https://gateway.trip.ir/api/

روستای آهار و دره شگفت شکرآب

به روز رسانی: 06 خرداد ، 1400 جاذبه های گردشگری

روستای آهار و دره شگفت شکرآب

اگر می خواهید آخر هفته طبیعتی نزدیک تهران بروید، روستای آهار بهترین گزینه است. مسیر روستای آهار فاصله کمی تا تهران دارد و  می توانید از جاهای دیدنی آهار دیدن کنید. با بهترین فصل سفر به آهار و شرایط اقامت در این روستا آشنا شوید. فصل بهار و پاییز زمان مناسب برای خرید  بلیط هواپیما تهران است. 

روستای آهار کجاست؟

آهار یکی از روستاهای دیدنی نزدیک تهران است که برای گذرندان تعطیلات آخر هفته بسیار مناسب است. این روستای خوش آب و هوا بین قلل مرتفع البرز قرار گرفته است. آهار از لحاظ تقیسمات کشوری جزو شمیرانات، بخش قصران محسوب می شود. این منطقه ییلاقی از دیرباز به واسطه باغات و رودخانه شکراب محلی برای گردش تهرانیها بوده است. این روستا شامل شش محله سادات، میان ده، بالا محله، پایین محله، سیفان و نظران است. مردم قدیمی روستا باور دارند که جای اصلی روستای آهار ده تنگه بوده است. واژه آهار در زبان باستانی به معنی وفور آب است. آبادانی آهار، زمینهای حاصلخیز و باغات پر میوه، این محل را به گردشگاهی دیدنی تبدیل کرده است. مهمترین رودخانه منطقه، شکراب است. به خاطر شرایط ییلاقی و سردسیر آهار، معمولا تابستان جمعیت بیشتری دارد. خرید بلیط هواپیما در فصل اوج سفر معمولا گرانتر است. 

آب و هوای روستای آهار

اقلیم روستای آهار كوهستانی‌ و سردسیر است. برای همین شما چهار فصل را به صورت ملموس در این روستا تجربه خواهید کرد. زمستان این منطقه برفگیر و طولانی است تا جایی که ارتفاع برف در روستا به یک متر هم می رسد. دمای هوا تا منفی پانزده هم می رسد.  در فصل پاییز و بهار هم شدت بارندگی بالاست. با این حال در فصل تابستان دمای نسبتا مطبوعی دارد.

 پاییز در آهارجلوه پاییز در آهار

مسیر دسترسی روستای آهار

برای رسیدن به آهار شما باید از  تهران به سمت فشم حرکت کنید. برای همین از خروجی اتوبان بابایی وارد جاده لشکرک شوید. در روزهای آخر هفته ترافیک این مسیر زیاد است. برای همین می توانید از مسیر تلو هم به سمت فشم رانندگی کنید که کمی دورتر است. قبل از رسیدن به فشم و بعد از اوشان باید به سمت جاده فرعی رازک در سمت چپ مسیر اصلی را ادامه دهید. تقریبا نیم ساعت بعد به روستای آهار خواهید رسید. در روزهای عادی فاصله تهران تا آهار را یک ساعت و نیم می توانید طی کنید.

شما می توانید با تاکسیهای خطی فشم نیز از فلکه چهارم تهرانپارس، خود را به دو راهی فشم-اوشان برسانید. از آنجا با ماشینهای خطی مسیر به آهار برسید.

بهترین زمان سفر به آهار

شما هر زمان که قصد داشته باشید می توانید از روستای آهار دیدن و به طبیعت زیبای آن سفر کنید. بدون شک در هر فصلی جلوه ای متفاوت و شگفت از آهار خواهید دید. اما اگر می خواهید در آب و هوای مناسب و مطبوع به آهار بروید، اواسط بهار و اوایل پاییز  با مناظر جادویی طبیعت روبرو خواهید شد. روستای آهار در بهار پر از عطر و شکوفه درختان است. با این حال شما حتی در زمستان برفی هم به دیدار آهار بروید، از محیط طبیعی آنجا لذت خواهید برد.

اقامتگاه در روستای آهار

نزدیکترین هتل به روستای آهار، هتل ایرانگردی میگون است. اگر از تهران یا کرج عازم آهار هستید، می توانید با اجاره ویلا در روستای آهار، شبی لذت بخش را در هوایی عالی سپری کنید. در غیر این صورت در دره های اطراف روستا می توانید کمپ بزنید.

جاهای دیدنی روستای آهار

امامزاده سید طاهر و سید زاهد شکراب

پیشینه بنای امامزاده مربوط به دوره قاجار است. وقتی وارد دره شکراب شوید، به راحتی می توانید این برج مقبره با سقف شیروانی را پیدا کنید. در همین محوطه، ساختمان دیگری هم معروف به «خرابه پیر» وجود دارد که مربوط به 700 سال پیش است. معمولا کوهنوردان برای شبمانی از اتاق مجاور امامزاده استفاده می کنند. برای دیدن این امامزاده شما باید دره شکرآب در غرب روستا را ادامه دهید. حدود 50 دقیقه بعد به این محل خواهید رسید.

آبشار صخره ای شکرآب

یکی از بهترین جاذبه های آهار، آبشار شکرآب است. شما باید وارد دره شکرآب مهمترین مسیر طبیعتگردها در سفر به آهار شوید. دقیقا به موازات رودخانه حرکت کنید تا بعد از امامزاده سید طاهر به آبشار شکراب برسید. توجه کنید که کمی بعد از امامزاده، رودخانه دو شاخه می شود. برای دیدن آبشار باید به سمت چپ بروید. در فصل بهار این آبشار خروشان و زیبا، انرژی بخش و دیدنی است. نزدیک آبشار کافه شکراب قرار دارد که با انواع نوشیدنی و غذا پذیرای شماست. این آبشار صخره ای بیش از 9 متر است. در همین منطقه آبشار چهل پله هم واقع شده که به قله قلعه دختر نزدیک است.

قلعه دختر قصران

یکی از آثار جاودانه قبل اسلام در آهار، قله دختر یا فصر دخترک است. این آتشکده در دوره ساسانی و روی کوهی مرتفع ساخته شده است. آتشکده با نامهای دیگری چون نام قزل ماما و آدران قصران هم شناخته می شود. در آن زمان آدران قصران محلی برای عبادت بزرگان زتشتی منطقه بوده است. ابعاد بزرگ قلعه دختر حاکی از اهمیت آن در منطقه قصران و فشم در دو هزار سال پیش دارد.

قله دختر روستای آهارنمایی از بنای باستانی قلعه دختر

دریاچه آهار

اگر مسیر دره شکراب را به سمت دشت گلکیله ادامه دهید به دریاچه فصلی آهار می رسید. رسیدن به این محل نیاز به چندین ساعت پیمایش کوهنوردی در مسیر سخت دارد. اوایل بهار بهترین زمان برای دیدن این دریاچه است فقط با تچهیزات کافی بروید چون برف ارتفاعات تا اواخر بهار خواهد ماند.

درخت سوالادار

این درخت کهنسال روی قله کوه نستون قرار گرفته است.

تفریحات در آهار

بهترین تفریح در آهار طبیعت گردی و پیمایش دره است. به جز شکراب شما می توانید به دره های کانیک بیشه، تنگه پیشکنک و دره آهار بشم، بروید. در فصل زمستان هم ارتفاعات برفی منطقه برای علاقه مندان به ورزش اسکی بی نظیر است. شما می توانید برای پیک نیک خانوادگی هم به این محل سر بزنید. شما در هر فصلی که به آهار بروید، می توانید دیدنی ترین عکسها را بگیرید.

مسیرهای کوهنوردی آهار

یکی از دلایل جذابیت منطقه آهار برای کوهنوردی است. اگر دوست دارید برنامه های یک روزه کوهپیمایی اطراف تهران داشته باشید، قلل زیبای آهار مانند قله زرد آهار،  قله استرچال و قله قلعه دختر در دسترس شماست. برخی دیگر از کوهنوردان حرفه ای مسیر آهار شکراب به توچال را طی می کنند که نیاز به توان بالا و تجهیزات کافی است.  

نکات ضروری سفر به آهار

روستا فضای محدودی برای پارکینگ خودرو دارد، بهتر است ایام شلوغ را برای سفر به آهار انتخاب نکنید.

از سفر به آهار در زمستان به خاطر میزان بالای بارش و خطرات جاده صرف نظر کنید.

همیشه گردشگری مسئولانه و حفظ محیط زیست را در نظر داشته باشید.

اگر قصد کوهپیمایی در آهار دارید، حتتما چی پی اس مسیرها را در گوشی خود ثبت کنید.

از آسیب زدن به باغات مردم روستا و چیدن میوه اجتناب کنید.

سوالات متداول:

فاصله آهار تا تهران چقدر است؟ 

آهار در فاصله 40 کیلومتری تهران قرار دارد.

بهترین زمان برای بازدید از آهار چه موقع است؟

فصل بهار و پاییز بهترین فصل دیدار از آهار است.

آدرس روستای آهار چیست؟

لواسانات- منطقه رودبار قصران- روستای آهار

معروفترین جاذبه آهار کدام است؟

دره شکراب و آبشار شکراب

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc