قطعی دادگاه را دارند و بدهی آنها محرز و قطعی باشد.
- افرادی که در خارج از ایران به دلیل ارتکاب اعمالی نظیر تکدی گری، دزدی، کلاهبرداری و … دارای سوء شهرت باشند.
- افرادی خروج آنها به صلاح مملکت نباشد به همین دلیل بر اساس قانون و تشخیص قوه قضاییه خروج این افراد ممنوع می باشد. البته معمولا ممنوع الخروجی این افراد به صورت کتبی به آنان اعلام می شود.
- افرادی که برای خروج از کشور و دریافت گذرنامه نیاز به اجازه قیم دارند مانند اجازه پدر برای دخترهای مجرد کمتر از 18 سال و زن هایی که شوهر دارند اجازه آنها باید توسط همسر تایید شود.

ممنوع الخروجی توسط همسر

مردها و زنان می توانند همسر های خود را به دلایل قانونی طبق شرایطی ممنوع الخروج کنند. لیکن مردان و زنانی که خود خارج از کشور اقامت دارند و اصل شناسنامه خود را ندارند، نمی توانند همسران خود را ممنوع الخروج کنند.

مدت اعتبار ممنوع الخروجی

به موجب ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری با توجه به نوع جرم اشخاص دادگاه این اجازه را دارد که عدم خروج فرد را از کشور صادر کند، مدت اعتبارممنوع الخروجی افراد 6 ماه یکبار در نظر گرفته می شود. اما بر طبق صلاحدید دادگاه این اعتبار می ‌تواند هر 6 ماه یکبار مجدد تمدید شود.

توجه داشته باشید این قرارداد  پس از ابلاغ ظرف ۲۰ روز در دادگاه تجدید نظر استان مورد نظرتان قابل اعتراض می باشد و این در حالی است که در صورت فسخ قرار توسط مرجع صادر کننده یا نقض آن توسط مرجع تجدید نظر یا صدور قرار منع پیگرد یا موقوفی تعقیب یا برائت متهم ، دادگاه بدوی مکلف است موضوع را بلافاصله به مراجع ذیربط اطلاع رسانی نماید تا نسبت به رفع ممنوع الخروجی فرد اقدام گردد.

استعلام ممنوع الخروجی با کد ملی

شما می توانید با وارد شدن به سایت اجرای اسناد رسمی و با وارد کردن کد ملی به صورت آنلاین وضعیت ممنوع الخروجی خود را چک کنید. 

سوالات متداول در مورد استعلام ممنوع الخروجی

چه افرادی ممنوع الخروجی می شوند؟
افرادی که بنا به دلایل مالیاتی، قضایی، سوء سابقه در داخل و خارج از کشور وهمچنین نداشتن اجازه قیم پدر یا مادر و همسر این افراد اجازه خروج از کشور را ندارند.

آیا ممنوع الخروجی می تواند از بین برود؟
بسته به حکم قاضی و نوع ممنوعیت فرد طبق قانون در مئت تعیین شده فرد نمی تواند از کشور خارج شود در صورت رفع مشکل فرد حقیقی یا حقوقی می تواند کشور را ترک کند و حکم ممنوع الخروجی فرد لغو خواهد شد.

محدودیت قانونی یعنی چه؟
محدودیت قانونی به معنای هرگونه دستور، حکم، دستور، حکم، حکم، اتهام یا سایر محدودیت های هر مقام دولتی است.

بخش نظرات

میثم فهمی 12 مرداد 1401

استعلام خروج از کشور

فاروق احمدی 20 فروردین 1401

سلام بنده ممنوع خروج شدم دلیلش چیه

تحریریه تریپ
سلام از طریق روش هایی که در بالا معرفی شدند، ممنوع الخروجی خود و علت آن را جویا شوید
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc