https://gateway.trip.ir/api/

هواپیما ربایی های ایران و جهان

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 دانستنی های سفر

هواپیما ربایی های ایران و جهان

هواپیما ربایی های ایران و جهان یکی از معضلات درهمه کشورهای دنیا است. ربوده شدن هواپیما به چه معناست؟ هواپیماربایی در واقع به دست گرفتن غیرقانونی هواپیما توسط فرد یا افرادی که هدف آنها انتقال هواپیما و سرنشینان آن به مقصدی دیگر است.
ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با هواپیما ربایی در ایران و مجازات هواپیما ربایی در ایران وجهان بیشتر آشنا کنیم اگر مایل هستید بدانید نخستین هواپیما ربایی در ایران در کجا و در چه سالی بوده است پس با ما همراه شوید.

ربودن هواپیما

اگر شخصی هواپیما را ربوده باشد به این معنی است که به طور غیرقانونی کنترل آن را در دست گرفته و قصد دارد از مکانی به مکان دیگر هواپیما را انتقال دهد به این حرکت Hijack یا هواپیما ربایی میگویند.
اولین هواپیماربایی درآمریکا در سال ۱۹۶۱ رخ داد. تعداد چنین حوادثی، که به عنوان هواپیما ربایی شناخته می‌شوند، در دهه ۱۹۶۰ افزایش یافت و ۴۰ تلاش در سال ۱۹۶۹ انجام شد برای دزدین هواپیما انجام شد. 
در سال ۱۹۷۳، ایالات متحده و کوبا توانستند به توافقی دست یابند که به هر یک از دو کشور اجازه می‌دهد تا درخواست رباینده انجام دهند. این توافق از طریق تبادل یادداشت‌های دیپلماتیک حاصل شد. بستن این توافق به نفع کوبا بود زیرا بسیاری از کوبائی‌ها هواپیماها را از کوبا ربوده و آن‌ها را مجبور به پرواز به ایالات متحده کرده بودند. 
هواپیماربایی محدود به ایالات متحده و کوبا نبوده است. در سال ۱۹۷۰، هواپیماربایان بیش از ۹۰ هواپیما در سراسر جهان ضبط کردند. رشد تروریسم بین المللی، به ویژه در خاورمیانه، منجر به ربوده شدن گسترده مردم شد. در این شرایط، هواپیماربایان به دنبال برآورده کردن خواسته‌های سیاسی خود بودند. 

ربودن هواپیما

ربودن هواپیما

هواپیما ربایی ایران

یک وزیر در اوکراین مدعی شد که یک پرواز تخلیه روز یکشنبه از افغانستان ربوده شده و به ایران منتقل شده است. با این حال، این ادعاها از سوی اوکراین و ایران رد شده است. 
معاون وزیر خارجه اوکراین، خبرگزاری روسی Taas گفته است که هواپیما توسط افراد مسلح ربوده شده است. وی گفت هواپیما از اوکراین سرقت شده و با گروهی ناشناس از مسافران به داخل ایران پرواز کرده است. 
ساعاتی بعد، مقامات ایران فرود هواپیمای ربوده شده در این کشور را تکذیب کردند. اوکراین نیز رسما ادعای مبنی بر ربوده شدن هواپیما را رد کرد. 

دزدی هواپیما اهواز

طبق گزارشات پرواز شماره ۱۴۹۳ اهواز - بندرعباس، خبرسازترین پرواز ۲۳ آذرماه سال ۱۳۷۹ بود. در این ماجرای پرهراس، هواپیمای یاک ۴۰ با همدستی چهار هواپیما ربا برای دقایقی ربوده شد و ناگهان فضای محدود داخل هواپیما تبدیل به یک جنگ تمام‌عیار میان هواپیمارباها و گارد امنیت پرواز شد. 
درگیری اما به‌سرعت تمام شد و نیروهای امنیتی ایران دوباره کنترل هواپیما را به دست گرفتند. پس از دستگیری هواپیماربایان، برای چهار متهم اصلی یعنی خالد و رسول حردانی و شهرام و فرهنگ حکم اعدام و برای بعضی دیگر حکم زندان صادر شد اما چند سال بعد، احکام اعدامی‌ها به زندان طولانی‌مدت تبدیل شد. 
20 سال پس از این ماجرا و در حالی که چهار متهم اصلی هنوز در زندان بودند، فروردین ماه امسال و به مناسبت زادروز حضرت مهدی (عج)،  به درخواست ابراهیم حاتمی‌کیا فیلمساز ایرانی و موافقت سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه حکم آزادی آنان از زندان امضا شد. رسول حردانی، یکی از هواپیمارباها که حالا ۴۰ساله است، در گفتگویی از ماجرای هواپیماربایی در سال ۷۹ می‌گوید.

هایجک پرواز اهواز

هواپیما ربایی در اهواز

مجازات هواپیما ربایی

در بیشتر حوزه‌های قضایی جهان، ربودن هواپیما مجازات حبس ابد یا حبس طولانی مدت دارد. در بیشتر حوزه‌های قضایی که مجازات اعدام یک مجازات قانونی است، هواپیماربایی جرم محسوب می‌شود، از جمله در چین، هند، لیبریا و ایالت‌های جورجیا و می‌سی سی پی و همچنین ایالات متحده بدین ترتیب است.
سرقت هواپیما مطابق بند ۱۵۴ قانون جنایات جرم محسوب می‌شود که حداکثر ۱۰ سال زندان را در پی دارد. درهواپیما ربایی اشخاصی که هواپیما را ربوده در واقع در طول مدت زمان مرتکب جرم شده اند این بدین معنی نیست که کنترل داخلی هواپیما از همان ابتدا به دست بگیرند و پایان کار باشد بلکه در اختیار گرفتن اداره هواپیما درطول مدت خود جرم محسوب میشود و ربایندگان کوشش میکنند تا پایان عملیات آن را ادامه دهند. جرم هواپیما ربایی در واقع یک جرم مستمر است.

هواپیما ربایی اهواز مشهد

سپاه پاسداران ایران روز جمعه اعلام کرد که نیروهای این کشوراقدام به ربودن هواپیما در مسیر اهواز به مشهد را خنثی کردند. 
این گزارش همچنین می‌افزاید که عامل به دنبال فرود اضطراری هواپیما در فرودگاه اصفهان دستگیر شده است. گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که عامل این توطئه قصد فرود هواپیما را در فرودگاه یکی از کشورهای جنوبی عرب خلیج فارس داشته است. 
به گفته امنیت پرواز سپاه، تلاش برای ربودن هواپیمای مسافربری ایران ایر، فوکر ۱۰۰ که ساعت ۲۲:۱۰ شب پنجشنبه شب از فرودگاه اهواز به مقصد شماره ۳۳۴ مشهد پرواز کرد و پس از فرود اضطراری در فرودگاه اصفهان، خنثی شد. عامل جنایت با خرید بلیط هواپیما تهران مشهد اختیار این هواپیما را به دست گرفته بودند و توسط نیروی سپاه پاسداران بازداشت شدند.

نخستین هواپیما ربایی در ایران

بر اساس گزارش‌ها، پروازهای داخلی ایران مارشال‌های هوایی مسلح را به همراه دارند تا هرگونه حمله یا ربودن هواپیما را مختل کنند. گارد امنیت هوانوردی را در دهه ۱۹۸۰ پس از مجموعه‌ای از حوادث مربوط به توقیف هواپیماها در ناآرامی‌های پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ این کشور در دست گرفت. 

دو تلاش اخیر در سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد در سپتامبر ۲۰۰۰، فردی مسلح به تپانچه جعلی و بمب بنزینی در صدد توقیف یک فروند هواپیمای ایران ایر فوکر ۱۰۰ بود و سعی می‌کرد پرواز را برای رفتن به فرانسه انجام دهد. بر اساس گزارش اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده، او در کشتی آتش گرفت و بعداً بازداشت شد. 

مجازات هایجک

مجازات هواپیما ربایی

بزرگترین هواپیما ربایی دنیا

در تمام دنیا برخی از افراد قصد ربودن هواپیما و سرنشینان آن را کرده اند که در زیر به چند مورد از بزرگترین هواپیما ربایی در دنیا می پردازیم:
1. یکی از اولین هواپیماربایی‌های ثبت شده در ۲۵ سپتامبر ۱۹۳۲ اتفاق افتاد. این اتفاق زمانی رخ داد که سه مرد با هواپیما و گروگان از فرودگاهی در برزیل هواپیما را در دست گرفتند، در این واقعیت هیچ یک از ربایندگان و گروگانها ازنحوه پرواز با هواپیما خبر نداشتند و متاسفانه هواپیما آنها در سائو ژائو سقوط کردند و همه سرنشینان کشته شدند. 
2. یکی از طولانی‌ترین هواپیماربایی‌های ثبت شده در دسامبر ۱۹۹۹ انجام شد. یک پرواز هواپیمایی درهند توسط یک گروه تروریستی مستقر در پاکستان ربوده شد. 
گروه  تروریستی هواپیما را به مدت هفت روز نگه داشت و از امریستار به لاهورو به دبی و سپس به قندهار پرواز کرد. هواپیماربایان ۲۷ نفر از ۱۷۶ مسافر را در دبی آزاد کردند. یک مسافر با چاقو کشته شد. این حادثه پس ازموافقت هند با آزادی سه شبه نظامی مشتاق احمد زرگر، احمد عمر سعید شیخ و مولانا مسعود به پایان رسید. 
3. در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰، چندین هواپیما در آمریکا ربوده شد و افرادی درخواست کردند که به کوبا منتقل شوند. اولین هواپیماربایی در ۱ مه ۱۹۶۲ هنگامی رخ داد که مردی با چاقو و اسلحه خواستار تغییر مسیر خطوط هوایی ملی از ماراتون، فلوریدا، به هاوانا، کوبا شد. 
4. هواپیماربایی انجام شده توسط جوانترین هواپیماربای آمریکایی ۱۰ نوامبر ۱۹۶۹ هنگامی رخ داد که دیوید بوت ۱۴ساله یک پرواز هواپیمایی دلتا از سینسیناتی به شیکاگو را ربود. پس از پایان صلح‌ آمیز این حادثه، دیوید بوت به دلیل سنش تحت تعقیب قرار نگرفت. 
5. یکی از مشهورترین هواپیماربایی‌ها یک روز قبل از روز شکرگزاری در سال ۱۹۷۱ بود که مردی که نام خود را D. B. کوپر هواپیمای ۷۲۷ Northwest Orient Airlines را در جایی بین پورتلند، اورگان و سیاتل، واشنگتن ربود. این مرد به مهمانداران هواپیما گفت که در کیفش یک بمب دارد و ۲۰۰ هزار دلار (بیش از یک میلیون پول امروز) و یک چتر نجات خواست. 
هواپیما در سیاتل به زمین نشست و خواسته‌های او برآورده شد. مسافران آزاد شدند و هواپیما سوخت گیری کرد. آن‌ها فقط با خدمه پرواز کردند و جایی در بالای کوههای آبشار در واشنگتن، کوپر با پول نقد از هواپیما پرید. در حالی که بخشی از پول در سال ۱۹۸۰ در امتداد نهر یافت شد، نه کوپر و نه بخش عمده‌ای از پول هرگز پیدا نشد. 
6. یک سال بعد، در ژوئن ۱۹۷۲ مارتین ج. مک نلی پرواز ۱۱۹ خطوط هوایی آمریکا را که از سنت لوئیس به مقصد تولسا حرکت می‌کرد، ربوده و ۵۰۲ هزار دلار درخواست کرد. 
این پول جمع آوری شد و هواپیما برای انتقال پول در سنت لوئیس فرود آمد. مردی به نام دیوید هانلی در حال گوش دادن به گزارش‌های خبری زنده در مورد هواپیماربایی بود و تصمیم گرفت که امور را به دست خود بگیرد. او به فرودگاه سنت لوئیس رفت، از دو حصار عبور کرد، روی آسفالت فرود آمد، ماشین خود را به سمت هواپیمای ربوده شده نشانه رفت و با بدنه ۷۲۷ برخورد کرد. 
هواپیماربایی در هواپیمای دوم ادامه یافت که مک نالی در نهایت از آن بیرون پرید. پول و اسلحه مانند مک نالی که به زندان فرستاده شد پیدا شد. 
7. در سال ۱۹۸۵، پرواز شماره ۸۴۷ TWA توسط شش عضو حزب الله ربوده شد. این گروه هواپیما را نزدیک به دو هفته نگه داشت و بین بیروت و الجزایر پرواز می‌کرد و مسافران را در هر توقف آزاد می‌کرد. 
در حالی که هواپیما در بیروت بود، هواپیماربایان با ضربه زدن به رابرت ستتوم، غواص دریایی نیروی دریایی ایالات متحده، بدن او را روی سنگ فرش انداختند. افرادی با نام یهودی از هواپیما خارج شده و در جاهای دیگر شهر گروگان گرفته شده اند. هواپیما به الجزایر بازگشت، مسافران بیشتری را آزاد کرد و به بیروت بازگشت. 
8. یکی از غم انگیزترین هواپیماربایی‌ها در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ رخ داد که چهار هواپیما توسط تروریست‌ها ربوده و به مراکز تجارت جهانی، پنتاگون و یک میدان در پنسیلوانیا منتقل شدند. در آن روز، نزدیک به ۳۰۰۰ نفر کشته شدند، زیرا پروازهای ۱۱ خطوط هوایی آمریکا، پرواز ۷۷ خطوط هوایی آمریکا، پرواز ۹۳ خطوط هوایی یونایتد و پرواز ۱۷۵ هواپیماهای یونایتد توسط تروریست‌ها فرماندهی شد.

اولین هواپیما ربایی در ایران

اولین هایجک در ایران

چکیده
در سال های اخیر ربودن هواپیما در دنیا بسیار کم شده است زیرا نیروهای نظامی در سراسر دنیا پیشرفت کرده و اجازه این کار را به هواپیما ربایان نمیدهد.
ربودن هواپیما در تمام کشورهای دنیا جرم محسوب میشود و حداقل 10 سال و حداکثر حکم آن اعدام میباشد ما دراین مقاله به چند مورد از بزرگترین هواپیما ربایی در دنیا و ایران پرداخته ایم.


سوالات متداول در باره ی هواپیما ربایی ها در ایران و جهان
هواپیماربای کیست؟
هواپیما ربا کسی است که برای انتقال ازهواپیما برای رسیدن به مقصد جایگزین استفاده می کند و جان مسافران و خلبانان را به خطر می اندازد و باعث می شود اتفاقات وخیمی همچون مرگ و سکته در مسافران هوایی شود برای اینکه به هدف خود برسد.
بدترین هواپیماربایی چه بود؟
11 سپتامبر در مجموع بدترین هواپیمای ربوده شده در تاریخ هوانوردی محسوب می شود، نه تنها به دلیل تعداد قربانیانی که ایجاد کرد، بلکه به این دلیل آن که لحظه مهمی برای ایالات متحده و کل جهان بود.
اولین هواپیما ربایی کی بود و در چه سالی اتفاق افتاد؟
 می توان گفت اولین ربوده شدن هواپیما در 21 فوریه 1931، در کشور پرو زمانی رخ داد که بایرون ریکاردز آمریکایی در حال پرواز با سه موتور فورد از لیما، پرو به Arequipa بود.
آیا خلبانان اسلحه دارند؟
هزاران خلبان هواپیمایی آمریکایی اسلحه در کابین خلبان حمل می کنند یک سل بعد از حادثه 11 سپتامبر قانون خلبانان مسلح علیه تروریسم تصویب شد که به خلبانان آمریکایی که در خطوط هوایی آمریکا کار می کردند  اجازه می داد اسلحه را در کابین خلبان حمل کنند.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc