https://gateway.trip.ir/api/

جاهای دیدنی بندرعباس؛ از خلیج فارس تا معبد هندوها

به روز رسانی: 14 فروردین ، 1403 جاذبه های گردشگری

جاهای دیدنی بندرعباس

بندرعباس، جایی که خلیج فارس را از دریای عمان جدا کرده، به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود فرازونشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. این بندر زیبا طبیعتی کم‌نظیر و آثار تاریخی چشمگیری دارد و از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران به شمار می‌رود. در این مقاله قصد داریم تعدادی از بهترین جاهای دیدنی بندرعباس را معرفی کنیم تا بتوانید برای مسافرت خود برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری داشته باشید برای آشنایی بیشتر با بندرعباس و جاذبه‌های آن ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

معبد هندوها؛ عبادتگاه هندی های ساکن بندرعباس

جمعیتی از هندی‌ها از سال 1300 تا 1344 خورشیدی در بندرعباس ساکن بودند. این افراد در سال 1310 عبادتگاهی به نام مبعد هندوها یا بت گوران را ساختند که در ساختمان آن از لاشه سنگ، گل، ساروج، گچ لویی و سنگ‌های مرجانی استفاده شده بود. این نیایشگاه هنوز هم پابرجاست و وقتی ساختمان آن را از دور می‌بینید یا وارد آن می‌شوید، کشور هندوستان پیش چشمتان مجسم خواهد شد.

برای بازدید از این بنا باید به بلوار امام خمینی، روبه‌روی بازار روز بندرعباس مراجعه کنید. معبد هندوها همه روزه از ساعت 08:00 تا 18:00 به روی علاقه‌مندان باز است.

معبد هندوها از جاهای دیدنی بندرعباس

عکسی از معبد هندوها 

محله باستانی سورو؛ از زیباترین مکان های دیدنی بندرعباس

محله باستانی سورو، از بهترین جاهای دیدنی بندرعباس است. از آنجا که تعداد قابل‌توجهی سکه از دوره ساسانی، قاجار و صفویه در این منطقه پیدا شده، کاوشگران تصور می‌کنند که سورو مرکز حکومت هرمزگان یا محل ضرب سکه بوده است. در گذشته، گونه‌های گیاهی متنوعی از جمله نخل، گز و کُنار در خاک این منطقه رشد می‌کرده‌اند؛ اما اکنون اثری از آن‌ها باقی نمانده است. اگر می‌خواهید بیش از پیش با مردم بندرعباس آشنا شوید و آداب و رسوم آنان را از نزدیک لمس کنید، حتما در سفر خود زمانی را به بازدید از محله باستانی سورو، واقع در غرب بندر اختصاص دهید.

محله باستانی سورو از جاهای دیدنی بندرعباس

تصویری از محله باستانی سورو بندرعباس

قلعه فین؛ قلعه ای تاریخی در ارتفاعات بندرعباس

قلعه فین در 95 کیلومتری غرب بندرعباس قرار گرفته و شکوه و عظمت آن بازدیدکنندگان را به تحسین وامی‌دارد. این قلعه که در ارتفاعات‌ ساخته شده، بر اثر زلزله‌ای در سال 1386 به شدت آسیب دید؛ اما هنوز جلال و جبروت خود را را از دست نداده و محکم و استوار، پابرجاست. شما با استفاده از قطار و خودروی شخصی خود را به قلعه فین برسانید و یکی از زیباترین اماکن دیدنی بندرعباس را از نزدیک ببینید.

قلعه فین از جاهای دیدنی بندرعباس

عکسی از قلعه فین

حمام گله داری؛ از آثار دوره قاجار در بندرعباس

حمام گله‌داری یکی از شاهکارهای دوره قاجار محسوب می‌شود که توسط تاجری مشهور به نام حاج شیخ احمد گله‌داری برای خدمت‌رسانی به مردم در خیابان امام خمینی امروزی احداث شد. در گذشته افراد بسیاری از این حمام استفاده می‌کردند؛ اما امروزه ساختمان آن به عنوان موزه در اختیار عموم قرار گرفته است.

سیستم تهویه و نورپردازی حمام گله داری به بهترین و اصولی‌ترین شکل ساخته و پرداخته شده و بنای آن بسیار مستحکم است. برای تامین آب حمام در آن زمان از چشمه‌های اطراف استفاده می‌کردند. حمام گله‌داری از بناهای ارزشمند بندرعباس است که در سال 1374 خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت.

حمام گله دار از مکان های دیدنی بندرعباس

تصویری از حمام گله‌دار

عمارت کلاه فرنگی؛ از مشهورترین جاهای دیدنی بندرعباس

وقتی صحبت از مکانهای دیدنی بندرعباس می‌شود، نباید عمارت کلاه فرنگی را فراموش کرد. این عمارت در گذشته به عنوان محلی برای تجارت داخلی و خارجی به کار می‌رفته و  قدمت آن به دوره صفویه بازمی‌گردد. ساختمان دوطبقۀ عمارت از چوب ساخته شده و گنبدی مخروطی‌شکل در وسط آن قرار گرفته است. از آنجا که ظاهر بنا به کلاه‌های مردم اروپا در آن دوره تاریخی شباهت دارد، نام عمارت را کلاه‌فرنگی گذاشتند. این جای دیدنی بندرعباس که در سال 1384 به ثبت ملی رسید، در بلوار ساحلی طالقانی قرار دارد.

پیش از سفر به بندرعباس برای کسب اطلاعات کامل درباره موقعیت جغرافیایی، بهترین زمان و هزینه سفر به این شهر، مقاله‌ای با عنوان بندرعباس کجاست را در سایت ما بخوانید.

عمارت کلاه فرنگی از جاهای دیدنی بندر عباس

تصویری از عمارت کلاه فرنگی

حمام بزرگ؛ از کاربردی ترین جاهای دیدنی بندرعباس

یکی دیگر از اماکن دیدنی بندرعباس در خیابان امام موسی صدر، نرسیده به چهارراه سازمان واقع شده است. حمام بزرگ، از بازمانده‌های دوره قاجار است که در دوره پهلوی نیز از آن استفاده می‌شد. بخشی از این حمام در زمان پهلوی دوم مرمت شد و تعدادی دوش در آن قرار گرفت تا کمی به شکل امروزی درآید؛ اما ظاهر قدیمی آن همچنان حفظ شده است. شاید حمام بزرگ بندرعباس در نگاه اول کمی مخوف به نظر برسد و ظاهر تودرتوی آن برایتان عجیب باشد؛ اما بازدید از این بنای قدیمی خالی از لطف نیست و شما را به سفری در دل تاریخ معاصر خواهد برد.

حمام بزرگ بندرعباس

عکسی از حمام بزرگ بندرعباس 

موزه مردم شناسی خلیج فارس؛ از مهم ترین مکانهای دیدنی بندرعباس

موزه مردم‌شناسی خلیج فارس یا موزه بزرگ بندرعباس، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین موزه‌های مردم‌شناسی در جنوب کشور است. این موزۀ 3 طبقه با مساحت ۲۵۰۰ مترمربع در سال ۱۳۸۶ در محوطه برکه‌های باران ساخته شد و معماری آن از معماری سنتی هرمزگان وام گرفته است. موزه مردم‌شناسی خلیج فارس کتابخانه و بخش‌های نمایشگاهی مردم‌شناسی و باستان‌شناسی را شامل می‌شود. اگر می‌خواهید با تاریخ بندرعباس و همچنین آداب و رسوم مردم آن بیشتر آشنا شوید، در سفر به این شهر حتما از موزه مردم‌شناسی خلیج فارس بازدید کنید.

موزه مردم شناسی بندر عباس

تصویری از موزه مردم‌شناسی بندرعباس

موزه آب بندرعباس؛ از بهترین جاهای دیدنی بندرعباس در عید

موزه‌ها، از جاهای دیدنی بندرعباس در عید و روزهای گرم سال هستند؛ زیرا بدون قرار گرفتن در معرض نور خورشید به‌راحتی می‌توانید از این مکان‌های سرپوشیده بازدید کنید. موزه آب، واقع در خیابان ۲۲ بهمن، در دوره صفوی راه‌اندازی شد که بعدها مورد بازسازی قرار گرفت. در بازدید از این موزه با اشیا مختلفی از جمله انواع کوزه، خمره‌های سنگی به نام موو، خمره‌های آب به نام کروش، پایه مشک و همچنین نحوه کندن چاه و قنات در گذشته آشنا خواهید شد. در حقیقت، بازدید از موزه آب نه تنها سرگرم‌کننده است، بلکه در گسترش دانش عمومی بازدیدکنندگان نیز نقش پررنگی ایفا می‌کند.

موزه آب از جاهای دیدنی بندرعباس

عکسی از موزه آب

موزه حیات وحش؛ از جاهای دیدنی بندرعباس هرمز

جزیره هرمز جزیره‌ای رنگارنگ و تماشایی است که به موجب اقلیم خاص و جغرافیای ویژۀ خود، توانسته گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی را در بر بگیرد. سفر به هرمز و لذت لمس طبیعت بکر و بی‌نظیر آن با هیچ تفریح دیگری برابری نمی‌کند. خوشبختانه در موزه حیات وحش بندرعباس نیز می‌توانید انواع گونه‌های زیست‌محیطی هرمزگان از جمله حیوانات، پرندگان، خزندگان، پستانداران و ماهی‌ها را از نزدیک ببینید. در این موزه، مناطق مختلف هرمزگان همچون جزایر فارو، حرا و دشت طارم شبیه‌سازی شده‌اند تا حیوانات در واقعی‌ترین شرایط ممکن با خانه خود به حیات ادامه دهند.

موزه حیات وحش بندرعباس

عکسی از موزه حیات وحش 

پل لاتیدان؛ از قدیمی ترین مناطق دیدنی بندرعباس

پل لاتیدان در زمان شاه عباس صفوی و به منظور بیرون کردن پرتغالی‌ها از بندرعباس ساخته شد. برخلاف سایر پل‌های صفوی که از آجر هستند، در ساخت لاتیدان از سنگ استفاده شده است. این پل یکی از طولانی‌ترین پل‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود و ارزش تاریخی بالایی دارد.

پل لاتیدان روی رودخانه کول، در مسیر بندرعباس به لار احداث شده و در گذشته محلی برای عبور کاروان‌های بازرگانی بوده است. اگر به مکان‌های تاریخی علاقمند هستید، بازدید از این پل زیبا را در برنامه سفر به بندرعباس قرار دهید.

پل لاتیدان از جاذبه های گردشگری بندرعباس

تصویری از پل لاتیدان

آب انبارهای برکه باران؛ از جالب ترین جاهای دیدنی بندرعباس

آب انبارهای برکه باران در سال 1354 به ثبت ملی رسیدند. این پنج آب‌انبار، سازه‌هایی سنگی با گنبدهایی از ملات ساروج و سنگ هستند. این سازه‌ها در گذشته محلی برای ذخیره آب بوده‌اند؛ اما امروزه یکی از برکه‌ها به آمفی‌تئاتر و دو برکه دیگر به موزه تبدیل شده‌اند. سالانه گردشگران بسیاری از این میراث ملی بازدید می‌کنند. آب انبارهای برکه باران به دلیل ساختاری که دارند، در اغلب روزهای سال خنک هستند؛ به همین دلیل از بهترین جاهای دیدنی بندرعباس در تابستان و بهار به شمار می‌روند.

مسجد جامع اهل سنت؛ از زیباترین مساجد جنوب ایران

در سال ۱۱۷۵ هجری قمری مسجدی به نام دلگشا، برای اهل تسنن در بندرعباس ساخته شد. این مسجد دوطبقه، از کامل‌ترین و زیباترین مساجد در جنوب کشور است. مسجد دلگشا طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ بازسازی و مرمت شد و همچنان برای نماز و عبادت مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما عزیزان می‌توانید برای بازدید از این مسجد جامع قدیمی و زیبا، همه روزه از صبح تا بعد از نماز عشا به بلوار ساحلی طالقانی مراجعه کنید.

مسجد جامع اهل سنت بندرعباس

عکسی از مسجد جامع اهل سنت بندرعباس 

پارک ساحلی غدیر؛ محبوب ترین جای دیدنی بندرعباس در شب

پارک غدیر از مشهورترین پارک های ساحلی بندرعباس است. شما می‌توانید در این پارک به تفریحاتی مانند شنا، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری، پیاده‌روی و پیک‌نیک مشغول شوید. وجود هتل‌ها و رستوران‌های متعددی در اطراف این پارک ساحلی نیز باعث محبوبیت بیش از پیش آن شده‌اند. برای بازدید از پارک غدیر باید به بلوار ساحلی مراجعه کنید. پارک‌های ساحلی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس در شب هستند و به افرادی که به زندگی شبانه علاقه دارند، توصیه می‌شوند.

پارک ساحلی غدیر از جاذبه های گردشگری بندر عباس

عکسی از پارک غدیر

پارک ساحلی سورو؛ پارکی متفاوت در بلوار جهانگردی

پارک ساحلی سورو درست مقابل دریا قرار دارد و از بهترین جاهای دیدنی بندرعباس به شمار می‌رود. این پارک میز و نیمکن و همچنین فضایی مخصوص بازی کودکان دارد و درختانی همچون نخل، زیتون، پلوریا و سیکاس را در خاک خود پرورش می‌دهد. اگر به دنبال یک پارک ساحلی متفاوت در بندرعباس هستید، حتما از ساحل سورو در بلوار جهانگردی دیدن کنید تا برای چندین ساعت از هیاهوی شهر فراغت یابید.

پارک ساحلی سورو از جاهای دیدنی بندرعباس

تصویری از پارک ساحلی سورو 

غار خرسین؛ از زیباترین جاهای دیدنی اطراف بندرعباس

غار خِرسین از زیباترین جاذبه‌های اطراف بندرعباس است. این غار نمکی در بین سنگ‌های نمک و پوشش‌هایی گیاهی و منحصربه‌فرد ایجاد شده و باید با احتیاط داخل آن حرکت کنید؛ زیرا سنگ‌های داخل غار بسیار صیقلی و سست هستند و خطر لیز خوردن روی آن‌ها وجود دارد. البته اگر با لباس و کفش مناسب وارد غار شوید، مشکلی نخواهید داشت. شاید غار خرسین کمی از مرکز شهر بندرعباس فاصله داشته باشد؛ اما این فاصله به جادو شدن توسط زیبایی درون غار می‌ارزد!

غار خرسین از جاذبه های گردشگری بندرعباس

عکسی از غار خرسین

تزرج؛ آبشاری زیبا در دل نخلستان های جنوب

یکی از بهترین جاهای دیدنی بندرعباس، آبشار تزرج در ۱۷۰ کیلومتری شمال این شهر است. برای رسیدن به این آبشار باید به روستای تِزَرج بروید. سرسبزی و جاذبۀ این محیط، هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برد. جالب است بدانید که آبشار تزرج به یک نخلستان می‌ریزد و رطوبت مورد نیاز درختان خرما را تامین می‌کند. در هیچ نقطه‌ای از دنیا شاهد چنین منظره‌ای نخواهید بود؛ پس در سفر به بندرعباس، بازدید از روستا و آبشار تزرج را در برنامه‌های خود قرار دهید.

آبشار تزرج از جاهای دیدنی بندرعباس

عکسی از آبشار تزرج

چشمه آب گرم گنو؛ درمانگری تماشایی در شمال بندرعباس

چشمه آب گرم گنو در فاصله 34 کیلومتری شمال بندرعباس و در یکی از مناطق خوش‌آب‌وهوای شهر واقع شده است. دمای آب این چشمه به‌حدی بالاست که میانگین آن به 40 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و فواید بسیاری برای بیماری‌های حرکتی، پوستی و استخوانی دارد. پوشش گیاهی اطراف آب گرم گنو از آویشن، زیره و پونه تشکیل شده و نخلستان‌های زیبایی در اطراف آن قرار گرفته است.

آب چشمه گنو از گوگرد تشکیل شده و بوی تندی دارد؛ از این رو، گیاهان و جانوران در آن زندگی نمی‌کنند. از آب چشمه گنو برای آبیاری نخلستان و آب‌تنی استفاده می‌شود. در سفر به بندرعباس حتما از این جاذبه گردشگری دیدن کنید و در چشمه تنی به آب بزنید.

چشمه آب گرم گنو از جاهای دیدنی بندرعباس

تصویری از چشمه آب گرم گنو

بازار ماهی فروشان؛ از جذاب ترین مکان های دیدنی بندرعباس

مگر می‌شود سفر به جنوب را بدون خوردن ماهی و غذاهای دریایی به پایان رساند؟ البته که نه. بازار ماهی فروشان بندرعباس، یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید آبزیان تازه است. همه روزه به غیر از جمعه‌ها می‌توانید از ساعت 07:00 تا 23:00 به این بازار مراجعه و انواع ماهی‌های دریای آزاد را خریداری کنید.

بازار ماهی‌فروشان در بلوار طالقانی، محله پشت شهر واقع شده و آبزیان مختلفی از جمله ماهی شوریده، ماهی سنگسر، ماهی حلوا سفید، ماهی کفال، کوسه، خرچنگ، شاه‌میگو و هشت‌پا در آن عرضه می‌شود.

بازار ماهی فروشان از جاذبه های گردشگری بندرعباس

عکسی از بازار ماهی فروشان

بازار قدیمی بندرعباس؛ شلوغ ترین بازار شهر

بازار قدیم یا بازار سنتی بندرعباس، از کهن‌ترین و پررفت‌وآمدترین بازارهای شهر است. در این بازار می‌توانید انواع صنایع دستی و اجناس دست‌دوم و ارزان‌قیمت را خریداری کنید؛ البته اجناس نو این بازار نیز با قیمتی مناسب به فروش می‌رسند. بافت قدیمی، مغازه‌های رنگارنگ و پویایی بازار قدیم بندرعباس، حس زندگی به انسان می‌بخشد. بازدید از این بازار جذاب بهترین فرصت برای لمس بافت شهر از نزدیک است.

بازار قدیمی بندر عباس

عکسی از بازار قدیمی بندرعباس 

بازار لاری ها و اوزی ها؛ زیباترین بازارهای سنتی بندرعباس

قدمت بازار لاری‌ها و اوزی‌ها به حدود 300 سال پیش برمی‌گردد. این دو بازار در گذشته از مهم‌ترین بازارهای شهر بوده‌اند و همچنان طرفداران مخصوص به خود را دارند. بازار لاری‌ها و اوزی‌ها که در بلوار طالقانی واقع شده‌اند، در فاصله 5 دقیقه‌ای از یکدیگر قرار دارند و تمامی اجناس خود را با قیمت مناسبی به مشتریان عرضه می‌کنند. اگر از طرفداران بازارهای سنتی با حال و هوای قدیمی هستید، حتما از این دو بازار جذاب دیدن کنید.

بازدید از جاهای دیدنی بندرعباس در سفر به جنوب ایران

در این مطلب با مرکز استان هرمزگان، یعنی بندرعباس آشنا شدیم و زیباترین مکان های دیدنی آن را شناختیم. فصل سرما بهترین فرصت برای سفر به جنوب ایران و گشت‌وگذار در مناطق بکر آن مانند جاهای دیدنی قشم است. هرچند فاصلۀ تهران و شهرهای شمالی با این مناطق بسیار زیاد است و ممکن است زمانی طولانی در مسیر باشید، اما لذت ناب قدم‌زدن در محله‌های قدیمی و تماشای آثار تاریخی و طبیعی جنوب، این سختی را دلپذیر می‌کند. البته شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما بندرعباس با قیمتی ارزان، این دشواری را به حداقل برسانید.

آیا تجربۀ سفر به بندرعباس را دارید؟ از کدام یک از مناطق آن بازدید کرده‌اید؟ تماشای کدام یک از جاذبه‌های گردشگری فوق را به مسافران جنوب ایران پیشنهاد می‌کنید؟ لطفا نظر خودتان را با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول:

1. معروفترین بازارهای بندرعباس کدامند؟

بازار ماهی‌فروشان، بازار لاری‌ها و اوزی‌ها و بازار قدیمی بندرعباس، از بهترین مراکز خرید این شهر محسوب می‌شوند.

2. بهترین جاهای دیدنی بندرعباس در زمستان کدامند؟

فصل زمستان بهترین فرصت برای سفر به جنوب ایران است. در این فصل می‌توانید از پارک‌های ساحلی، غار خرسین، چشمه آب گرم گنو و حتی جاهای تاریخی بندرعباس دیدن کنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc