https://gateway.trip.ir/api/

روستای صخره ای کندوان

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 راهنمای سفر

روستای صخره ای کندوان

روستای کندوان که به دلیل شباهتش به کندوی زنبور به کندوان معروف است یکی از خاص ترین و شگفت انگیز ترین روستا در جهان است این روستا در استان آذربایجان شرقی نزدیک تبریز قرار دارد داخل خانه های روستایی کندوان در زمستان گرم و در تابستان خنک است. روستای کندوان به عسل هایش معروف است و همچنین هتل های روستای کندوان یک مکان دنج و زیبا برای استراحت گردشگرانی است که از سراسر دنیا برای دیدن این روستای بی نظیر می آیند:

روستای کندوان کجاست ؟

کندوان یک روستای شگفت‌انگیز است که در جناح کوه سبلان، واقع دراستان آذربایجان شرقی نزدیک شهر تبریز واقع شده است. روستای کندوان به دلیل معماری صخره‌ای شگفت‌انگیز که در نتیجه فعالیتهای آتشفشانی و ساختارهای حکاکی شده با دست است مشهور می باشد. 
این مکان دارای حداقل ۸۰۰ سال قدمت که ۶۷۰ نفراز مردم در آن سکونت دارند و زیبایی‌های دیدنی را برای مسافران خود ارائه می‌دهد. گفته می‌شود روستاهای کندوان بخشی از بقایای آتشفشانی ناشی از فوران کوه قوی سهند است که صدها سال پیش تشکیل شده است. 
به نظر می‌رسد معماری جذاب این روستا از همه قوانین سرپیچی می‌کند و مسافران معمولاً شیفته شیب‌های باورنکردنی و مسیرهای نامربوط آن می‌شوند. 
ساکنان این روستا اساساً، صخره‌ای را برای ساخت هر اتاق مانند آشپزخانه، سالن و حتی سنگ ها را برای ساختن پنجره‌ها برای اتاق‌ها و بعد هم برای تزئین آن‌ها با شیشه‌های رنگی تراشیده اند. 
دو روستای صخره‌ای دیگر با ساختارهای مشابه در کاپادوکیه ترکیه و خانه‌های صخره‌ای مانیتو آمریکا در کلرادو وجود دارد. با این حال، این دو روستای صخره‌ای مسکونی نیستند و کندوان را به عنوان تنها روستای صخره‌ای مسکونی در جهان می شناسند. 

روستای صخره ای کندوان

روستای صخره ای کندوان

داخل خانه های روستای کندوان

روستای کندوان دارای زمستان سرد و طولانی است، بنابراین این مکان به عنوان پناهگاهی امن در برابر هوای گرم و سرد و همچنین هجوم دشمنان محسوب می‌شود. 
به طور کلی، اکثر این‌ خانه های روستایی دارای دو طبقه و در برخی موارد، سه و حتی چهار طبقه هستند که از داخل به یکدیگر مرتبط نیستند. خانه‌ها و راه پله‌های چند طبقه به طور کلی برای اتصال هر طبقه به طبقه دیگر در نظر گرفته شده است. این روستا دارای همه امکانات حمام عمومی، مدرسه، مسجد و آسیاب است. 
چشمه‌های آب معدنی با کمترین درصد آلودگی اساساً برای درمان بیماریهای کلیوی استفاده می‌شود. معماری بی‌نظیر خانه‌ها، دره‌های سرسبز و زیبا، آب و هوای مطبوع، لبنیات ارگانیک و عسل و صنایع دستی منطقه، این منطقه را به یکی از مناطق گردشگری ایران تبدیل کرده است. 

خانه در کندوان

یکی از خانه های کندوان

روستای کندوان امروز

امروزه برخی از این خانه‌ها هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند و از سنگ‌های مخروطی شکل تشکیل شده‌اند که تماشای آن‌ها واقعاً حیرت‌انگیز است. 
بازدید از کندوان برای افرادی که در تبریز اقامت دارند الزامی است. در چند وقت اخیر، کندوان شروع به تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری شده است و چند هتل و رستوران برای تجارت گردشگران خدمات‌رسانی می‌کنند. همچنین می‌توانید با هزینه‌ای اندک گشتی در غارخانه‌ها بزنید. 
اخیراً هتلی ساخته شده است که از «سبک» روستا الهام گرفته و به آن متصل است. «هتل راکی» دارای ویژگی‌های داخلی غار زیبا با فضاهای بسیار راحت برای زندگی است. 

مسیر روستای کندوان

کندوان تقریباً ۳۴در مایلی تبریز است حدود ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه رانندگی از طریق مسیر ۲۱ که این شهر را به مقصدی عالی برای یک سفر یک روزه تبدیل کرده است. 
راحت‌ترین راه برای رسیدن به اینجا با ماشین است، اما اتوبوس‌های کوچک اسکو نزدیک ‌ترین شهر به کندوان است که از میدان راه آهن تبریز (کمی دورتر از مرکز اصلی) حرکت می‌کنند. 
برای رسیدن به کندوان از اسکو، باید از تاکسی استفاده کنید ۲۰ دقیقه رانندگی زیبا از میان تپه‌های صخره ای شما را شگفت زده خواهد کرد.

علت نامگذاری این روستا به کندوان

از آنجا که خانه‌های صخره‌ای در این روستا شبیه کندو است، به کندوان معروف است. در تاریخ کندوان گفته شده است که اولین گروهی که در منطقه ساکن شدند ساکنان روستایی به نام هیلوار در ۲ کیلومتری کندوان بودند. آن‌ها با فرار از مغولان به این منطقه مهاجرت کردند و شروع به تراشیدن‌ کردند تا برای خود یک پناهگاه امن بسازند. 

معماری روستای کندوان

معماری روستا یکی از شگفتی‌های آن است. ضخامت دیواره‌های آن در برخی نقاط به دو متر می‌رسد. این سنگ به عنوان یک ماده انرژی کارآمد عمل می‌کند و خانه را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می‌دارد. ارتفاع این صخره‌ها حدود ۴۰ متر است. 
صخره‌های هرمی تندی با حفره‌هایی در سطوح نامنظم در این روستا وجود دارد که بر اثر فوران آتشفشان در منطقه رشته کوه سهند ایجاد شده است. 
صخره‌ها دارای سلولهای کندویی هستند که به‌کاران نیز معروف هستند. عموماً اکثر این‌کاران‌ها در مواردی دو طبقه، سه و حتی چهار طبقه هستند که از داخل به یکدیگر مرتبط نیستند. 

معماری روستای کندوان

معماری خانه های روستای کندوان

روستای کندوان به چه چیزی مشهور است | شغل مردم روستای کندوان

از آنجایی که کندوان در دامنه کوههای سهند قرار دارد، دارای آب و هوای عالی است و سرسبزی و چشم اندازهای زیادی در اطراف آن وجود دارد. 
دشت‌های پربار منطقه این امکان را برای عشایر فراهم می‌کند که زنبورهای عسل را پرورش داده و گیاهان دارویی را پرورش دهند، هر دو منبع درآمد مردم محلی هستند. مردم این روستا بیشتر کشاورز و دامدار هستند. این تنها روستای صخره‌ای جهان است که هنوز مسکونی است و در حال حاضر، ۱۱۷ خانواده در این روستا زندگی می‌کنند. این روستا دارای مسجد، حمام عمومی، مدرسه، آسیاب، سوغات فروشی، بوفه و رستوران است. 

عکس از روستای کندوان

فضای داخلی کارائان‌ها مرتب و ساده است. هر کدام بسته به ثروت صاحب اتاق، دارای اتاق‌هایی هستند که با طاقچه، پرده و کوسن تزئین شده‌اند. کندوان، مانند دیگر روستاهای روی تپه، شکل راه پله را با کوچه‌های تنگ و باریک حفظ می‌کند. اقامت در دل صخره‌ها باعث می‌شود که محل زندگی شما در تابستان خنک و مطلوب و در زمستان گرم و دنج باشد. با این حال، کندوان تقریباً زمستانی طولانی دارد و فصل گردشگری آن از بهار شروع می‌شود و فقط تا اوایل پاییز ادامه دارد. 

سوغات روستای کندوان

عسل معروف‌ترین سوغات کندوان است. زردآلو و آلبالو، میوه خشک، قالیچه و جاجیم از دیگر سوغات کندوان است. چشمه‌های آب معدنی کندوان نیز شناخته شده است و اساساً برای درمان بیماری‌های کلیوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
دشتهای پربار منطقه این امکان را برای عشایر فراهم می‌کند که زنبورهای عسل را پرورش دهند و گیاهان دارویی را پرورش دهند، که هر دو منبع درآمد برای مردم محلی است. صنایع دستی مانند بافت گلیم و روسری‌های رنگارنگ از مشاغل زنان کندوان است. 

هتل روستای کندوان

هتل بین المللی راک لاله در کندوان که سومین هتل از این نوع در جهان است به گردشگران از سراسر جهان این شانس را می‌دهد که سفری لذت بخش به این منطقه داشته باشند. این هتل دارای ۴۰ کارائان (اتاقهای سنگ طبیعی) است که ۱۰ اتاق آن در حال حاضر با خدمات اتاق کامل و جکوزی موجود است. همه آن‌ها مجهز به سیستم گرمایش برای زمستان هستند. 
در تابستان هتل نیازی به سیستم خنک کننده ندارد زیرا آب و هوا در کندوان بسیار مطبوع است. رستوران مجلل با انواع غذاهای ایرانی و خارجی آماده پذیرایی از ۱۲۰ نفر از دیگر امکانات این هتل است. 
قرار است با افزودن ۳۰ کارائان دیگر و امکانات بیشتر مانند مرکز تجاری، استخر و پارکینگ، گسترش یابد. پروژه هتل لاله در کندوان در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت توسعه گردشگری ایران آغاز شد.

هتل روستای کندوان

هتل روستای کندوان

آب و هوای روستای کندوان

بهترین فصل سفر به کندوان فصل بهار و تابستان است. این مکان در پاییز و زمستان مقصد مورد علاقه نیست زیرا هوا بسیار سرد است. حداقل دمای کندوان ۱۳ درجه سانتی گراد و حداکثر ۲۵ درجه سانتی گراد در تابستان است. بازدید از این روستا تا یک روز ۲ ساعت طول خواهد کشید. 

نتیجه

حفاظت از معماری سنتی روستا با استفاده ازتوسعه پایدار به منظور بهبود زندگی مردم روستا یکی از مهمترین دغدغه های این روستا می باشد. این روستا یکی از خاص ترین و جذاب ترین روستا های جهان است که هر ساله گردشگران زیادی برای دیدین این روستا به کندوان می آیند معماری کهن و شگفت انگیز آن هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc