https://gateway.trip.ir/api/

به طبس نروید،چون ممکن است به بهترین سفر عمرتان رفته باشید

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 دانستنی های سفر

به طبس نروید،چون ممکن است به بهترین سفر عمرتان رفته باشید

 اگر تا کنون به کویر سفر نکرده اید با ما همراه شوید و با ما به بکرترین نقاط کویر ایران سفر کنید. ما به شما اطمینان میدهیم که این سفر خاطره انگیزترین، مهیج ترین ومتفاوت ترین سفرتان باشد. اگر تا کنون لذت سفر به شهرهای شگفت انگیز کویری را تجربه نکرده اید با ما همسفر شوید. طبس یکی از شگفت انگیز ترین ساخته های دست طبیعت و مردمان سخت کوش کویر است، طبس شهری پر از طراوت، زیبائی وشکوه پروردگار، براستی طبس بهشتی است در قلب کویر مرکزی ایران با مردمانی خون گرم، مهمان نواز و فرهیخته که با آغوشی باز پذیرای گردشگران میباشند و ما شما را در طبس با غیر ممکن ها و معجزات طبیعت روبه رو خواهیم کرد، تضادهای که در این منطقه به تامل و تفاهم رسیده اند. طبس کویر است ولی کاملا متفاوت با ما همسفر و همراه شوید در طبس و روستاهای مجاور تا عجیب ترین پدیدهای طبیعت را از نزدیک تجربه کنید.

بی شک طبس یکی از زیباترین شهرهای کویری ایران است که دارای جاذبه های فراوان طبیعی ،تاریخی و فرهنگی می باشد . متاسفانه به دلایل متعددی این شهر زیبای کویری و روستاهای اطراف آن تا کنون برای گردشگران و مشتاقان طبیعت گردی ناشناخته مانده است و کمتر گردشگری پا به این مناطق بکر کویری گذاشته طبس این شهر زیبا وبی همتای کویر مرکزی ایران دارای چنان جاذبه های گردشگری است که کمتر کسی باور میکند با اینچنین تصاویر و مناظر شگفت انگیز روبه رو شود، باغهای بزرگ و پر طراوات نارنج، نخلستانهای پر شکوه و چشمه سارهای متعدد در دل روستاهای این منطقه برای هر تازه واردی منظره ای بی همتا خواهد بود. سفر به منطقه طبس بی شک تمام معادلات ذهنی وذهنیتهای قبلی یک گردشگر را متحول خواهد کرد ، بیشتر مردم ایران این شهر را به تصور خود شهری خشک و شن زاری بزرگ می پندارند، که این نا آشنایی با طبس بیشتر بر عهده رسانه های تصویری و شنیداری است که تمرکز تصاویر و گفته ها در مورد این منطقه بر رخداد طوفان شن و سقوط هواپیماهای امریکای در اوایل انقلاب است بیشتر از تصاویر شن زارها ومناطق خشک اطراف برای مخاطب استفاده شده، ولی در اصل طبس شهری سر سبز پر انرژی و مصفاست که خیابانها و بلوارهای این شهر مملو از درختان نارنج و نخل و زیتون میباشد شهری آرام، تمیز با مردمانی مهربان و خون گرم. در قلب این شهر باغی زیبا و موزه ای از درختان کهنسال و بوته های رنگارنگ با جویهای پر آب خود نمای میکند، این باغ نامش گلشن است گلشنی در قلب کویر مرکزی براستی بهشتی است رویای در کویر. اقامتگاه بوم گردی عمو نوروز با ساختاری سنتی در فضای متفاوت با المانهای کویر در پنج کیلومتری شهر طبس و در میان نخلستانهای این شهر زیبای کویری فضای بسیار مناسب برای اقامت گردشگران و طبیعت دوستانی است که به این منطقه سفر میکنند .

اقامتگاه بوم گردی عمو نوروز که به همت یکی از جوانان منطقه خور باز سازی و به بهره برداری رسیده اولین اقامتگاه رسمی بوم گردی شهر طبس است که دارای امکانات مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی است . موقعیت مکانی این اقامتگاه به گونه ای است که به چندین نقطه گردشگری مهم از جمله کال جنی،روستاهای نیاز ، مهربانی ، ازمیغان و چشمه ابگرم مرتضی علی و طاق شاه عباس دسترسی های سهل و آسانی دارد، فصل سرد با تمام زیبایی هایی که دارد آغاز فصلی از گردشگری است که مخصوص مناطق گرم است، چون در زمستان تازه هوای این مناطق مطلوب می شود،

زودتر وسایل رو جمع کنید و پاشنه کفش رو کشیده و آماده سفر بشید. برای سفر به این مناطق برنامه ریزی کنید، نقشه راه پیش روی شماست؛ نگران نبود لیدر نباشید، من همراه شما خواهم بود.

انتخاب با شماست
با توجه به علاقمندی و شرایطی که دارید می توانید از تهران خارج شوید، از سه تا پنج روز را برای این سفر در نظر بگیرید، پیشنهاد من به شما بخاطر طولانی بودن مسیر حداقل چهار روز است که با دل سپردن به جاذبه هایی که قادر هستند یک سفر پر از هیجان برای شما و همرهان تان بسازند. بعد از انتخاب زمان سفر، خود را به امکانات و دانش لازم برای حرکت و ادامه مسیر مجهز کنید.

پیش به سوی یک سفر چهار روزه

پیشنهاد این دفعه من به شما طبس است. از آنجا که معمولا چند روز تعطیلی برای این نوع برنامه ها لازم است، بد نیست که تعطیلات عید را برای رفتن انتخاب کنید تا زیاد درگیر خستگی راه و کمبود زمان نشوید. (زمان مناسب برای این سفر از اواسط پاییز تا اواسط بهار می باشد)
فقط خاطرتان باشد که قبل از سفر، جهت رزرو اقامت در خونه عمونوروز حتما هماهنگی های لازم را انجام دهید

وسایل مورد نیاز

خودروی سواری با باک پر، مدارک خودرو (گواهینامه و کارت ماشین و..)، کارت ملی، عابر بانک، دفترچه بیمه، کوله پشتی، لباس و کفش مناسب و راحت، دوربین عکاسی، وسایل شخصی (ملحفه، حوله، لباس اضافه و...)، صبحانه همراه، مقداری میوه و خوراکی های خشک مخصوص (ریزه خواری) چون مسیر بسیار طولانیست آن را تقسیم می کنیم که تا حد امکان آزار دهنده نباشد.

صبح روز اول

صبح خیلی زود ترجیحا ساعت 5 به قصد جاده قم از منزل خارج شوید، جهت خروج از شهر به شما نواب جنوب را توصیه می کنم، در انتهای بزرگراه نواب به سمت جنوب تابلوهای خلیج فارس، قم، فرودگاه امام خمینی را ادامه دهید خیلی زود در بزرگراه قم خواهید افتاد.

در این بزرگراه سرعت مجاز (120) را رعایت کنید. فاصله تهران تا قم حدود 126 کیلومتر می باشد که معمولا از عوارضی تا عوارضی محاسبه می شود. با احتساب مسیر درون شهری و توقف جاده ای، در کمتر از 2 ساعت به قم خواهید رسید.

بزرگترین آینه طبیعی جهان

حدود 30 کیلومتر قبل از قم در سمت چپ جاده زمین صاف و سفید را خواهید دید، که به حوض سلطان معروف است، دریاچه نمک قم که پس از بارندگی به خاطر قرار گرفتن آب با عمق کم در آن و وجود انعکاس بی نظیر به خاطر شرایط مناسب (زمینه سفید، بدون موج، تمیز و...) به آن بزرگترین آینه طبیعی جهان را نسبت داده اند.
 

طبس

طبس

صبحانه بهترین وعده غذایی

در این مسیر (تا کاشان) مجتمع های خدماتی بین راه بسیار است، پس نگران بنزین و سرویس بهداشتی نباشید، اما توصیه میکنم بعد از خروج از بزرگراه حتما در این زمینه ها مدیریت داشته باشید. از قم به سمت کاشان میرویم بعد از قم چیزی حدود 33 کیلومتر جلوتر مجتمع مارال را خواهید دید که جهت خوردن صبحانه سبکی که بهمراه دارید جای مناسبی است و خستگی رانندگی را از تن بدر کنید. در ادامه از کاشان به سمت اصفهان گذر کرده و از خروجی به سمت نائین تغیر مسیر دهید. 

فاصله های حدودی جهت اطلاع

تهران تا قم 120 کیلومتر ، قم تا کاشان 110 کیلومتر ، کاشان تا نائین 220کیلومتر ، نائین تا خور 240 کیلومتر ، خور تا طبس 190 کیلومتر کل مسیر حدود 950 کیلومتر که حدود 11 ساعت رانندگی با سرعت مجاز را باید برای آن در نظر بگیرید و با توجه به طولانی بودن مسیر با گشتهایی آن را تا حد امکان راحت تر کردیم 

نائین

شاید به جرات بگم اگر صد بار نائین رو ببینید باز کمه، مخصوصا مسجد جامع و آسیاب ریگاره چون حدودا تا نائین با توجه به توقف های در مسیر 6 ساعت در راه بودین توصیه میکنم این شهر بینظیر رو بازدید کنید و از اون لذت ببرید و نهار رو در نایین بخورید، توصیه میکنم با توجه به اینکه ساعت حدود 12 اول برید به سمت خونه پیرنیا و مسجد جامع نائین، هر دو در یک محل و دقیقا روبروی هم هستن، در آنجا از کارکنان میراث فرهنگی بپرسید که آیا آسیاب ریگاره باز است؟ چون باز بودن آن شانسی است و آسیاب گشت بعد از نهار 

منزلی پر از عشق 

خانه ای مربوط به دوران صفویه که در ایام گذشته به‌عنوان خانه حاکم نائین بوده و در ابتدا شخصی به نام «قاضی نورالهدی» در این خانه زندگی می‌کرده که در دوره قاجار به خاندان پیرنیا رسیده است و نام خانه از این خاندان به جا مانده و در حال حاضر به موزه‌ی مردم شناسی نائین تبدیل شده و دارای ۱۰ فضای نمایش اشیاء است.

ترکیب تزئینات معماری، گچ‌بری و نقاشی‌ها، زیبایی غیرقابل وصفی را پدید آورده است. در نقاشی‌های موجود در قسمت‌های مختلف این بنا؛ نقوش گیاهی، هندسی، گل و مرغ، اژدها و حیوانات مختلف را می‌توانید مشاهده کنید.گچ‌بری‌های خانه پیرنیا شامل قاب‌های متعددی بوده و داستان‌های هفت‌پیکر نظامی شامل: داستان‌های خسرو و شیرین، یوسف و زلیخا،‌ صحنه‌های شکارگاه، داستان‌های عاشقانه و خیال را به نمایش گذاشته است. 

/>

مسجد جامع

مسجدی با الگوبرداری از مسجد پیامبر در مدینه، با حیاطی بزرگ که پیرامون آن را شبستان‌های ستوندار برگرفته‌است. دهانه میانی روبه قبله و دهانه روبروی آن که ورودی مسجد است پهن تر و گشادتر از دهانه‌های دیگر است. به شیوه خراسانی ساخته شده‌است، در زمان آل بویه و آل کاکویه بخش‌هایی به آن افزوده شد. بخش شبستان جنوبی قدیمی ترین قسمت آن است.

نیم طبقه دوم شبستان جنوبی که بخش زنانه مسجد است در قرن هشتم به آن افزوده شده‌است. در مسجد جامع نائین دو نوع کتیبه وجود دارد که یکی از آنه گچبری است و دومی با رنگ روی گچ ترسیم شده‌ است. کتیبه‌هایی که با رنگ ترسیم شده متعلق به قرن پنجم هجری و به خط کوفی و کلاً بر روی سر در ورودی مسجد از داخل می‌باشد. نکته بارز در مسجد طبقه زیرین آن و بخصوص نورپردازی در آن است.
غذا قسمتی از جاذبه هر شهر

بعد از بازدید این دو سایت وقت نهار است، بهترین پیشنهاد برای صرف نهار در نائین مهمانسرای جهانگردی نائین است که در همان نزدیکی است، نائین شهر کوچکی است و مهمانسرا معروف، پس راحت آن را پیدا خواهید کرد (خیابان شهید رجائی - جنب هلال احمر) در این رستوران نه تنها غذای با کیفیت خواهید خورد بلکه از محیط آن لذت میبرید، بعد از صرف نهار در صورت باز بودن آسیاب ریگاره جهت بازدید به آنجا بروید (واقع در محمدیه)

آسیابی در عمق زمین

آسیابی که برای بازدید آن باید دالانی باارتفاع متغیر ۲ تا ۴ متر و با شیب بسیار تند که به صورت عجیبی حفر شده است حدودا به طول حداقل ۹۰ متر و عمق ۲۵ متر در دل خاک پایین بروید تا به محوطه اصلی آسیاب برسید و به فضاهای متعدد از جمله اتاقها و محل اسطبل و محل قرارگرفتن سنگهای آسیاب و تنوره برخورد می نمائید .دراین قسمت سکوهائی جهت قراردادن کیسه های گندم و آرد تعبیه شده و بوسیله احشام از جمله اسب و الاغ و حتی شتر بارها و گندمها حمل می شده است براساس گفته های اجدادی محل ، این آسیاب در زمان کیخسرو و بیش از ۲۰۰۰ سال قدمت ساخته شده است چنانکه چندین ضرب المثل بسیار قدیمی به این آسیاب منسوب می باشد.

شش ضلعی های حیرت آور

حال که سرحال شدید مسیر را ادامه دهید به سمت خور و سپس طبس این مسیر تقریبا کویری است و پر از زیبایی، از خور به سمت طبس که میروید در حدود 20 الی 30 کیلومتر به بعد در طرفین جاده دریاچه نمک را خواهید دید که تقریبا در این فصل برای عصر به اینجا خواهید رسید و بهترین زمان است برای عکاسی (بخاطر زاویه نور)

حدود 5 کیلومتر قبل از طبس در سمت راست شما روستایی به نام کردآباد قرار دارد که اقامتگاه عمو نوروز در آن واقع شده (اقامتگاه دقیقا در حاشیه جاده واقع شده، اقامتگاهی با صفا که شاید خودش از جاذبه های این سفر باشه نه فقط بخاطر زیبایی بنا بلکه بخاطر خون گرمی امید و رضا، دو برادر که با یک دنیا آرزو این اقامتگاه رو ساختن تا شاید هم باعث رونق روستاشون بشه و هم نام پدرشون نوروز موسوی زنده نگه داشته بشه

(اقامت در این مناطق بصورت فولبرد است که همراه با صبحانه، نهار و شام است) قیمتها بسیار مناسب و امکاناتی در خور چند روز سفر کویری، البته با در نظر گرفتن سطح امکانات منطقه انتظار داشته باشید

در مورد ایران بیشتر بخوانید: 

عجایب ترسناک در ایران که نمی شناسید.

آبشار هفت چشمه سفر نزدیک

شام و به در کردن خستگی راه

با پیدا کردن خونه عمونوروز به تمام خستگی هاتون پایان میدین، با رسیدن شما شام آماده است، پس استراحتی کامل داشته باشید که فردا روزی است پر از برنامه های زیبا از اینجا به بعد می توانید از راهنمایی های امید و رضا هم کمک بگیرید تا برنامه ای منظم تر داشته باشید

صبح روز دوم

ترجیحا طوری صبحانه بخورید و آماده شوید که بتونید اقامتگاه رو برای ساعت 8 ترک کنید، کوله ای سبک بردارید و در آن خوردنی ریخته تا توشه شما باشد در سفری نیم روزه، توصیه میکنم برنامه هر روز را با امید یا رضا چک کنید تا در صورت بروز مشکل از مسیر و برنامه شما باخبر باشند. در نظر داشته باشید که امروز پیاده نسبتا کوتاهی در کال جنی در آب دارید پس در صورت تمایل لوازم مرتبط مورد نیازتان را با خود ببرید. (صندل، حوله و...)

دره جن ها

کال جنی نام دره ای است که بر اثر پدیده ای زمین شناسی بوجود آمده و به اعتقاد مردم محلی، جن ها جن ها در آن زندگی می کنند. برای رسیدن به آن باید از اقامتگاه به سمت طبس برید (5 کیلومتر) و از ابتدای شهر که میدان بزرگی است به سمت بشرویه و یا عشق آباد بروید، دره که سطح فوقانی آن هم سطح زمین است به سختی در سمت راست جاده قابل مشاهده است.

به کمک جاده خاکی به طول 3-4 کیلومتر خود را به ابتدای ورودی دره خواهید رساند که آغاز سفری است ماجراجویانه، سرزمینی اسرارآمیز که انگار مینیاتوری رازآلود از گراندکانیون آمریکاست. یک دره‌ی خاموش، خنک و آبدار در دل پهنه‌ای داغ و تب‌دار که آثار حیات در آن دست کم به دوران امپراتوری ساسانی باز‌می‌گردد. به گفته مردم محلی هرگز به تنهایی در این کال قدم نزنید! حتی اگر به ارواح و جن هم اعتقادی ندارید.

دره کال جنی نصف روز شما را خواهد گرفت برای نهار خود را به عمونوروز برسانید که با کلی انرژی مثبت منتظر شماست. بعد از نهار کمی استراحت کنید، برای بعد از ظهر به روستای اصفهک خواهید رفت. باز حدود 5 کیلومتر به سمت طبس رفته از آنجا با حدود 35-40 کیلومتر رانندگی به سمت دیهوک به اصفهک می رسید.

طبس

" />
اصفهک

زیباترین وجه توریستی اصفهک وجود روستای تخریب شده قدیمی توسط زلزله سال 1357 در کنار روستای جدید است. بعد از زلزله روستا تغییر مکان داد و در کنار محل قدیم بنا شد. این مسئله باعث شده تا بافت روستای قدیم باقی بماند و جلوه زیبایی بوجود آید. روستایی سرتاسر خشت و عشق، بعد از گشت و گذار در روستا به طبس بازگردید و از باغ گلشن دیدن کنید

طبس

طبس

باغ گلشن

باغ گلشن بدست میرحسن خان سومین، از سلسله خان‌هایی که به وسیله نادرشاه به حکومت طبس منصوب شده بود ساخته شده است. باغ گلشن، خیابان باغ گلشن، میدان مرکزی شهر تا دروازه دشتغران وقف بر خلایق است که رفت و آمد کنند و هر ده سال یکبار باید وقف نامه امیرحسنخانی نوشته و با تأیید علمای طبس برسد. باغی پر از گیاهان زیبا و محیطی سرسبز که برای منطقه کویری طبس بسیار عجیب است!

طبس

صبح روز سوم
همانند روز پیش طوری صبحانه بخورید و آماده شوید که بتونید اقامتگاه رو برای ساعت 8 ترک کنید، کوله ای سبک بردارید و در آن خوردنی ریخته تا توشه شما باشد در سفری نیم روزه، امروز هم برنامه را با امید یا رضا چک کنید تا در صورت بروز مشکل از مسیر شما باخبر باشند. در نظر داشته باشید که امروز پیاده روی طولانی در آب دارید پس در صورت تمایل لوازم مرتبط مورد نیازتان را با خود ببرید. (صندل، حوله و...)

تا از میغان حدود 50-60 کیلومتر را در پیش دارین که 5 کیلومتر به سمت طبس رفته سپس 35-40 کیلومتر به سمت بشرویه تا خروجی اذمیغان را ببینید، از آنجا حدود 5-10 کیلومتر مسیر به سمت اذمیغان

اذمیغان

این روستا از معدود جاهایی است که تا آخر عمر فراموشش نخواهید کرد، به واسطه شغلم سفرهای بسیاری رفته ام و از جاذبه های بسیاری دیدن کرده ام اما واقعا اذمیغان جزو ده جای خاصی بود که دیدم، شاید باور نکنید، دو ترکیب جالب بافت گیاهی درخت خرما و شالیزار رو به طور همزمان در کنار هم می شه دید، وسط کویر کشت برنج اونهم بصورت غرق آبی!

همچنین این روستا دو منطقه گرم و مرطوب و گرم و خشک رو به طور همزمان شامل میشه. این روستا توی یه دره کم عمق قرار گرفته و از ابتدا تا انتهای این دره آب جاریه و وفور آب در این قسمت از جغرافیای گرم و خشک ایران به حدی بوده که امکان کشت برنج در اون فراهم شده. اکثر درختان نخل این روستا خودرو هست و بصورت گروهی رشد کردن. در ازمیغان برنج بسیار مرغوبی بدست میاد و درو کردن و شالیکوبی هم بشکل کاملا سنتی انجام می شه.در این روستا جاذبه بسیاری دیدنی به نام تخت عروس وجود داره که برای دیدن اون باید مسیر آبی بالادست روستا رو تا انتها برید.

اذمیغان به گفته محلی ها به جایی گفته میشه که برای خوشگذارنی افراد لات استفاده می شده.

نهار گرم و استراحت لذت بخش

پس از بازدید اذمیغان به سمت طبس و بعد از آن خونه عمونوروز رفته تا نهار میل کرده و کمی استراحت کنید. بعد از استراحت برای چشمه مرتضی علی آماده شوید، از طبس چیزی حدود 25-30 کیلومتر به سمت خرو برید میتونید به ابتدای دره مرتضی علی و پس از اون چشمه مرتضی علی برسید.

چشمه مرتضی علی

برای رسیدن به این چشمه حدود 5 کیلومتر مسیر را باید پیاده طی کرد که عمده آن یک مسیر آبی است. در طول مسیر چشمه آبگرم مرتضی علی، دیواره های بلند دره مانندی در دو طرف خودنمایی می کند و روی این دیواره ها حفره هایی است که به نظر می رسد با نظم خاصی بنا شده است. پس از دقایقی پیاده روی به منطقه ای می رسیم که چشمه های متعدد آب به ویژه چند چشمه آب گرم و سرد قرار دارد و بزرگ ترین آن ها از درون حفره ها نشات می گیرد که به حمام مرتضی علی معروف شده است. وجود این چشمه جوشان با 2 نوع آب گرم و سرد در کنار هم، در دل کویر ایران شگفتی ایجاد کرده است .

آبگرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می ریزد و همین اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می کند که گاهی به 10 درجه هم می رسد و کاملا با پاهایتان که تا کمر در آب قرار گرفته اند قابل حس هستند. غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود ۳۰۰ متری بستر رودخانه هم پیش بروند، در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند. به این ترتیب در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد و می‌توان یک پا را در طرف گرم رودخانه فرو برد و پای دیگر را در طرف سرد رودخانه. پدیده‌ نادری که شاید در هیچ نقطه دیگر کشور فرصت تجربه آن را نداشته باشید.

اطاق شاه‌ عباسی

اگر مسیر دره را باز ادامه دهید دره تنگی وجود دارد که در آن به طاق شاه عباسی می رسید. قدمت این طاق را به دوره صفویه نسبت می دهند و معتقدند که سنگ نگاره‌های بزکوهی که بر آن حک شده اند، نمادی از درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت است. بعضی از مردم هم این بزها را نمادی از فرشتگانی می دانند که برای نگهبانی آب، افزایش و فراوانی نعمت بر دیواره‌های طاق دعا می کنند. بعد از خروج از دره به خاطر خنکی عصر گاهی توصیه میکنم حتما بدن خودتون رو خشک کنید تا خدایی ناکرده سرما نخورید.

اطاق شاه‌ عباسی

صبح روز وداع

پیشنهاد میکنم چون امروز راه طولانی در پیش دارید صبح زودتر بیدار شوید بعد از صرف صبحانه، بعد از چک کردن آب و روغن خودرو از اقامتگاه بیرون بزنید تا مسیر را مفید تر طی کنید، (شاید در این روز بیشتر گرمای وجود این دو برادر و عمونوروز را حس کنید) به سمت تهران به راه بیفتید، در مسیر برگشت می توانید از پاسگاه چوپانان که عبور کردین به سمت انارک در جایی که جاده دقیقا از کنار رمل ها عبور می کند، توقف کنید و با پای برهنه پیاده روی لذت بخشی داشته باشید و از عکاسی در آن لذت ببرید

ادامه مسیر

با ادامه راه و در مسیر تهران برای نهار به نائین می رسیدکه توصیه می کنم که در همان رستوران جهانگردی نائین نهار را میل کرده و در صورتی که بازدیدی از جاذبه های نائین (خونه پیرنیا، مسجد جامع نائین، آسیاب ریگاره و....) در مسیر رفت ناقص مانده بود را تکمیل کنید، و باز به سمت تهران ادامه راه دهید، تا نزدیکی کاشان، با احتساب اینکه فاصله کاشان تا تهران کمتر از چهار ساعت است اگر زمان داشتید و خسته از سفر نبودید برای کاهش فشار رانندگی و در خودرو نشستن می توانید به شهر نوشاباد در نزدیکی (12 کیلومتر) کاشان رفته و از شهر زیرزمینی اویی دیدن کنید. وارد شهر که می شوید به کمک تابلو که تقریبا در تمام تقاطع های شهر وجود دارد می توانید آن را پیدا کنید، فقط کافیست به سمت ورودی شماره 2 شهر زیرزمینی بروید. (ورودی شماره 1 فعلا غیر قابل ورود است)

اویی

نوش آباد پایتخت انوشیروان پادشاه ساسانی می‌باشد که در شمال شهر کاشان و در غرب شهر آران و بیدگل و دارای قدمت ۱۵۰۰ ساله که توسط فردی که قصد حفر چاه در منزل خود داشت کشف شد، به دلیل پیدا نشدن ورودی اصلی از آب‌انبار که مجاور این شهر زیر زمینی است استفاده می‌شود(ورودی شماره 2).

شهر زیرزمینی در واقع ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالانهای باریک تودرتو و اتاقهایی با ابعاد کوچک است. وسعت این شهر به دلیل ارتباط میان محلات و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی زیاد بوده و در دو سطح افقی و عمودی گسترش یافته‌ است. این معماری دست کم در شهرنوش آباد با واژه " اویی " نامیده می‌شود ( جغرافیای نوش آباد، 1394) غیر از ورودی اصلی ارتفاع تمام قسمتهای اویی به قد طبیعی یک انسان و بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر است. بر سطح دیوارها و در فواصل اندک، جای پیه‌سوز به چشم می‌خورد. در بعضی قسمتها نیز درون دیوار، سکوهای کوتاهی جهت نشستن ایجاد شده‌است که در بعضی از اتاقها تبدیل به طاقچه جهت قرار دادن اشیاء می‌شود.

ادامه مسیر

مسیر را در اتوبان کاشان به تهران که ادامه دهید 4-5 کیلومتر بعد از قم به مجموعه بین راهی مهر و ماه می رسید که میتوانید هم از آن بازدید کونید و یا در صورت تمایل شامی صرف کنید و خستگی راه را بدر کنید، تقریبا این مجموعه از بهترین مجموعه های بین راهی است و دیدن آن خالی از لطف نیست و واقعا جای اینگونه مجموعه ها در سایر مسیرهای جاده ای خالیست. از مجموعه مهر و ماه نیز تا تهران بدون احتساب ترافیک کمتر از 2 ساعت در راه خواهید بود، امیدوارم از این سفر لذت کافی برده باشید. منتظر سفرهای بعدی، با لیدری خودتان باشید. تجربه های جدید در سفرهای نو شکل می گیرند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc