https://gateway.trip.ir/api/

بلیط سیستمی و چارتری را دقیق بشناسید

به روز رسانی: 16 مهر ، 1399 دانستنی های سفر

بلیط سیستمی و چارتری  را دقیق بشناسید

شما به هر مقصدی بخواهید سفر کنید، دو نوع بلیط هواپیمای سیستمی و چارتری می توانید بخرید. هر کدام مزایا، معایب و انواع مختلفی دارد که اگر بدانید در خرید بلیط هواپیما به شما کمک می کند. آشنایی با تفاوت این روش خرید بلیط، به شما شانس سفر اقتصادی و مطمئن خواهد داد.

بلیط چارتر، مناسب ترین قیمت

اگر دنبال خرید بلیط ارزان هواپیما هستید باید بلیط چارتر تهیه کنید. وقتی یک آژانس یا چارتر کننده بلیط های یک پرواز را کامل خریداری می کند، امکان فروش بلیط چارتر ایجاد می شود. معمولا شرکت های هواپیمایی مسیرهای پروازی شلوغ را در یک زمان مشخص برای چارتر در نظر می گیرند. ترافیک مسافر در بعضی ماههای سال اوج می گیرد و چارتر کننده با پایین آوردن قیمت بلیط، بیشترین سود را می برد. قیمت بلیط چارتری نوسان زیادی دارد و برای مقاصد مشخصی عرضه می شود. اگر می خواهید ارزانترین بلیط چارتر گیر بیاورید باید با حوصله و دقت بلیط مقصد مورد نظرتان را جستجو کنید.

از لحاظ زمانی سه نوع چارتر وجود دارد:

1.پرواز چارتر بلاک(Block): وقتی چارترکننده تاریخ مشخصی برای فروش بلیط رفت و برگشت تعیین کند. شما فقط در تاریخهای فوق شانس خرید بلیط چارتری دارید.

2.پرواز شناور: وقتی چارتر کننده یک بازه زمانی چند ماهه هواپیما را چارتر کند، در تمام این مدت بلیط چارتر فروخته می شود. فراموش نکنید که برای بلیط برگشت شما محدودیت زمانی ندارید. 

3.پرواز چارتر بک تو بک (Back To Back): وقتی چارتر کننده بلیط چارتر را در یک بازه زمانی تعیین شده بفروشد. یعنی وقتی شما بلیط رفت می خرید، به شما یک حدود تاریخ برگشت را اعلام می کنند.

ارزانترین بلیط چارترارزانترین بلیط چارتر در فصل کم سفر بیشتر است.

مزیت بلیط چارتر

از لحاظ قیمت و ساعت پرواز متنوع است.

هر چه به زمان پرواز نزدیک شود، احتمال کاهش قیمت بلیط بیشتر می شود.

قیمت بلیط پایین است و احتمال خرید ارزانترین بلیط بالاست.

شانس خرید بلیط مناسب برای سفرهای آنی

معایب بلیط چارتر

اگر بلیط خود را کنسل کنید، احتمال برگشت پول شما کم است.

امکان تعویض نام، تاریخ و زمان بلیط را ندارید. هر اشتباهی باعث می شود ضرر کنید.

در زمان اوج سفر قیمت بلیط چارتر بالا می رود.

برای تمامی رده های سنی مسافران (بزرگسال، کودک، نوزاد) قیمت ثابت است.

مدلهای چارتر

1.فول چارتر (Full Charter) : چارتر کننده هواپیما را کامل اجاره‌ می کند.

2. سیت چارتر (Seat Charter): چارتر کننده تعدادی از صندلی‌های یک پرواز را اجاره می کند.

بلیط سیستمی، سفر برنامه ریزی شده

وقتی شما بلیط سیستمی می خرید قیمت بلیط ثابت است و در مقایسه با بلیط چارتر تغییرات کمی در قیمت بلیط سیستمی می بینید. دلیل این ثبات قیمت برنامه ریزی دقیق و به صورت بلند مدت در بلیط سیستمی است. سازمان هواپیمایی کشور نقش تعیین کننده ای در قیمت بلیط سیستمی دارند. بلیط سیستمی مستقیم از سمت ایرلاین و یا آژانس های هواپیمایی به فروش می رسد. بلیط سیستمی قابل استرداد است و شما در صورت لغو بلیط، فقط درصدی جریمه می شوید و قیمت پایه بلیط را دریافت می کنید. پروازهای سیستمی سه نوع کلاس پروازی اکونومی کلاس، بیزینس کلاس و فرست کلاس دارد که تاثیر مستقیم در قیمت بلیط دارند. بهترین زمانی که می توانید بلیط سیستمی با قیمت مناسب خریداری کنید، فصلهای کم مسافر و وسط هفته است.  

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری بلیط سیستمی قابل تعویض است.

ویژگی بلیط سیستمی چیست؟

ثابت بودن قیمت فروش: نوسان قیمت بلیط سیستمی کم است. شما هر زمان که خواستید می توانید بلیط تهیه کنید و نگران تغییر قیمت نباشید.

امکان خرید بلند مدت: شما مدتها قبل از سفر می توانید بلیط هواپیمای مقصد خود را خریداری کنید. در موقعیت اخذ ویزا و گرفتن وقت سفارت احتمال که طولانی شدن فرایند زیاد است، این ویژگی به درد شما می خورد.

امکان تعویض: شما ممکن است به هر دلیلی تاریخ سفرتان تغییر کند. به راحتی می توانید تاریخ و ساعت پروازتان را جابجا کنید.

مزیت خرید بلیط سیستمی

در مورد زمان خرید بلیط هیچ محدودیت زمانی ندارید.

امکان کنسل کردن بلیط دارید.

قیمت بلیط برای کودکان 2 تا 12 سال، نیم بهاست.

قیمت بلیط برای نوزادان زیر ۲ سال ۱۰ درصد تخفیف دارد.

تنوع بلیط سیستمی بالاست.

معایب بلیط سیستمی

یکی از بزرگترین نکات منفی بلیط سیستمی، قیمت بالای بلیط است.

در زمان اوج سفر و فصل مسافرت، رزرو و خرید بلیط سیستمی سخت است.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری را بدانید.

آیا فکر می کنید که تفاوت قیمت بلیط چارتر با سیستمی به خاطر کیفیت پایین پرواز است؟ هیچ فرقی از نظر هواپیما، نوع خدمات و شرایط پرواز  بین چارتر و سیستمی نیست. شما از همه مزایای یک پرواز نرمال برخودار هستید.  فقط  یادتان باشد اگر دنبال بلیط بیزنس کلاس یا فرست کلاس هستید، بلیط چارتر به دلیل اینکه پروازهای ارزان را پوشش می دهد به درد شما نمی خورد. همیشه بلیط چارتر ارزانتر از بلیط سیستمی نیست و همان طور که قبلا اشاره شد در زمان اوج سفر قیمت بالا می رود. اصلی ترین تفاوت بلیط سیستمی و چارتری در چند مورد است.

تفاوت اول: در فروشنده بلیط است. اگر بلیط چارتر توسط چارتر کننده و آژانس هواپیمایی عرضه می شود، بلیط سیستمی مستقیم از طرف ایرلاین ارایه می شود.

تفاوت دوم: در زمان پرواز است. بلیط چارتری برای زمانهای خاصی به فروش می رسد اما زمان پرواز بلیط سیستمی از قبل کاملا مشخص است.

تفاوت سوم: امکان تغییر ، تعویض یا لغو بلیط در پرواز چارتر صفر است. در حالی که در پرواز سیستمی دست شما برای جابجایی و تغییرات باز است.

تفاوت چهارم: تمامی رده های سنی در بلیط چارتر قیمت یکسانی دارند. در حالی که پرواز سیستمی برای رده های سنی تفاوت قیمت وجود دارد.

سوالات متداول

تغییر و تعویض بلیط چارتر ممکن است؟

خیر. بلیط چارتر برای تاریخ و زمان معینی به فروش می رسد.

بهترین زمان خرید بلیط سیستمی و چارتر چه وقتیست؟

در فصلهای کم مسافر و اواسط هفته، بهترین زمان خرید بلیط است.

عوامل موثر در قیمت بلیط هواپیما چیست؟

رقابت ایرلاین ها، فصل پرواز، زمان خرید بلیط، نوع هواپیما و کلاس پروازی

پرواز چارتر بهتر است یا سیستمی؟

تفاوتی از لحاظ هواپیما و خدمات بین پرواز سیستمی و چارتر وجود ندارد. اگر دنبال بلیط فرست کلاس یا بیزنس کلاس هستید، فقط بلیط سیستمی می توانید بخرید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc