https://gateway.trip.ir/api/

اژدهای کومودو شکارچی غول پیکر

به روز رسانی: 22 تیر ، 1400 دانستنی های سفر

اژدهای کومودو شکارچی غول پیکر

آیا تا بحال در مورد اژدهای غول پیکر کومودو شنیده اید؟ زیستگاه کومودو کجاست؟ کومودوها به چه روشی شکار می کنند؟ آیا ردپایی از اژدهای کومودو در ایران یافته شده است؟ اگر در مورد این جاندار استثنایی پرسشهای زیادی دارید، با تمام ویژگیهای اژدهای کومودور آشنا شوید. برای دیدن این جاندار منحصر لازم است بلیط هواپیما تهران به جاکارتا تهیه کنید. 

اژدهای کومودو کجا زیست می کند؟

تصور ما از بزرگترین اژدهای جهان و دنیا موجودی پرنده با دهانی آتشین است. اژدها کومودو با اینکه این مشخصات را ندارد اما جانداری خطرناک محسوب می شود. کومودو بزرگترین مارمولک روی زمین است. آنها دارای جثه بزرگ، کله تخت، پاهای خمیده دراز و دم باریک هستند. نام این موجود از افسانه ای در جزیره کومودو اندونزی گرفته شده است. در زبان محلی به آنها اورا (ora) به معنی کروکودیل زمینی گفته می شود. مردم بومی اندونزی از گذشته احترام زیادی برای کومودو قایل بودند و گاهی به او شکار هدیه می دادند. برای سفر ارزان به اندونزی از بلیط هواپیما چارتر غافل نشوید.

اژدهای کومودو در تحقیقات علمی

در سال 1910  یکی از اعضای ارتش هلند به نام ستوان ون هنسبروک که شایعاتی در مورد مارمولک غول پیکر شنیده بود، به جزیره کومودو رفت. او یک کومودو به طول نه فوت را کشت، سپس پوست و عکسهای اژدها را برای پیتر اوونز، دانشمند هلندی ارسال کرد. اوونز فهمید که این خزنده یک اژدها کومودو یا یک مارمولک مانیتور است. این در واقع شروع پژوهشهای علمی درباره کومودو بود

با اینکه اندونزی زیستگاه کومودو است، اما تحقیقات نشان از وجود فسیل این جاندار در استرالیا مربوط به 900 هزار سال پیش دارد. به این ترتیب کومودو از استرالیا به اندونزی نقل مکان کرده است. یک زیست شناس آمریکایی به نام والتر آوفنبرگ، سال 1969 به جزیره کومودو در اندونزی سفر کرد تا مشهورترین ساکن آن  اژدهای کومودو را مطالعه کند. آوفنبرگ بعداز مدتها تحقیق، سال 1981 کتابی درباره رفتار کومودو منتشر ساخت.

اژدهای کومودور چه ویژگیهایی دارد؟

کومودو به گونه مارمولک مانیتور تعلق دارد که در دنیا بسیار نادر هستند. زیستگاه اصلی اژدهای کومودو شامل جزایر کومودو، رینجا، گیلی مونتانگ، فلورس و گیلی است. محیط زندگی زیستگاه کومودو از جنگل استوایی تا ساوانا و جنگل موسمی را در بر می گیرد. آنها عاشق گرمای شدید در حد 35 درجه و رطوبت بالا هستند. اژدهای کمودو لانه خود را به صورت سوراخی در زمین ایجاد می کنند. اندازه اژدها کومودو بسیار بزرگ است، طول کومودوی نر به 3 متر می رسد ولی کومودوی ماده حدود 2 متر است. وزن کومودوها نزدیک 70 کیلوگرم است. این مارمولک عظیم سرعت بالایی دارد و می تواند مانند یک دونده ماراتن، طعمه خود را دنبال کند. نکته قابل توجه اینکه کومودوها شناگرهای قابلی هستند و به خوبی بین جزایر آبی شنا می کنند. اژدهای کومودو دارای یک زره پوستی است که از رسوبات استخوانی غیر معمول شکل گرفته است. این زره پوستی از بدو تولد شروع به رشد می کند و مانند حلقه های درخت، سن تقریبی کومودو را نشان می دهد.

شکار اژدهای کومودو

عکس اژدهای کومودو

روش شکار اژدهای کومودو

کومودوی گوشتخوار در شکار بسیار وارد است. او به خوبی در محیط استتار می کند و می تواند طعمه های بزرگی چون بوفالوهای آبی، گوزنها، خوکها و حتی انسانها را شکار کند. روش شکار کومودو منحصربفرد است. او طعمه خود را با ایجاد زخم سمی و ضربات پا به سمت مرگ می برد. دندانهای تیز کومودو کاملا شبیه کوسه است. طعمه زخمی شده نهایت تا 24 ساعت زنده خواهد ماند، چرا که زهر کومودو شامل انواع باکتری کشنده است. آنها به راحتی با شامه قوی شان، لاشه طعمه را پیدا می کنند. تا سال 2009 دانشمندان، بزاق کومودو را سمی میدانستند اما اکتشافات جدید نشان داد که عدد سمی در فک پایین مجزا از بزاق هستند. کومودو در یک وعده غذایی، 80 درصد وزن بدنش تغذیه می کند. عجیب اینکه متابولیسم این جاندار خزنده شبیه پستانداران است. سرعت هضم غذا در کومودو بسیار پایین است و ماهیانه فقط به یک وعده غذایی نیاز دارد. اژدهای کومودو خود به راحتی شکار گربه سانانی چون شیر و جگوار می شود. حمله اژدهای کومودو به انسان نادر است. تا بحال 25 مورد حمله کومودو به انسان گزارش شده که 5 مورد به مرگ منتهی شده است. بیشتر این حملات اطراف پارک اندونزی صورت گرفته است.

درباره سفر به اندونزی بیشتر بخوانید:

مدارک اخذ ویزای اندونزی و تفاوت انواع آن

هزینه سفر به بالی اندونزی

تولید مثل و بقای کومودو

اژدهای کومودو به جز فصل جفت گیری، همیشه تنها هستند. نرها قلمرو خود را حفظ و از آن دفاع می کنند. آنها حداکثر 2 کیلومتر در روز گشت می زنند. جفتگیری اژدهای کومودو بین ماه مه و آگوست رخ می دهد و در ماه سپتامبر، ماده ها هر کدام حدود 30 تخم می گذارند. کومودو مادر، برای حفظ فرزندان خود، لانه های متعددی می سازد و سایر شکارچیان را فریب می دهد. طی سه ماه بچه کومودها سر از تخم در می آورند. جالب اینکه اژدهای مادر بدون جفتگیری هم می تواند تخم گذاری انجام دهد. کومودو هنگام تولد، فقط 30 سانتی متر طول دارد. از یک زمان مشخص کومودوی جوان برای فرار از خورده شدن توسط مادرش یا سایر همنوعان، از درختان بالا می روند. وقتی به چهارسالگی می رسند، بیش از یک متر ارفاع دارند و قدرت زندگی روی زمین پیدا می کنند. کومودوس جوان پایین می آید و در زمین زندگی می کند. یک کومودو می تواند بیش از 30 سال عمر کند.

تولید مثل اژدهای کومودوکومودو هنگام تولد 30 سانتی متر است.

حفاظت از اژدهای کومودو

دلیل اینکه اتحادیه حفاظت از طبیعت، کومودو را در لیست معرض خطر قرار داده، آسیب پذیری بالای این جاندار است.  بنیاد جهانی حیوانات، تعداد کومودوس در طبیعت را 6000 تخمین زده است. تمام کوموودوها در پارک ملی اندونزی محافظت می شوند. این پارک گه از سال 1980 برای محافظت از این گونه ایجاد شده است، امروزه چند هزار کومودو را در خود جای داده است. البته تکثیر این گونه منحصر در 30 باغ وحش سراسر دنیا انجام گرفته است.

بزرگترین اژدهای کومودو در جهان

بزرگترین اژدهای کومودو که تا کنون رصد شده است دارای طول 313 سانتیمتر و وزن 166 کیلوگرم بوده است.

اژدهای کومودو در ایران

تنها یک نمونه مارمولک غول پیکر چند سال پیش در ایران مشاهده شده است. آنچه به عنوان اژدهای کومودو در اصفهان شایع شد را نمی توان مرتبط به گونه کومودوها نسبت داد.

نکاتی در مورد اژدهای کومودو

هر گونه مالکیت و نگهداری کومودو غیر قانونی است.

با وجود اینکه برخی باغ وحشها، کومودو را قابل آموزش می دانند، این موجود هرگز اهلی نمی شود.

سال 1990 رئیس جمهور اندونزی یک اژدهای کومودو به جرج بوش رئیس جمهور آمریکا اهدا کرد که امروزه در باغ وش سینسیناتی نگهداری می شود.

یکی از دلایل در خطر انقراض بودن کومودو، شکار بی رویه خوراک این جانداران مانند (گوزنها) توسط شکارچیان است.

حرکت زیگزاگی مانع از حمله کومودو به انسان می شود.

سال 2005 فیلمی داستانی به نام کومودو و کبرا درباره این خزنده غول پیکر ساخته شد.

از خون کومودو برای ساخت دارو استفاده می شود.

سوالات متداول:

زیستگاه اژدهای کومودو کجاست؟

محل زندگی کومودو، جزایر اندونزی است.

آیا در ایران اژدهای کومودور وجود دارد؟

خیر. تا کنون هیچ نمونه ای در ایران دیده نشده است.

آیا اژدهای کومودو به انسان حمله می کند؟

کومودو در صورت احساس خطر حمله خواهد کرد.

آیا اژدهای کومودو در حال انقراض است؟

بله. این جاندار جزو لیست حیوانات در حال خطر قرار دارد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc