https://gateway.trip.ir/api/

عوارض خروج از کشور 1402 چقدر است؟

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 راهنمای سفر

عوارض خروج از کشور

یکی از اقدامات ضروری پیش از هر سفر خارجی پرداخت عوارض خروج از کشور است. همانطور که می دانیم هزینه عوارض خروج از کشور در سال 1402 افزایش قابل توجهی داشت. اگر قصد مسافرت به کشورهای خارجی دارید، با خواندن این مقاله از تمام مقررات و روش های پرداخت عوارض خروج از کشور در سال 1402 مطلع شوید. در صورتی که برای اولین بار اقدام به سفر خارجی می کنید، این مقاله را بخوانید تا با اقدامات لازم برای پرداخت عوارض خروج از کشور آشنا شوید؛ ممکن است شما جزو مشمولین معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور باشید.

قیمت عوارض خروج از کشور 1402

مبلغ عوارض خروج از کشور 1402 به تعداد دفعات سفر شما ارتباط دارد؛ در واقع، قیمت عوارض خروج از کشور با افزایش تعداد سفرهای خارجی شما بالا می رود. هزینه عوارض خروج از کشور در سال 1402 برای اولین سفر عادی ۴۰۰ هزار تومان است. در سفرهای عادی دوم و سوم باید به ترتیب مبلغ ۶۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان را پرداخت کنید. مبلغ عوارض خروج از کشور برای سفرهای حج به ترتیب ۱۳۲ و ۱۹۸ و ۲۶۴ هزار تومان برای اولین، دومین و سومین سفر در سال است. قیمت عوارض خروج از کشور در سال 1402 برای سفرهای عادی توسط مجلس شورای اسلامی به صورت جدول زیر تعیین شده است:

نوع مسافربار اول سفر در سالبار دوم سفر در سالبار سوم سفر در سالنوع مرز
عادی400 هزار تومان600 هزار تومان800 هزار تومانکلیه مرزها
زائر حج (تمتع و عمره)132 هزار تومان198 هزار تومان264 هزار تومانکلیه مرزها
زائر عتبات و عالیات37.5 هزار تومان45 هزار تومان45 هزار تومانمرز هوایی
زائر عتبات و عالیات12.5 هزار تومان15 هزار تومان15 هزار تومانمرز زمینی
مرزنشینان75 هزار تومان600 هزار تومان800 هزار تومانمرز هوایی
مرزنشینان25 هزار تومان600 هزار تومان800 هزار تومانمرز زمینی
اعضای تیم های ملی264 هزار تومان264 هزار تومان264 هزار تومان

کلیه مرزها

جدول مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1402

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

شما به چند طریق می توانید عوارض خروج از کشور 1402 را بپردازید. در ادامه روش های پرداخت عوارض خروج از کشور را با هم مرور می کنیم:

پرداخت عوارض خروج از کشور آنلاین

شما از طریق سامانه آنلاین پرداخت عوارض خروج از کشور می توانید هزینه عوارض خروج از کشور خود را به ساده ترین شکل ممکن پرداخت کنید. در حال حاضر پرداخت آنلاین و اینترنتی، بهترین راه پرداخت عوارض خروج از کشور است و شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور شرکت پرداخت الکترونیک سداد عوارض خود را پرداخت نمایید.

پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق بانک ملی

شما می توانید در شعب بانک ملی ایران عوارض خروج از کشور خود را بپردازید. توجه کنید که این امکان فقط در شعب مرزی بانک ملی ایران وجود دارد.

پرداخت عوارض خروج از کشور با ATM

شما می توانید از طریق دستگاه های خودپرداز مستقر در فرودگاه، عوارض خروج از کشور خود را پرداخت نمایید.

پرداخت عوارض خروج از کشور با بله

شما می توانید با نصب پیام رسان بله روی گوشی همراه خود، عوارض خروج از کشور را به صورت آنلاین و اینترنتی از طریق اپلیکیشن بله پرداخت کنید.

پرداخت عوارض خروج از کشور با تاپ

اپلیکیشن تاپ هم از برنامه هایی است که اخیرا امکان پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور را برای کاربران خود فراهم کرده است. با نصب اپلیکیشن تاپ می توانید عوارض خروج از کشور خود را پرداخت نمایید.

پرداخت عوارض خروج از کشور با ایوا

نصب اپلیکیشن ایوا هم از دیگر روش هایی است که می توانید با آن عوارض خروج از کشور خود را پرداخت نمایید.

پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه

هرچند پرداخت عوارض خروج از کشور به صورت آنلاین از طریق سامانه سداد و اپلیکیشن های بله و ایوا روش های ساده تری است، اما شما می توانید در فرودگاه هم اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور نمایید؛ البته این روش دردسرهای بیشتری دارد و وقت شما را می گیرد. پیشنهاد می کنیم عوارض خروج از کشور را از طریق خودپرداز یا به صورت آنلاین پرداخت نمایید تا در وقت خود هم صرفه جویی کرده باشید.

خودپرداز فرودگاه امام

تصویری از مسافران در حال پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق دستگاه خودپرداز فرودگاه امام خمینی

عوارض خروج از کشور برای عراق 1402

سفر به مقصد عراق برای زیارت عتبات عالیات از مسافرت های مرسوم در ایران است و سالانه زائران زیادی از کشور ما برای زیارت عتبات به کشور عراق سفر می کنند. طبق آنچه در جدول بالا آورده ایم، هزینه عوارض خروج از کشور برای عراق در سال 1402 به سفر از مرز زمینی و هوایی بستگی دارد. عوارض خروج از کشور برای سفر هوایی به عراق در سال 1402 معادل 37 هزار و پانصد تومان برای سفر اول است؛ این مبلغ در سفرهای بعدی 45 هزار تومان خواهد بود. عوارض خروج از کشور برای مسافران اربعین نیز همین مبلغ خواهد بود.

عوارض خروج از کشور برای عراق زمینی 1402

اگر قصد دارید به صورت زمینی به کشور عراق سفر کنید یا زائر اربعین هستید، باید بدانید عوارض خروج از کشور برای عراق در اولین سفر زمینی در سال 1402 معادل 12 هزار و پانصد تومان است. این مبلغ در سفرهای بعدی 15 هزار تومان خواهد بود.

درباره شرایط سفر بیشتر بدانید:

هزینه کاپوتاژ و پلاک بین المللی خودرو

مدارک لازم برای پاسپورت چیست؟

عوارض خروج از کشور برای ترکیه 1402

ترکیه نیز از دیگر کشورهای خارجی پرطرفدار برای سفر ایرانیان است. به همین منظور افراد زیادی به دنبال هزینه عوارض خروج از کشور برای ترکیه هستند. باید بگوییم برای سفر به ترکیه نیز مانند سایر کشورها باید عوارض خروج از کشور را طبق جدول بالا بپردازید؛ یعنی هزینه عوارض خروج از کشور برای ترکیه در اولین سفر 400 هزار تومان و در سفرهای دوم و سوم به ترتیب 600 و 800 هزار تومان است.

عوارض خروج از کشور برای ترکیه زمینی 1402

در مورد خروج از مرزهای زمینی به مقصد ترکیه نیز باید بگوییم عوارض خروج از کشور برای ترکیه در سفر زمینی فرقی با سفر هوایی ندارد و هزینه آن یکی است؛ فقط در موردی که شما مرزنشین محسوب بشوید و در شهرهای مرزی ایران سکونت داشته باشید، عوارض خروج از کشور برای سفر زمینی شما متفاوت خواهد بود که طبق جدول بالا محاسبه خواهد شد.

عوارض خروج از کشور برای دانشجویان

امروزه سفرهای دانشجویی به قصد ادامه تحصیل و مهاجرت بین دانشجویان رو به افزایش است. خوشبختانه دانشجویانی که مجوز تحصیل در خارج از کشور را دارند، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند. اگر از دانشجویان خارج از کشور هستید برای دریافت معافیت باید به دفاتر کنسولگری ایران در کشور محل تحصیل خود مراجعه کنید و تشکیل پرونده دهید.

البته با توجه به لزوم داشتن اشتغال به تحصیل برای تشکیل پرونده در سفارت و گرفتن مهر اجازه خروج، بدیهی است دانشجویانی که برای ترم اول و شروع تحصیل به خارج می‌روند باید طبق روال عادی عوارض خروج از کشور را پرداخت نمایند.

اگر دانشجوی خارج از کشور هستید، برای انجام مراحل قانونی معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور به سایت مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی میخک سر بزنید.

عوارض خروج از کشور برای ایرانیان مقیم خارج

اگر شما مقیم کشورهای خارجی باشید، دیگر نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارید. در این صورت با در دست داشتن گذرنامه خود می توانید بدون پرداخت عوارض خروج از کشور از ایران خارج شوید. شرط معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور برای افراد مقیم، داشتن گذرنامه شغلی از وزارت کار و رفاه اجتماعی الزامی است؛ بدین ترتیب افرادی که در کشورهای دیگر مشغول به کار باشند، نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند.

اپلیکیشن پرداخت عوارض خروج از کشور

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم به تازگی پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق اپلیکیشن نیز امکان پذیر شده است. کافی است اپلیکیشن تاپ، بله یا ایوا را روی گوشی همراه خود نصب کرده و هزینه عوارض خروج از کشور را به راحتی از این طریق واریز کنید. فراموش نکنید به هنگام خروج از مرز به رسید پرداخت نیاز دارید؛ پس پرینت فیش واریزی خود را همراه داشته باشید.

مدت زمان اعتبار عوارض خروج از کشور

در نظر داشته باشید اعتبار عوارض خروج از کشور یک سال است. با اتمام سال، رسید پرداخت عوارض خروج از کشور شما نیز باطل می شود.

استعلام پرداخت عوارض خروج از کشور

اگر به هر دلیلی نیاز به استعلام پرداخت عوارض خروج از کشور خود دارید، باید به سامانه سداد مراجعه کنید و روی گزینه پیگیری پرداخت کلیک نمایید. در زیر اسکرین شاتی از سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور شرکت سداد را می بینید:

سامانه سداد

اسکرین شات از سامانه سداد

استرداد عوارض خروج از کشور

در صورتی که هزینه عوارض خروج از کشور را پرداخت کردید و به هر دلیلی از مسافرت خود منصرف شدید، امکان برگشت مبلغ شما وجود دارد. در سایت امور مالیاتی کشور، فرم استرداد وجه عوارض خروج از کشور را تکمیل کنید تا پس از طی روال اداری پول خود را پس بگیرید. اگر احتمال دارد سفر شما به زودی انجام شود، می توانید با حفظ رسید پرداخت خود، در سفر بعدی از آن استفاده کنید. از طریق سایت سداد می توانید وضعیت پرداخت و استرداد خود را پیگیری کنید.

معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور

اگر بپرسید چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند، باید بگوییم به طور کلی افرادی که در گروه های زیر جای بگیرند، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف خواهند بود:

  • دانشجویان دارای مجوز تحصیل در خارج از کشور
  • بیماران دارای مجوز شورای پزشکی جهت اعزام درمانی به خارج از کشور
  • مرزنشینان دارای پروانه عبور
  • ساکنین مناطق آزاد تجاری
  • ایرانیان مقیم خارج از کشور که در کشور مذکور شاغل هستند
  • جانبازانی که برای درمان به خارج از کشور اعزام می شوند 
  • افراد با گذرنامه سیاسی
  • خدمه پرواز و خدمه کشتی های تجاری و مسافری

مدارک لازم برای خروج از کشور

به طور کلی برای هر مسافرت خارجی به سه مدرک اصلی نیاز دارید:

گذرنامه: داشتن حداقل 6 ماه اعتبار تا انقضای پاسپورت، کمترین زمان ممکن برای سفرهای خارجی شماست. بعد از این تاریخ شما باید گذرنامه خود را تمدید کنید.

ویزا: بسته به مقصد سفر و نوع ویزای درخواستی دارای اعتبار زمانی مشخصی و قیمت مصوب است.

عوارض خروج از کشور: فیش پرداخت شده از طریق بانک یا سامانه پرداخت عوارض

عوارض خروج از کشور یا مالیات؟

شما برای اینکه از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خارج شوید، بایستی مبلغی را به عنوان مالیات بپردازید. این مالیات سفر در واقع همان عوارض خروج از کشور نامیده می شود. برخی به اشتباه تصور می کنند مالیات خروج از کشور با عوارض فرق دارد، در حالی که هر دو یکی هستند. شما این مبلغ را به حساب خزانه داری کل کشور واریز می کنید.

عوارض خروج از کشور از چه سنی باید پرداخت شود؟

یکی از سوالات متداولی که افراد می‌پرسند مربوط به سن پرداخت عوارض خروج از کشور است. باید بگوییم تمامی افراد از نوزاد 1 روزه تا سالمند 99 ساله هنگام خروج از کشور باید عوارض خروج را بپردازد.

عوارض خروج از کشور برای کودکان

با توجه به آنچه بالاتر گفتیم، مبلغ عوارض خروج از کشور برای کودکان با بزرگسالان هیچ تفاوتی ندارد. شما برای نوزادان و کودکان خود باید همان مبلغی را به عنوان عوارض خروج از کشور بپردازید که برای خودتان پرداخت می‌کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل تمام موارد مربوط به پرداخت عوارض خروج از کشور از جمله روش های پرداخت، اپلیکیشن های پرداخت عوارض، موارد معافیت از پرداخت عوارض، هزینه پرداخت عوارض و... را پوشش دهیم. اگر سوالی راجع به پرداخت عوارض خروج از کشور دارید، در قسمت نظرات بپرسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

سوالات متداول

عوارض خروج از کشور در سال 1402 چقدر است؟

عوارض خروج از کشور در سال 1402 برای سفر اول مبلغ 400 هزار تومان و برای سفر دوم و سوم به ترتیب 600 و 800 هزار تومان است.

عوارض خروج از کشور برای دانشجویان چگونه است؟

دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور طبق قانون مشمول معافیت مالیاتی قرار می گیرند.  

عوارض خروج از کشور زمینی به ترکیه چقدر است؟

مبلغ عوارض سفر زمینی به ترکیه دفعه اول 400 هزار تومان، دفعه دوم 600 هزار تومان و دفعه سوم 800 هزار تومان است

قیمت عوارض خروج از کشور هوایی با زمینی متفاوت است؟

قیمت عوارض خروج از کشور زمینی با هوایی یکسان است؛ فقط در مورد کشور عراق و زائران عتبات و اربعیت این مبلغ متفاوت است.

عوارض خروج از کشور برای مقیم خارج چگونه است؟

ایرانیان مقیم خارج که دارای کارنامه شغلی از وزارت کار هستند می توانند مشمول معافیت مالیاتی قرار می گیرند.

اپلیکیشن عوارض خروج از کشور چیست؟

برای پرداخت عوارض خروج از کشور از اپلیکیشن بله و ایوا می توانید استفاده کنید.

بخش نظرات

یحیی تیموری 23 فروردین 1402

کودک مقیم خارج کارت ملی ایران را نداره چگونه پرداخت بنامش انجام شود

تحریریه تریپ
سلام ایرانیان مقیم خارج از کشور نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند و کودک مقیم هم از همین قاعده پیروی می کند.

یحیی تیموری 23 فروردین 1402

با سلام وعرض ادب کودکانی که در خارج از کشور بدنیا امدندوشناسنامه کشور دیکر رادارند چنانچه پدر ومادرش بخواهد جهت رویت اقوام به ایران بیایند اجبارا این کودک نیز باید بهمراه بیاورند .از انجایکه هنگام ترک ایران باید عوارض خروج پرداخت نماید از انجایکه این کودک کارت ملی وشماره ملی ایران نداره چگونه وبه چهطریق باید عوارض خروج بنام این نوزاد پبت شود.ممنون

تحریریه تریپ
سلام طبق این مقاله ایرانیان مقیم خارج از کشور نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند.

نسرین 12 بهمن 1401

با نوزاد دو ماهه قصد سفر به عراق را داریم برای بچه هم باید عوارض بپردازیم؟ سفرمون هواییه

تحریریه تریپ
سلام بله طبق جدول نرخ عوارض خروج از کشور برای خود و نوزادتان باید عوارض بپردازید

سامان 12 بهمن 1401

سلام من با ویزای کاری مهاجرت کردم برای خروج نیاز به پرداخت عوارض هست؟

تحریریه تریپ
سلام باید از وزارت کار و رفاه اجتماعی گذرنامه شغلی بگیرید

علی 12 بهمن 1401

سلام عوارض خروج پرداخت کردم سفرم کنسل شده هزینه چی میشه؟

تحریریه تریپ
عوارض خروج تا آخر سال اعتبار دارد اگر سفر شما تا آخر سال انجام می شود نیاز به انجام کاری نیست اما اگر کلا از سفر منصرف شده اید، می توانید بابت استرداد هزینه اقدام کنید
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc