https://gateway.trip.ir/api/

جنگل های اطراف تهران

به روز رسانی: 31 اردیبهشت ، 1401 راهنمای سفر

جنگل های اطراف تهران

با مهاجرت عده زیادی از هموطنانمان به تهران، این شهر با افزایش جمعیت روبرو شد. رشد جمعیت نیز بالا رفتن تقاضا جهت ساخت و ساز و رشد مناطق شهری را به دنبال داشت. از این قبیل عوامل و دلایل دیگر هم باعث شد که به مرور زمان، آسمان خراش ها جایگزین پارک ها و مراتع شوند. به همین خاطر از تهرانی که در گذشته بسیار آب و هوای خوبی داشت، فقط پارک هایی در اطراف شهر باقی مانده است. اگر می خواهید برای مدتی به جنگل های اطراف تهران رفته و کمی از فضای آلوده و شلوغ شهری دور باشید، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

پارک-های-جنگلی-تهران

پارک های جنگلی تهران

پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان از آن دسته از جنگل های اطراف تهران با وسعت بالا است و ۱۱۰۰ هکتار وسعت دارد. پارک جنگلی لویزان یکی از بزرگ ترین فضای سبز ها در نزدیکی تهران به شمار می رود. پارک جنگلی لویزان تهران در دهه ۱۳۴۰ به شکلی مصنوعی ایجاد شد، تا از پیشرفت بافت شهری تهران جلوگیری بعمل آورد. پارک جنگلی لویزان جای مناسبی برای تفریح با دوستان و خانواده می باشد و دارای درختان سر به فلک کشیده ای است که در روزهای گرم تابستان، هوایی خنک و مطبوع را به شما هدیه می کند. در پارک جنگلی لویزان امکانات مناسبی به منظور برپایی پیکنیک و همچنین رستوران، مسجد، سفره خانه، هتل و دیگر امکانات وجود دارد. تماشای پارک جنگلی لویزان در شب را از دست ندهید. در شب های پارک جنگلی لویزان، چشم انداز زیبایی از شهر تهران را می توان دید. پارک جنگلی لویزان حدودا در ۱۳ کیلومتری مرکز تهران واقع شده است و از شمال به بزرگراه شهید بابایی، جنوب به شمس آباد، شرق به بزرگراه شهید باقری و از غرب به ده لویزان منتهی می شود. با رفتن به پارک جنگلی لویزان این نکته را مد نظر داشته باشید که این پارک دارای درهای ورود خروج بسیاری می باشد اما در حال حاضر تنها از دو در استفاده می شود. در اصلی پارک جنگلی لویزان از سمت خیابان هنگام بالای اتوبان همت و پایین اتوبان بابایی می باشد که به بالای پارک می رسد. آن یکی درب هم از طرف ده لویزان گردشگران را فرا می خواند که البته هر دو مسیر به یک منطقه منتهی می شوند.

مکان-های-دنج-و-خلوت-اطراف-تهران

مکان های دنج و خلوت اطراف تهران

پارک ملی سرخه حصار

سرخه حصار یکی از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده جهان به شمار می رود و در زمان قاجار و زمانی که تهران بعنوان پایتخت ایران انتخاب شد، پارک ملی سرخه حصار به محلی برای تفریح پایتخت نشینان مبدل گشت. سرخه حصار هم در دسته جنگل های اطراف تهران قرار می گیرد که نقش پررنگی در کاهش آلودگی هوای شهر تهران داشته و با راه دسترسی نزدیک به شهری که دارد، امکانات رفاهی کاملی را در خود جای داده است. پارک ملی سرخه حصار یکی از شکارگاه‌ های قدیمی ایران می باشد و که حدود دویست سال پیش به پارک تبدیل شده است. منابع آب کافی، پناهگاه بسیار، و پوشش گیاهی متناسب با نیاز گونه ‌ها، باعث شده تا پارک ملی خجیر و سرخه حصار و منطقه حفاظت شده جاجرود به زیستگاه خوبی برای جانوران و حیواناتی مثل کل، بز، قوچ، میش البرز مرکزی، آهو، گراز، پلنگ، کفتار، روباه قرمز، شغال، گربه وحشی،گورکن، تشی و خرگوش می باشد. راه های ارتباطی پارک ملی سرخه حصار، از جاده خجیر و جاده قصر فیروزه می باشد.

پارک ملی خجیر

پارک ملی خجیر نیز در نزدیکی پارک ملی سرخه حصار واقع شده است. با توجه به فاصله کمی که با یکدیگر دارند، خصوصیات طبیعی هردو مثل، نوع جانوران و گیاهان مثل هم بوده اما خجیر به خاطر فاصله بیشتری که از تهران دارد، بکرتر و سالم‌ تر باقی مانده‌ است. مساحت پارک ملی خجیر از جنگل های اطراف تهران، ۱۰ هزار هکتار می باشد و سال ۱۳۶۱ بعنوان پارک ملی شناخته شد. بالغ بر ۲۰۰ سال پیش از پارک ملی خجیر به منظور شکارگاه سلطنتی استفاده می شده است و بعد از آن اولین منطقه شکار ممنوع در کشور شد. رودخانه جاجرود نیز با گذشتن از سد لتیان به پارک ملی خجیر وارد می شود. برای بازدید از خجیر باید از اوایل تیر ماه تا اوایل آبان ماه به آنجا بروید، چراکه در این مدت است که درصد کمتری مشکل در زادآوری و تولید مثل حیات وحش به وجود می آید. این نکته را مد نظر داشته باشید که در این منطقه شقایق وحشی روئیده ولی به خاطر چیده شدن توسط گردشگران، با کاهش شدیدی مواجه شده اند. مهم ‌ترین راه دسترسی به خجیر از طریق جاده پاسداران به پارچین می باشد. قسمتی از جاده تهران به دماوند در نزدیکی منطقه صنعتی کمرد نیز از حاشیه شمالی پارک ملی خجیر گذر می کند.

رودخانه-اطراف-تهران

رودخانه اطراف تهران

پارک جنگلی خرگوش دره تهران

پارک جنگلی خرگوش دره تهران از جنگل های اطراف تهران است که وسعتی ۶۵ هکتاری دارد و در منطقه ۲۲ تهران و رو به روی درب اصلی مجموعه ورزشی آزادی واقع شده است. درختان پارک جنگلی خرگوش دره تهران کاج، سرو و اقاقیا می باشند و برای کمک به بر طرف کردن آلودگی هوای تهران ساخته شده است. ۱۲ هکتار از پارک جنگلی خرگوش دره تهران به بوستان مسافران و انواع تجهیزات لازم برای اسکان موقف مسافران و تماشاگران مسابقات فوتبال اختصاص یافته است. در سال ۱۳۸۶ با متصل شدن اتوبان آزادگان به همت ۵۰۰۰ اصله از درختان این جنگل تهران را قطع کردند.

جنگل-های-اطراف-کرج

جنگل های اطراف کرج

جنگل روستای افجه

جنگل روستای افجه از بهترین جنگلهای اطراف تهران می باشد. روستای افجه از توابع لواسانات در شهرستان شمیران می باشد و در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است. دشت های هویچ، گرچال و قله ساکا در نزدیکی این روستا قرار دارند. آب و هوای روستای افجه نیز به خاطر ناحیه کوهستانی البرز که در آن واقع شده است، در بهار و تابستان بسیار مطبوع بوده  و بهترین گزینه برای فرار از گرمای تهران است. حتی برخی ها نیز با خرید بلیط هواپیما تهران برای دیدن این روستای زیبا به تهران سفر می کنند.

پارک جنگلی سوهانک

پارک جنگلی سوهانک از بزرگترین پارک های جنگلی با فاصله کم از تهران می باشد. پارک جنگلی سوهانک مساحتی بیش از ۵۰۰ هکتار دارد و درای گونه های گیاهی مختلفی مثل سرو نقره ای، اقاقیا، سنجد، عرعر، کاج سیاه، بادام وحشی و سرو خمره ای می باشد. از شمال جاده لشگرک می توان به پارک جنگلی سوهانک دسترسی پیدا کرد.

پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه تهران یکی از جنگل های اطراف تهران می باشد که در سال ها پیش، تحت مالکیت شخصی به نام جمشید الدوله بوده است. پارک جمشیدیه تهران در حال حاضر یکی از بهترین پارک های جنگلی در تهران است که در آن درختانی مثل اقاقیا، چنار، نارون، بیدمجنون، زبان گنجشک، افرای سیاه، سرو، بلوط، زردآلو، سیب، گلابی و گیلاس می رویند. با راه رفتن روی کفپوش های سنگی ناهموار سطح پارک جمشیدیه تهران، طبیعت پارک های جنگلی برایتان تداعی می شود. اگر بخواهیم از امکانات پارک جمشیدیه تهران صحبت کنیم باید بگوییم این پارک دارای نمازخانه، نگارستان جمشیدیه، آمفی تاتر، آلاچیق، رستوران و سرویس بهداشتی می باشد. برای رسیدن به پارک جمشیدیه تهران باید به خیابان شهید باهنر و خیابان شهید امیدوار بروید.

پارک جنگلی چیتگر تهران

پارک جنگلی چیتگر تهران یکی دیگر از جنگل های اطراف تهران می باشد که راه دسترسی به آن استفاده از طرف آزادراه تهران کرج است. پارک جنگلی چیتگر تهران علاوه بر انواع درختان کاج، امکانات تفریحی مناسبی مثل پیست دوچرخه سواری، نمازخانه، آلاچیق، باربکیو و سرویس بهداشتی می باشد.

جنگل درون دره جاده چالوس

جاده چالوس با طبیعت زیبا و منحصربفردی که دارد که دارد یکی دیگر از جنگل های اطراف تهران را در خود جای داده است. جنگل درون دره جاده چالوس و مناطق گردشگری اطراف آن، بهترین مکان برای گذراندن ساعاتی با آرامش در کنار خانواده و دوستان می باشد. در این مجموعه می توانید از تفریحاتی مثل رفتینگ در رودخانه جاده چالوس، صرف غذا در رستوران های کنار آن، عکاسی در طبیعت بهره مند شوید.

نزدیکترین-جنگل-شمال-به-تهران

نزدیکترین جنگل شمال به تهران

اراضی جنگلی مجموعه سعدآباد تهران

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، ۱۸۰ هکتار جنگل تاریخی و چشمه سارها، قنات ها، باغستان ها و گلخانه های دربند تهران را در خود جای داده است. اراضی جنگلی مجموعه سعدآباد تهران در دوران قاجار احداث و جایی برای ییلاق پادشاهان به حساب می آمد. جنگل اراضی جنگلی مجموعه سعدآباد تهران، از زیباترین جنگل های اطراف تهران می باشد.

پارک جنگلی وردآورد تهران

پارک جنگلی وردآورد تهران یکی از بهترین پارک های جنگلی اطراف تهران می باشد که دسترسی به آن نیز بسیار آسان است. در میان پارک های اطراف تهران، پارک جنگلی وردآورد تهران رتبه دوم را ازآن خود کرده و در منطقه ۲۲ تهران، در کنار آزادراه شماره ۲ و در میان کوه های وردآورد واقع شده است. وسعت پارک جنگلی وردآورد تهران، ۱۰٬۴۵۸٬۰۰۰ مترمربع بوده و درختان و گیاهانی مثل پسته کوهی، بادام کوهی، داغ داغان، سنجد، تنگرس، گز، ارزن ، سماق و سیاه دلیک را در خود پرورش می دهد. برای رفتن به بهترین پارک جنگلی در غرب تهران، پارک جنگلی وردآورد تهران،  باید وارد اتوبان کرج و سپس پادگان سپاه شوید.

پارک-جنگلی-وردآورد

پارک جنگلی وردآورد

سوالات متداول در مورد جنگل های اطراف تهران

  • بهترین جنگل های اطراف تهران کدامند؟

پارک جنگلی لویزان، پارک ملی سرخه حصار، پارک ملی خجیر، پارک جنگلی خرگوش دره تهران، جنگل روستای افجه، پارک جنگلی سوهانک، پارک جمشیدیه تهران، پارک جنگلی چیتگر تهران، جنگل درون دره جاده چالوس، اراضی جنگلی مجموعه سعدآباد تهران، پارک جنگلی وردآورد تهران که تریپ به صورت جزئی آن ها را برای شما تشریح کرده است.

  • پارک جنگلی خرگوش دره تهران در کجا واقع شده است؟

پارک جنگلی خرگوش دره تهران از جنگل های اطراف تهران است که وسعتی ۶۵ هکتاری دارد و در منطقه ۲۲ تهران و رو به روی درب اصلی مجموعه ورزشی آزادی واقع شده است.

  • امکانات پارک جنگلی چیتگر تهران چه چیزهایی می باشند؟

پارک جنگلی چیتگر تهران، دارای امکانات تفریحی مناسبی مثل پیست دوچرخه سواری، نمازخانه، آلاچیق، باربکیو و سرویس بهداشتی می باشد.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc