https://gateway.trip.ir/api/

صومعه سرا شهری با زیبایی های ناشناخته در گیلان

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 اخبار گردشگری

صومعه سرا شهری با زیبایی های ناشناخته در گیلان


صومعه سرا منطقه‌ای بکر و بسیار زیبا در استان گیلان می‌باشد که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. تالاب‌ها و جنگل‌های صومعه سرا با آب و هوایی معتدل و مطبوع، سفری به یاد ماندنی را برای شما به ارمغان خواهند آورد. برای آشنایی بیشتر با این منطقه بهشتی با تریپ همراه شوید.

آشنایی با صومعه سرا

شهرستان صومعه سرا یکی از 16 شهرستان و از مناطق زیبا و دیدنی استان گیلان است که به دلیل ناشناخته بودن از دید مسافران و حتی مردم این شهرستان نتوانسته به عنوان یک منطقه گردشگری مطرح شود و این مسئله باعث شده است که طبیعت آن از دیگر نقاط گیلان بسیار بکرتر و دست نخورده‌تر باشد.

بعضی باور دارند که نام صومعه‌سرا به این دلیل روی این شهرستان گذاشته شده است که مزار عارف بزرگ قرن چعارم و پنج هجری، شیخ عبدالله صومعه‌ای، در اول جاده صومعه سرا ـ فومن قرار گرفته‌است. برخی دیگر اما وجود گلی بومی منطقه به نام "صومعه" در گذشته‌های دور را علت این نام‌گذاری می‌دانند.

صومعه سراصومعه سرا

شهرستان صومعه‌سرا دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی ست که گردشگران را خیره می‌کند. تالاب‌ها، طبیعت و جنگل‌های این شهرستان دارای مناظری وصف ناپذیر بوده و گونه‌های گیاهی و جانوری کمیاب و متنوعی در آن زندگی می‌کنند. شهر جلگه‌ای صومعه سرا از سه بخش تولمات، میرزا کوچک خان و بخش مرکزی تشکیل شده است و حدود 600 کیلومتر مربع مساحت دارد. مردمان صومعه‌سرا به زبان گیلکی یا بیه‌پس صحبت می‌کنند.

صومعه سرا کجاست؟

شهرستان صومعه سرا در استان گیلان واقع شده است. این شهرستان از شمال با انزلی، از جنوب با فومن، از غرب به ماسال و از سمت شرق با رشت همسایه است. شهرستان صومعه سرا به دریا ارتباطی ندارد و فاصله نسبتا زیادی تا دریا دارد.

بهترین فصل سفر به صومعه سرا

صومعه سرا در تمامی فصول بسیار زیبا و دیدنی ست اما اگر طاقت گرما و رطوبت هوا را در تابستان ندارید و یا بارش باران‌های مکرر و سرمای زمستان اذیتتان می‌کند، بهار بهترین گزینه برای شماست. اواسط بهار در صومعه سرا به دلیل رویش شکوفه‌های توت فرنگی از خیره‌کننده‌ترین و جذاب‌ترین زمان‌های سال است.

مهاجرت پرندگان به تالاب‌های صومعه سرا

مهاجرت پرندگان به تالاب‌های صومعه سرا

در ماه‌های بسیار سرد سال مانند بهمن، از آنجا که در سیبری بسیار سرد می‌شود پرندگان بسیاری از شمال کشور روسیه به تالاب‌های صومعه سرا مهاجرت می‌کنند. دیدن پرندگانی مانند عروس غاز، مرغابی و غاز پا که در صومعه سرا به آشیانه‌سازی مشغول هستند از دیدنی‌های ماه‌های سرد سال در صومعه‌سراست.

جاهای دیدنی صومعه سرا

شهرستان صومعه سرا دارای جاذبه‌های دیدنی فراوانی است که در بازدید از این شهرستان بهتر است با خرید بلیط هواپیما به آن‌ها نیز سری بزنید. در ادامه تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

روستای گسکر

روستای گسکر صومعه سرا از روستاهای تاریخی و امیرنشین ایران بوده است و مکان‌های تاریخی زیادی دارد. از جمله جاذبه های دیدنی شهر گسکر صومعه‌سرا میتوان به مناره بازار، آثار ماندنی از پل خشتی در روستای پردسر، پل خشتی گازرودبار، سید خروسه در هفت‌دغنان ضیابر اشاره کرد.

مناره بازار گسکر

مناره بازار گسکر

روستای کسما

روستای کسما در 3 کیلومتری صومعه سرا قرار دارد در طی 8 دقیقه می‌توانید به این روستا برسید. در روستای کسما یک حمام صدساله وجود دارد که دارای سیستم گرمایش و انتقال نور بسیار جالبی می‌باشد. همچنین چندین بقعه و پل تاریخی نیز کسما را به مکان محبوبی تبدیل کرده است.

منطقه کوهپایه‌ای تنیان

منطقه تنیان صومعه سرا یکی از مناطق ییلاقی دیدنی استان گیلان است که در 17 کیلومتری صومعه سرا واقع شده است. این منطقه دارای طبیعتی بی‌نظیر و سرسبز است و از سه سمت توسط کوه‌های سبز شمال احاطه شده است و آب و هوایی معتدل و دلپذیر دارد. چند صد هکتار شالیزار و جنگل در کنار کوهستان‌های زیبا، باعث شده است منطقه تنیان فومن یک منطقه جنگلی-کوهپایه‌ای به شمار برود.

کوهپایه تنیان

کوهپایه تنیان

تالاب های مختلف صومعه سرا

تالاب‌ها از نظر زیست محیطی، سیاحتی و اقتصادی دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و زیستگاه گونه‌های مختلف پرندگان بومی و مهاجر و انواع آبزیان هستند. شهرستان صومعه سرا به دلیل قرار گرفتن در حاشیه جنوبی تالاب انزلی، سالانه پذیرای پرندگان مهاجری از قبیل کیلار، فیلوش، خوتکای پرسفید و معمولی است که به لحاظ بین المللی نیز دارای اهمیت بسیاری است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و محققان بین المللی را به سوی خود می کشاند. وجود انواع گیاهان و جانوران در تالاب‌های صومعه سرا باعث شده است این تالاب‌ها تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار بگیرند. از جمله تالاب‌های محبوب صومعه سرا می‌توان به تالاب‌های سیاه کشیم،‌ نرگستان، سیاه درویشان و هند خانه اشاره کرد.

تالاب سیاه درویشان

تالاب سیاه درویشان

مسیر دسترسی به صومعه سرا

برای دسترسی به صومعه سرا بسته به اینکه از چه وسیله نقلیه استفاده می‌کنید چندین راه وجود دارد.

اگر می‌خواهید با ماشین شخصیتان به شهرستان صومعه‌سرا بروید باید ابتدا خود را به استان رشت برسانید. بعد از عبور از منجیل وارد جاده فومن- سراوان شده و به سمت فومن بروید. پس از عبور از کمربندی فومن با طی کردن مسیر کوتاهی به صومعه سرا خواهید رسید.

راه بعدی سفر به صومعه‌سرا خرید بلیط هواپیما رشت است. بعد از اینکه که وارد فرودگاه رشت شدید می‌توانید از طریق سرویس‌های تاکسی بیرون فرودگاه به ترمینال رشت واقع در میدان گیل رفته و از آنجا اتوبوس‌های صومعه‌سرا را سوار شوید.

محصولات و غذاهای محلی صومعه‌سرا

صومعه سرا میان کشتزارها و باغهای وسیع قرار گرفته‌است. محصولات مهم آن برنج، توتون، ابریشم، صیفی‌جات، نیشکر، حبوبات، چای و چوب درخت صنوبر است و در حوزه صنوبر قطب پرورش چوب صنوبر در کشور محسوب می‌شود.

برداشت کدو در صومعه سرا

برداشت کدو در صومعه سرا

استان گیلان به داشتن غذاهای متنوع معروف است. در این میان شهرستان صومعه سرا نیز غذاهای محلی بسیاری دارد. از معروف‌ترین غذاهای محلی صومعه سرا می‌توان به شیش انداز، کولی قرابیج، اناربیج، سیرقلیه، سیرابیج، کوئی تره، اباتری آش، آلومسما، باقلاقاتق، ترش تره اشاره کرد.

اقامت در صومعه سرا

برای اقامت خود می‌توانید در اقامتگاه‌های بومگردی شهرستان صومعه سرا سکنی گزینید و زندگی را در طبیعت روستایی و دل‌نشین به همراه غذاهای محلی تجربه کنید. یا می‌توانید به هتل ‌های فومن یا هتل‌هایی که در رشت وجود دارد رفته و آنجا اقامتی لوکس داشته باشید. اجاره ویلا نیز در منطقه صومعه سرا نیز میسر است.

سوالات متداول

شهرستان صومعه سرا کجاست؟

شهرستان صومعه سرا در استان گیلان واقع شده است. این شهرستان از شمال با انزلی، از جنوب با فومن، از غرب به ماسال و از سمت شرق با رشت همسایه است. شهرستان صومعه سرا به دریا ارتباطی ندارد و فاصله نسبتا زیادی تا دریا دارد.

جاذبه های دیدنی صومعه سرا چیست؟

هفت‌دغنان، مناره آجری کسگر، کلبه‌ وحشت انزلی، تالاب‌های سیاه کشیم،‌ نرگستان، سیاه درویشان و هند خانه، پناهگاه حیات وحش سرخانکل، پناهگاه حیات وحش سلکه، بازار هفتگی، منطقه کوهپایه‌ای تنیان، باغ‌های چای و مزارع توتون، روستای صوفیان ده، تالاب گل لاله، بندر پیر بازار، غار خونابکش، پل گازروبار، پل مُرغانه پُرد، پل خشتی گوراب تولم، روستای لیفشاگرد و تالاب آن، روستای نوخاله، منطقه ساحلی تالابی باقلاکش، پارک جنگلی سیاه کوه و تپه ییلاقی پیرسرا از جاذبه‌های دیدنی صومعه سرا هستند.

از تهران تا صومعه سرا با ماشین چقدر راه است؟

از تهران تا صومعه سرا حدود 340 کیلومتر راه است که معادل 4-5 ساعت رانندگی می‌باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc