https://gateway.trip.ir/api/

جشن آب ارمنستان

به روز رسانی: 19 اسفند ، 1402 جاذبه های گردشگری

جشن آب ارمنستان

هر ساله رویدادها و جشنواره های مختلفی در ارمنستان برگزار می شود که ریشه در فرهنگ و تاریخ غنی این کشور دارد. در این میان، جشن آب ارمنستان نیز یکی از جشنواره‌های محبوبی است که هر ساله گردشگرانی را از نقاط مختلف دنیا دور هم جمع می‌کند. در این فستیوال افراد مختلفی از هر سن و قشری از جامعه شرکت می‌کنند و روی یکدیگر آب می‌پاشند. اگر شما هم قصد دارید در تور جشن آب ارمنستان 1402 حضور داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید تا با این رسم باستانی بیشتر آشنا شوید.

جشن آب ارمنستان چیست؟

جشن آب ارمنستان یکی از جشن‌های مهم کلیسای حواری ارمنیان است که به نام وارداوار یا وارتاوار نیز شناخته می‌شود. این واژه، که از زبان سانسکریت گرفته شده، ترکیبی از دو واژه "وارت" به معنای آب و "وار" به معنای پاشیدن است. بنابراین این فستیوال را می‌توان به جشن آب پاشی ارمنستان نیز ترجمه کرد. وارداوار یکی از 5 جنش مهم کلیسایی ارمنیان به شمار می‌رود که ریشه در فرهنگ و مذهب آنان دارد. در ادامه درباره تاریخچه و فلسفه به‌وجودآمدن تعطیلات آبی ارمنیان در گرم‌ترین ماه سال بیشتر توضیح خواهیم داد.

جشن آب در ارمنستان چه پیشینه‌ای دارد؟

جشن آب پاشان ارمنستان از کهن‌ترین جشن‌های این کشور است. البته به جز ارمنیان، آشوریان نیز این جشن را برگزار می‌کرده‌اند. هدف از برگزاری این جشنواره، بزرگداشت الهه آستقیک، ایزدبانوی آب، عشق، غم و راحتی بوده است. ارمنیان باستان بر این باور بوده‌اند که گل سرخ در ابتدا سفیدرنگ بوده و با فرو رفتن خار آن به پای آستقیک، به رنگ سرخ درآمده است. همچنین پرندگان به خصوص کبوتر به این ایزدبانو نسبت داده می‌شده؛ به همین دلیل در جشن آب بازی ارمنستان مردم به یکدیگر گل هدیه می‌دهند و با آزاد کردن کبوتر، احترام خود را به این خدای باستانی نشان می‌دهند.

جشن آب ارمنستان جشنی باستانی به قدمت تاریخ پیش از میلاد است و به همین دلیل می‌توان آن را جزئی از میراث فرهنگی ارمنستان دانست. البته پس از ظهور مسیح، جشن آب را نمادی از دگرگونی و درخشندگی مسیح پس از عروج نیز می‌دانند. به همین دلیل گفته می‌شود که هدف از پاشیدن آب به روی یکدیگر، تطهیر و شفابخشی نیز هست.

تاریخ جشن آب در ارمنستان

در پاسخ به سوال پرتکرار جشن آب ارمنستان چه تاریخی است؟ باید بگوییم که این فستیوال هر ساله در ماه جولای و حدود 98 روز پس از عید پاک مسیحیان برگزار می‌شود. البته روز دقیق آن متغیر است. طبق تاریخ اعلام شده از سوی این کشور، تاریخ جشن آب ارمنستان 1402، 25 تیر ماه سال جاری است. به عبارتی اگر قصد حضور در جشن آب ارمنستان 2023 را دارید، باید تا قبل از شانزدهم جولای برای خرید بلیط ایروان اقدام کرده باشید.


جشنواره آب ارمنستان

تصویری از جشن آب در ارمنستان

مکان برگزاری جشن آب پاشی ارمنستان

اگرچه فستیوال جشن آب ارمنستان در همه شهرها و روستاهای این کشور برگزار می‌شود، اما جشن آب ایروان از شکوه و تب‌وتاب بیشتری برخوردار است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم به محض قطعی شدن برنامه سفرتان، برای خرید بلیط و رزرو هتل ایروان اقدام کنید تا بخیالتان از بابت پرواز و اقامت، راحت باشد.
البته کشورهای دیگری مانند ترکیه نیز در برخی مناطق خود جشن آب را برگزار می‌کنند. به طور کلی مناطقی از شهر که نزدیک به مخازن آب است و دسترسی آسانی به آب دارند، برای برگزاری فستیوال آب ارمنستان مناسب‌تر هستند. 

نحوه برگزاری جشن آب ارمنستان

جشن آب کشور ارمنستان در هه نقاط این کشور به صورت یکسان برگزار می‌شود. مردم، در تمام سنین و اقشار، در مناطق نزدیک به دریاچه‌ها و مخازن بزرگ آب جمع می‌شوند و با سطل به روی یکدیگر آب می‌پاشند. به طوری که اگر در این روز در سطح شهر باشید، هیچ بعید نیست که هنگام عبور از پیاده‌رو یا حتی هنگام بازدید از یک جاذبه گردشگری، سطلی از آب به رویتان پاشیده شود.

در جشن آب پاشان ارمنستان مردم به جشن و پایکوبی، آوازخوانی، اجرای نمایش‌های سنتی و انجام بازی‌های محلی مشغول می‌شوند. اجرای برنامه‌هایی برای تقدیس آب و میوه‌های بهشتی و همچنین انجام رقص‌های آیینی ارمنی، از دیگر بخش‌هایی است که با حضور در تور جشن آب ارمنستان 1402 می‌توانید تجربه کنید.

جشن آب پاشان ارمنستان

عکسی از جشن آب پاشان ارمنستان

نکات مهم در هنگام شرکت در جشن آب ارمنستان

حضور ماشین‌های آتش‌نشانی و اورژانس در نقاط پرجمعیت شهر، امنیت مردم را تامین می‌کند و اجازه می‌دهد که بدون نگرانی، از جو موجود لذت ببرید. با این همه، بهتر است برخی نکات را رعایت کنید تا پس از خیس شدن و خنده‌های از ته دل، از این جشنواره خاطره خوبی در ذهن خود داشته باشید.

توصیه ما این است که هنگام شرکت در تور جشن آب بازی ارمنستان حتما چند دست لباس اضافی همراه خود داشته باشید. همچنین بهتر است از همراه داشتن وسایل الکترونیکی مانند گجت‌های هوشمند و دوربین دیجیتال خودداری کنید. به طور کلی وسیله گران‌قیمت همراه نداشته باشید تا بدون نگرانی به جشن ملحق شوید و با تمام وجود از آن لذت ببرید.

سخن آخر

در این مقاله راجع به نکات مهم، پیشینه، نحوه و زمان برگزاری جشن آب ارمنستان صحبت کردیم. شما می‌توانید در هر زمانی از سال که خواستید، برای سفر به ارمنستان برنامه‌ریزی کنید. اما پیشنهاد ما شرکت در تور تابستانی ارمنستان است تا جشن آب پاشان ارمنستان را نیز از نزدیک ببینید. تیرماه، از گرم‌ترین ماه‌های سال است که می‌توانید با حضور در جشن آب ارمنستان تجربه‌ای دوست‌داشتنی از سفر به این کشور برای خود رقم بزنید. تور جشن آب ارمنستان 1402 توری متفاوت است که می‌تواند در کنار آشنایی با تاریخ باستانی یک مراسم، لمس لذت آن را نیز برایتان به ارمغان بیاورد.

اگر قبلا در این جشنواره شرکت کرده‌اید، لطفا از تجربه خود برایمان بنویسید تا مسافران دیگر نیز شناخت بهتری از حضور در این فستیوال داشته باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت به آن‌ها پاسخ دهیم.

سوالات متداول

1. جشن آب ارمنستان چه تاریخی است؟

تاریخ جشن آب ارمنستان 1402، بیست‌وپنجم تیرماه است. اما برای خرید تور جشن آب بازی، توصیه می‌کنیم زودتر اقدام کنید تا با تکمیل ظرفیت تور مواجه نشوید.

2. چطور می توان در جشن آب ارمنستان شرکت کرد؟

حضور در این جشنواره شرایط خاصی ندارد. فقط کافی است لباس مناسبی بپوشید، وسایل گران‌قیمت و دیجیتال به همراه نداشته باشید، و با تمام وجود به جشن ملحق شوید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc