https://gateway.trip.ir/api/

ارز مسافرتی و شرایط دریافت آن

به روز رسانی: 28 اسفند ، 1402 راهنمای سفر

ارز مسافرتی و شرایط دریافت آن

ارز مسافرتی و شرایط دریافت آن دغدغه بسیاری از مسافران خارج از کشور است. بانک مرکزی اخیرا در اطلاعیه‌ای شرایط جدید دریافت ارز مسافرتی را اعلام کرد و از دوبرابر شدن سهمیه هر مسافر خبر داد. برای گرفتن ارز مسافرتی می‌توانید تا سقف یک مبلغ مشخص و فقط یک بار در سال آن را دریافت کنید. برای دریافت ارز مسافرتی نیاز به ارائه مدارک و پر کردن برگه درخواست در بانک ملی، ملت یا سامان است. مسافرانی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند، می‌توانند پیش از سفر خود برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنند. ارز مسافرتی ارزی است که نسبت به بازار آزاد نرخ پایین‌تری دارد و یک بار در سال به هر مسافر بالای 18 سال تعلق می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم ارز مسافرتی را معرفی کنیم و به شرایط جدید و نحوه دریافت ارز مسافرتی و قیمت آن بپردازیم.

ارز مسافرتی چیست؟

هنگام سفر به خارج از کشور می‌توانید از ارز دولتی موسوم به ارز مسافرتی استفاده کنید. این سهمیه‌ای است که دولت برای مسافران خارج از کشور تعیین کرده است. طبق تصمیم جدید بانک مرکزی در اسفند 1402 مسافران خارج از کشور می‌توانند در سفرهای هوایی خود 1000 یورو ارز مسافرتی دریافت کنند. ارز مسافرتی بعد از عبور از گیت فرودگاه به مسافران داده می‌شود.

شرایط دریافت ارز مسافرتی

متقاضیان واجد شرایط دریافت ارز مسافری باید قبل از سفر خود و پیش از رسیدن به فرودگاه، برای دریافت حواله ارزی مورد نظر خود اقدام کنند. مسافران باید به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کنند و مدارک موردنیاز را تحویل دهند. البته از طریق پیام رسان بله یا سامانه خرید آنلاین ارز مسافرتی نیز می‌توانید برای ثبت نام اقدام کنید. تحویل ارز نیز در گیت خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد. شرایط جدید دریافت ارز مسافرتی از این قرار است:

  1. فاصله زمانی بین درخواست خرید ارز مسافرتی و تاریخ پرواز حداکثر ۷ روز باشد.
  2. هر مسافر فقط یک بار در سال امکان خرید ارز دارد.
  3. مسافران حج تمتع که ارز حج را دریافت کردند هم می‌توانند ارز مسافرتی عتبات را دریافت کنند. ارز حج تمتع جزو ارز مسافرتی محسوب نمی‌شود.
  4. دریافت ارز هیچ گونه ارتباطی با صدور بلیط و یا پرداخت هزینه سفر و... ندارد.
  5. حداقل خرید 100 دلار و  سقف خرید ارز مسافرتی 1000 دلار است.
  6. خریدار باید بیش از ۱۸ سال داشته باشد.
  7. برای ابطال فروش ارز و استرداد وجه ریالی حداکثر ۱۰ روز بعد از تاریخ سفر فرصت وجود دارد.
  8. فروش ارز مسافرتی ۲۴ ساعته‌ است.

در ضمن توجه داشته باشید که ارز مسافرتی به مسافران زیر 18 سال و ایرانیان مقیم خارج از کشور تعلق نمی گیرد. همچنین افرادی که گذرنامه سیاسی دارند در گروه افراد واجد شرایط برای دریافت ارز مسافرتی نیستند. 

دریافت ارز مسافرتی با بله

برای خرید ارز مسافرتی در بله، وارد قسمت «خدمات» شوید و گزینه «ارز مسافرتی» را انتخاب کنید. سپس مشخصات فردی‌ خود (نام، نام خانوادگی، نام پدر، شمارۀ شناسنامه، کد ملی، کدپستی، شمارۀ گذرنامه و تاریخ تولد) را وارد کرده و تعهدنامه را تأیید کنید. در مرحله بعدی، تاریخ پرواز، نام فرودگاه و کشور مقصد را انتخاب کرده و نوع و مقدار ارز درخواستی را مشخص کنید. پس از اقدام به پرداخت می‌توانید با شناسۀ فروش در تاریخ مشخص‌شده به باجۀ بانک ملی یا دستگاه دریافت ارز در فرودگاه مراجعه کرده و ارز مسافرتی خود را دریافت کنید.

نکات مهم ثبت نام ارز مسافرتی در بله

  • خرید ارز مسافرتی از طریق پیام‌رسان بله هم امکان‌پذیر است.
  • ساعات خرید ارز مسافرتی در پیام‌رسان بله از ساعت 7:00 تا 16:00 روزهای غیرتعطیل تعیین شده است. 
  • خرید ارز مسافرتی فقط در صورتی ممکن است که شماره تلفن حساب کاربری بله و صاحب حساب متعلق به یک کد ملی باشد.
  • همچنین با هر شماره همراه بله فقط یک بار امکان خرید ارز وجود دارد.

توجه مهماگر اطلاعات پرواز یا گذرنامه اشتباه وارد شود؛ امکان ویرایش از طریق بله وجود ندارد و متقاضی باید به شعبه‌های ارزی مراجعه کند. 

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

مسافران متقاضی دریافت ارز مسافرتی برای دریافت 1000 یورو باید بلیط مسافرت هوایی، گذرنامه معتبر و فیش پرداخت عوارض خروج از کشور را در دست داشته باشند و به شعب ارزی بانک ملی یا بانک ملت ارائه دهند. بنابراین مدارک لازم هنگام مراجعه به بانک ملی و بانک ملت برای دریافت ارز مسافرتی به صورت فهرست وار از این قرار است:

  • اصل کارت ملی
  • گذرنامه معتبر (با حداقل 6 ماه اعتبار) و کپی آن
  • بلیط رفت یا بلیط رفت و برگشت سفر هوایی (کاغذی یا الکترونیکی)
  • ویزای کشور مورد نظر در صورت نیاز
  • رسید پرداخت عوارض خروج از کشور

لازم به ذکر است قبلا در مقاله عوارض خروج از کشور جدول مربوط به قیمت عوارض خروج از کشور در سال 1403 را آوردیم و نحوه پرداخت آن را شرح دادیم.

تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد

ارز مسافرتی با ارز آزاد تفاوت قیمت دارد و این سهمیه‌ای است که دولت به منظور مدیریت مالی سفر برای مسافران خارج از کشور در نظر گرفته است. بر همین اساس همواره قیمت ارز مسافرتی چند هزار تومان پایین‌تر از ارز آزاد است.

ارز مسافرتی چقدر است؟

مقدار ارز مسافرتی که به هر مسافر تعلق می گیرد، با نوسان قیمت ارز در سال‌های اخیر با تغییراتی مواجه شده است. در سال 1402 نیز شاهد تغییرات زیادی در قیمت ارز بودیم. این تغییرات موجب شد بانک مرکزی در مقدار ارز مسافرتی تخصیصی به هر مسافر نیز تجدید نظر کند. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، براساس جدیدترین تصمیم بانک مرکزی ایران در حال حاضر (اسفند 1402) ارز مسافرتی برای سفرهای خارجی هوایی 1000 یورو تعیین شده است. همچنین ارز مسافرتی تخصیصی برای مسافران کشورهای بدون ویزا (چه هوایی، چه زمینی) 300 یورو اعلام شده است.

ارز مسافرتی از کجا بگیریم؟

حواله دریافت ارز مسافرتی را باید پیش از سفر خود تهیه کنید. سپس در فرودگاه و بعد از رد شدن از گیت با ارائه مدارک لازم، ارز مورد نظر خود را دریافت خواهید کرد. برای ثبت نام دریافت ارز مسافرتی با در دست داشتن مدارک خود می‌توانید به یکی از شعب ارزی بانک ملی، ملت یا سامان مراجعه کنید. همچنین از طریق پیام‌رسان بله نیز می‌توان برای خرید اقدام کرد.

دریافت ارز مسافرتی از خودپرداز فرودگاه‌ها

برای اولین بار از بهمن 1401 مسافران می‌توانند ارز مسافرتی خود را از خودپردازهای واقع در فرودگاه‌های بین المللی کشور دریافت کنند. امسال برای سفرهای نوروز 1403 مسافران می‌توانند ارز مسافرتی خود را بعد از گیت از خودپرداز فرودگاه دریافت کنند.

ارز مسافرتی کربلا و حج در سال 1403

اگر قصد سفر به عتبات و عالیات را دارید و مسافر کربلا هستید، باز هم می‌توانید 300 یورو ارز مسافرتی دریافت کنید. برای دریافت ارز مسافرتی برای عراق باید مشخصات خود را در سامانه سماح ثبت کنید. با این حال مدیر کاروان شما را در این خصوص بیشتر راهنمایی خواهد کرد. در ضمن برای اینکه به شما ارز مسافرتی تعلق بگیرد، باید نام و مشخصات شما در سازمان حج و زیارت ثبت شده باشد. همچنین برای سفر حج نیز با ثبت نام در سامانه سماح می‌توانید سهمیه ارز مسافرتی خود را دریافت کنید.

قیمت ارز مسافرتی امروز بانک ملی

قیمت ارز مسافرتی برای مسافران طبق نرخ ارز دولتی 1402 بانک مرکزی است. برای اطلاع از قیمت روز ارز دولتی می‌توانید به وبسایت بانک مرکزی مراجعه کنید.

حذف ارز دولتی

تصویری از دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه

استرداد ارز مسافرتی امکان‌پذیر است؟

اگر مسافر ارز خود را دریافت نکرده باشد، می‌تواند حداکثر ۱۰ روز بعد از تاریخ سفر به یکی از شعبه‌های ارزی بانک مراجعه کرده و برای ابطال فروش ارز و استرداد وجه ریالی خود اقدام کند. 

سوالات متداول در مورد ارز مسافرتی

ارز مسافرتی چقدر است؟

در حال حاضر در اسفند 1402 ارز مسافرتی برای سفرهای هوایی 1000 یورو تعیین شده است.

ارز مسافرتی را از کجا بگیریم؟

برای دریافت ارز مسافرتی باید با ارائه مدارک مورد نیاز به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم و احراز هویت ارز مسافرتی خود را در فرودگاه دریافت کنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc